Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2009, 14:26   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
SAS SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Kjos var på Nyhetskanalen med sitt bredeste glis. Fortalte bl.a. om de nye setene, som skal gi bedre benplass. "Recaro-seter, slik som er i racerbiler".. Hehe. Han gledet seg spesielt over at de kunne starte opp nye ruter til Haugesund og Molde.

Selskapet som satser, tjener. Selskapet som kutter, taper (enda mer). Når man presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på lørdager til en (!) avgang om kvelden, skjønner man at det må være noe fundamentalt og skremmende galt. (Sorry for at jeg gjentar denne, forstår det bare ikke)

Last edited by Martin; 14-07-2009 at 18:48. Reason: Endret ikon
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 16:48   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Når man presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på lørdager til en (!) avgang om kvelden, skjønner man at det må være noe fundamentalt og skremmende galt. (Sorry for at jeg gjentar denne, forstår det bare ikke)
"Presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på en lørdag"?? Kanskje litt drøyt å dømme SAS på bakgrunn av frekvens til Ålesund på lørdager i sommermånedene... Både Norwegian og SAS flyr alltid med begrenset innenriksprogram på lørdager, med noen få utvalgte avganger. Om sommeren halvveres i tillegg antallet avganger innenriks fordi etterspørselen er begrenset.

Norwegian har ikke mer enn en avgang selv - verken om sommeren eller resten av året - på OSL-AES på lørdager. Er det noe "fundamentalt og skremmende galt" med dem også?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 16:54   #3
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: DY Q2 results

Hadde jeg hatt behov for å komme meg til Ålesund på en lørdag hadde jeg ikke valgt fly dersom det eneste alternativet var en kveldsavgang.
Mange som reiser til Ålesund skal videre med ferger, og da er det håpløst å ankomme på kvelden.
Virker jo litt rart av SAS dette.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 16:54   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Norwegian har ikke mer enn en avgang selv - verken om sommeren eller resten av året - på OSL-AES på lørdager. Er det noe "fundamentalt og skremmende galt" med dem også?

Dårlig tilbud vil nok i lang tid være SAS sin skyld...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 16:58   #5
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Om sommeren halvveres i tillegg antallet avganger innenriks fordi etterspørselen er begrenset.
Er dette blitt en sannhet nå liksom? Vel, her er et par til:

1. Det var ikke så store rutekutt før.
2. Trafikken halveres ikke i sommermånedene.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 16:59   #6
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Dårlig tilbud vil nok i lang tid være SAS sin skyld...
Der SAS har skylda, er det naturligvis det.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 17:07   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
"Presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på en lørdag"?? Kanskje litt drøyt å dømme SAS på bakgrunn av frekvens til Ålesund på lørdager i sommermånedene... Både Norwegian og SAS flyr alltid med begrenset innenriksprogram på lørdager, med noen få utvalgte avganger. Om sommeren halvveres i tillegg antallet avganger innenriks fordi etterspørselen er begrenset.

Norwegian har ikke mer enn en avgang selv - verken om sommeren eller resten av året - på OSL-AES på lørdager. Er det noe "fundamentalt og skremmende galt" med dem også?
Har flydd til AES hver sommer siste 13-14 år, og ikke opplevd noe lignende. Minst tre på lørdagen har vært det vanlige. Og 1930 lørdag kveld - som slankebrusmannen skriver, da er det mange som ikke kommer seg videre. Poenget mitt er at det er kuttet voldsomt og SAS tilbyr altså bare en avgang, til et svært lite kurant tidspunkt, og til en pris som ville gjort buss til et alternativ, selv for meg. Sikkert drøyt å dømme SAS for dette, men jeg tror at det vil være en del frustrasjon når man ser at tilbudet ikke er bedre, kanskje når man har behov for å plutselig reise en en dag - enten det er forretninger eller plutselige familære ærend.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 17:12   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Er dette blitt en sannhet nå liksom? Vel, her er et par til:

1. Det var ikke så store rutekutt før.
2. Trafikken halveres ikke i sommermånedene.
Da SAS, Braathens og Color Air konkurrerte som verst på Oslo-Ålesund, kan jeg tenke meg at rutetilbudet var langt bedre enn i dag, ja ... Uansett, tiden for veldedighet er over - og alle selskaper som vil overleve må skape sammenheng mellom trafikkprogram og etterspørsel.

