![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Endelig er det klart for årets Italiaferie. Etter å ha smakt meg opp gjennom 1. halvår på mye italiensk mat og vin er det i morgen klart for autentico italiano vita...
Vi er sjekket inn på LH hele veien frem til Pisa - kofferten er pakket og vekkerklokken stilt inn på et tidspunkt noget tidligere enn vanlig. På italiensk jord i morgen går første etappe til Sienna og lunsj der... Ciao... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
God tur, dessverre ikke Italia på oss i år...
Skriv mange rapporter.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, god tur. Kanskje man skal våge seg å ta noen bilder for en gangs skyld??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Tar alltid bilder - men å laste de opp er i en liga langt utenfor min kunnskap...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Da er det en liten time til Alfa`n er klar for avgang - til Skøyen. Greit med garasje på jobben rett ved siden av Flytoget. På OSL blir det litt shopping før spotting av den største fuglen fra Thailand - A340-600. Til Munchen er det en mindre fugl i samme slekt og allianse som skal fly oss...
Blir spennende å se hvordan det går med de oppsatte 35 minutter connection i MUC... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Den ene av Alfaene er parkert paa Skoeyen og den andre kjoerer vi rundt i her nede... Flytoget tok oss raskt til OSL og der var vi ferdig innsjekket og bagasjen levert i loepet av 12 minutter. Lite koe i sikkerhetskontrollen ogsaa...deilig.
Avgang med LH sin A321 paa tid. Sete paa 1. rad etter doer nr 2 - masser av benplass. Tok av mot nord og snudde nesa raskt sydover og etter en flytur med kaffe, baguett og mere kaffe landet vi 25 minutter tidlig paa MUC. Transfer i Syd Tyskland funker utrolig bra. Neste rapport fra favoritten Air Dolomiti kommer naar jeg kommer hjem... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Gateområdet hvor Air Dolomiti holder til i Munchen er gjort om til en "italiensk piazza" og her tok vi en espresso og en italiensk Dolche - sorry Diplom Is - all utenlandsk is er ikke dårlig. På grunn av slot restriksjoner over Pisa ble vi nesten 50 minutter forsinket ut av Munchen - men hva gjør vel det når man nettopp har startet ferien sin?
Ombord hos Air Dolomiti blir man ønsket velkommen med et utvalg aviser som ville fått tilbudet på mange intercontinentale ruter til å blekne. Finner man ikke "sin" avis her så er man sær. Hyggelige og søte men også bestemte flyvertinner i knallturkise uniformer (slim-fit får en ny betydning). Raskt i luften med vår ATR72 og flyvertinnene kom raskt ut med våtservietter samt servering av kjeks og kaker og et utvalg røde og hvite viner - for ikke glemme favoritten "Prosecco Spumante Aneri" - servert i glass selvfølgelig. Ankomst Pisa 35 minutter etter rutetid og vi splittet lag. To tok seg av bagasje og jeg dro til Europcar. I Pisa skal man ta en buss til leiebilene - og køene for å komme med bussen var lang. Stod over 4 busser før det ble min tur. Hos Europcar var det ingen kø - men det tok meg vel en 15 minutter å forhandle meg frem til en Alfa 159. Først ble jeg tilbudt en Lancia Musa - men den er for liten for 3 menn med mye bagasje. Så tilbød damen meg en Opel Zafira - da må jeg nok ha sett veldig lei meg ut for hun spurte raskt om jeg foretrakk italienske biler. Den gode kjemien var plutselig gjenopprettet - men damen prøvde seg igjen - denne gang med å tilby meg en Fiat Qubo - men jeg jobber da ikke som pizzasjåfør hos Peppes eller Dolly. Når jeg så desperat spurte om hun ikke hadde en bil som ikke var vasket/klargjort - smilte hun opp igjen og kom med Alfa`n PUH!!! Dette kan være et tips til andre som vil kjøre akkuart den bilen de ønsker og/eller en bil i en større bilklasse. Fortsatt ingen tegn til reisefølget - men etter 10 minutter kom de. Vi var i manko på en stor koffert (off-loaded i Munchen) men med alt filet og klart hos Lufthansa/Air Dolomiti kunne vi dra på shopping. Med NOK 20.000 til rådighet på resieforsikringen i kredittkortet mitt ble det en bra start på ferien - vi vet jo av erfaring at ordentlige flyselskaper kjører kofferten din frem til stedet du bor så snart den ankommer Italia - og neste dag kom den med bud - 3 timer fra Pisa. Hyggelig gjensyn med vårt Bed & Breakfast, www.tuscanbreaks.com som siden sist har vunnet nok en 1. plass på tripadvisor for beste B&B i Italia. Med et stort svømmebasseng og fri minibar så var ettermiddagene høydepunktet på dagen. Kveld nummer to hadde de også utvidet begrepet B&B til B&B&DAW (...