Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-09-2009, 12:23   #1
LN-RPL
ScanFlyer Blue
 
LN-RPL's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
Default Jumbo tok fyr på RWY.

Dette står å lese i dagens utgave av Dagbladet.

Quote:
Flyet tok fyr med 228 passasjerer om bord. På rullebanen.
Ingen av de 228 personene om bord kom til skade, da det brøt ut brann i motoren på en Boeing 747 fra Air India på flyplassen Chattrapati Shivaji i Mumbai i dag.

KILDE: http://www.dagbladet.no/2009/09/04/n...lykke/7949978/
__________________
Fotoutstyr:
Canon EOS450D.
Canon EF-S 18-55mm. 1:3.5-5.6 IS objektiv
Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 objektiv
Upcoming flights:
Ingen i nær fremtid.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 12:33   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Det var jo godt at brannen startet på bakken og ikke i luften!! Ja, når det først skulle gå så galt mener jeg!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 12:50   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Detaljene er litt motstridende, men det ser ut som at en fuellekkasje foerte til at noen saa gnister komme ut av motoren under pushback (oppstart?) og at crewet deretter shuttet ned motoren og fikk slukket brannen selv.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 13:25   #4
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Sot? på leading edge/slatsen mellom 1.ern og 2.ern.... tyder på at det kanskje var godt ut i startup'en, og at det var en av motorene på pilots left wing... startup sequence er vel 4, 3, 2, 1 om jeg ikke tar helt feil er ikke bare og bare å sette igang evakuering med 3 av 4 ... 747-motorer i gang tar jo bittelitt tid å shutte ned....
73H is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 20:04   #5
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Her er
video
....


Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 20:28   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Et spørsmål til noen som kan dette her - rent hypotetisk spørsmål ifht. konstruksjon av flyet: Hva er "best" hvis man får en "normal" lekkasje og brann i en motor - på bakken eller i lufta? Tenker da på konstruksjon ifht. luftstrømmen, brannslukkingsutstyr på flyet o.l. Er slukkeutstyret mer effektivt i høyden sammen med luftstrømmen? Ser for meg at en fare på bakken er at en brann med fuel-leak evt. forplanter seg langs bakken og ikke kan slukkes fra flyet osv.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2009, 11:09   #7
svgspotter
ScanFlyer Gold
 
svgspotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

747-400?
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2009, 21:49   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Det var en 747-400 og er her et bilde av VT-ESM etter at brannen er slokket

http://www.airliners.net/photo/Air-I...437/1574284/L/
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 00:55   #9
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

En write/off ?
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 02:30   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Tvilsomt, men skal aldri si aldri.

Det kommer kanskje til å koste litt å fikse det der, alt etter hvor mye skader på strukturen.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 03:31   #11
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Tviler også på at denne blir en write off, da det ser ut til at det kun er ene motoren som er ødelagt, så må sikkert litt av strukturskadene på flyet fikses så er denne klar til å fly igjen etter en del nedetid..
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 15:37   #12
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Heisann!

Ikke lett aa se fra bildene hvor omfattende skadene er, men skulle jeg gjette vil dette bli en writeoff. Slik varmeutvikling vil temperere metallet paa vingepanelet slik at det svekkes... og jeg tror de skal vaere heldige om det ikke vises noe skade her? Disse vingepanelene fra rot til vingetupp er hele og jeg tror ikke det er noen praktisk maate aa reparere dette paa.

Discus,

Ja, helt hypotetisk vil jeg si at en slik brann, om den ville startet i luften i det hele tatt, kan vaere mindre skadelig enn det som har skjedd her. Det er vanskelig aa spekulere paa hvordan dette skjedde, men man se fra bildene at det er noen paneler paa cowlingen som er revet opp og kan tyde paa en starter failure...? Fuel lekkasje fra vingen etter pushback hoeres merkelig ut, men kan jo skje da det kan komme fra surge tank drain... men den er lengre ute paa vingen. Vi saa jo ogsaa den China Airlines B737-800 (?) LE slat roller som rev opp "dog house" i LE spar og punkterte fuel tanken, men dette skjedde etter landing da LE slat ble stuet. Lekkasje fra spar ventilen eller fuel ledning i pylon er ikke vanlig saa lenge noen ikke har rotet med dette... og det er flere sjekker i dette omraadet etter maintenance.

Skal bli interessant aa lese hva de finner... Boeing og/eller P&W (Ser ut som en PW4000?) vil nok komme ut med en preliminary rapport snart.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flymotor tok fyr over Brasil baselutvann Flyforum 4 03-04-2011 22:03
Fly-motoren tok fyr espeno Flyforum 2 15-07-2006 22:27
-Flymotor tok fyr Trety Flyforum 2 29-03-2006 13:55
Passasjerfly tok fyr! DY Flyforum 4 21-04-2005 07:37


All times are GMT +2. The time now is 15:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.