Dette blir uansett OT - gratulerer til Norwegian med veldig bra Q2-resultat! Jeg regner med et godt Q3-resultat også, potensialet er enda større der, og totalt sett kan disse kvartalene gi et pent Norwegian-overskudd når året er omme. Som Norwegian-aksjonær gleder jeg meg over den stigende aksjekursen.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 17:16   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Sikkert drøyt å dømme SAS for dette, men jeg tror at det vil være en del frustrasjon når man ser at tilbudet ikke er bedre,
Folk bør vel bli mest frustrerte når de skal reise med Norwegian og opplever at rutetilbudet systematisk er dårligere enn SAS' tilbud.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 17:17   #10
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: DY Q2 results

Det er vel ikke en tilfeldighet at SAS kutter antall avganger til AES samtidig med at WF har økt til Ørsta/Volda?
For de som skal til de sørlige delene av Møre og Romsdal må det da være mye bedre å lande på Hovden enn på Vigra. Slippe å være avhengig av ferger nå når Eiksund-tunnelen er ferdig.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 18:13   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

For og si det slik, rutetilbudet mellom OSL-CPH-ARN-trianglet er skremmende dårlig hos "business' mans airline" denne måneden.... Skremmende...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 18:46   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,798
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Rart at folk "skriker" opp Sas kutter, er det et krav at Sas skal fly x-antall ganger pr. dag på strekningene de flyr?
Hvorfor skriker ikke folk opp om manglende frekvenser hos Dy, er de fornøyd med 1 billig avgang pr. dag og så kan SK fly resten av dagen?

Virker litt provoserende dette kanskje, MEN, når er fantes noe som het monopol i sin tid kunne jeg forstå at der ble ramaskrik når selskapet, enten BU eller SK, reduserte i hytt og vær, jfr. BU sin SVG-KRS-SVG rute i de dager.

Nå er nå engang monopolet over, konkuransen er fri og det medfører da at ingen selskap igrunnen vel er forpliktet til noe som helst, utover selvfølgelig, tjene de plassene de flyr, og tjene penger der de flyr.

Hvorfor flyr DY kun 1 t/r AES på lørdag, for mye penger å tjene, eller...
krølle is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 19:16   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Det er SAS som har hatt hegemoniet på AES-ruten i mange år, etter å ha konkurrert ut bl.a Color Air i sin tid. Inkluderer man BU-tiden har SAS en stolt og ærerik historie på AES. OG det er SAS som KUTTER. DY har imidlertid tilført AES nye ruter, og ikke minst gjort det billigere å fly på strekningen. Da er det vel ikke så rart at man reagerer negativt på SAS sine kutt, men er fornøyd med at DY kan fly til halve prisen og til en gunstigere tid (0820 vs 1930) for mange.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 19:25   #14
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,035
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Jeg har inntrykk av at SAS nå bare "overlater" markedet til Norwegian.
En tilfeldig Onsdag i sommermåneden viser følgende avganger fra OSL mellom kl 0600-0800.:
SAS 6 avganger til CPH/FCO/SVG/KSU( mellom 0615-0745 ingen avganger !)
DY 15 avganger til "hele" Europa og litt Norge
Andre selskaper 7 avganger ( OS/LH/KL/AF osv).
Jeg har ikke tatt med charteravganger.


Det blir liksom å legge markedet åpent for DY ved å kanselere/ikke sette opp ruter i denne perioden. På Søndager er det enda verre""
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 20:14   #15
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Jeg har inntrykk av at SAS nå bare "overlater" markedet til Norwegian.
En tilfeldig Onsdag i sommermåneden viser følgende avganger fra OSL mellom kl 0600-0800.:
SAS 6 avganger til CPH/FCO/SVG/KSU( mellom 0615-0745 ingen avganger !)
DY 15 avganger til "hele" Europa og litt Norge
Andre selskaper 7 avganger ( OS/LH/KL/AF osv).
Jeg har ikke tatt med charteravganger.