& Dinner As Well) Utendørs middag som bestod av: Crostini: Tartufo e Pecorini e Tuscan pate Mozarella di Buffala con Pomodori Caramellati Alforno al Pesto Pollo alle Piastra con Verdure al forno Formaggio Torta di Cigliege e mandorie con Mascarpone Cafè Neste morgen ble kursen satt sydover og mot Gino Valentes Lazio og småbyen Vasanello. Her ble vi i 8 dager og hadde huset alene (vel vi var 14 venner - så helt alene var vi jo ikke) Her laget vi frokoster, lunsjer og middager og en ukes mat og drikke (det var mer enn nok av både mat og ikke minst drikke) kom på NOK 580 pr person i tillegg til selve leien av huset. Kan man gjøre det billigere eller bedre - spørsmålet burde kanskje sendes noen i Senterpartiet. Siste dagene var vi i Fano - litt nord for Ancona. Fant et nytt paradis www.duecampanili.it som er et lite hotel bygget inn blant private hus på en lokal bakketopp. Rommene ligger inn fra de bilfrie gatene og i tillegg til hotellet er det vel en 4-5 private hus og en kirke som ligger på bakketoppen - anbefales. I går gikk så turen nordover og første stopp var å levere Alfa`n til Europcar. Det gikk fort og greit og Ancona har fått nye terminaler (som nok var på tide). En stor terminal som er bygget for ankomst og leiebilselskaper - i midten den stengte gamle terminalen og i den andre enden en ny stor og flott avgangsterminal. Det er Alitalia som har innsjekk for Air Dolomiti i Ancona og med 25 kilo overvekt var vi spente på hva prisen for å få med oss sko og klær skulle bli. Vi hadde fått 15 kilo ekstra av Lufthansa og de siste 10 kiloene slapp vi å betale noe for - herlig med selskaper som ikke skal tjene penger på alt mulig annet enn det å fly deg tur/retur... Security tok noe inni granskauen lang tid... Carpatair hadde avgang østover og Ryanair to avganger nordvestover på samme tid. Endelig gjennom fikk vi kjøpt litt lunsj og vin (som blir ukens vintips denne uken)før avgang med ATR42 til Munchen. Raskt ombord og vi tok av 5 minutter før rutetid. Ny runde med aviser, kaker og kjeks og Prosecco servert i glass. Landet i Munchen på rute og så bar det rett til gate 40 og boarding for flyet til Oslo. Her bar det bakover til rad 26 av 28 rader - men også så langt bak på en Airbus A320 tilbyr LH godt med benplass. Utrolig mange barnefamilier og en stund hørtes det ut som om det skulle bli "flighten fra helvete" - unger grein og skrek omhverandre, alene, sammen med to andre eller alle sammen samtidig. Dagens beste var når mammaen på raden foran oss snudde seg og ropte til mannen sin på raden bak oss: Åsmund kan du skifte bleie på Thea - hun har bærsja på seg!!! Men rett etter take-off ble det stille - den følelsen kommer jeg til å huske leeenge. Det ble servert en større LH baguett enn vanlig med godt pålegg og sjokolade ved siden av og de 3 kabinansatte kom gjennom kabinen to ganger med drikke - imponerende. I Munchen var det avgang 10-12 minutter etter rutetid - men vi landet på tid i Oslo. Når man sitter på rad 26 og landet 17:25 er det egentlig ganske fantastisk at man rekker å handle 8 flasker vin, plukke opp 3 store kofferter og samtidig rekke 17:56 Flytoget til Oslo S - effektivt!!! Nå må vi planlegge neste LH reise - blir vel noe i løpet av høsten tenker jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Fin rapport! Du er tydeligvis fornøyd med både Lufthansen og Dolomitterne?
Ble ikke Avis skuffet over at du ikke valgte dem! Når det gjelder det med å rekke flytoget, regner jeg med at tiden inkluderte en tur på rødt med de 8 flaskene du skryter av å ha kjøpt! hehe! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Avis hadde ikke biler igjen i Pisa - de er ellers helt klart førstevalget...
Jepp - 8 flasker delt på to er innenfor hva man i Oslo kan gå på grønnt med. Men det er klart for mange hvis man lander midt i bibelbeltet...(..les: KRS) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Yepp! Her i det puritanske området av Norge er kontrollen nesten like streng som i Saudi-Arabia!! Ja, ikke det at jeg liker det noe særlig
![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ble forøvrig det samme antall flasker etter gårsdagens tur til Strømstad...så nå er vi i allefall på pluss siden i vinskapene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() ![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Helt tomt...mareritt!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
A-ha - så null-nivået er noen flasker gjemt i krokene i skapet
![]()
![]() |
#16 |
www.lch78.net
|
![]()
tomt vinskap er vel nullpunktet mens tomme flasker i vinskapet burde jo bli minus siden
![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er jo greit med noen tomme flasker, i tilfelle det kommer gjester som ikke er tørste
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
www.lch78.net
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
"På minussiden" betyr vel at man skylder naboen noen flasker?
![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Herregud. Er det ikke bedre å snart opprette et mat- og drikke underforum?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A340 til Italien | sk931 | Småprat | 0 | 05-02-2016 17:37 |
Italien om FR evt skattesnyd | sk931 | Småprat | 2 | 17-10-2012 14:14 |
Mit først godkendt billede, hurra! | sk931 | Bilder & foto | 6 | 24-03-2009 06:59 |
QI til Italien | Jan | Flyforum | 0 | 13-01-2006 14:25 |