Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-08-2009, 07:29   #1
Kenneth
ScanFlyer Blue

Default SAS: - Lyntog kan rasere flytilbudet

ANALYSE: - KAN TA 95% AV FLYTRAFIKKEN MELLOM BYENE

Quote:
En av Nordens største togeksperter mener forholdene ligger til rette for lyntog i Norge. Men SAS advarer mot at en lyntogsuksess kan rasere flytilbudet i distriktene.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3224720.ece
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 08:11   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: SAS: - Lyntog kan rasere flytilbudet

Lyntog til Bergen og Trondheim er noe av det mest idiotiske politiske utredningene som foregår!

Norge behøver lyntog, men ikke fra Oslo til Bergen/Stavanger/Trondheim.
Derimot burde det ha vært bygget ut lyntog fra Kristiansand til Lillehammer, Halden til Kongsberg. Det er her potensialet ligger!

Jeg tror også at utviklingen og teknologien vil gi en helt annen type brennsel i fremtiden, som vil gravlegge flyet som en miljøtrussel. Hva blir så argumentet?
Old 20-08-2009, 09:04   #3
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Lyntog til Bergen og Trondheim er noe av det mest idiotiske politiske utredningene som foregår!

Derimot burde det ha vært bygget ut lyntog fra Kristiansand til Lillehammer, Halden til Kongsberg. Det er her potensialet ligger!

Jeg tror også at utviklingen og teknologien vil gi en helt annen type brennsel i fremtiden, som vil gravlegge flyet som en miljøtrussel. Hva blir så argumentet?
Amen!
Helt enig. Jeg kan ikke fatte at det med det trafikkgrunnlaget som er mellom de største byene i Norge og de kostnadene en slik utbygging i vårt land vil medføre, noen gang kan lønne seg. Det er dyrt nok å reise med tog i Norge i dag, og hvis ikke staten skal sponse det aller meste av hva billettene på lyntoget vil koste, er dette utredninger som bare kan kastes i papirsøpla og makuleres med en gang.
Et annet argument er at selv om lyntoget skulle komme, så må man jo opprettholde tilbudet til alle de langs strekningen som ikke skal reise langdistanse, noe som også gjør dette dyrt.
Nei - dette tror jeg ikke noe på, men faren er jo at dette er blitt et prestisjeprosjekt som ikke lar seg stoppe!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 09:13   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

En ting som ingen har snakket om enda, eller i hvert fall i svært liten grad, er at mesteparten av strekningen mellom Vestlandet og Oslo, og en god del av strekningen mellom Trondheim og Oslo, må gå i tunnell. Ellers vil strekningene bli altfor værutsatt vinterstid. Ikke mye poeng i lyntog hvis toget ikke kan fortere enn de klarer å måke linjen...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 09:14   #5
O_K_
ScanFlyer Silver

SAS kan slappe av, og de som har gjort disse beregningene burde blitt arbeidsløse! Siden en stor del av trafikken mellom TRD, OSL og BGO er connections som skal videre ser jeg det som ganske usannsynlig at man kan ta 95% med tog. Se bare på Japan, der det går lyntog av et kaliber noge bare kan drømme om (8-12 tog i timen mellom Tokyo og Kyoto!!!) mellom alle de store byene, men innerikstrafikken med fly lever i beste vellgående.

Det er nok mulig at man i beste fall kan få 95% av trafikken som uansett bare skal Oslo-Trondheim over på tog, men selv det er i beste fall etter min mening.
Old 20-08-2009, 09:18   #6
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:

Enig, men kristiansand til stavanger er også en god kandidat. Her er toget idag allerede et godt alternativ på sentrum til sentrum. Men kan bli enda bedre.
storg is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 09:41   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Når vi ikke engang har dobbeltspor der vi har vanlige tog i dag, så blir det nok lang tid før det blir lyntog. Og som enkelte politikere har sagt, så blir det først mindre strekninger på det sentrale østlandet som vil få lyntog slik at man kan bygge erfaring først.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 09:51   #8
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Quote:

Det er vel ikke noe konkret teknologi som skulle tilsi dette per dags dato? Foregår det i hele tatt noe forskning på alternative energikilder til fly?
Biodrivstoff vet jeg er blitt nevnt, med det stilles vel spørsmålstegn ved miljøvennligheten ved dette, i form av landareal til dyrking av soya osv.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 10:01   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Og disse lyntogstrekningene skal da gå på samme skinnegangen som er i bruk i dag, og vi vet alle hvor lynhurtig det går der. Hvis dette skal brukes til å bygge erfaring for fremtiden, så blir vel konklusjonen at lyntog ikke er noe hurtigere enn vanlig tog!
Old 20-08-2009, 10:14   #10
CRJ900
ScanFlyer Blue

