Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2009, 15:59   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Norwegian Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Hørte på Norgesglasset på NRK P1 i dag og der kom det frem at Norwegian har en maxgrense på 4 blinde og/eller svaksynte ombord. Andre selskap har ingen slik grense - hva skyldes denne holdningen?
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 16:04   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Er rimelig sikker paa at det finnes begrensninger som dette her i USA ihvertfall.

Regner med det har med evakuering aa gjoere.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 16:28   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Er det selskapene eller myndighetene som bestemmer dette?
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 16:42   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,400
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Såvidt jeg husker er det ingen begrensninger på antall blinde/svaksynte her borte.
Tror heller ikke de kan sette andre begrensninger annet en at de må melde fra (få note innsatt i reservasjonen) minst 24 timer før avgang og ikke sitte ved nødutgang.

ADA (American Disability Act) er 'bibelen' og må følges av alle selskaper.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 16:59   #5
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Det er kun begrensning på blinde hvis de også er døve. Da er de definert som PRM (persons with reduced mobility).
Et større skandinavisk flyselskap har denne policy angående blinde:

Blind Passengers
The following items shall be communicated to the passenger before door closure:
• Location of emergency exits in relation to the passenger's seat (e.g. how many rows to
nearest exit).
• Any special assistance required.
If travelling with an escort dog, the dog should, if possible, lay on the floor next to the
cabin wall. Should any extra seat be available, at least one seat should be left empty next
to the passenger for his added comfort.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 17:03   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

En ganske annerledes holdning...
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 17:09   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Enkelte ganger virker det som det innføres snodige regler rett og slett for "å sikre seg selv", kanskje det er mer lettvint enn å gjøre en kvalifisert vurdering av situasjonen/regelverket? Vil tro at en blind person i enkelte kritiske tilfeller faktisk har fordel av å være blind, eks. alt blir mørkt og røykfullt og det er umulig å se noe som helst.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 17:27   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,400
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Med bakgrunn i dette tror jeg ikke man har adgang til å begrense antall blinde. Blinde er heller ikke PRM (tror jeg).

Quote:
Disabled persons and persons with reduced mobility should
therefore be accepted for carriage and not refused transport
on the grounds of their disability or lack of mobility, except
for reasons which are justified on the grounds of safety and
prescribed by law. Before accepting reservations from
disabled persons or persons with reduced mobility, air
carriers, their agents and tour operators should make all
reasonable efforts to verify whether there is a reason which
is justified on the grounds of safety and which would
prevent such persons being accommodated on the flights
concerned.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0009:EN:PDF

Sikker noen andre som er flinkere på juss enn meg, men tror DY er på tynt vann her ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 18:19   #9
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Med bakgrunn i dette tror jeg ikke man har adgang til å begrense antall blinde. Blinde er heller ikke PRM (tror jeg).
Blinde er ikke PRM i SAS i alle fall, så det er nok ikke myndighetene som setter slike begrensinger. Som påpekt av Discus har ikke blinde mindre evne til å manøvrere i kabinen hvis det er mørkt / krise, de kan til og med ha en fordel.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 20:15   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Vel Norwegian påpeker at det er et spørsmål om sikkerhet...da er vel Norwegian bare sikrere for oss som ser da?
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2009, 11:12   #11
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Norwegian kan i dette tilfellet ha valgt å sette en grense ut fra hva de mener det er realistisk å kunne få til av assistanse i en nødsituasjon. I så fall er det nok ikke ment som en diskriminering mot en gruppe med en bestemt utfordring under vanlige hendelsesløse flyvninger, men tvert i mot for å være sikrere på at besetningen klarer å ta seg av alle passasjerene dersom man kommer ut for en situasjon som gjør at en del må assisteres ut av flyet i full fart. I tillegg til den aktuelle gruppen kan kabinbesetningen måtte ha ansvar for barn som reiser alene, bevegelseshemmede m fl., i tillegg til å styre den pågående evakueringen.

Myndighetsbestemmelsene er "minstekrav", men et flyselskap har - og bør etter min mening ha - anledning til å sette strengere krav for egen drift; så lenge det kan saklig begrunnes.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2009, 12:24   #12
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Også FR har en slik grense http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=8332
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2009, 13:33   #13
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

...da får vel bare de andre selskapene "gruppebestillingene" da. Hva skjer om en person som ser men sitter i rullestol har booket seg plass på flyet kan da 3 eller 4 blinde booke seg plass i tillegg?
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2009, 13:38   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Quote:
Originally Posted by EB View Post
...da får vel bare de andre selskapene "gruppebestillingene" da. Hva skjer om en person som ser men sitter i rullestol har booket seg plass på flyet kan da 3 eller 4 blinde booke seg plass i tillegg?
Er vi her sikre på at det er forskjellige kvoter - jeg trodde tallet gjaldt binde og rullestolbrukere/bevegelseshemmede all together.

Ang. gruppebestillinger har man jo f.eks. flyene ned til Solgården etc med bevegelseshemmede - der det gis dispensasjon i forhold til regelverk og er ekstra bemannet med besetning.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2009, 13:54   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Ikke vet jeg - men jeg synes denne diskrimineringen rimer dårlig med det folkelige imaget til Norwegian. Ville trodd at Norwegian med Kjos i spissen ville brukt denne saken til å si nok en gang at "lufta er for alle"...
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2009, 14:20   #16
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Og jeg lurer på om dette i det hele tatt hadde blitt omtalt som diskriminering her hvis det var SAS som hadde regelene og ikke Norwegian, da hadde den vel heller blitt sett på som noe positivt som talte for at SAS hadde større fokus på sikekrhet enn andre selskaper...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2009, 14:23   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Dette handler ikke om SAS vs Norwegian...kun om hva og hvorfor Norwegian velger å gjøre som de gjør. SAS gjør nok av gale ting til å fylle flere forum...men det kan da ikke stoppe et kritisk lys på Norwegian?
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2009, 14:30   #18
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

OK, var litt kjapp der, jeg vil for all del ikke bidra til at dette blir en SK vs. DY diskusjon, synes bare det blir litt tabloid å kalle det diskriminering, jeg vil tro man har en god grunn for å ha slike regler. Evakueringen skal foregå hurtigst mulig, og det er vel lett å se for seg at hvis man har en maskin fyllt med passasjerer som har en eller annen form for funksjonshemming, så vil dette kunne påvirke tempoet evakueringen foregår i.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor serveres varm koffein-drikk ombord? robertaas Småprat 30 30-11-2014 15:42
Rullestolbrukere/svaksynte på fly Firelude Flyforum 5 17-05-2014 09:47
Flyr i blinde sirpjalle Flyforum 3 01-06-2007 03:36
Måtte lande i blinde Hurum Flyforum 3 11-06-2006 16:30
Hvorfor ikke salg ombord? LN-FOC Flyforum 7 20-12-2005 09:22


All times are GMT +2. The time now is 12:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.