Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2009, 09:41   #1
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Ryanair Ryanair, vann og arbeidsforhold

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Helt enig! Med den personalpolitikken til FR, holder jeg meg langt unna. Men noen må jo lide for at folk skal få fly billig...
Og crew har mistet crewvannet ombord, nå må de kjøpe med seg sitt eget vann for å drikke på jobb....i tillegg får de heller ikke lov til å bruke ovnene ombord til og varme sin egen mat.
Old 17-07-2009, 11:15   #2
ren flaks
ScanFlyer Blue

Ryanair Re: Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

MD11, vannet får vi gratis-må riktignok ta det med fra crewrommet i egen flaske. Det er hverfall 5år siden gratisflasker ombord ble borte. Og i ovnene har jeg inntil igår varmet min mat. Har ennå ikke sett memo om at det ikke er lov. Hva med å holde seg til reelle nyheter og fakta, det er en egenskap som er vel ansett i alle bransjer i hele verden.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 20:04   #3
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Default Re: Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
MD11, vannet får vi gratis-må riktignok ta det med fra crewrommet i egen flaske. Det er hverfall 5år siden gratisflasker ombord ble borte. Og i ovnene har jeg inntil igår varmet min mat. Har ennå ikke sett memo om at det ikke er lov. Hva med å holde seg til reelle nyheter og fakta, det er en egenskap som er vel ansett i alle bransjer i hele verden.
Dette fikk jeg vite av en tidligere kollega av deg som jobbet som kaptein i FR. Og ingen brydde seg om forbudet mot å bruke ovnene sa vedkommende, akkurat som du ikke gjør ser jeg....hvor mange vannflasker fyller du pr. dag i egen flaske? En flaske på en 12 timers dag er iallefall ikke helsemessig forsvarlig!! Fyller dere vann fra springen på de egne flaskene deres?
Old 24-07-2009, 00:28   #4
ren flaks
ScanFlyer Blue

Ryanair Re: Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Det med at vi ikke får lov til å bruke ovner er rent sludder, det kan du fortelle din venn som ¨var kaptein i FR¨, det har aldri vært ulovlig å bruke de. Vannet tapper vi ikke fra springen, men fra en vannkjøler. Klarer meg fint med halvannen liter pluss kaffe på 8-10 timer, har ikke flydd ett 12 timers skift på over ett år. I dag hadde jeg ett fint lite skift på 5 timer, lang turnaround så jeg kunne fint ha gått de 150 metrene til crewrommet og fyllt på vann om nødvendig etter de to første benene.
Dette er ett ikke-problem for oss som jobber her, så hvorfor du poster vet jeg ikke?
Har sagt det før, alt er ikke rosenrødt i FR men det er langt fra så ille som enkelte vil ha det til. Jeg er heller ikke happy med alt i dette firma men sliter med folk som ikke kan forholde seg til fakta!
Old 24-07-2009, 07:58   #5
imm
ScanFlyer Crusty

Bekrefter ihvertfall at crew bruker ovnene ombord. Skulle da bare mangle.
Om crew ikke får gratis vann ombord, men må ta med seg flasker fra crew rommet, ja hva er problemet med det?
Selv jobber jeg for Widerøe, og jeg får ikke gratis mat og drikke på jobben heller. Vil jeg ha flaskevann, må jeg gå i Narvesen.

IMM
Old 24-07-2009, 12:16   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Dersom det er mealbreaks mellom flyvningene, eller en serie med flyvninger, får man som oftest ikke mat. Det er dog rimeligere med en kjapp turnaround enn en matpause der både crew, fly og passasjerer må vente, selv om det betyr at crewet får litt mat ombord.

Vann har med dehydrering, tørr og tynn luft, og sikkerhet ombord å gjøre, og det skulle bare mangle at crewet har tilgang på det, enten det "serveres" i flaskevann (som for en storbruker koster hva, kr 10,- pr flaske?) eller på andre måter. Om man skal ta med seg vannet selv, så er det nok en del steder i "verden" der det ikke nødvendigvis er medisinsk fornuftig å medbringe det lokale vannet fra springen, eller å kjøpe det i kiosken for den saks skyld.

(La oss si at 2 liter er naturlig på en lang dag i kabinhøyde 7000 fot, skal hvert crewmedlem ha med seg en tolitersflaske i crewbagen?).
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 12:41   #7
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Det med at vi ikke får lov til å bruke ovner er rent sludder, det kan du fortelle din venn som ¨var kaptein i FR¨, det har aldri vært ulovlig å bruke de. Vannet tapper vi ikke fra springen, men fra en vannkjøler. Klarer meg fint med halvannen liter pluss kaffe på 8-10 timer, har ikke flydd ett 12 timers skift på over ett år. I dag hadde jeg ett fint lite skift på 5 timer, lang turnaround så jeg kunne fint ha gått de 150 metrene til crewrommet og fyllt på vann om nødvendig etter de to første benene.
Dette er ett ikke-problem for oss som jobber her, så hvorfor du poster vet jeg ikke?
Har sagt det før, alt er ikke rosenrødt i FR men det er langt fra så ille som enkelte vil ha det til. Jeg er heller ikke happy med alt i dette firma men sliter med folk som ikke kan forholde seg til fakta!

