![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
|
![]() Quote:
Last edited by LN-MOW; 19-07-2009 at 21:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Uhhmm, tjue 20 år
![]() Husker den ulykken godt. Det var ei norsk jente som overlevde. Utrolig jobb av pilotene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
LN-MOW, start tråden for 40 årsdagen i morgen... Jeg følger opp....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,879
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Kanskje vi skal invitere disse utrolige heltene som reddet 185 liv paa julebord i januar??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
DC-10'en's motor 2 (halemotor) ble satt ut av funksjon, og følgene var etter hvert at flyet ble umulig å styre ved vanlig rorbruk. (Tap av hyd.)
Den eneste måten å kontrollere flyet på, var ved "gasshandtaket". Ved å gi på throttle, steg de, skulle de svinge til f.eks venstre, måtte de øke throttle på høyre side, osv. Har selv kjørt denne manøveren i sim, da jeg fløy DC-10, og den er forferdelig krevende. Ingen hadde gjort dette før dem, og de gjorde en super jobb, selv om mange omkom. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ung flyspotter
Join Date: May 2009
Location: Oppegård
Posts: 85
|
![]()
De kunne bare gjøre høyresvinger
grunnet skader på elevator |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
............. ![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Jo, det stemmer at de hadde skade paa elevator ogsaa, men det at flyet svinget til, tror det var hoeyre, var at det var et stort hull i #2 engine ducten der den stoerste delen av vifte disken hadde kommet ut. Dette resulterte i at mye av luften som kom inn i #2 engine ducten ble skjoevet ut paa siden slik at flyet dreiet mot hoeyre. Dette ble kompensert med mere throttle paa #3 motor. Som dere sikkert husket var dette et resultat av "hard-alpha" inclusjoner i titanium (vifte) disken som gjorde at den sprakk. Mye debatt om hvorfor dette ikke var opptaget tidligere, men i dag er det vanlig med en kombinasjon av eddy-current og immersion ultrasonic inspeksjon i alle titanium roterende motot deler. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Min første spottings siden siden Okt. 2012 | sirpjalle | Bilder & foto | 2 | 28-06-2013 09:06 |
Tyve Ti - et tilbakeblikk | Halvorsn | Bilder & foto | 8 | 02-01-2011 13:47 |
Tyve år siden Lockerbie-katastrofen | FlightDeck | Flyforum | 1 | 20-12-2008 20:24 |
Top Gun tyve år etter | Dag Viking | Flyforum | 2 | 25-06-2006 22:52 |
OT: 10 år siden... | EB | Flyforum | 10 | 29-11-2004 06:04 |