Det blir liksom å legge markedet åpent for DY ved å kanselere/ikke sette opp ruter i denne perioden. På Søndager er det enda verre""
Kanskje de har en plan med å kjøre produksjonen til et minimum for så og kvitte seg med mest mulig ansatte, og deretter bygge seg opp gjennom å tilpasse seg markedet. Det er enklere å bygge opp enn å drive med kutt, år etter år.
kops is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 20:44   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Vi må huske på at SAS er i krise. Det er et være eller ikke være for SAS. Dersom selskapet skal klare å overleve, må kapasitet og kostnader resduseres. Derfor er flyene fullere enn tidligere og avgangene færre - og dermed er det også mer sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Husk at kabinfaktoren var nede på 50 prosent i januar - nå vil jeg tro den er på høyde med Norwegian (ca. 80 prosent), om ikke bedre. Prisstrukturen er mer differensiert og flere lavprisbilletter er tilgjengelig, men det er en stor utfordring for både SAS og Norwegian å få opp prisnivået på rutene de har potensiale til å tjene best på. Det beste for kundene er om SAS og Norwegian kan leve sammen som to jevnstore selskaper.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 21:12   #17
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,035
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Vi må huske på at SAS er i krise. Det er et være eller ikke være for SAS. Dersom selskapet skal klare å overleve, må kapasitet og kostnader resduseres. Derfor er flyene fullere enn tidligere og avgangene færre - og dermed er det også mer sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Husk at kabinfaktoren var nede på 50 prosent i januar - nå vil jeg tro den er på høyde med Norwegian (ca. 80 prosent), om ikke bedre. Prisstrukturen er mer differensiert og flere lavprisbilletter er tilgjengelig, men det er en stor utfordring for både SAS og Norwegian å få opp prisnivået på rutene de har potensiale til å tjene best på. Det beste for kundene er om SAS og Norwegian kan leve sammen som to jevnstore selskaper.
Ikke fortell meg at SAS er i krise , jeg jobber der . Men jeg synes personlig at SAS er litt for mye på defensiven nå og dermed legger mye av markedet åpent for DY ( og likesinnende). Publikum har mange ganger ikke andre valg ann å fly med DY og dermed så kan det være en mistet kunde for oss i lang tid fremmover.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 21:44   #18
WestAir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

På en typisk lørdag i sommersesosongen har SAS 11 flygninger for Apollo fra OSL, 4 fra BGO, 4, fra TRD, 3 fra SVG, osv, osv. Det er ikke rart at et selskap i en krisetid velger å satse på sikre (men ikke veldig lønnsomme) charterflygninger foran ulønnsomme ruteflygninger.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 21:55   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Quote:
Originally Posted by WestAir View Post
På en typisk lørdag i sommersesosongen har SAS 11 flygninger for Apollo fra OSL, 4 fra BGO, 4, fra TRD, 3 fra SVG, osv, osv. Det er ikke rart at et selskap i en krisetid velger å satse på sikre (men ikke veldig lønnsomme) charterflygninger foran ulønnsomme ruteflygninger.
På lørdager i sommersesongen er det jo langt mer lønnsomt å disponere flyflåten til charter enn til ruteflygninger.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:26   #20
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Da SAS, Braathens og Color Air konkurrerte som verst på Oslo-Ålesund, kan jeg tenke meg at rutetilbudet var langt bedre enn i dag, ja ... Uansett, tiden for veldedighet er over - og alle selskaper som vil overleve må skape sammenheng mellom trafikkprogram og etterspørsel.
Mine observasjoner stammer fra Molde, og der har akkurat det der aldri vært en problemstilling. Likefullt er SAS sine kutt i ruteprogrammet i sommer dramatiske i forhold til tidligere og generelt på grensen til det latterlige. Også der flyr de i år - for første gang - bare én rundtur Oslo-Molde på et relativt ukurrant tidspunkt (om enn noe bedre), og bortsett fra en chartertur til Kreta, er det den eneste aktiviteten de gidder å opprettholde på en lørdag.

Quote:
Dette blir uansett OT
Plutselig betydde O-en "on".
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Cimber reduserer sitt engasjement hos SAS Dash Flyforum 12 17-09-2014 08:18
Reduserte priser på SWISS Business Upgrade FlightDeck Reiseforum 9 11-08-2014 22:06
Reduserte flyplassavgifter, restriksjoner? RJon Småprat 2 05-05-2014 20:45
SAS sitt resultat for Q2 presenteres 8. august C-klasse Flyforum 66 10-08-2012 00:02
SAS sitt eget område på CPH OSL-MRU Flyforum 1 13-01-2010 20:39


All times are GMT +2. The time now is 01:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.