![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
I de senere år har vi i Norge og resten av Skandinavia hatt en stor arbeidsinnvandring, hvor spesielt håndtverkere fra Polen og Baltikum har kommet for å arbeide. Her har fagforeninger og myndigheter hatt et stort engasjement for at disse arbeiderne skulle ha norske vilkår og lønninger.
Lik lønn for likt arbeide har vært gjennomgangstonen, og det kan jo bare de færreste være uenige i. Men, så kommer vi til flybransjen, hvor det globalt sett kanskje er den bransjen som har hatt størst omveltninger når det gjelder ansattes vilkår de seneste årene. Her har vi sett aktører som Ryanair og andre LCC`s som har gått foran med nye konsepter og lave priser, og hvor kundene strømmer til bare billettene er billige nok. På veien til de billige billetter virker det som om alle, inkludert fagforeninger og myndigheter , lukker øynene for de vilkår som etterhvert mange jobber under, hvor det etterhvert har blitt slik at det å jobbe i flybransjen eller i leverandørindustrien til denne ikke lenger betales med anstendige lønninger. I Norge ser vi såvidt konturene av det samme, med "lærlingeordninger", stadige kostnadskutt som istedet for å fokusere på effektiviseringer og smartere løsninger, går rett på lønnsnivå hos viktige arbeidstagergrupper. Fokus burde heller være å høyere fokus på rasjonelle og effektive løsninger. Spesielt i disse valgkamptider er jeg faktisk forundret over at ikke dette er et tema i det hele tatt, når vi i Norge vet hvor viktig luftfart er for infrastrukturen. Jeg er redd for at på sikt vil ikke bransjen lenger tiltrekke de beste talenter, med det resultat at vi ikke lenger får den nødvendige kvalitet og innovasjon som det alltid er et stort behov for. Last edited by Farmer; 03-09-2009 at 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
|
![]()
Har gjort meg de samme tanker selv, Farmer. Og det finnes bransjer hvor myndighetene(!) faktisk er pådrivere for usikkerhet, dårligere arbeidsmiljø og vilkår. Årevis med erfaring og verdier brytes ned og forsvinner og resultat er tilslutt et dyrere og dårligere tilbud for både ansatte og kunder selv om man forsøker å pynte fasaden for få det til å se ut som det lønner seg for alle.
Ser ut som enkelte fagforeninger i kombinasjon med de som "sitter ved roret" gjør en god jobb innenfor enkelte bransjer, men helt glemmer andre områder.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Fri konkurranse, internasjonalisering og enkelte flyselskap som ikke tillater fagforeninger er stikkord på veien mot den sosiale dumpingen du nevner her. Det skulle ikke mer til enn at noen selskapers kyniske utnyttelse av ansatte grupper, underleverandører o.l. førte til "latterlig billige" flybilletter (og skjulte og mindre godt skjulte avgifter), for at de selskapene med anstendige arbeidsforhold var nødt til å slå følge for å kunne forsøke å konkurrere og på sikt holde seg i live.
Resultatet kan du lese i annenhver tråd på forumet her; kritikk mot "steile" fagforeninger uten fotfeste i virkeligheten, oppsigelser av ansattegrupper, krav og gjennomførte kutt i lønn og pensjon osv. Forbrukerens makt er stor, og nå når forbrukeren har fått smaken på flybilletter som er billigere enn parkeringsavgiften på lufthavnen, er det mange som vil se seg om etter andre bransjer med normal lønn og fri hver helg istedet for å jobbe for knapper og glansbilder for å bidra til at naboen skal kunne fly til Kreta for en hundrelapp eller to. Siden det er langt flere forbrukere enn ansatte i flyselskaper i valgkretsene, vil neppe dette være et tema som det vil bli dvelt spesielt mye i valgkampen. Tough, men slik var det også i skipsfarten, og det er ikke mange stillinger med "norske lønninger" igjen på "norske" skip i utenriksfart heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Når det gjelder flysikkerhet, tror de fleste nå at det er Addeco og Securitas som står for utøvelsen av den i luftfarten. At "tradisjonell" flysikkerhet må utøves hver dag, hvert minutt, av alle bakkeansatte og alle flygende, at det koster penger, og at det er livsfarlig å gjøre shortcuts, har forsvunnet helt fra både reisendes og fra mange myndigheters bevissthetssfære.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
En till sak: klart att fallet blir tungt när en grupp som haft så mycket privilegier blir tvungna att anpassa sig till en verklighet som inte längre skyddas av regleringar och monopol.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Veldig bra Farmer!