Det blir ikke noe problem så lenge crewet ikke er vant til noe annet enn kildevann fra crewrommet! Det er skammelig at man som crew ikke har tilgang til vann ombord annet enn det man tar med seg selv. Ingen arbeidsplasser er rosenrøde, heller ikke i flybransjen men jeg kan opplyse deg om at de tre flyselskap jeg har jobbet for sørger for crewvann til sine crew, levert ombord. Som Jumper G5 påpeker har dette faktisk med safety og gjøre. Og jobber du i kabinen med mye servering trenger man masse vann i løpet av dagen og jeg kan forsikre deg om at 1,5 liter ikke dekker manges behov...Ettersom jeg jobber som crew selv er jeg selvsagt intressert i hvordan crew i andre selskap har det på jobb, det er årsaken til at jeg postet dette innlegget. Men bevares, det er supert at du bekrefter at dere kan bruke ovnene til og varme maten deres.

Last edited by MD11; 24-07-2009 at 12:43.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 13:47   #8
ren flaks
ScanFlyer Blue

Her er vi igjen dere, om dette har med safety og gjøre så er vel
det eneste riktige og kontakte IAA(irske tilsynet) eller tilsynet som å så tilfelle får gjennomføre en SAFA inspeksjon og grounde oss om vi driver på med noe uforsvarlig.
Ser ikke noe sikkerhetsproblem i å ta med vann fra crewrommet, dette har kun med synsing å gjøre. Om noen klarer å glemme noe så viktig som å ta med en flaske vann så er det vel rimelig å anta at andre viktige ting kan glemmes av vedkommende også. Vi flyr stort sett dobbelt-turer, dvs at vi er tilbake på base etter to ben og kan etterfylle om halvannen liter ikke var nok. Er fremdeles ung nok til å bære med meg litt vann 150 fra crewrommet til flyet.
Sagt det før, dette er ett ikke tema.
Eneste fakta her er at dehydrering kan være farlig, og det gjelder i alle selskaper. Å ja, ett fakta til. Dere liker ikke FR's personalpolitikk, det gjør ikke jeg heller men flysikkerheten i FR er det ikke noe å si på.
Har jobbet i 3-4 selskaper før FR hvor vi fikk både mat og drikke for det var viktig, men hvor vi ofte fløy mangelfulle fly for deler var for dyre til å ha på lager.
Old 24-07-2009, 14:22   #9
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Har jobbet i 3-4 selskaper før FR hvor vi fikk både mat og drikke for det var viktig, men hvor vi ofte fløy mangelfulle fly for deler var for dyre til å ha på lager.
Hvilke selskaper var det da?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 15:30   #10
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Det synes jeg egentlig kan være det samme, og er neppe noe nødvendig å spre ut på et forum.
Old 24-07-2009, 15:54   #11
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Det synes jeg egentlig kan være det samme, og er neppe noe nødvendig å spre ut på et forum.
Kan være det samme?
Det er vel viktig at slikt kommer fram, dersom det stemmer.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 16:03   #12
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Det er viktig at slike ting kommer frem. Men det er en greiere løsning som kalles luftfartsmyndigheter.
Jeg finner det viktigere å kontakte dem hvis det er mistanke om ulovlig virksomhet og brudd i sikkerhetsrutinene, enn å legge ut om slikt på et forum.
Old 24-07-2009, 22:24   #13
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Ryanair, vann og arbeidsforhold

Har skilt ut postene som har med vann og denslags ...

Stian: Slik informasjon passer dårlig på et åpent forum. For mye åpenhet kan virke mot sin hensikt - særlig når utenforstående forståsegpåere setter igang ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2009, 13:37   #14
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Flott LN-MOW, vann og arbeidsforhold fortjener en egen tråd. Hvordan er forresten arbeidstidssystemet for crew i FR ?
Old 25-07-2009, 15:10   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Re schedulering generelt , sjekk denne http://www.flugbegleiter.net/flugbeg...plane-431.html
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2009, 16:02   #16
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Dersom det er mealbreaks mellom flyvningene, eller en serie med flyvninger, får man som oftest ikke mat. Det er dog rimeligere med en kjapp turnaround enn en matpause der både crew, fly og passasjerer må vente, selv om det betyr at crewet får litt mat ombord.

Vann har med dehydrering, tørr og tynn luft, og sikkerhet ombord å gjøre, og det skulle bare mangle at crewet har tilgang på det, enten det "serveres" i flaskevann (som for en storbruker koster hva, kr 10,- pr flaske?) eller på andre måter. Om man skal ta med seg vannet selv, så er det nok en del steder i "verden" der det ikke nødvendigvis er medisinsk fornuftig å medbringe det lokale vannet fra springen, eller å kjøpe det i kiosken for den saks skyld.

(La oss si at 2 liter er naturlig på en lang dag i kabinhøyde 7000 fot, skal hvert crewmedlem ha med seg en tolitersflaske i crewbagen?).

Den dagen crew har glemt å ta med vann eller annen drikke ombord, tenker jeg hat han/hun kjøper drikke ombord, eller på en mellomlanding. Man skal ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. Det finnes mer alvorlige ting i luftfarten å ta tak i enn dette.
Old 25-07-2009, 16:43   #17
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by imm View Post
r. Det finnes mer alvorlige ting i luftfarten å ta tak i enn dette.
Takk for info
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2009, 17:21   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Paa jobben min maa jeg kjoepe vann paa flaske dersom jeg oensker det. Det eneste som er gratis er kaffe og te
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2009, 18:56   #19
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Paa jobben min maa jeg kjoepe vann paa flaske dersom jeg oensker det. Det eneste som er gratis er kaffe og te
Så vidt jeg vet jobber du ikke i luften der vann er meget viktig for å hindre dehydrering kamerat.
Old 25-07-2009, 19:14   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg drikker en stor flaske vann i loepet av en arbeidsdag for ikke aa bli dehydrert.

Den betaler jeg ut av egen lomme akkurat som at jeg betaler min egen lunsj
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules