![]() |
|
![]() |
#1 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Etter å ha lest denne delen av posten til JoeW...:
Quote:
Vil WF bli kjøpt opp av andre, eventuelt hvem, lagt ned eller annet alternativ? Jeg håper selvsagt at noen hadde kjøpt opp WF (inkl handling på OSL, SVG, BGO og andre stasjoner hvor SGS tok over) og blitt drevet videre liknende slik det er nå. Hva er andre forumisters meninger og tanker på dette? Kjør debatt ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,311
|
![]()
...vi kan jo håpe at SAS overlever...ellers blir vel WF et LH Regional - som jo ikke ville være så dumt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]()
Ved en konkurs vil WF som med resten av de delene av SAS som fortsatt har en verdi, bli overtatt av kreditorene, også er det opp til dem å få mest mulig for eiendelene de sitter på. Nå vet jeg ikke hvordan SAS juridisk er organisert, men ved en konkurs i SAS AB så vil delene av SAS (Airline, Blue1, WF, STS, SGS, etc) fortsatt kunne selges ut hele eller stykkvis
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,393
|
![]()
Today Mosjøen - tomorrow THE WORLD!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Strengt tatt Bodø, ikke Mosjøen :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Først og fremst så tror jeg det er lite sannsynlig at SAS går konkurs. Skulle det gå den vegen, er nok gjeldsforhandlinger (rekonstruksjon) mer sannsynlig enn at det går rett til konkurs.
Som Someone sier, så kan eiendeler og selskaper selges ut enkeltvis, så Widerøe kan godt ende opp med en annen eier enn resten av SAS, selv om det nok er mer sannsynlig at de lønnsomme delene av konsernet selges mer eller mindre samlet. Skal SAS "gjenoppstå" gjennom Widerøe, så kan det f.eks. skje om Widerøe selges til en investor som igjen kjøper flere deler av boet gjennom Widerøe. Jeg er litt usikker på hva som skjer med AOCet ved konkurs i et morselskap, men jeg kan ikke helt se at en slik operasjon skulle være avhengig av at datterselskapet har en AOC. Det burde altså like gjerne kunne gjøres via f.eks. SGS eller STS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
La Wias kjøpe Widerøe!
![]()
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Ingen fare for Widerøe - SAS vil prøve å selge ut dette selskapet for redde seg selv før de selv går konkurs. Spørsmålet er så når dette salget skjer (ja, dere la merke til at jeg brukte når og ikke hvis - og det var med hensikt). Slik SAS Group i disse dager styrer vil deres siste dager komme før eller senere, jeg håper på at det ikke skjer før januar 2010 for da skal jeg ut å reise med en av deres danske CRJ900.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Artig aa se at folk gleder seg til aa fly med CRJ.. En CRJ fri uke er ihvertfall himmel her i gaarden :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Jeg er pessimist om dagen - og tror vel neppe SAS klarer seg et helt år til. Som jeg også skrev i posten jeg ble sitert på - tror jeg man må starte på scratch for å bli kvitt all den overhead organizationen man har i dag. SAS er overadministrert - og det er et pengesluk av de store.
Tanken min var at man kunne ta en Swissair(el. Sabena) og bygge på et subsidary - som WF den dagen SAS henger i en tråd utenfor stupet. Når det er sagt er jeg fortsatt ikke overbevist om at SK ikke hadde noe med QI og NB-oppkjøpet å gjøre - men det får vel kanskje være grenser for konspirasjoner fra min side... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva skjer med Apollo Reiser (og charter) ifbm konkurs? | fokkeren | Småprat | 3 | 18-11-2012 16:10 |
Hypotetisk; Hva skjer med bonusreise om ruten legges ned? | Fnate | Reiseforum | 13 | 17-07-2012 11:53 |
Hva skjedde med DY 1817 i går 09.02? | litt-amatør | TripReports | 8 | 16-02-2011 17:02 |
SAS IC til OSL, eller hva hvis de forsvinner? (splittet fra Delta og CPH) | vstenhjem | Flyforum | 5 | 04-03-2010 11:03 |
Hva skjer med det skandinaviske markedet hvis SAS eller Norwegian avvikler? | Jumper G5 | Flyforum | 22 | 12-10-2009 22:39 |