![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Analytiker Dag Sletmo i ABG Sundal Collier sier han tror Norwegian kan passere SAS.
Sletmo sier videre at SAS må fokusere på å overleve, og at de har betydelig høyere enhetskostnad enn Norwegian, I tillegg må SAS forhandle med 39 forskjellige fagforeninger, mens Norwegian forhandler med 6. Hele artiklen kan leses her: http://www.hegnar.no/bors/article383542.ece Ingen tvil at SAS har høyere kostnader, men de har jo også et helt annet produkt.
Life is Brutale Last edited by imm; 11-07-2009 at 16:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FlyKirurg
|
![]()
Ja, men hvilket produkt vil folk velge?
Jeg tenker folk flest tenker pris, og SAS må bevise at de er konkurransedyktige i mot Norwegian for å ikke bli passert.
![]() |
#3 |
Free Luigi
|
![]()
Det er han ikke alene om å tro
![]() Folk flest velger nok pris... De bryr seg ikke om hvordan standarden er, så lenge de kommer seg fram og har råd til ... ja, når de kommer fram - så er de fornøyde. Med klientellet på min forrige flight fra Oslo-Tromsø ble det svært så synlig for meg; en ganske "uoppdragen" gruppe folk som fylte opp størsteparten av flyet. Helt uten flyetikette brøytet de seg framover, kastet svære håndkofferter over hodene på folk og sølte kaffe der de løp i skytteltrafikk fram og tilbake på toalettene. Vet det hadde vært salgspris på billettene til den flighten, og det vistes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og jeg tror SAS må legges død, og et nytt initativ må startes fra scratch. Jeg gir ham rett i at DY blir størst.
Ikke at det er noe hyggelig, men om SAS går dukken kommer det dessverre ikke som noe sjokk på meg ihvertfall... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Last edited by LN-AØR; 11-07-2009 at 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gunnar
|
![]()
Dette betyr jo også at NAS må øke prisene på de billigste billetene. Som største aktør kan de ikke gå under selvkost. Noe som er grunnen til at SAS ikke matcher de aller billigste billetene til NAS i dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hva med å fisjonere ut delene som engang ble til SAS i 1946!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Norwegian har jo den fordelen at de bygger seg opp fra scratch som lavprisselskap etter dagens marked, men SAS må bygge seg ned fra tidligere merkedsmodell , dvs sanere og si opp folk. Det er nok tyngre det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Går SAS under,dukker det kanskje opp noen nye?? kanskje Braathens gjenoppstår??
http://www.braathens.eu/ erlingjo |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Når Norwegian eller SAS enten går konkurs eller får en styrt avvikling, vil det gjenværende selskapet ganske raskt men så umerkelig det klarer, heve flyprisene. Det går ikke an å fortsette å fly store fly i et av Europas mest krevende nettverk på sikkert vis med ordentlig personell, for passasjerenes knapper og glansbilder.
Etter en tid tipper jeg at et etablert europeisk flyselskap oppretter en lavkostbase i Oslo, og evt Stockholm, for å fly norsk og svensk innenriks samt ruter til Europa. Dette vil i stor grad bemannes av ex-SAS eller ex-Norwegian-flygere, samt kabinansatte etter det nye selskapes terms&conditions. AOC og lønninger vil nok tilsvare selskapets bransjestandard, noe det gjenværende SAS eller Norwegian vil slite med å konkurrere mot. Amerikanske og asiatiske flyselskaper vil fylle intercont-tomrommet, dersom denne legges ned. My guess, only. Men det er ikke plass til to flyselskaper som konkurrerer hverandre i senk i Norge. Jeg kan ikke tenke meg noen annen bransje i verden enn luftfart, der aktørene/konkurrentene prøver å ta kollektivt harakiri på den måten en ser i luftfart! Utrolig, når en tenker på at sikkerheten skal ha første prioritet, er det ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Og kanskje Luftforsvaret vil ta imot exmilitære flygere?
![]()
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]() Quote:
Tidligere "melket" jo SAS norske flyreisende (les kunder) grovt.
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() Dessuten er det naturlig at enhver bedrift forsøker å få kundene til å ta mest mulig for produktene de selger. Noe annet ville vært dumt. Og det er bare f.eks å se på Norwegian der de har monopol, hvor de da "melker" sine kunder. Melker er uansett et på tryne feil ord da de tar nettopp det markedet er villig til å betale Ellers tror jeg også Norwegian blir det største selskapet i Norge fremover, uten at jeg ser noen grunn til at SAS trenger å bekymre seg over det Last edited by Someone; 13-07-2009 at 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er også fordeler ved ikke å være størst; eksempelvis slipper man å bekymre seg for konkurransetilsynets krav om at den største er nødt til å gå med overskudd på en rute/rutestrekning for å få lov til å fly den. Da kan den minste dumpe prisene i en periode for å øke volumet, noe som selvfølgelig går på bekostning av den største som da blir nødt til å øke prisene for å holde inntjeningen over vann. Kanskje SAS vil kunne tjene på å være minst, hvem vet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hver sin mening. Personlig synes jeg det er bedre for en bedrift i lengden å gå med overskudd enn underskudd, spesielt for et selskap som ikke har statsstøtte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
N/A
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har alltid ønsket konkurranse til SAS. Som "nordlending" var hjertet ofte hos Braathens SAFE (med flagget på halen). Jeg ønsket også Norwegian mer enn velkommen.
Nå er man i den "omvendte" situasjonen at SAS sloss for å overleve, og det er ikke en utvikling de fleste av oss liker særlig godt. Særlig nå som SAS' "image" er redusert til et sunt nivå. SAS har hatt bra kvalitet på produktene sine, og har alltid spilt med rene kort. De har ikke, som konkurrenten, kunnet bruke gamle fly med en bakgrunnshistorikk som kan være uklar. De har heller ikke kunnet ansette c/a' s som er dekket av statlige NAV-midler (Der tok Kjos en short-cut). De har bygd opp en svært dyr infrastruktur på flyplassene, som jeg ikke vet om konkurrenten vil kunne overta. Og som ansatt i luftfarten er jeg redd for lønnspresset som Norwegians ansatte har kunnet godkjenne. For de reisende er dette godt nytt, men selvfølgelig ikke for de ansatte. At unge, uerfarne ansatte er villige til å jobbe for langt dårligere vilkår enn de etablerte - for å komme inn på markedet - er jo forståelig, i en periode. Men om det er godt for bransjen på lang sikt - ja det vil vi få vite etter hvert. Men at Norwegian har vært dyktige så langt, er de fleste av oss enige i. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tror ikke det blir flere pilotstreiker | LN-VLE | Småprat | 0 | 09-11-2012 13:39 |
Rica blir størst i Bodø | FlightDeck | Reiseforum | 0 | 15-09-2010 19:44 |
Blir størst i luften (NWA+DL ) | sirpjalle | Flyforum | 1 | 12-02-2008 18:34 |
Og når blir vi størst ? | Tertit54 | Flyforum | 1 | 26-04-2006 17:52 |