En av de mest tankevekkende og perspektivrike trådene på lenge. Bra! Jeg gjør mine refleksjoner når folk som er; politisk på venstresiden, "miljøbevisste", antikommersielle og fagforeningsorienterte, omfavner LCC-selskapene kun fordi det er billig å reise med fly. Sosial bevissthet synes å være en egenskap som svinner hen i egoismens opptatthet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Det er vel ikke så lett å få sympati for en yrkesgruppe som i de flestes øyne i mange tiår har vært overprivligert og overbetalt. Det er jo passasjerer, skattebetalere og velgere som har betalt for dette. Det vil neppe vekkes mange sympati at man nå vil beskytte seg mot "sosial dumping", hva nå det er for noe annet enn at også servicenæringene, i likhet med det industri og produksjon har vært utsatt for i mange tiår - konkurranse fra billigere arbeidskraft i et internasjonalt marked.
Last edited by AirbusTrond; 03-09-2009 at 20:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Hvilken yrkesgruppe sikter du til, AirbusAero? Flyteknikere som jobber natt uke etter uke, og hvor den minste feil kan ha fatale konsekvenser? Kabinansatte som skal levere maks tur etter tur, og er borte fra familien syv av åtte helger? Flygere som har ti år bak seg i Luftforsvaret eller i dårlig betalte sivile flygerjobber for å få kompetanse nok til å stille på et intervju og opptaksprøver bare de heldigste kommer gjennom? Sivile ungdommer som tar sjangsen på å legge ut en million av egen lomme for å få en flyutdannelse og en typerating, og i beste fall bare har kvalifisert seg til å komme på intervju, hvis de er så heldige at de har truffet i oppgangstider og ikke bare møter stengte dører alle andre steder enn på Statoil i Storgata?
Hva "manges øyne" mener er heldigvis ikke styrende for alt her i samfunnet, da ville det vært janteloven og misunnelsen som hadde drevet det meste, og helst i feil retning. Ad "innovativ", vil folk i bransjen vite at SAS (og Braathen SAFE) i mange tiår var blant de mest innovative flyselskapene i verden; både i introduksjon av nye flytyper og ny teknologi, i å løse spesielle utfordringer i polområdene, på datafronten, i kundeprogrammer og så videre og så videre. Men når tilværelsen går over til å bli en konstant kamp for å overleve, er det vanskeligere (men ikke umulig) å være innovativ. Da får man heller finne seg i at utviklingen stopper opp littegranne, eller at andre må dra lasset. Fra LCC-siden skal man ikke forvente seg for mye innovasjon eller utvikling som kommer bransjen eller luftfarten siom helhet til gode; ref Southwest og innføringen av -700, og manglende bidrag til utvikling på operativ side gjennom toneangivende fora som IFALPA og IATA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
I første avsnitt beskriver du harde tak og tøffe tider, i neste avsnitt trekker du så inn "jantelov og misnunnelse". Den allmenne oppfatningen er nok nærmest det siste, for det er nok ikke så mange som har tatt inn over seg at det har blitt tøffe tider også for denne bransjen. Men jeg har bare litt problemer med å se at myndigheter og fagforeninger skal engasjere seg spesielt for de ansatte i denne bransjen, som er utsatt for internasjonal konkurranse, som alle andre bransjer. Bransjer som kun leverer innelands, f.eks. byggebransjen, landbruket etc kan jo ikke trekkes inn på samme linje, slik jeg ser det. Jobber selv i en bransje som krever en del grad av kompetanse, men kvalitetskravene hos kjøperne går ned - prisen er viktigst, og mye av det vi nå gjør blir gjort av norsktalende studenter i Latvia. Det er selvsagt kjedelig, men jeg kan vanskelig se at myndighetene og fagforeninger kan hindre denne utviklingen. Det jeg prøver å bidra med, er det Framer her sier, å jobbe smarter og mer effektivt, samt å prøve å bevise vår kompetanse, slik at de som tar beslutningene skjønner at billigst ikke alltid er billigst og best på lang sikt.
Last edited by AirbusTrond; 03-09-2009 at 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
|
![]() Quote:
1) Servicenivået fallt betraktelig 2) Omsetningen og overskudd vært en brøkdel av det den er 3) Bedriften i beste fall vært "just another travelagency"
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Innovasjonen i flybransjen det siste tiåret har vært at det nå er blitt vanlig for folk flest å fly. Selskap som Ryanair, Easyjet og Norwegian har gjort mer for europeisk integrasjon enn hva EU har maktet på 60 år. Aldri før har så mange europeere besøkt Amerika og Fjerne Østen. Aldri har ordrereserven hos Boeing og Airbus vært større.
