Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2009, 20:54   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
United Airlines Tyve år siden Sioux City

Quote:
Twenty years ago today, passengers and crew aboard United Airlines flight 232 from Denver to Chicago heard a loud midair blast at the rear of the plane. The engine mounted in the tail of the DC-10 had exploded at 37,000 feet.

With two good engines still operating on the wings, Capt. Al Haynes, of Seattle, wasn't unduly worried as he shut down the fuel flow to the dead engine.
http://seattletimes.nwsource.com/htm...haynes19m.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 19-07-2009 at 21:05.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 21:06   #2
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Tyve år siden Sioux City

Uhhmm, tjue 20 år

Husker den ulykken godt. Det var ei norsk jente som overlevde.

Utrolig jobb av pilotene...
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 21:07   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Tyve år siden Sioux City

LN-MOW, start tråden for 40 årsdagen i morgen... Jeg følger opp....
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 22:36   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,879
Default Re: Tyve år siden Sioux City

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post
Uhhmm, tjue 20 år

Husker den ulykken godt. Det var ei norsk jente som overlevde.

Utrolig jobb av pilotene...
Ja og hun kom hjem til Norge med SK 908 fra Newark til Fornebu, hun satt i Cockpit mesteparten av strekningen, var helt klart veldig preget av det hun hadde vaert igjennom. Ved ankommst Fornebu hadde hun oensket hun ikke aa moete pressen, saa mens resten av passajerene gikk ut, kjoerte det en Catering Bil opp med Pass Politi og en Toller, som fraktet henne over til Braathen maskinen til Trondheim (kanskje noen la merke til det uvannte med en SAS Service Partner Catering Truck "lastet" en BU 737
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 04:29   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Tyve år siden Sioux City

Kanskje vi skal invitere disse utrolige heltene som reddet 185 liv paa julebord i januar??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 09:46   #6
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Tyve år siden Sioux City

DC-10'en's motor 2 (halemotor) ble satt ut av funksjon, og følgene var etter hvert at flyet ble umulig å styre ved vanlig rorbruk. (Tap av hyd.)
Den eneste måten å kontrollere flyet på, var ved "gasshandtaket". Ved å gi på throttle, steg de, skulle de svinge til f.eks venstre, måtte de øke throttle på høyre side, osv.

Har selv kjørt denne manøveren i sim, da jeg fløy DC-10, og den er forferdelig krevende.
Ingen hadde gjort dette før dem, og de gjorde en super jobb, selv om mange omkom.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 11:07   #7
hafsunde
Ung flyspotter
 
Join Date: May 2009
Location: Oppegård
Posts: 85
Default Re: Tyve år siden Sioux City

De kunne bare gjøre høyresvinger

grunnet skader på elevator
hafsunde is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 11:38   #8
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Tyve år siden Sioux City

Quote:
De kunne bare gjøre høyresvinger

grunnet skader på elevator
Say what?

.............
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 11:58   #9
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Tyve år siden Sioux City

Heisann!

Quote:
Originally Posted by hafsunde View Post
De kunne bare gjøre høyresvinger grunnet skader på elevator
Jo, det stemmer at de hadde skade paa elevator ogsaa, men det at flyet svinget til, tror det var hoeyre, var at det var et stort hull i #2 engine ducten der den stoerste delen av vifte disken hadde kommet ut. Dette resulterte i at mye av luften som kom inn i #2 engine ducten ble skjoevet ut paa siden slik at flyet dreiet mot hoeyre. Dette ble kompensert med mere throttle paa #3 motor.

Som dere sikkert husket var dette et resultat av "hard-alpha" inclusjoner i titanium (vifte) disken som gjorde at den sprakk. Mye debatt om hvorfor dette ikke var opptaget tidligere, men i dag er det vanlig med en kombinasjon av eddy-current og immersion ultrasonic inspeksjon i alle titanium roterende motot deler.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Min første spottings siden siden Okt. 2012 sirpjalle Bilder & foto 2 28-06-2013 09:06
Tyve Ti - et tilbakeblikk Halvorsn Bilder & foto 8 02-01-2011 13:47
Tyve år siden Lockerbie-katastrofen FlightDeck Flyforum 1 20-12-2008 20:24
Top Gun tyve år etter Dag Viking Flyforum 2 25-06-2006 22:52
OT: 10 år siden... EB Flyforum 10 29-11-2004 06:04


All times are GMT +2. The time now is 17:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.