![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
Hørte på Norgesglasset på NRK P1 i dag og der kom det frem at Norwegian har en maxgrense på 4 blinde og/eller svaksynte ombord. Andre selskap har ingen slik grense - hva skyldes denne holdningen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Er rimelig sikker paa at det finnes begrensninger som dette her i USA ihvertfall.
Regner med det har med evakuering aa gjoere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
Er det selskapene eller myndighetene som bestemmer dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,400
|
![]()
Såvidt jeg husker er det ingen begrensninger på antall blinde/svaksynte her borte.
Tror heller ikke de kan sette andre begrensninger annet en at de må melde fra (få note innsatt i reservasjonen) minst 24 timer før avgang og ikke sitte ved nødutgang. ADA (American Disability Act) er 'bibelen' og må følges av alle selskaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Det er kun begrensning på blinde hvis de også er døve. Da er de definert som PRM (persons with reduced mobility).
Et større skandinavisk flyselskap har denne policy angående blinde: Blind Passengers The following items shall be communicated to the passenger before door closure: • Location of emergency exits in relation to the passenger's seat (e.g. how many rows to nearest exit). • Any special assistance required. If travelling with an escort dog, the dog should, if possible, lay on the floor next to the cabin wall. Should any extra seat be available, at least one seat should be left empty next to the passenger for his added comfort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
En ganske annerledes holdning...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Enkelte ganger virker det som det innføres snodige regler rett og slett for "å sikre seg selv", kanskje det er mer lettvint enn å gjøre en kvalifisert vurdering av situasjonen/regelverket? Vil tro at en blind person i enkelte kritiske tilfeller faktisk har fordel av å være blind, eks. alt blir mørkt og røykfullt og det er umulig å se noe som helst.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,400
|
![]()
Med bakgrunn i dette tror jeg ikke man har adgang til å begrense antall blinde. Blinde er heller ikke PRM (tror jeg).
Quote:
Sikker noen andre som er flinkere på juss enn meg, men tror DY er på tynt vann her .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
Vel Norwegian påpeker at det er et spørsmål om sikkerhet...da er vel Norwegian bare sikrere for oss som ser da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Norwegian kan i dette tilfellet ha valgt å sette en grense ut fra hva de mener det er realistisk å kunne få til av assistanse i en nødsituasjon. I så fall er det nok ikke ment som en diskriminering mot en gruppe med en bestemt utfordring under vanlige hendelsesløse flyvninger, men tvert i mot for å være sikrere på at besetningen klarer å ta seg av alle passasjerene dersom man kommer ut for en situasjon som gjør at en del må assisteres ut av flyet i full fart. I tillegg til den aktuelle gruppen kan kabinbesetningen måtte ha ansvar for barn som reiser alene, bevegelseshemmede m fl., i tillegg til å styre den pågående evakueringen.
Myndighetsbestemmelsene er "minstekrav", men et flyselskap har - og bør etter min mening ha - anledning til å sette strengere krav for egen drift; så lenge det kan saklig begrunnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Også FR har en slik grense http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=8332
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
...da får vel bare de andre selskapene "gruppebestillingene" da. Hva skjer om en person som ser men sitter i rullestol har booket seg plass på flyet kan da 3 eller 4 blinde booke seg plass i tillegg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Ang. gruppebestillinger har man jo f.eks. flyene ned til Solgården etc med bevegelseshemmede - der det gis dispensasjon i forhold til regelverk og er ekstra bemannet med besetning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
Ikke vet jeg - men jeg synes denne diskrimineringen rimer dårlig med det folkelige imaget til Norwegian. Ville trodd at Norwegian med Kjos i spissen ville brukt denne saken til å si nok en gang at "lufta er for alle"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Og jeg lurer på om dette i det hele tatt hadde blitt omtalt som diskriminering her hvis det var SAS som hadde regelene og ikke Norwegian, da hadde den vel heller blitt sett på som noe positivt som talte for at SAS hadde større fokus på sikekrhet enn andre selskaper...
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
Dette handler ikke om SAS vs Norwegian...kun om hva og hvorfor Norwegian velger å gjøre som de gjør. SAS gjør nok av gale ting til å fylle flere forum...men det kan da ikke stoppe et kritisk lys på Norwegian?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
OK, var litt kjapp der, jeg vil for all del ikke bidra til at dette blir en SK vs. DY diskusjon, synes bare det blir litt tabloid å kalle det diskriminering, jeg vil tro man har en god grunn for å ha slike regler. Evakueringen skal foregå hurtigst mulig, og det er vel lett å se for seg at hvis man har en maskin fyllt med passasjerer som har en eller annen form for funksjonshemming, så vil dette kunne påvirke tempoet evakueringen foregår i.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor serveres varm koffein-drikk ombord? | robertaas | Småprat | 30 | 30-11-2014 15:42 |
Rullestolbrukere/svaksynte på fly | Firelude | Flyforum | 5 | 17-05-2014 09:47 |
Flyr i blinde | sirpjalle | Flyforum | 3 | 01-06-2007 03:36 |
Måtte lande i blinde | Hurum | Flyforum | 3 | 11-06-2006 16:30 |
Hvorfor ikke salg ombord? | LN-FOC | Flyforum | 7 | 20-12-2005 09:22 |