![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,272
|
![]()
Her om dagen var jeg med LN-RPL og en annen kar jeg ikke vet om er på forumet (?) og så på fly, hvor jeg bemerket meg noen vanvittig nydelige landinger. Det var bl.a et 737-700 fra SAS som enkelt og greit sklei "lydløst" inn fra sør, i særs lav hastighet, og hadde full stopp ved mindre enn halv rullebanelengde!
Rett etterpå kom et 738 fra Norwegian som kom i en vanvittig fart inn, full brems med spoilere og det kjørte ut det meste av rullebanen. Enkelt spørsmål: har dette med hvor tungt lastet flyene er, kan det ha med nivået på pilotene eller en god blanding med mer? F.eks hastigheten de hadde inn/flapsinnstillinger osv? (Værforholdene var særs gode, noe jeg regner med også hadde noe med den vanvittig fine landingen til SASflyet... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Dette skyldes nok ulike innflyvningsprosedyrer hos de to selskapene. Jeg vet at SAS har innført det de kaller "grønne landinger", det vil si at innflyvningen gjøres i glideflukt med motorene på idle. Dette gjør at man sparer drivstoff og miljøet. Nå skal det sies at jeg trodde DY også hadde beynt med dette, men det er vel opp til den enkelte skipperen når alt komemr til alt.
Er det forresten noen som vet om SAS idler helt fra Top-Of-Decent og ned til rullebanen?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Nå hadde vi jo akkurat en tråd om dette ....
http://forum.flyprat.no/showthread.p...&highlight=gps Men vind, vær, vekt og annen trafikk har selvsagt også innvirkning ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Idle fra top of descend ned til landing er ulovlig og livsfarlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Ulovlig? Har jeg aldri hørt om! Og livsfarlig? Hvis du ikke har energi i flyet og ikke er garantert landing, javel. Men vi skal normalt ha noe mer enn idle fra ca 1000 fot i IFR, 500 fot i VFR og 300 fot ved sirkling for å tilfredstille kravet til stabilized approach. Med autothrust innkoblet, ser jeg ofte at vi sjelden har mer enn flight idle under siste del av approach og flare på de store "bussene".
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Naa er kanskje dette ogsaa diskutert i den andre traaden MOW refererer til, men her er et utdrag av en "typisk" B737 AFM; Quote:
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 31-08-2009 at 13:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Dette med "grønne innflygninger" er ofte nevnt i forbindelse med miljøkrav.
Det stiller visse krav til både ATC, flyets utrustning, værforhold og crew. Det handler om å ligge over eller på profien, og ikke under, og man skal ikke ha "let down / level off" - da vil jo typisk autothrottle systemet gasse og dra tilbake hele tiden, ev. man må gjøre dette manuelt. Trafikken til ATC (flygelederne) må ev. tilpasses, slik at man kan holde en slik "grønn" profil hele veien ned. Det hjelper lite med en miljøinnflygning om man blir separert bak en saktegående maskin, og må dra tilbake på farten. Ved lav trafikk (natt?) vil det typisk være fritt frem for en slik miljøinnflygning. Faktisk er det slik på f.eks OSL nattetid at man gjerne - på grunn av "noise abatement" vil ha flyene høyt inn, og helst nordfra om vinden er inntil 5 kts medvind. Da snur man til 01 (fra syd). Flyet bør ha en FMGS /FMS - utrustning for å ha full effekt av en grønn innflygning. Airbus har dette, og det samme med Boeing av noenlunde ny dato. Systemet gir deg full back up med informasjoner som viser at man ligger korrekt på profilen, samtidig som den tar høyde for ev. høyderestriksjoner (constraints). Endelig er det slik at man ikke ønsker å gjøre "grønne" approacher i dårlig sikt / lave skyer. Flyet skal være garantert "spool up" på motorene i min 1000 ft IMC / 500 FT VMC, og det er krav til diverse parametre for å være stabilisert. I vårt firma er det - 5 kts / + 10 kts, samt de vanlige krav med hensn til max sink rate, bank angle, pitch, at man er "etablert" på ev. innflygningshjelpemiddel som ILS etc etc. En A330 f.eks er særdeles vanskelig å få ned i hastighet på grønne innflygninger, og krever mer enn f.eks en A320. Har man ikke spool up på angitte min.høyder, bertyr det "go around"! (Eller rapportskriving!) En fullastet maskin vil dermed kunne være noe mer krevende å benytte til dette, en en tilsvarende "lett" maskin. Man skal på et eller annet tidspunkt få vekk "overskuddsenergien" det gir, ved at man ligger over eller på profilen. Med andre ord er det helst ved "godværsinnflygninger" (VMC) dette er aktuelt. Tally-Ho Last edited by Tally-Ho; 31-08-2009 at 19:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann Tally-Ho!
Tusen takk for utfyllende og god forklaring paa dette! ... og jeg husker godt forrige vinter naar Niels og jeg landed i IMC paa IAH med C-210'en. Vi var klarert for en localizer approach paa 09 og det var masse trafikk paa 08L og 08R. Med hjulene ute og plenty av power holdt vi sirka 140 KIAS. Litt senere klarerte de en B737 bak oss og han fikk noe som "number two, following Cessna on final approach"... som ble oppfulgt med "you want me to do what...???"... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Ja Dag, det ble nok ingen "green approach" på den B737'en;-)
T-H |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]()
Er det denne landingen ???????
