Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2009, 08:38   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default CAU går til urnene

PÅ fredag stemmer medlemmene over den foreslåtte spareplanen på 7% i Danmark, men det ser mørkt ut. CAU glemmer at SAS er skandinavisk også inn og ut av Kastrup.....

Quote:
Selv om en urafstemning fredag siger ja til at skære syv procent af løn og tillæg varigt, er det næppe nok, fordi der fortsat kræves eksklusivitet til CAU’s medlemmer, og det har til dato været helt uspiseligt for enhver SAS-ledelse

I halen på det udsagn er nemlig hæftet, at aftalen bortfalder, hvis SAS ledelsen ikke giver kabineforeningen eksklusivitet, forstået på den måde, at det vil være en forudsætning, at SAS fly er bemandet med personale fra CAU
.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=21410
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 08:51   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: CAU går til urnene

Hva menes med "...hvis SAS ledelsen ikke giver kabineforeningen eksklusivitet..."? Betyr det at SAS-fly ut fra DK skal bemannes med CAU-personale? Hvis dette er riktig, krever SE og NO sine fagforeninger samme type eksklusivitet på flygninger fra hhv SE og NO? Nokså søkt krav, spør du meg.....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 09:29   #3
Joker7913
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva menes med "...hvis SAS ledelsen ikke giver kabineforeningen eksklusivitet..."? ..
Det betyder blandt andet at man i bedste socialistiske stil alene vil have flyene bemandet med folk der er medlem af "rette" fagforening. Med andre ord CAU vil ikke bare begrænse SAS's ledelsesret, de vil også begrænse de ansattes ret ti frit at vælge fagforening til eller fra!


CAU er ikke et hak bedre en MOL! De er bare i hver sin ende af skalaen
__________________
Upcoming flights:
BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010
Joker7913 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 09:53   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: CAU går til urnene

Dette høres jo ut som mafiavirksomhet!
CAU medlemmene vet tydeligvis ikke hvor godt de har det!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 10:23   #5
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
PÅ fredag stemmer medlemmene over den foreslåtte spareplanen på 7% i Danmark, men det ser mørkt ut. CAU glemmer at SAS er skandinavisk også inn og ut av Kastrup.....

.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=21410
Jeg vet i hvert fall at om jeg hadde vært SAS-sjef, hadde all aktivitet i Danmark vært lagt ned for lengst. Det vil si at ruter til og fra København hadde vært utført av de norske og svenske operasjonene og bakketjenester leid inn fra et eksternt selskap.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 10:29   #6
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: CAU går til urnene

Er ikke slikt i strid med organisasjonsfriheten? Finnes vel lover om det i Danmark også?

På min arbeidsplass er vi som jobber i geofag organisert i hele tre forskjellige fagforeninger.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 10:57   #7
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Jeg vet i hvert fall at om jeg hadde vært SAS-sjef, hadde all aktivitet i Danmark vært lagt ned for lengst. Det vil si at ruter til og fra København hadde vært utført av de norske og svenske operasjonene og bakketjenester leid inn fra et eksternt selskap.
Det tror jeg vi alle kan være enige i. Problemet er at politikk er blandet inn i dette.
Blant annet er Kastrup, Danmarks største arbeidsplass. Alle følger nøye med i hva som skjer i SAS/Kastrup.
SAS sjefen har truet med "utflagging" for ikke så lenge siden. Sist endte det med at alle fagforeninger skrev under på en avtale om at alle avtaler skulle overholdes!!! Den er fin!!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 13:15   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
SAS Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
Det betyder blandt andet at man i bedste socialistiske stil alene vil have flyene bemandet med folk der er medlem af "rette" fagforening. Med andre ord CAU vil ikke bare begrænse SAS's ledelsesret, de vil også begrænse de ansattes ret ti frit at vælge fagforening til eller fra!


CAU er ikke et hak bedre en MOL! De er bare i hver sin ende af skalaen
Det er ikke korrekt. Der stilles krav om at alle der flyver på fly ud af Danmark aflønnes iht. CAU's overenskomst - ikke at de skal være medlem af CAU. Der er mange i kabinen, der idag ikke er medlem af CAU, men alle bliver aflønnet iht. den overenskomst der er indgået med CAU. De ansatte har altså helt frit valg mht. fagforening og deres ansættelsesvilkår bliver ikke påvirket af om de er medlem eller ej.

