![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Fikk i dag vite at SAS ansatte på ORD og IAD beskjed om at alle sies opp og all SAS presence på de to stasjonene skal outsources fra 15. september (IAD) og 3. oktober (ORD).
Det ironiske er at det er ASIG som SAS gav støvelen i rævva til for få år siden på grunn av elendig kvalitet på ramp handling som har vunnet kontrakten på ORD. (Vi husker alle for et kaos ASIG hadde med gjentatte lange forsinkelser grunnet feillasting etc på ORD) Minimumslønn og absolutt ingen benefits er det som tilbys SAS ansatte og managere som har jobbet for bedriften i årevis. Dette SAS her gjør med sine ansatte er verre enn noe jeg tidligere har sett andre selskaper har gjort, inkludert Ryanair og lærlingeordningen til DY. Ingen ansatte blir med videre, ASIG vil benytte lavlønnet lavkvalitets ansatte som vil jobbe for 120K norske i året med dårligere benefits en fast ansatte på Starbucks har. Da kan du jo selv tenke deg hvordan kvaliteten på servicen og håndtering av fly vil bli. De ansatte på ORD og IAD sendte ett brev til ledelsen der de frivillig tilbød seg å gå 8% ned i lønn og i tillegg jobbe mer, men forslaget ble avvist. Enda en spiker i kisten til SAS sin intercont satsing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]()
Hva med EWR?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Pending.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
Jag såg både brevet till ledningen för en tid sedan och fick beskedet om outsourcing när jag reste hem från USA den 24:e. Det är verkligen trist att höra och jag är rädd att Tommy har mycket rätt i inlägget ovan
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Her vises ingen nåde, nei. Iflg. dc-8'ern gikk vel ikke SEA-avviklingen heller i favør av "lang og tro tjeneste", skuffende. Blir meget spennende å se hvordan dette utvikler seg (dvs både handlingen og SAS IC generelt)
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Så et brev fra ORD-stasjonen på intranettet hvor de tilbød lønnsnedgang, si fra seg drycleaning-vouchere etc etc - men tydeligvis ikke nok.. Triste greier - jeg var imponert over SGS på EWR her om dagen som tilogmed hadde skandinavisktalende personell og opprop på skandinavisk(svensk). Det er vel en ting of the past med minimum wages...
Noen som har oversikt over hvilke andre selskaper SGS handler på henholdsvis ORD, IAD og EWR (og det er bare trafikkavdeling de har, ramp er allerede outsourcet over hele linjen over there?)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Ja, det føles alltid bra når SAS i utlandet har opprop på skandinavisk, når vi blir møtt med SAS-uniformer og SAS-service. Dette høres ut som en knallhard personalpolitikk som definitivt vil gå på akkord med både service og de gode SAS-verdiene (som etter hvert har blitt temmelig utvannet). Jeg er imidlertid skeptisk til lønnsomheten ved at SAS skal ha egne SGS-stasjoner så mange steder utenfor Skandinavia. Har det vært lønnsomt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Selv om det er beklagelig med oppsigelser uansett hvem det gjelder, skal vi huske andre tråder her på forumet der nettopp SAS anklages for ikke å gjøre noe med kostnader, dyre og gamle ansatte, følge med i timen, osv osv. Det ser ut som at flyselskapet som mange andre bare følger trenden med sosial dumping, som andre i luftfarten forlengst har ledet an i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]()
Rotten Core - dette er jo noe som SAS i USA har forsoekt foer med svaert daarlig resultat, alle de ansatte paa stasjonen i Seattle ble sagt opp paa midten av 90 tallet og erstattet med lavloennenede (dengang USD 5.15 pr.time) i loepet av 9 maaneder gikk man gjennom 3 slike "handling" selskaper foer SAS kroep til korset og ansatte de fleste av de man hadde sagt opp....og det skjedde etter at de ansvarlige i SAS hadde spist baade kameler, elefanter - problemet var at i praksis sparte man svaert lite paa operasjonen...ja loennskostnadene var lave, men servicen og produktet som ble levert var saa daarlig at det medfoerte saapass store kostnader at ingen kunne forsvare det (og gjett om de forsoekte!!)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Live and learn... Eller i dette tilfellet: Feil og feil igjen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Tommy777, når handlet de SAS sist? Kan det hende de har blitt bedre, eller tror du de bare har misfornøyde kunder?
![]() Dette beviser at SAS tar nødvendige grep, og det er jeg glad for. De har vel strengt tatt ikke noe valg dersom de skal redde butikken og bevise overfor sine eiere, og eventuelt fremtidige eiere, at de er på rett vei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Finnes det ikke andre bedre handlingselskaper på ORD og IAD da?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Gjør det sikkert, men hvis det kun er penger de ser på så....
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
|
![]()
kjempetragisk for de ansatte, og for servicen. Det er det liten tvil om. Det jeg spør meg er hvorfor ikke UA kan handle SAS. De har jo store hubs på både IAD og ORD.
Eller hva med LH... UA groundservices er vel ikke kjent for kanonservice, men er vel likevel bedre enn et selskap man tidligere har droppet pga dårlig levering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]()
Klart det finnes andre alternativer begge steder, men naar en gaar til selskaper som tilbyr loenn under 55 NOK i timen, med split skift - kanskje 4-5 timer pr. dag saa er man langt unna aa tenke paa noe som kommer i naerheten av kvalitet...og det vil gaa utover kundene....etter 3 aar sliter Alaska ennaa med aa faa punktligheten i naerheten av det hadde foer de sa opp stuerne....for ikke aa nevne antall skader (spesiellt urapportere) paa fly...en noedlanding pga urapportert skade...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Jeg har god erfaring med amerikanske ground handlers. Det er ikke lenger snakk om bra og dårlig, men dårlig og forferdelig dårlig og dette har forverret seg over tid. Og med ansatte på mistelønn kan man heller ikke forvente annet. For å sikre en viss kvalitet må kunden stille med folk som passer på og drive kvaltetskontroll, og disse blir nå også borte.
På passasjersiden vil man nok ikke merke så veldig mye så lenge 'solen skinner', annet enn at det blir mindre skandinavisk tale å høre. Men når uregelmessighetene kommer snikende vil man merke det godt ...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Dette er helt klart en trist utvikling for de ansatte, men dessverre er det vel ingen vei utenom så lenge at omtrent alle konkurrenter gjør eller allerede har gjort de samme grepene.
Sammenligner vi med f,eks DY her hjemme, så har de vel bare en håndfull egne ansatte i stasjonsavdelingen. All handling , uansett om det er "hjemmebase" eller utestasjoner så kjøper de handling til den lavest tilgjengelige pris... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS outsourcer CRJene til Cimber - Statustråd, mannskapsmangler etc | Jan | Flyforum | 84 | 08-04-2016 08:24 |
Blue1 permitterer alle ansatte midlertidig | jb1 | Flyforum | 3 | 29-05-2009 14:09 |
SAS pusser opp Business Lounge på ORD | CK | Flyforum | 6 | 15-06-2008 18:13 |
OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL | Tommy777 | TripReports | 26 | 09-08-2006 02:15 |