![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Jeg prøver å finne ut hvor høyt Embraer 190 er sertifisert for å fly. Er det FL350 eller er det høyere. Klarer ikke å finne ut av det...
![]() Noen som kan hjelpe?
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Takker LN-MOW
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Da kaprer jeg denne litt...er det noen som vet maks service ceiling på B744 og B763/B752?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
|
![]()
Faktisk ikke ...
B744 Max ceiling 45.100 ft .. B763 39.000 ft .. B752 42.000 ft |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Oi! Kan B744 gå så höyt!
B763 mener jeg har sett en B763 i 41.000 fot jeg, men det kommer vel på skroget tenker jeg...eller motorene.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Må vel helst være motorene. Med tanke på at Service Ceiling er høyden et fly fortsatt skal kunne klarte minst 100 fot i minuttet på.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
En annen og vel så viktig faktor som bestemmer hvor høyt et fly går, er cabin press diff,
altså hvor mye skroget tåler i differanse mellom utvendig og innvendig trykk. Kravet er en kabinhøyde på max 8000fot på cruise, og da må man "pumpe" opp kabinen for å holde det der. Jo høyere du går, jo større blir trykkdifferansen, og dermed må skroget tåle mer. For at skroget skal tåle mer, må det bygges sterkere = tyngre = dårligere økonomi. Samtidig må du ha større luftavtapping fra motorene for å holde differansen = enda dårligere økonomi. Derfor har du igjen air recycle fan som gjenvinner luften i kabinen = dårligere luft til passasjerene (ikke til cockpit - de får vanligvis luft fra et annet system) Jeg skal ikke ro meg helt utpå her.. ![]() ..men det er mange andre faktorer en hvor store motorer du har som avgjør hvor høyt du flyr. =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Det viktigste (for jet) er vel strengt tatt at man nærmer seg laveste IAS (Vs)og høyeste Mach samtidig (Mcrit). Jo høyere flyet er, dess mindre blir mulighetene til å endre fart. Når man kommer høyt nok kan man ikke fly lenger. "Coffin corner"
http://en.wikipedia.org/wiki/Coffin_corner_(aviation)
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Hvor stort er skillet mellom Vs og Mcrit for en B737NG i FL410?
Og hva er "sunn differanse" mellom disse? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAAB 2000 - Hvor kan jeg fly den? | jb1 | Småprat | 12 | 29-01-2015 22:16 |
Video flyNiki Embraer 190 | PerJohan | Bilder & foto | 2 | 29-03-2012 09:33 |
Landinger i tåke - hvor tett kan den bli? | Bergern | Flyforum | 8 | 18-03-2012 11:16 |
KRS KLM Embraer 190! 29.1.12 | ThePlanespotter1 | Spotteralerts | 1 | 29-01-2012 12:29 |