Frem til finanskrisen satte inn for et år siden var flybransjen i fri vekst og ingen klaget. Prisen har imidlertid de ansatte i luftfartsbransjen betalt i form av lønnspress og mer arbeid for samme betaling – de som så mange andre i bransjer som er blitt gjenstand for fri flyt av varer og tjenester. Klart enkelte drømmer seg tilbake til monopol eller semi-monopoltider da alt var sikkert og lønningene gode. Men til syvende og sist skal noen betale ekstraregningen for det. Jeg unner alle som jobber innen samferdsel og som har ansvar for de reisendes sikkerhet en god betaling, enten det er bussjåføren som kjører meg hjem fra jobb hver dag, lokføreren som tidvis tar meg over høyfjellet til Oslo eller flyveren som tar meg til Europa. Som flyreisende er jeg imidlertid ikke interesserte å gi avkall på billige billetter bare for å støtte "saken." Vi har et fritt arbeidsmarket, og de som vil ha ”sikre jobber” bør søke seg til offentlig administrasjon, helse- og undervisningsvesenet – enn så lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Den samme utviklingen har vel mange arbeidstagere sett i andre deler av arbeidsmarkedet i Norge også, så flybransjen er neppe i noen særstilling.
Grensekryssende transport er selvsagt spesielt utsatt - godsnæringen med bil merker jo også denne trenden meget godt.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]() Quote:
- Lønningene var gode - Innovasjonsviljen var stor - Passasjerene var (stort sett) fornøyde - Flyselskapene tjente penger ... men du kunne ikke fly til London for under 100 kroner ..... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
For 10 år siden så var 800 kroner for en billett mellom OSL og BGO nesten uforskammet billig, nå syns mange det er litt dyrt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
Nei, det er sant. I juni 2002 var det betraktelig billigere for meg å ta tog og båt og å overnatte underveis i Hamburg på en reise fra Bergen til Berlin enn å fly. I juni 2006 fløy jeg Bergen - Berlin t/r for ca 600 kr med Norwegian - og det var midt under fotball-vm. Realitetene bør kanskje ligge et sted midt mellom... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
LCC snylter vel primært på de mest attraktive ruter uden at bidrage med andet til branchen end at få folk til at tro det kun koster 1 krone at flyve og dermed presse ansatte ned i løn og til at løbe stærkere og det kan da være sundt nok at få optimeret nogle ting og få noget konkurrence, men det er heller ikke entydigt positivt at alt skal optimeres mest muligt og alt skal skæres ind til benet. Det går ud over kvaliteten af produktet og ikke mindst en masse menneskers liv og hverdag. Det kan vel ikke være målet at alle skal arbejde til minimumslønninger og dårlige arbejdsforhold blot fordi det er muligt at få nogle til at gøre det i andre lande. Det er ikke mange år siden det var muligt at flyve til London og få fantastisk god service på økonomiklasse med god benplads, rene fly, rigtige glas, knive og gafler samt et godt måltid mad. Dengang fik man også et rimeligt antal bonuspoint og serviceniveauet var helt i top - både på jorden og i luften. Og nej - det kostede ikke kun 100 kroner - det kostede vel 2.500,- kr. Ingen klagede over det - for det var jo prisen. Måske vi dengang rejste lidt mindre, men vi var helt klart mere lykkelige og glade når vi rejste. Idag kan du nok rejse billigt, men så er det ofte i fly der ikke har været rengjort hele dagen, med træt og uoplagt personale ombord, lange køer ved check-in, ingen eller mininale bonuspoint, ingen mad ombord, mininal benplads osv. osv. Det kan godt være det er billigt, men det er til gengæld heller ikke særlig sjovt at rejse på den måde.. Personligt betaler jeg gerne noget mere for billetten for at undgå at niveauet bliver for lavt - både ombord, men også de ansatte lønniveau og arbejdsvilkår. Vi lever i en meget rig del af verden og det kan ikke være rigtigt, at vores primære fokus lige nu er at kunne flyve til London for 100 kr. på bekostning af en masse menneskers arbejdspladser, lønvilkår, pensioner og ikke mindst familieliv. Det er simpelthen ikke godt nok. Alt drejer sig ikke om lave priser - det er da også for trist at handle i Lidl og Aldi altid. Desværre er flybranchen ved at udvikle sig til at der kun er Lidl og Aldi tlbage - men når det nu sker, så lad os se om de samme mennesker som har valgt højservice selskaberne fra - hyler i kor fordi udbuddet og serviceniveauet pludseligt er blevet meget dårlige end før... Men så langt tænker folk desværre ikke.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Og hvem vet, kanskje den smilende passasjeren i det trange setet ved siden av deg er purseren eller flyvertinnen fra det forrige norske nettverkselskapet, som nå tar en tur til London for en slikk og ingenting, mens ungdommer løper baken av seg til minstelønn. Trygden eller den nye jobbens lønn bør dekke mange slike turer i året, og som en verdensvant reisende vet hun/han de gode stedene som endelig kan besøkes uten bransjens mas og kjas. Det finnes mange gode løpebaner utenfor luftfarten, og de aller fleste i luftfarten er godt kvalifisert for et flertall av dem.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
Tråden her blir nok litt umulig fordi her skrives innlegg av folk som åpenbart er tilknyttet flybransjen og av sånne som meg som har flydd mer enn noen sinne de siste årene fordi det har blitt så mye billigere. Selv synes jeg ikke servicen er særlig dårlig noen steder i dagens flybransje. Den største plagen jeg har vært utsatt for ligger nå noen år tilbake i tid, og det var da SAS ved noen anledninger i god tid innen avreise ringte meg og sa at flyet mitt var blitt kansellert og at jeg var booket om til en avgang noen timer før eller etter den opphavlige avgangen. De har SAS nå sluttet med for mitt vedkommende. Jeg sitter også godt på et fly i noen timer uten gratis servering, akkurat som jeg gjør på lengre togreiser, som f.eks. Bergen - Oslo eller Hjørring - København, og vil du ha noe ekstra, kan du betale for det i form av biz på fly, eller ganske enkelt kjøpe noe hos salgsserveringen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,878
|
![]()
Dette er et utmerket innspill fra Farmer...svaert gode tanker og ideer som vaar venn ogsaa i stor grad har gjennomfoert i praksis....
Jeg tror vel at hvis "herr" Jansson satte sin loenn ned paa Herr Kjos sitt nivaa....kunne alle de SAS gir sparken i USA vaert sysselsatt, spesielt om SAS hadde akseptert tilbudet fra de ansatte.... Selv mener jeg at det boer vaere en selvfoelge at en full dags arbeid burde avloennes slik at den ansatte kan leve av det....selv om det betyr noe dyrere flybilletter...legger man Farmer sine tanker til grunn kan en nok fremdeles fly svaert billig, men ikke "elleville" priser som vi ser Europa i disse dager....jeg skriver Europa fordi vi ikke har tilbud om like billige billetter - f.eks. det billigste Seattle - San Francisco (samme distanse som Oslo - London) er rett over NOK 1000.00 - det med 4 konkurrende aktoerer - hvorav 2 er LCC (Southwest og Virgin America) plus "nettverk" United og Alaska.... ValuJet ulykken i Florida bremset klart opp "behovet" for elleville priser...den var en oppvekker...og personelig synes jeg ikke NOK 1000 er dyrt for en weekend til San Francisco.... En skremmende utvikling her borte er de nye "gigantene" blant flyselskapene...selskaper de faerreste har hoert om - Republic, Mesa etc. som for det mest fleste flyr som Ulv i Faareklaer...dvs. de flyr med laante fjaer som United Express, Delta Connection, AmericanEagle eller Continental Express - du kjoeper billett og tror at du flyr med et stor anerkjennt selskap, men ender opp med et selskap som betaler piloter mindre enn "fattigdomsgrensen" (USD 15.000 i aaret) - en loenn det ikke gaar an aa leve av....og hvor operasjonen drives saa langt unna at passasjerer blir innesperret i et fly over natten...fordi det ikke finnes ansvarlige som kan ta en avgjoerelse..... Som Farmer har bevisst for oss alle er ikke alternativet skyhoeye billettpriser, men ved hjelp av aa drive effektivt og vaere innovatoerer kan en baade ha glede av gunstige reiser og kunne se den ansatte som assisterer en i oeynene....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sosial dumping i forbindelse med ekspansjonen av OSL | The Ticketor | Småprat | 1 | 13-05-2013 14:37 |
Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping» | gustavf | Småprat | 86 | 07-11-2011 22:01 |