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er nok litt confusion rundt begrepet "grønne landinger" her, godt hjulpet av flyselskapene selv. Å ha noe power på helt på slutten bryter ikke med "grønn innflyvning-konseptet", poenget er at man i samarbeid med ATC og teknikkens vidundre har en planmessig nedstigning og innflygingsdistanse som gjør det mulig å ha én gjennomgående descent på idle, helt fra top of descent, til stabilized i 1000 fot.
Forskjellige selskaper har forskjellige def på stabilized vs power setting; alt fra (som Dag sier) et visst turtall, til en anbefaling om å ha det hvis man flyr med autothrottle av, eller bare en stabil powersetting som gir stabile parametre, med AT på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
"Bråket" fra ett fly, og "stillhet" fra det andre, kan ha med at det ene har landet "on speed" på rett sted, mens det andre kan ha landet litt fortere litt lengre inne. Det er heller ikke alltid nødvendig å dra "full revers" etter landing, avhengig av overnevnte, og hvilken exit man skal bruke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 263
|
![]()
NASA har nå drevet med "grønne" landinger i mange år!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Jeg blir altid litt provosert når flyselskaper snakker om grønne landinger på større flyplasser. Det er fordi de også vet at den mest miljøvennlige profilen får du når all trafikken inn til flyplassen får minst mulig delay.
Mange gjorde et stort nummer av grønne approacher på Arlanda, men så kom det fram at skulle man klarer å time det utenfor, la oss si midt på natta, ble det massive delay for resten. Så ble de ikke brukt så mye mer pluttselig. Eco flight for NAX er å dra idle og fly sakte som sirup fra FL200 og inn. Eco flight for DLH er å fly med throttle i bordet helt ned til base turn om de får lov. ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Grønne landinger/CDA (Continuous Descent Approach) startes optimalt fra TOD, men flere steder velger man å starte det fra lavere høyder pga mye trafikk, feks FL100.. Mange bekker små osv..
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Hørte ute på "line" at hvis man på ARN tillater en enkelt "green approach", berører dette åtte flyavganger, som ev. blir holdende lavere i påvente av denne ene approachen. Om dette stemmer vet jeg ikke. ARN kjører heller ikke visuelle innflygninger lenger. Derfor blir det mest snakk, og lite realitet av dette med "grønne innflygninger". Som tidligere nevnt - alle Airbus'er (utenom de aller eldste A300/310) regner selv ut en "trajectory / profil" som gir en 100 % grønn innflygning, om ATC hadde tillatt at man fulgte denne. Men det får man nærmest aldri gjøre p.g.a. annen trafikk. Airbus bruker de nødvendige constraints, og alle approacher foretas med Autothottle. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Og en ting til, når man er inne på dette med grønne innflygninger. På OSL har man såkalt "noise abatement" på kveld og natt, samt tidlig morgen. D.v.s. at man søker å unngå innflygning fra syd på 01L og 01R, p.g.a. støy. OSL har til nå brukt 5 kts tailwind til 19 som en begrensende faktor. Hvis mer enn dette snur man til bane 01. Unntak her er hvis det er operasjonelle hensyn som tilsier annet. På kveld, natt og tidlig morgen vil jeg tippe at 90 % av trafikken kommer fra syd, primært i form av charter og cargo. Disse må altså opp til Mjøsa's sydende, før de snur og starter approachen. Og da skal man også regne med 19 R, som innebærer lengst taxitid for de fleste. Dette er en politisk sak, og hvis ikke commander av spesiell operasjonelle hensyn requester approach fra syd (som han kanskje kan få), så må man følge turen rundt Akershus. Andre lufthavner har ofte tilsvarende problemstillinger, og miljøvennlig er det ikke (bortsett fra mindre støy). Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Natt til søndag ankom jeg SVG med Thomas Cook (A321) fra CHQ.
Makan til rolig og lydløs landing har jeg aldri opplevd ! Motorene ble kuttet i 10400 meters høyde sørvest av Lista, og flyet gled lydløst inn helt til bremsene ble satt på etter landing. Ikke en gang hørte jag at motorene ble gasset opp, men omtrent halvveis i innflyginga ble spoilerne brukt et minutt eller så, vel for å justere seg ned på høyden, og bremse farten. Etter landinga ble kun hjulbremsene benyttet, og hele banelengden ble brukt til en meget behagelig og myk oppbremsing. Bakdelen med dette ble jo en ganske lang taxetur tilbake til terminalen. Meget bra flydd av dyktige piloter fra Thomas Cook. Nå skal det vel også sies at været var optimalt :-) PS: I Thomas Cooks "Inflight magasin" står det at de var først ute med "green approach" allerede for ti år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Da bomma han litt siden han måtte bruke spoilere
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Landinger på 11 på SVG | sandnes | Bilder & foto | 18 | 27-03-2009 17:20 |
Lysegrønne landinger på OSL | TCAS | Flyforum | 0 | 17-12-2007 10:52 |
To landinger | sirpjalle | Flyforum | 5 | 05-09-2007 06:04 |
Grønne landinger | GF1 | Flyforum | 7 | 12-07-2007 21:40 |
Lydløse Supersoniske fly.... | TG | Flyforum | 2 | 27-02-2006 22:54 |