CAU's overenskomst med SAS tager allerede højde for at nogle flyvninger bemandes med udenlandsk personale. F.eks. til Kina og Japan . ligesom langrter også bemandes med nordmænd (mener ikke der længere flyver svenskere, men ret mig hvis jeg tager fejl). Det betyder ikke at de skal være medlem af CAU eller at de ikke skal flyve disse ruter mere.

Iøvrigt skriver CAU i brevet til medlemmerne at der er tale om "den bedst opnåelige aftale" - hvilket må betyde at SAS må have accepteret dette.

Iøvrigt synes jeg da det er flot af kabinepersonalet af gå med til 7% nedgang på løn og alle tillæg - når ledelsen i første omgang meldte ud af det skulle være 6%. Jeg er ret sikker på at de fleste i kabinen stemmer ja til dette forslag - alle jeg har talt med er ihvertfald meget villige til at nå til en holdbar løsning, så der kan komme ro på sagen og de kan koncentrere sig om at flyve og tage sig af gæsterne.

Når det så er sagt er jeg slet ikke enig i at det er den bedste aftale de er nået frem til. Der burde have været tale om betydeligt større lønnedgang for de med højest ancennitet, der idag tjener alt alt for meget ift. hvad der er rimeligt. Ligeledes burde de lavest lønnede ikke have haft så stor lønnedgang - da startlønnen i SAS idag absolut ikke er høj - tværtimod. Det kunne måske også "skræmme" nogle af de gamle væk, så der kunne blive plads til flere yngre og dermed kunne SAS få et betydeligt bedre og sundere mix af unge/ældre blandt personalet. Det kunne spare dem mange mio. om året.

Men det er nok ikke været muligt at nå til enighed om - desværre...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 06-08-2009 at 13:18.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 13:42   #9
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: CAU går til urnene

Takk for oppklaring!
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 15:58   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,575
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
Det betyder blandt andet at man i bedste socialistiske stil alene vil have flyene bemandet med folk der er medlem af "rette" fagforening. Med andre ord CAU vil ikke bare begrænse SAS's ledelsesret, de vil også begrænse de ansattes ret ti frit at vælge fagforening til eller fra!


CAU er ikke et hak bedre en MOL! De er bare i hver sin ende af skalaen
"socialistiske stil..." - det er renspikka kommunisme!
Tragisk at CAU ikke ser og forstår eget og selskapets beste i den vanskligste situasjon SAS noen sinne har vært opp i.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 18:56   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
"socialistiske stil..." - det er renspikka kommunisme!
Tragisk at CAU ikke ser og forstår eget og selskapets beste i den vanskligste situasjon SAS noen sinne har vært opp i.
Det er vel præcist det de gør ved at gå med til en lønnedgang på 7%

Tror der er nogle her der skulle sætte sig lidt mere ind i tingene. Verden er ikke så sort/hvid.

Selv om jeg absolut ikke er enig i ret meget som CAU siger, så er det faktisk et meget godt tilbud de kommer med til SAS her.

Hvis man bidrager med 7% af sin løn og tillæg, så synes jeg faktisk det er fair at man vil sikre sig at SAS ikke bare kan lave en base i Polen, der skal flyve al trafikken ud af CPH med billig arbejdskraft.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 21:33   #12
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det er ikke korrekt. Der stilles krav om at alle der flyver på fly ud af Danmark aflønnes iht. CAU's overenskomst - ikke at de skal være medlem af CAU.
Det er jo uansett omtrent like sært. Dette innebærer jo at CAU forhandler lønn på vegne av mennesker som ikke har gitt dem fullmakt til det. Det kan neppe være lovlig, selv i Danmark.

Og hva skulle poenget med eventuelt å ikke være medlem av akkurat CAU da være? I praksis innebærer dette nærmest et tvangsmedlemsskap i foreningen.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 22:31   #13
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Det er jo uansett omtrent like sært. Dette innebærer jo at CAU forhandler lønn på vegne av mennesker som ikke har gitt dem fullmakt til det. Det kan neppe være lovlig, selv i Danmark.

Og hva skulle poenget med eventuelt å ikke være medlem av akkurat CAU da være? I praksis innebærer dette nærmest et tvangsmedlemsskap i foreningen.
Det er helt normalt procedure i Danmark at virksomheder har overenskomst med fagforeninger og det så er disse overenskomster som gælder for alle ansatte. Det står da de ansatte frit at lade være med at tage jobbet, hvis de er utilfredse med lønnen. Det er helt lovligt og i henhold til procedure i mange andre virksomheder.

Det indebærer da absolut ikke noget tvangsmedlemskab - hvordan i alverden tolker du det sådan. Der er masser af SAS ansatte der ikke er medlem af CAU. Det står alle frit at lade være med at melde sig ind i CAU og det har ingen indvirkning på arbejdsvilkårene - lige bortset fra at man naturligvis ikke har fagforeningens juridiske backup når SAS ikke overholder den overenskomst efterfølgende - og det er der masser af eksempler på at de ikke gør.

Nu skal det ikke opfattes sådan at jeg personligt er pro CAU og deres holdninger generelt - for det er jeg absolut ikke, men ret skal også være ret - og de krav CAU fremstiller er i mine øjne både rimelige - og ikke mindst i fuld overensstemmelse med både lovgivning og arbejdsmarkedets måde at agere på i øvrigt.

De bidrager trods alt med 7 procent - og dertil kommer at de allerede har bidraget med betydeligt mere arbejdstid og effektivitet gennem de senere år - ligesom en meget stor den af de ansatte ikke har fået lønreguleringer iht. overenskomst og det øvrige arbejdsmarked i 4-5 år. At SAS så ikke formår at udnytte al den arbejdstid de får stillet til rådighed er en helt anden snak - og ikke CAU eller de kabineansattes problem.

Kabinepersonalet og besparelsen på dem er så lille en del af den store turnaround plan at det er direkte uretfærdigt at blive ved med ensidigt at skyde skylden på dem. Selv om de arbejdede uden løn resten af året ville det ikke ændre SAS' situation. Men pga. CAU meget kluntede måde at udtale sig på og ikke mindst fremstå i medierne på, så er kabinepersonalet desværre blevet lette ofre - og det udnytter både andre personalegrupper indenfor koncernen og ikke mindst ledelsen.

7% lønnedgang er faktisk et meget godt tilbud og modkravet synes jeg faktisk ikke er urimeligt - specielt taget i betragtning at SAS ledelsen netop har truet med at flytte produktion til billigere lande. Hvis ledelsen alligevel har tænkt sig at gøre dette, hvorfor i alverden skulle personalet så blive ved med at afgive goder - hvis de ender med at ryge ud alligevel. Nej, der må gives af begge parter - sådan fungerer det danske arbejdsmarked og det er der absolut ikke noget hverken forkert eller ulovligt i.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 22:44   #14
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Det er jo uansett omtrent like sært. Dette innebærer jo at CAU forhandler lønn på vegne av mennesker som ikke har gitt dem fullmakt til det. Det kan neppe være lovlig, selv i Danmark.

Og hva skulle poenget med eventuelt å ikke være medlem av akkurat CAU da være? I praksis innebærer dette nærmest et tvangsmedlemsskap i foreningen.
Dette er helt vanlig praksis i Norge også. Det er ikke tvangsinnemlding, men som nevnt, man får da noen av godene som noe andre forhandler frem, som et minimum.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 22:57   #15
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 124
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Jeg vet i hvert fall at om jeg hadde vært SAS-sjef, hadde all aktivitet i Danmark vært lagt ned for lengst. Det vil si at ruter til og fra København hadde vært utført av de norske og svenske operasjonene og bakketjenester leid inn fra et eksternt selskap.
Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Det er jo uansett omtrent like sært. Dette innebærer jo at CAU forhandler lønn på vegne av mennesker som ikke har gitt dem fullmakt til det. Det kan neppe være lovlig, selv i Danmark.

Og hva skulle poenget med eventuelt å ikke være medlem av akkurat CAU da være? I praksis innebærer dette nærmest et tvangsmedlemsskap i foreningen.

Slankebrusmannen, vær snill og sett deg inn i saken før du kommenterer. Det ser ut som om det er god grunn for at du ikke er SAS-Sjef. Det er helt vanlig at arbeidere som ikke er medlem av fagforeningen har samme lønn som kollegaer som er medlem av fagforeningen, gitt at de har den samme stillingen/ansiniteten.
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 23:33   #16
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: CAU går til urnene

Det er vanlig at den største foreningen forhandler lønn og vilkår. Mindre foreninger med medlemmer i samme yrkesgruppe får tilbud om samme avtale fra arbeidsgiver. Dersom den lille foreningen av en eller annen grunn skulle forhandle seg til en bedre avtale enn den store, vil den nye avtalen gjelde alle. Det er protokoller underskrevet av selskap og arbeidstakerorganisasjoner som regulerer dette.

