![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
I dag var det vått...
dermed også grått vær å fotografere i , men morsomt Spesielt morsomt selvsagt når det kommer en B747-400 som "vikar", det har vi kke opplevd før på OSL. Takk til de som ga spotter-alert i går ![]() Over til det harde metallet: HS-TGA ble pushet ut on schedule fra gate 50, og begynte sin tur sørover for avgang på bane 01R. Her ses den når den nærmer seg TF-ARM som står å parkert på ubestemt tid.. en 747-200F og en 747-400. ![]() Helt nede i sør ventet den på en SAS 736 som landet, og så bar det av gårde ![]() Den rullet ut på rullebanen og ga full gass umiddelbart uten noen stopp. Og det var mye vann som ble blåst bakover.... ![]() "Rotate!" sies det inne i cocpit, og her har nesehjulet sluppet grepet.. ![]() Det er akkurat som når hopperne gjør sats på hoppet.... ![]() Airborne omtrent ! ![]() God tur til Bangkok, og takk for at du kom, HS-TGA ![]() Det tok tid før jeg fikk lagt disse ut, men de 10 timene den er i lufta er ikke over enda... ![]() God fangst på en regværsdag, takk for titten!
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Feb 2009
Posts: 18
|
![]()
Det er da en flott maskin, med en lekker livery. Takk for bildene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Jul 2009
Posts: 9
|
![]()
Flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,305
|
![]()
Supre bilder! Takk for at du delte dem med oss!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Flotte greier! Lurer paa hvor pain det var aa faa lasta pax'en paa den. Hehe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]()
Du mener selvfølgelig dronninga?
![]()
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]()
Herlig at noen trosser regnværet! Flott levert!
![]()
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,595
|
![]()
Flotte motiver OJ.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Very nice
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
|
![]()
Flott bilder!
Takk for at du tok deg tid og ork til å stå ute i regnværet for å dokumentere dette, Ole Johan ![]()
__________________
Upcoming flights: None |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Flott - takk for at du tok turen ut i skitværet.
Selv burde jeg ha vært på Værnes og foreviget en russer i går, men siden det regnet og at resten familien har stukket på ferie med bilen, orket jeg ikke å humpe på buss og eller tog 1 1/2 time hver vei. Kanskje feigt av meg, men det byr seg nye anledninger ![]() VC-10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,058
|
![]()
[QUOTE=LN-NOL;397912]Flotte bilder
![]() Yepp, definitivt kongen/ dronningen, ved siden av 707´n :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
Tross regnværet ble dette noen utrolig bra bilder!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]()
Flotte bilder. Jumboen er fantastisk flott å se på....
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Fetsund
Posts: 51
|
![]() Quote:
Hva er årsaken til dette? Er det ingen "regler" for take-off? Jeg synes det føles mye tryggere når flyet stopper helt opp og gir på litt først, før det gæsses på for fullt. Alt annet virker som litt "hastverksjobb" ![]()
__________________
Kyrre, pushvideo.no/50-flymaskiner, kyrre.no Hvorfor kan ikke jeg flire, når Midtre Gauldal Samvirkelag avd. Ler? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
|
![]()
Heisann.
Vet ikke om dette stemmer over alt, men her i Bergen skjer det ofte at flyene blir spurt om de er "ready for imidiate take-off" pga av innkommende trafikk som allerede ligger ganske nært på landing. Da bare kjører de ut på rullebanen og gir bånn gass for å få flyt i trafikken som er på vei inn. Det er sikkert mange andre her inne som kanskje kan gi bedre og mer utfyllende svar enn hva jeg har gitt. Fortsatt god sommer og takk for fine bilder. Mvh Per Einar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Det er vel ikke så mange flygeledere som klarerer avgårde en 747 med andre fly ganske nært landing. Da venter heller 747'n til landingene er unnagjort! På grunn av diverse omstendigheter er det ofte litt avstand til neste aktivitet på rullebanen etter en "Heavy takeoff". Blant annet skal rullebanen visuelt sjekkes for typisk FOD som kan skade andre fly under takeoff eller landing...
![]() Hvordan throttlingen utføres ved takeoff, handler vel mest om hvorvidt alle sjekklister er fullført, og stemningen ellers er klar i cockpit. Personlig måte å gjøre den samme tingen på, varierer jo fra pilot til pilot, og så lenge alle andre faktorer som vær, temp, tetthet, tilgjengelig rullebane osv tillater det, finnes det ingen gal måte å få flyet trygt opp i lufta ![]() ![]() Verre er det om takeoff data er faulty, og tar høyde for atskillig lavere TOW enn det som er fakta. Ref. Emirates A345 i Perth med 100 tonn feil i dataene...! alle V-speeds vil bli gale med for lav vekt, og Vrotate på for lav hastighet er jo katastrofal! Da spiller det ikke den helt store rollen om man tar rullende start, eller full stopp start ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,398
|
![]()
Nydelig dokumentasjon Ole Johan av en flott maskin og ikke minst livery.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Nydelig maskin. Mulig synet bedrar, men synes flapsetningen virket voldsom..mulig tungt lastet, eller bare helt normal flapsetning..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
Join Date: Jun 2009
Posts: 18
|
![]()
Flaps 10 eller Flaps 20 er standard take-off setting på 747-400. I dette tilfellet Flaps 20 ser det ut som. Varierer avhengig av selskapets prosedyrer, temperatur, rullebanelengde, vekt o.s.v.
Når det gjelder at noen piloter "gir først litt gass og deretter full gass", så er det standard prosedyre å sette thrust til 40-60 % (avhengig av flytype) - for å sjekke at motorene er stabilisert og gir symmetrisk thrust - og deretter sette take-off thrust. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva er det som er så bra med Thai? | TGjr | Småprat | 24 | 10-01-2018 15:06 |
Check-in OSL med Thai | SQ 777 | Småprat | 8 | 14-04-2013 18:20 |
Thai med A340 på OSL i dag | Even92LN | Flyforum | 4 | 08-04-2010 11:58 |
Slutt for Thai 744 CPH/ARN? | MartinL | Flyforum | 33 | 02-12-2009 12:12 |
THAI med A380 til OSL? | kimmam | Flyforum | 18 | 02-08-2009 17:39 |