![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
PÅ fredag stemmer medlemmene over den foreslåtte spareplanen på 7% i Danmark, men det ser mørkt ut. CAU glemmer at SAS er skandinavisk også inn og ut av Kastrup.....
Quote:
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=21410
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva menes med "...hvis SAS ledelsen ikke giver kabineforeningen eksklusivitet..."? Betyr det at SAS-fly ut fra DK skal bemannes med CAU-personale? Hvis dette er riktig, krever SE og NO sine fagforeninger samme type eksklusivitet på flygninger fra hhv SE og NO? Nokså søkt krav, spør du meg.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
CAU er ikke et hak bedre en MOL! De er bare i hver sin ende af skalaen
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette høres jo ut som mafiavirksomhet!
CAU medlemmene vet tydeligvis ikke hvor godt de har det! ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er ikke slikt i strid med organisasjonsfriheten? Finnes vel lover om det i Danmark også?
På min arbeidsplass er vi som jobber i geofag organisert i hele tre forskjellige fagforeninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Blant annet er Kastrup, Danmarks største arbeidsplass. Alle følger nøye med i hva som skjer i SAS/Kastrup. SAS sjefen har truet med "utflagging" for ikke så lenge siden. Sist endte det med at alle fagforeninger skrev under på en avtale om at alle avtaler skulle overholdes!!! Den er fin!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
CAU's overenskomst med SAS tager allerede højde for at nogle flyvninger bemandes med udenlandsk personale. F.eks. til Kina og Japan . ligesom langrter også bemandes med nordmænd (mener ikke der længere flyver svenskere, men ret mig hvis jeg tager fejl). Det betyder ikke at de skal være medlem af CAU eller at de ikke skal flyve disse ruter mere. Iøvrigt skriver CAU i brevet til medlemmerne at der er tale om "den bedst opnåelige aftale" - hvilket må betyde at SAS må have accepteret dette. Iøvrigt synes jeg da det er flot af kabinepersonalet af gå med til 7% nedgang på løn og alle tillæg - når ledelsen i første omgang meldte ud af det skulle være 6%. Jeg er ret sikker på at de fleste i kabinen stemmer ja til dette forslag - alle jeg har talt med er ihvertfald meget villige til at nå til en holdbar løsning, så der kan komme ro på sagen og de kan koncentrere sig om at flyve og tage sig af gæsterne. Når det så er sagt er jeg slet ikke enig i at det er den bedste aftale de er nået frem til. Der burde have været tale om betydeligt større lønnedgang for de med højest ancennitet, der idag tjener alt alt for meget ift. hvad der er rimeligt. Ligeledes burde de lavest lønnede ikke have haft så stor lønnedgang - da startlønnen i SAS idag absolut ikke er høj - tværtimod. Det kunne måske også "skræmme" nogle af de gamle væk, så der kunne blive plads til flere yngre og dermed kunne SAS få et betydeligt bedre og sundere mix af unge/ældre blandt personalet. Det kunne spare dem mange mio. om året. Men det er nok ikke været muligt at nå til enighed om - desværre...
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 06-08-2009 at 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for oppklaring!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Tragisk at CAU ikke ser og forstår eget og selskapets beste i den vanskligste situasjon SAS noen sinne har vært opp i. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Tror der er nogle her der skulle sætte sig lidt mere ind i tingene. Verden er ikke så sort/hvid. Selv om jeg absolut ikke er enig i ret meget som CAU siger, så er det faktisk et meget godt tilbud de kommer med til SAS her. Hvis man bidrager med 7% af sin løn og tillæg, så synes jeg faktisk det er fair at man vil sikre sig at SAS ikke bare kan lave en base i Polen, der skal flyve al trafikken ud af CPH med billig arbejdskraft.
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og hva skulle poenget med eventuelt å ikke være medlem av akkurat CAU da være? I praksis innebærer dette nærmest et tvangsmedlemsskap i foreningen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det indebærer da absolut ikke noget tvangsmedlemskab - hvordan i alverden tolker du det sådan. Der er masser af SAS ansatte der ikke er medlem af CAU. Det står alle frit at lade være med at melde sig ind i CAU og det har ingen indvirkning på arbejdsvilkårene - lige bortset fra at man naturligvis ikke har fagforeningens juridiske backup når SAS ikke overholder den overenskomst efterfølgende - og det er der masser af eksempler på at de ikke gør. Nu skal det ikke opfattes sådan at jeg personligt er pro CAU og deres holdninger generelt - for det er jeg absolut ikke, men ret skal også være ret - og de krav CAU fremstiller er i mine øjne både rimelige - og ikke mindst i fuld overensstemmelse med både lovgivning og arbejdsmarkedets måde at agere på i øvrigt. De bidrager trods alt med 7 procent - og dertil kommer at de allerede har bidraget med betydeligt mere arbejdstid og effektivitet gennem de senere år - ligesom en meget stor den af de ansatte ikke har fået lønreguleringer iht. overenskomst og det øvrige arbejdsmarked i 4-5 år. At SAS så ikke formår at udnytte al den arbejdstid de får stillet til rådighed er en helt anden snak - og ikke CAU eller de kabineansattes problem. Kabinepersonalet og besparelsen på dem er så lille en del af den store turnaround plan at det er direkte uretfærdigt at blive ved med ensidigt at skyde skylden på dem. Selv om de arbejdede uden løn resten af året ville det ikke ændre SAS' situation. Men pga. CAU meget kluntede måde at udtale sig på og ikke mindst fremstå i medierne på, så er kabinepersonalet desværre blevet lette ofre - og det udnytter både andre personalegrupper indenfor koncernen og ikke mindst ledelsen. 7% lønnedgang er faktisk et meget godt tilbud og modkravet synes jeg faktisk ikke er urimeligt - specielt taget i betragtning at SAS ledelsen netop har truet med at flytte produktion til billigere lande. Hvis ledelsen alligevel har tænkt sig at gøre dette, hvorfor i alverden skulle personalet så blive ved med at afgive goder - hvis de ender med at ryge ud alligevel. Nej, der må gives af begge parter - sådan fungerer det danske arbejdsmarked og det er der absolut ikke noget hverken forkert eller ulovligt i.
![]() |
![]() |
#14 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Slankebrusmannen, vær snill og sett deg inn i saken før du kommenterer. Det ser ut som om det er god grunn for at du ikke er SAS-Sjef. Det er helt vanlig at arbeidere som ikke er medlem av fagforeningen har samme lønn som kollegaer som er medlem av fagforeningen, gitt at de har den samme stillingen/ansiniteten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er vanlig at den største foreningen forhandler lønn og vilkår. Mindre foreninger med medlemmer i samme yrkesgruppe får tilbud om samme avtale fra arbeidsgiver. Dersom den lille foreningen av en eller annen grunn skulle forhandle seg til en bedre avtale enn den store, vil den nye avtalen gjelde alle. Det er protokoller underskrevet av selskap og arbeidstakerorganisasjoner som regulerer dette.
Et eksempel er PFOR (norske, svenske og danske SAS-flygere), som forhandler samlet med SAS for lønn o.l. når avtaler kommer opp for reforhandling, eller hvis selskapet ber spesielt om det. Foreningene for ex-Braathens, og ex-Linjeflyg har som regel gjort ferdig sine forhandlinger i løpet av kort tid etter. Kabinforeningene i SAS har ikke hatt det samme samarbeidet som pilotforeningene, derfor er det noe forskjelle i lønn/vilkår i de tre landene. Det er en ordning de har funnet det relevant å ha. Det er ikke noe poeng i å spekulere i årsaker til dette uten å ha den fulle historiske bakgrunnen. Enkeltpersoner kan stå utenfor foreningene, det er tilknytningsfrihet i Skandinavia, men de nyter da godt av fremforhandlede avtaler gjort av foreninger (og det er mye arbeid!) på medlemmenes vegne, men "slipper"/lurer seg unna kontingenten, mener noen. Som regel er det ikke gjerrighet som gjør at man er uorganisert, men f eks at man er uenig i noe eller alt foreningen representerer. Mange foreninger har gode forsikringsordninger, som et ikke-medlem ikke kan nyte godt av, men alle selskapets ordninger er like for alle, uansett foreningstilknyting eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dette er ikke et trekk bare for å hindre utenlandsk (ikke-skandinavisk) personale på ruter ut fra CPH. CAU håper dette vil være nådestøtet for å få skviset de siste nordmenn fra langrutene. Etter at CAU klarte å få gjennom nedtrappingsavtalen i 2004, har det ikke blitt sjekket ut norske kabinansatte på langrutene. CAU har drevet denne kampanjen i mange år allerede, nå satser de tydeligvis på å presse ledelsen til å få den fullført. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dersom poenget er at alle kabinansatte som flyr inn/ut av CPH skal lønnes jfr. den avtalen SAS har med CAU, så ser jeg ikke problemet.
Dersom det derimot er slik at CAU vil ha "eksklusivitet" på flyvninger inn/ut fra CPH (kun dansk personell/CAU medlemmer?), så mener jeg det er på tide for CAU å ta en tenkepause, og se litt på hva det er de faktisk ber om. En konflikt med de Norske og Svenske kabinansatte er neppe CAU tjent med...
![]() |
#19 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Akkurat, ja.... Tja, hva om SAS da i samme håndvending sier at CPH-basert crew ikke får fly ut fra OSL og ARN? Tanken om CPH-basert crew kan jeg forsåvidt forstå, men samtidig vil jeg også hevde at kravet strider imot det at SAS faktisk skal være et Skandinavisk selskap, spesielt nå som vi går mot "core SAS" igjen...
Noen bør minne CAU om hva den første S-en i SAS står for. ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
CAU og SAS nok en gang | TOS | Flyforum | 53 | 27-01-2012 18:28 |
Bråk i CAU | Someone | Flyforum | 8 | 08-09-2010 16:07 |
CAU-brev til medlemmene | Pjokken | Flyforum | 2 | 29-03-2010 01:27 |
CAU Verner med en lite ydmyk fremtoning til takeoff weekly. | MartinL | Flyforum | 5 | 20-03-2010 12:45 |
CAU sin hjemmeside | TL | Flyforum | 0 | 12-05-2007 21:07 |