Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-07-2009, 23:07   #1
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Kom over denne artikkelen inne på en velkjent side av mange av oss.
Quote:
Den britiske nettavisen mailOnline (Daily Mail), hadde i går en artikkel om flytypen Airbus A330, hvor man stiller spørsmål ved en rekke forhold omkring flyet. Med sitt avanserte computersystem som ikke tillater menneskelige feil, er flyet det mest teknologisk avanserte i verden i henhold til avisen. Hvorfor da så mange tekniske problemer? Og hvorfor virker det som om klare og utvetydige bevis på tekniske feil ignoreres?
http://www.hangar.no/permalink/46519.html
__________________

Last edited by Discus; 22-07-2009 at 23:27.
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 23:25   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Litt unøyaktigheter som har oppstått i oversettelsen ser jeg.

Og her er orginalen til Hangar-artikkelen med bilder:
Quote:
With its human-proof computer systems, it is the most technically advanced aircraft in the world. So why has the Airbus 330's gleaming new fleet been so dogged by technical problems... and disturbing evidence of flawed cabling been so comprehensively ignored?
http://www.dailymail.co.uk/home/mosl...light-447.html
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 23:45   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Det finnes ingen systemer som hindrer menneskelige feil så lenge systemene opereres av mennesker. Det sier seg vel selv.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 00:31   #4
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Interessant lesning, men den gjør deg bare mer usikker på A330 desverre. Skal man tolke ekspertene, er det ikke mye å uroe seg for slik jeg skønte det.

Edit: Lurer du på hva Kapton er, les her: http://en.wikipedia.org/wiki/Kapton

Last edited by Happyflyer; 23-07-2009 at 01:36.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 08:14   #5
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Det er en ting jeg ikke skjønner. Man snakker kun om A330 og ikke om A340. Med min ringe kunnskap ville jeg trodd at A340 og burde lide av de samme problemene. Er ikke så godt som alle systemer like på de to maskinene bortsett fra den forskjellen som nødvendigvis må være pga ulikt antall motorer!?

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 12:04   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Greit at man setter søkelys på ting, og mye kan gå galt både hos Airbus og Boeing hvis ting først virkelig skjærer seg. Når man leser artikkelen ser man at det stadig refereres til en advokat for de etterlatte, så det kan virke som hele artikkelen er et bestillingverk i den anledningen. Jeg mener ikke at det som står der er feil, men slike planlagte utspill (hvis det er det) blir nødvendig vis ensidige og med mål om å sverte motparten (AF og Airbus i dette tilfelle).
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 12:37   #7
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Datasystemer som skal hindre mennesker i å gjøre feil er vel og bra, så lenge man faktisk har muligheten til å overstyre om man vil. Som i tilfellene med A330 og pitot-rørene så kan datamaskinene tro at flyet går for fort eller for sakte og prøve å korrigere dette, mens problemet i virkeligheten er inndata.

I sånne tilfeller må pilotene kunne overstyre og si at joda, 70kts er for lav fart, men vi stoler ikke på målingen og gir 80% throttle og setter nesen litt opp til ting roer seg. Dette krever selvfølgelig at pilotene oppfatter situasjonen raskt nok, og tar over kontrollen. Så vidt jeg vet går vel Airbus ganske fort i alternate law, eller direct mode når inndata begynner å blir avvikende, men det kan tenkes at det oppstår andre situasjoner hvor man ønsker å ommgå beskyttelsene. En datamaskin gjør ikke "feil", men kan heller ikke tolke signaler, bare motta input og handle slavisk deretter.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 00:32   #8
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Jeg håper A380 ikke vil lide samme skjebne, det hadde vært skummelt da dette sikkert blir en bestselger og vil ta mange passasjerer!

Jeg må inrømme at jeg ikke kommer til å gå på en eneste A330 fra og med idag med mindre de finner ut hva feilen er. Velger fint bort flyseleskaper som opererer med A330 på rutene om jeg blir nødt.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 17:25   #9
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Jeg som person, foretrekker faktisk A330 over 777-200. Det er pga. at den ikke lager samme støyen (jeg synes det er ett roligere fly). Den har 2-4-2 konfigurasjon. Noe som er ganske greit når man skal fly langt. Det finnes flere ting som jeg også foretrekker over 777, men de trengs ikke nevnes nå.

Tidligere har jeg fløyet flere langstrekk med både -200 og -300. Og nå nylig så har jeg fløyet fra NCL til DXB med -200 og omvendt. Og det har ikke vært noen problemer.

Men til dere som er skeptiske - for all del!
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 17:29   #10
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Har selv fløyet mye med A330 og har aldri vært med på noe rart.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 20:12   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Det har skjedd saapass mye det siste aaret med A330 at jeg faktisk er passe skeptisk selv. Heldigvis klarer jeg aa dra frem nok sunn fornuft, saa jeg har ingen problem med aa sette meg paa en 330.

Hadde det vaert farlig, hadde ikke det gaatt hundrevis av 330 flighter med respekterte flyselskaper hver eneste dag

Last edited by Tommy777; 31-07-2009 at 04:11.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2009, 20:16   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Dette er vel Airbus sitt problem a la hva Boeing slet med 737 og rudder hardover i en del år før man floket ut hva som skjedde. Svaret vil bli funnet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2009, 10:46   #13
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Jeg må si at jeg deler Discus' skepsis.

Ellers kjenner jeg faktisk folk som ratter disse flyene som går på jobben uten at de er redde for å dø. Det holder fint for meg. Personlig synes jeg A330 og 340 er fullstendig supre fly som jeg gleder meg til å reise med hver gang. Helst sånne med blå haler og rød-oransje motorer, men AF hadde ikke skremt meg en meter.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2009, 22:25   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

EASA har nå bedt alle som har pitotrør fra Thales på sine 330/340 og skifte dette uten at jeg vet hvor mange fly dette er snakk om, da det er flere leverandører av pitotrør på 330/340 slik jeg har fortstått det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 02:58   #15
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Er de fra Thales - da skjønner jeg problemet. Er jo de som har levert det elektroniske billettsystemet til kollektivtrafikken i Oslo også...
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 03:18   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Heldigvis tapte de i Atlanta ... Men tilbake til saken.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 10:54   #17
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Og vi bruker Honeywell på våre 'busser. Og sover godt, meget godt, om natten.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 11:55   #18
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Og da er det interessant å vite hvilke selskaper som bruker Thales ?

Hva bruker Thai f.eks
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 18:50   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Litt mer i avvisa:

Quote:
"The European Aviation Safety Agency plans to propose an airworthiness directive mandating that all A330 and A340 currently fitted with Thales pitot probes must be fitted with at least two Goodrich probes, allowing a maximum of one Thales to remain fitted to the aircraft," said a statement released by the agency based in Cologne, Germany.
http://www.seattlepi.com/national/11...tot_tubes.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 03-08-2009, 01:08   #20
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Heller ikke Thomas Cook har nevnte pitotsystem på sine A330.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Artig lesing om flybillet i SAS-systemet for 55 år siden. Pedersen Flyhistorisk forum 2 05-09-2011 17:13
SAS Airbus A321-200 med mer. grindstein Bilder & foto 9 26-06-2010 23:32
Airbus skal spare mer penger Discus Flyforum 11 19-05-2009 16:18
Mer «superjumbo»-trøbbel for Airbus storg Flyforum 20 13-05-2008 10:58
Airbus viser A350 litt mer i detalj LN-AFG Flyforum 3 14-12-2006 18:37


All times are GMT +2. The time now is 04:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.