Et eksempel er PFOR (norske, svenske og danske SAS-flygere), som forhandler samlet med SAS for lønn o.l. når avtaler kommer opp for reforhandling, eller hvis selskapet ber spesielt om det. Foreningene for ex-Braathens, og ex-Linjeflyg har som regel gjort ferdig sine forhandlinger i løpet av kort tid etter.

Kabinforeningene i SAS har ikke hatt det samme samarbeidet som pilotforeningene, derfor er det noe forskjelle i lønn/vilkår i de tre landene. Det er en ordning de har funnet det relevant å ha. Det er ikke noe poeng i å spekulere i årsaker til dette uten å ha den fulle historiske bakgrunnen.

Enkeltpersoner kan stå utenfor foreningene, det er tilknytningsfrihet i Skandinavia, men de nyter da godt av fremforhandlede avtaler gjort av foreninger (og det er mye arbeid!) på medlemmenes vegne, men "slipper"/lurer seg unna kontingenten, mener noen. Som regel er det ikke gjerrighet som gjør at man er uorganisert, men f eks at man er uenig i noe eller alt foreningen representerer. Mange foreninger har gode forsikringsordninger, som et ikke-medlem ikke kan nyte godt av, men alle selskapets ordninger er like for alle, uansett foreningstilknyting eller ikke.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 01:12   #17
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post

CAU's overenskomst med SAS tager allerede højde for at nogle flyvninger bemandes med udenlandsk personale. F.eks. til Kina og Japan . ligesom langrter også bemandes med nordmænd (mener ikke der længere flyver svenskere, men ret mig hvis jeg tager fejl). Det betyder ikke at de skal være medlem af CAU eller at de ikke skal flyve disse ruter mere.
Det stemmer at det ikke er noen ARN-baserte kabinansatte på rutene ut fra CPH, de har sine egne langruter.
Dette er ikke et trekk bare for å hindre utenlandsk (ikke-skandinavisk) personale på ruter ut fra CPH. CAU håper dette vil være nådestøtet for å få skviset de siste nordmenn fra langrutene. Etter at CAU klarte å få gjennom nedtrappingsavtalen i 2004, har det ikke blitt sjekket ut norske kabinansatte på langrutene. CAU har drevet denne kampanjen i mange år allerede, nå satser de tydeligvis på å presse ledelsen til å få den fullført.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 01:46   #18
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: CAU går til urnene

Dersom poenget er at alle kabinansatte som flyr inn/ut av CPH skal lønnes jfr. den avtalen SAS har med CAU, så ser jeg ikke problemet.

Dersom det derimot er slik at CAU vil ha "eksklusivitet" på flyvninger inn/ut fra CPH (kun dansk personell/CAU medlemmer?), så mener jeg det er på tide for CAU å ta en tenkepause, og se litt på hva det er de faktisk ber om. En konflikt med de Norske og Svenske kabinansatte er neppe CAU tjent med...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 04:04   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,468
Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Dersom det derimot er slik at CAU vil ha "eksklusivitet" på flyvninger inn/ut fra CPH (kun dansk personell/CAU medlemmer?), så mener jeg det er på tide for CAU å ta en tenkepause, ..
De vil ha folk fra CPH-basen - CAu eller ikke.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 05:08   #20
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: CAU går til urnene

Akkurat, ja.... Tja, hva om SAS da i samme håndvending sier at CPH-basert crew ikke får fly ut fra OSL og ARN? Tanken om CPH-basert crew kan jeg forsåvidt forstå, men samtidig vil jeg også hevde at kravet strider imot det at SAS faktisk skal være et Skandinavisk selskap, spesielt nå som vi går mot "core SAS" igjen...

Noen bør minne CAU om hva den første S-en i SAS står for.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CAU og SAS nok en gang TOS Flyforum 53 27-01-2012 18:28
Bråk i CAU Someone Flyforum 8 08-09-2010 16:07
CAU-brev til medlemmene Pjokken Flyforum 2 29-03-2010 01:27
CAU Verner med en lite ydmyk fremtoning til takeoff weekly. MartinL Flyforum 5 20-03-2010 12:45
CAU sin hjemmeside TL Flyforum 0 12-05-2007 21:07


All times are GMT +2. The time now is 14:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.