![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Ser ut til at KT sliter med denne såkalte "opplagte" saken. Det er nok ikke så lett for juristene deres å skjønne seg på luftfart ...
Nøler med SAS-bot Konkurransetilsynet er to måneder etter skjema i behandlingen av rekordboten på 20 millioner kroner til SAS Braathens. Spørsmålet er om tilsynet gjør alvor av bøtetrusselen. FLEMMING DAHL Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen (bildet) jobber på overtid i saken der han står steilt mot SAS Braathens-sjefen Petter Jansen. SAS-SAKEN Razzia. Saken om påstått prisdumping på ruten Oslo-Haugesund er, som andre mulige saker mot SAS Braathens, resultat av en razzia Konkurransetilsynet foretok i selskapets hovedkvarter i juni i fjor. Overvåking. En skjerpet konkurranselov ble effektiv 1. mai i fjor. Omtrent samtidig lanserte SAS Braathens nye lavprisbilletter på innenlandsruter. Fra da av har selskapet vært gjenstand for intensivert overvåking fra Konkurransetilsynets side. Dominerende. Fordi SAS Braathens er den dominerende aktør på innenlandsruter, har selskapet ikke lov til å selge tapsbringende billetter i den hensikt å kvitte seg med en rival. Coast Air trakk seg i fjor sommer fra ruten Oslo-Haugesund. SAS Braathens venter utålmodig på Konkurransetilsynets konklusjon og holder fast ved tidligere uttalelser om at det vil slåss via rettsapparatet mot en eventuell bot. Nå melder spørsmålet seg om tilsynet holder fast ved trusselen om å bøtelegge flyselskapet for påstått ulovlig prisdumping på ruten Oslo-Haugesund, der lille Coast Air var SAS Braathens' konkurrent. I januar sa konkurransedirektør Knut Eggum Johansen at han ventet å ha en beslutning klar ved påsketider. Nå sier han til Aftenposten: - Denne saken tar noe mer tid enn jeg hadde håpet. Vi regner med å konkludere omkring månedsskiftet mai/juni. Den mulige boten, formelt kalt et overtredelsesgebyr, ble varslet av tilsynet i desember. Varselet innebar at SAS Braathens fikk anledning til å fremlegge sitt syn på saken, slik at tilsynet kunne ta hensyn til det før det endelig bestemte seg for bot eller ikke. Argumentasjonen fra SAS Braathens kom i januar, i form av en bunke dokumenter. SAS Braathens-sjefen Petter Jansen holdt samtidig en pressekonferanse der han redegjorde for motargumentasjonen og gjorde det klart at tilsynet etter hans mening hadde manglende forståelse for forholdene i luftfarten. Flere mulige bøter. Årsaken til at tilsynet nå bruker ekstra tid, er ifølge Eggum Johansen at det vil se saken i sammenheng med hvordan SAS Braathens har opptrådt på andre innenlandsruter, der Norwegian er konkurrent. Eggum Johansen viser til at tilsynet i november fikk inn data om hvordan SAS Braathens opptrådte på disse rutene i sommersesongen i fjor. Eggum Johansen vil ikke si hvorvidt han føler at Konkurransetilsynet står sterkere eller svakere etter å ha satt seg inn i SAS Braathens' argumentasjon. - Men vi mente jo at vi hadde en sterk sak da vi gikk ut med varselet, sier han. Eggum Johansen fastslår at tilsynet kan ilegge bot som varslet, alternativt ilegge en mindre bot eller frafalle saken. "Forferdelig lang tid". Mens tilsynet arbeider videre, gir SAS Braathens uttrykk for utålmodighet. - Vi synes dette tar forferdelig lang tid, sier selskapets talsmann Knut Løvstuhagen, og han tilføyer: - Det er jo ikke tilfredsstillende å ha en slik sak hengende over seg http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1015155.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Kan eventuelt SAS få erstatning for å ha blitt forhåndsdømt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
For "ørtende" gang. K-tilsynet har ikke forhånsdsdømt SAS, men kun sendt ut varsel om MULIG bot, slik de er påkrevd å gjøre. Å snakke om erstatning for at K-tilsynet følger reglene blir vel litt fjernt. Men er man SAS fan....og anser "alle" som i mot SAS vil en naturligvis tenke slik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Eggum har gjort og sagt mer enn bare det å komme med et varsel...(..og KT var nok klar over hva media og folk flest ville mene om SAS etter utspillet!!!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
|
![]()
Når varselet kommer for at SAS skal få mulighet til å imøtegå påstandene, tviler jeg terkt på at det er noe grunnlaf for erstatning. SAS må da bevise et økonomisk tap og at dette har sammenheng med KTs opptreden. Jeg vil ikke tro det, men vi får se hva konklusjonen blir. "Frikjennes" SAS tror jeg selskapet ser seg best tjent med å la saken komme ut av verden snarest mulig.
__________________
Upcoming flights: JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Helt enig...men at det har skjedd en skade er det vel heller ingen tvil om!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
eh? har du LEST aviser?? KT, og særlig Eggum Johansen har helt fra starten av gått HARDT ut i media med ganske krasse påstander. Ikke bare i SAS Braathens-saken, men du ser det samme i Tine-saken. Hadde det vært en straffesak der påtalemakten hadde gått ut på samme måte i media kan jeg LOVE deg at det hadde blitt ramaskrik. Klart det er enkel mål (SAS og Tine) for KT, men nå ligger det SVÆRT mye prestisje i begge sakene fra KTs side, så de bare er nødt til å komme med noe. Min teori om hvorfor det tar så lang tid å komme med en konklusjon (den skulle kommet før påske) er at KT sliter med å tilbakevise SAS Braathens motsvar på varselet om mulig bot, og at de leter febrilsk etter noe småtteri de kan komme med når hovedpåstanden deres ryker. Tror det er uaktuelt for Eggum Johansen & Co. å komme med et svar av typen "Ok, dere har rett. Sorry." Det blir spennende å se hva som skjer. Petter Jansen har tidligere vist seg som en tøffing overfor KT, og jeg tror IKKE han vil legge saken i en skuff og være ferdig med den. Dette blir moro! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Gjør alvor av bot på 20 millioner
Konkurransetilsynet avfeier protester fra SAS Braathens og gjør alvor av trusselen om å ilegge flyselskapet en bot på 20 millioner kroner, får Aftenposten bekreftet Aftenposten.no . . . SAS Braathens-sjefen Petter Jansen har lenge gjort det klart at han vil forsvare seg rettslig hvis tilsynet gjør alvor av boten på 20 millioner kroner. I Aftenposten lørdag sa han at han vil forsvare seg rettslig mot boten på 400 000 kroner fra Økokrim. Det ligger i kortene at han også kan velge å forsvare seg rettslig hvis Norwegian fremmer erstatningskrav. . . . |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
|
![]()
Det blir vel i så fall Coast Air, som fremmer erstatningskrav i Haugesundsammenheng, ikke Norwegian.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
|
![]()
Det er jo ikke Haugesundsaken som ble omtalt i avisen på lørdag da...
Som det framgår av Aftenposten er det 3 forskjellige forhold dette dreier seg om; - bot på markedsføringsloven om E-postsaken - eventuelt erstatningssøksmål fra Norwegian om utnyttelse av saken - konkurransetilsynets bot i Haugesundsaken
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
|
![]() Quote:
Riktig - ingen som har sagt noe annet heller.
__________________
Bare en passasjer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Trist å bli fremstilt som uredelig
Jeg har stor sans for at Nettavisen lar SAS Braathens få slippe til uhindret med sin side av saken, bra!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,568
|
![]()
DN har en scan av hele emailen .. og mottakeren er en gammel 'Parkeringskollega!'
![]() http://www.dn.no/multimedia/archive/00074/Her_er_den_hemmelige_74981a.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Det er mange kjente i denne saken...(...på begge sider!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EU: Annullerer SAS-bot på 660 millioner | sirpjalle | Flyforum | 5 | 01-03-2016 00:30 |
Bot for å gjøre narr av SAS | sirpjalle | Flyforum | 9 | 14-05-2007 14:52 |
OT:Konkurransetilsynet finner da noe... | DY | Flyforum | 52 | 15-02-2005 20:27 |
20 mill i bot til SAS-BU | Dakota | Flyforum | 3 | 08-12-2004 12:52 |