Og så er vi i gang med samme diskusjon som vi hadde i denne tråden her:

Hurtigtog vil kvæle indenrigsfly i Danmark

For at diskusjonene videre skal ha et litt høyere informativt preg vil jeg oppfordre til å se på følgende forhold:

1. Trafikken mellom Bergen, Trondheim, Stavanger og Oslo, fly og tog. Feeding kan man gjøre med tog til Gardermoen også.

2. Innvesteringskostnader for infrastrukturen per km lagt spor.

3. Driftskostnader for togsett, personale etc.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 10:33   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Jeg tror man kan ta det helt med ro!
Norge vil ikke ha råd til å stable på bena et slikt lyn-tog nettverk i uoverskuelig fremtid.

Jeg husker å ha lest at man ønsket en rundbane Oslo-Krsand-Stavanger-Bergen-Oslo.
Jeg tenker med gru på hva en jernbaneforbindelse direkte mellom Stavanger og Bergen ville måtte koste. Der må det endel lange tunneller og broer til. Mellom Oslo og Bergen må man nok også belage seg på en del tunneller, men at det kunne være liv laga og få reisetiden ned i 3-4 timer tror jeg nok.

For meg her i Krsand ville toget vært et enklere valg om jeg kunne sitte 1,5 time på tog til oslo. Da hadde det nok ikke vært behov for flytraffikk mellom de to byene nei. Tog til Stavanger på en drøy time hadde heller ikke vært å forakte. Dvs Oslo-Stavanger på ca 3 timer hadde nok vært interessant for flere. Men med de byggekostnadene ville vel prisen måtte være det dobbelte av hva de dyreste flybillettene koster i dag, så da sier vel resultatet seg selv?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 10:34   #12
LN-Q
ScanFlyer Blue

Det de burde gjøre er å forlenge Nord-Norge banen fra Fauske til Kirkenes før de i det hele tatt tenker på hurtigtog her i sør...
Old 20-08-2009, 10:39   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Får bare håpe at de ikke finner ut at dette skal finansieres på samme måte som kollektivtrafikken i byene: Med bompenger. Det er jo ikke usannsynlig at politikerne finner ut at en avgift på f.eks. 100kr pr. avgang skal gå til nytt lyntognett i Sør-Norge.
Old 20-08-2009, 10:39   #14
Gunnar
ScanFlyer Gold

De budre vel også få unnagjort alt vedlikeholdet som allerede er på etterskudd...
Old 20-08-2009, 10:40   #15
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Samfunnsøkonomisk er jeg helt sikker på at man vil få mye mer igjen for pengene ved å investere masse i region- og lokaltrafikk på Østlandet (kanskje ned til Kristiansand), og i tillegg gjøre noe med lokal og regiontrafikk rundt Bergen Stavanger og Trondheim, det være seg tog, bybane og / eller dedikerte busstraseer for å gjøre noe med trafikken rundt de store byene. Dette vil gjøre det mer attraktivt for folk å bruke kollektivtransport i det daglige og vil vel kanskje slå bedre ut i miljøregnskapene enn de høytsvevende lyntogplanene!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 10:41   #16
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Det de burde gjøre er å forlenge Nord-Norge banen fra Fauske til Kirkenes før de i det hele tatt tenker på hurtigtog her i sør...
Det skjer aldri. Om noe en gang blir bygget ut er det nok Tromsbanen (Narvik-Tromsø) som da blir tilknyttet det svenske jernbanenettet. En ny utredning er visst planlagt.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 10:44   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Får bare håpe at de ikke finner ut at dette skal finansieres på samme måte som kollektivtrafikken i byene: Med bompenger. Det er jo ikke usannsynlig at politikerne finner ut at en avgift på f.eks. 100kr pr. avgang skal gå til nytt lyntognett i Sør-Norge.
Eller at de legger 100 kr i avgift på alle innenlands flybilletter som skal gå til å bygge lyn-tog!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 10:57   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Eller at de legger 100 kr i avgift på alle innenlands flybilletter som skal gå til å bygge lyn-tog!

