![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Lierskogen
Posts: 327
|
![]()
Fant ett innlegg i aftenposten idag..
Så ikke noe om denne her inne, så da poster jeg den... Quote:
Det blir mye negativt om SAS fortiden, men de roter det jo til for seg selv..
__________________
Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det enkleste i verden for en journalist, er å "mene" noe om SAS. Men det er nok ingen som kjenner kundene, markedet, finansutfordringene og krav fra både kunder og eiere bedre enn SAS og dets ansatte, og er det noe SAS har maksimalt fokus på, og i tillegg får positiv tilbakemelding på, så er det nettopp fokus på kunder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Nå stod dette under debatt/leserinnleggsidene, så det er nok neppe en journalist denne gangen. Kan faktisk være en kunde.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,769
|
![]()
Problemet til Sas er vel at de er for tunge i snu operasjonen, når ruten fra Osl-Nyc ble lagt ned var det vel p.g.a sviktende inntekter, antar jeg.
Ruten har jo blitt forsøkt operert av både PAN AM og TWA, men de fant heller ikke grunnlag for å opprett holde den. Så kommer det interesante, tidene forandrer seg, og som nevnt i artikkelen, DY ekspanderer, og det i markeder hvor vel ingen for 10 år siden trodde Nordmenn ville fly, her kommer det med å "våge" å satse, noe som jo Sas i en stor grad mangler. Er mange eksempler på misforstått politikk med å "feede" trafikk gjennom Osl/Cph, jfr. DY's voksende marked til utlandet fra SVG/TRD/BGO. Vet ikke om Sas "svikter" kundene sine, men de gir iallefall veldige mange bort til konkurenter, så kanskje de skulle fått tilbake noe av den gamle hissige konkuranse mentaliteten |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Location: Klepp
Posts: 89
|
![]() Quote:
Skal jeg ut å fly, privat eller med jobb, velger jeg bevist bort SAS, vi gidder rett å slett ikke. Man kan si og mene mye om SAS, men å påstå at de kjenner sine kunder, den er litt drøy. Den største styrke er å innrømme sine svakheter...
__________________
Olav ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,324
|
![]()
Nå er det vel ikke akkurat vanskelig å få plassert et innlegg som er engativt om SAS i en norsk avis...synes det var vel så morsomt å lese hva den ansatte i USAirways mente om egen maskin...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
SAS kjenner sine kunder akkurat like mye som alle andre flyselskaper, problemet ligger hos ledelse og fagforeninger som snarest må se å få skuta på rett kjøl. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,324
|
![]()
Hva da med Lufthansa, Air France, British Airways - de har jo alle en fortid som statseide...(...tidene forandrer seg selv om man er født på 90 tallet) Tror det ikke er noen som er uenig at staten bør selge SAS - med unntak av konkurrenter som kan få en langt mer aggresiv konkurrent...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]() Quote:
![]() Last edited by Someone; 28-07-2009 at 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Så da forklarer du de 49% pnrivate kapitalen som ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,324
|
![]()
...eller at utenlandske selskaper går inn og styrker SAS. Hva er galt med det som ikke er 100% norsk og/eller skandinavisk? For en som har vært aktiv i Ja til EU så er det ikke mange skyer på fremtidens luftfartshimmel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Det har ikke slått deg at dette kanskje kan være noen billige poenger fra FrP, som ikke nødvendigvis henger godt sammen med hva som er virkeligheta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Så lenge Staten selger når kursen er høyere, vil dette være god business ...
Ikke mye til Businessmann, du .... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]() Quote:
![]() Og hva er problemet med at eieren av et selskap er utenlandsk? Melkesjokoladen smaker ikke noe dårligere nå enn da Freia var norsk eiet. Quote:
Jeg er dog enig at det er tullete at staten skal eie et flyselskap, men når den først velger å gjøre det så er det da naturlig at den faktisk bidrar på lik linje med andre aksjonærer. Og hadde ikke den bidratt med i emisjonen i høst ville faktisk konsekvensen bli at aksjene de da eide ble nærmest verdiløse, siden det som i praksis skjedde i våren av at aksjen nærmest ble nullet (dvs ikke helt men verdien ble redusert med over 90%) Men allikevel velger du å uttale deg som om du skulle ha kjent de....? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
|
![]()
Hvordan eierstrukturen ser ut er ikke alltid det viktigste, staten er vel ikke noen dårligere eier enn private. Bortsett fra når noen politikere får det for seg at de skal tjene velgere på vise "handlekraft" i enkelte saker. For å ta ett eksempel: Volkswagen har jo en tysk delstat inne på eiersiden med ca21% av aksjene. Jeg vil vel ikke si at det gjør konkurentene til Volkswagen noe gladere.
Personlig håper jeg vel at styreformannen i SAS snart heter Dr. W.Mayerhauber, hvis SAS skulle gå konkurs ville vi nok se ett Lufthansa Skandinavia ala Lufthansa Italia. Eller ett oppkjøp av hele konkursboet av Lufthansa eller AF/KL. Men nå havna jeg litt langt unna topic her. Det må vel tjene alle at SAS flyr færre avganger med fulle fly enn å fortsette å brenne av penger fordi alle vil ha flyet til å gå like tett som enkelte trikkelinjer i Oslo. Så får heller noen "furte" fordi det ikke alt er som i gamle dager.
__________________
MVH Christian |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Jeg er glad vi kan ha enda en tråd hvor vi kan diskutere hva SAS gjør feil, at de burde satse fremfor å kutte osv osv....uten at noen av oss aner noenting om detaljene om hvorfor man gjør som man gjør
![]() Kan man ikke bare opprette én fellestråd: SAS ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Hadde de i realiteten noe annet valg? Enten måtte man være med for ikke å få "utvannet" aksjeposten, eller å la være å bli med på en emisjon som var nødvendig for å redde selskapet fra konkurs. Valget om å være med var veldig enkelt slik jeg ser det. IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Når flytrappen svikter | Someone | Småprat | 4 | 08-10-2017 00:20 |
SAS gjenåpner Oslo-Malaga etter press fra kundene | FlightDeck | Flyforum | 7 | 24-07-2010 19:49 |
Turistene svikter Beijing | litt-amatør | Reiseforum | 4 | 15-07-2008 20:34 |
SAS Braathens lurer kundene | X-BU | Flyforum | 7 | 21-10-2005 18:40 |
Forretningsreisende svikter Norwegian | Farmer | Flyforum | 5 | 06-10-2004 09:05 |