![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
|
![]()
Dette står å lese i dagens utgave av Dagbladet.
Quote:
KILDE: http://www.dagbladet.no/2009/09/04/n...lykke/7949978/
__________________
Fotoutstyr: Canon EOS450D. Canon EF-S 18-55mm. 1:3.5-5.6 IS objektiv Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 objektiv Upcoming flights: Ingen i nær fremtid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
Det var jo godt at brannen startet på bakken og ikke i luften!! Ja, når det først skulle gå så galt mener jeg!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Detaljene er litt motstridende, men det ser ut som at en fuellekkasje foerte til at noen saa gnister komme ut av motoren under pushback (oppstart?) og at crewet deretter shuttet ned motoren og fikk slukket brannen selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Sot? på leading edge/slatsen mellom 1.ern og 2.ern.... tyder på at det kanskje var godt ut i startup'en, og at det var en av motorene på pilots left wing... startup sequence er vel 4, 3, 2, 1 om jeg ikke tar helt feil
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Her er
video
....Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Et spørsmål til noen som kan dette her - rent hypotetisk spørsmål ifht. konstruksjon av flyet: Hva er "best" hvis man får en "normal" lekkasje og brann i en motor - på bakken eller i lufta? Tenker da på konstruksjon ifht. luftstrømmen, brannslukkingsutstyr på flyet o.l. Er slukkeutstyret mer effektivt i høyden sammen med luftstrømmen? Ser for meg at en fare på bakken er at en brann med fuel-leak evt. forplanter seg langs bakken og ikke kan slukkes fra flyet osv.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
|
![]()
747-400?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det var en 747-400 og er her et bilde av VT-ESM etter at brannen er slokket
http://www.airliners.net/photo/Air-I...437/1574284/L/
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
En write/off ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Tvilsomt, men skal aldri si aldri.
Det kommer kanskje til å koste litt å fikse det der, alt etter hvor mye skader på strukturen.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Tviler også på at denne blir en write off, da det ser ut til at det kun er ene motoren som er ødelagt, så må sikkert litt av strukturskadene på flyet fikses så er denne klar til å fly igjen etter en del nedetid..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Ikke lett aa se fra bildene hvor omfattende skadene er, men skulle jeg gjette vil dette bli en writeoff. Slik varmeutvikling vil temperere metallet paa vingepanelet slik at det svekkes... og jeg tror de skal vaere heldige om det ikke vises noe skade her? Disse vingepanelene fra rot til vingetupp er hele og jeg tror ikke det er noen praktisk maate aa reparere dette paa. Discus, Ja, helt hypotetisk vil jeg si at en slik brann, om den ville startet i luften i det hele tatt, kan vaere mindre skadelig enn det som har skjedd her. Det er vanskelig aa spekulere paa hvordan dette skjedde, men man se fra bildene at det er noen paneler paa cowlingen som er revet opp og kan tyde paa en starter failure...? Fuel lekkasje fra vingen etter pushback hoeres merkelig ut, men kan jo skje da det kan komme fra surge tank drain... men den er lengre ute paa vingen. Vi saa jo ogsaa den China Airlines B737-800 (?) LE slat roller som rev opp "dog house" i LE spar og punkterte fuel tanken, men dette skjedde etter landing da LE slat ble stuet. Lekkasje fra spar ventilen eller fuel ledning i pylon er ikke vanlig saa lenge noen ikke har rotet med dette... og det er flere sjekker i dette omraadet etter maintenance. Skal bli interessant aa lese hva de finner... Boeing og/eller P&W (Ser ut som en PW4000?) vil nok komme ut med en preliminary rapport snart. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flymotor tok fyr over Brasil | baselutvann | Flyforum | 4 | 03-04-2011 22:03 |
Fly-motoren tok fyr | espeno | Flyforum | 2 | 15-07-2006 22:27 |
-Flymotor tok fyr | Trety | Flyforum | 2 | 29-03-2006 13:55 |
Passasjerfly tok fyr! | DY | Flyforum | 4 | 21-04-2005 07:37 |