BF
Nei, de 100kr skal gå til administreringen og diverse konsulent rapporter i forbindelse med bygging av lyntog....blir fort noen milliarder der
Old 20-08-2009, 11:09   #19
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post

BF
Det blir vel bompengefinansiert, slik at vi bilister betaler for det også...
Dette er og blir et luftslott som hasjern Langeland i SV har våte drømmer om.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 11:55   #20
brendas
ScanFlyer Silver

Quote:
Nei, faktisk ikke. Det virker som at mange ser på utredningene som blir gjort som at det er vedtatt at et slikt rutenett skal bli bygget, men det er jo ikke tilfellet.

Quote:
Oslo-Halden/Kongsberg er alt for korte strekninger for ekte "lyntog", og innenfor IC-triangelet trenger en også flere stopp. Men ja, innen for Skien/Lillehammer/Halden mm. trenger en et betraktelig bedre rutenett enn hva vi har i dag, for å ikke glemme ny linje til Hønefoss.
Så må du huske at flyrutene Oslo-Bergen, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger alle ligger på topp 10-lista over de mest trafikkerte rutene i Europa, det er med andre ord et stort potensiale der.

Quote:
Et konkurransedyktig alternativ.

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Jeg kan ikke fatte at det med det trafikkgrunnlaget som er mellom de største byene i Norge og de kostnadene en slik utbygging i vårt land vil medføre, noen gang kan lønne seg.
Som nevnt er det ikke noe i veien med trafikkgrunnlaget på de foreslåtte rutene. I tillegg har de første utredningene vist at enkelte/alle linjer som er foreslått vil bli lønnsomme. Og linjene må ikke være dedikert til lyntog, de kan gjøre svært mye for å bedre dagens situasjon i godstrafikken.

Quote:
En ting som ingen har snakket om enda, eller i hvert fall i svært liten grad, er at mesteparten av strekningen mellom Vestlandet og Oslo, og en god del av strekningen mellom Trondheim og Oslo, må gå i tunnell.Ellers vil strekningene bli altfor værutsatt vinterstid. Ikke mye poeng i lyntog hvis toget ikke kan fortere enn de klarer å måke linjen.
Ja, vi snakker om en del tunneler, med de lengste på fire-fem mil avhengig av trasé, men jeg ser ikke hvorfor dette skal være noe problem. Og når det kommer til vinter og snø har Japan erfaringer og løsninger på denne fronten.

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
SAS kan slappe av, og de som har gjort disse beregningene burde blitt arbeidsløse!
Og hvilken bakgrunn har du for å si at disse folkene tar feil?

Quote:
Se bare på Japan, der det går lyntog av et kaliber noge bare kan drømme om (8-12 tog i timen mellom Tokyo og Kyoto!!!) mellom alle de store byene, men innerikstrafikken med fly lever i beste vellgående.
Rutetilbudet mellom de største byene i Japan er kraftig redusert som følge av Shinkansen-nettverket, for å ikke glemme det at antallet reiser i landet har økt kraftig som følge av nettverket, og at byer som før lå langt unna storbyene har blomstret opp.

Quote:
Det er nok mulig at man i beste fall kan få 95% av trafikken som uansett bare skal Oslo-Trondheim over på tog, men selv det er i beste fall etter min mening.
Der er jeg enig, det vil alltid være et marked for flytrafikk som lyntog ikke kan kapre.

Quote:
Og disse lyntogstrekningene skal da gå på samme skinnegangen som er i bruk i dag, og vi vet alle hvor lynhurtig det går der.
Nei, rett og slett fordi dagens skinnegang ikke gir mulighet til høyere hastighet. Utover strekningene som er bygget de siste ti-femten årene må det lages helt nye linjer.

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
På en slik strekning ville kun godstrafikk vært noe i nærheten av lønnsomt. Unnskyld, men en slik utbygging er dødfødt.

Quote:
En slik utbygging finansieres neppe på denne måten.

Ja, jeg er flynerd/-entusiast (med alt som dette medfører), og ønsker rutenettet i Norge alt vel. Men jeg sliter likevel med å forstå hvorfor mange er så skeptiske og redde for et rutenett som tar oss fra sentrum til sentrum på 2 til 2 1/2 time. Nei, ikke alle strekninger vil være lønnsomme, men med trafikkgrunnlaget vi har i Norge (som er betydelig mellom de største byene) så kan dette fungere. Det fungerer mange andre steder i Europa, hvorfor skal det ikke gjøre det her? Reisende i Europa benytter seg heller av toget, hvorfor skal det ikke være slik her?
Og nei, det er ikke vedtatt at et slikt rutenett skal bygges ut, og det skjer i alle fall ikke i løpet av de neste ti årene. Aller først kommer IC-triangelet, hvor behovet er størst.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules