Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-06-2009, 07:11   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Medias dekning av flystyrten i Indiahavet

Da var VG kommet på banen også. De har lagt ut samme bildet som Dagbladet (av en 737-200 og en 727), med underteksten:

Quote:
STYRTET: Det var et fly av denne typen Airbus A330-200 som fikk problemer og styrtet i Indiahavet. Foto: AFP
Også vi som har beskyldt VG for kun å være på sensasjonsjag...

Til VG's forsvar, så står det skrevet i teksten lenger ned at det er en A310 det er snakk om, og at dette ikke er samme flytypen som AF447.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=560169

Last edited by Hickok; 30-06-2009 at 07:14.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2009, 10:19   #2
Flaps40
ScanFlyer Blue

Default Re: Fly styrtet i Indiahavet

Veldig trist. Håper virkelig man makter å finne årsaken til ulykken. Eventuelt de bakenforliggende årsakssammenhenger, som kan bringe oss videre i flysikkerhetsarbeidet.

M.h.t. mediadekning skulle jeg ønske vi på dette forum kunne vise mer til de internasjonale, fortrinnsvis engelskspråklige kanaler. Det ville løfte nivået på forumet om vi hevet oss over å kommentere en del av de etter mitt skjønn useriøse artiklene vi ser i noen norske 'kulørte' dagsaviser og ditto TV kanaler.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2009, 11:56   #3
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Default Medias dekning av flystyrten i Indiahavet

Og selvfølgelig er Dagbladet ute etter å sverte Airbus og skremme opp alle som sikkert skal på ferier i sommer og vet de skal fly Airbus.

"Ny Airbus-ulykke" er overskriften på dagbladet.no, og i artikkelen kommer de togså opp

"Det er den andre ulykken med et Airbus fly på en måned" uten at det har noen betydning for flytype når flyet kommer inn i uvær. Dette kunne likesågodt vært Boeing.

Last edited by Fry; 30-06-2009 at 11:58.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2009, 12:10   #4
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Kan dere ikke for en gangs skyld følge oppfordningene tidligere i tråden om å la være å la dette bli en diskusjon om hva vi synes pressen skriver.
Dersom dette tullet skal fortsette hver eneste gang det skrives om gode eller dårlige nyheter innen luftfart, foreslår jeg at det opprettes et eget "presseforum" der man kan diskutere medienes håndtering av disse sakene opp og ned.

... ellers så finnes det sikkert egne forum for pressen - dere kan gå inn i disse fagfora og diskutere saken der og se hva pressefolk har å si om sin hverdag. Hos Scanair kommer ikke "motstandernes" meninger fram, og dermed har alle disse innleggene null interesse!!!

VC-10

Last edited by VC-10; 30-06-2009 at 12:13.
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2009, 12:13   #5
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Jeg stemmer for å opprette et presseforum.

Haha, men seriøst, det er mye å diskutere der! Så kan dere heller fjerne et av de 2-3 andre underforumene her som bare har rundt 40 poster, det behøves ikke.
Old 30-06-2009, 12:16   #6
OEH
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fry View Post
Og selvfølgelig er Dagbladet ute etter å sverte Airbus og skremme opp alle som sikkert skal på ferier i sommer og vet de skal fly Airbus.

"Ny Airbus-ulykke" er overskriften på dagbladet.no, og i artikkelen kommer de togså opp

"Det er den andre ulykken med et Airbus fly på en måned" uten at det har noen betydning for flytype når flyet kommer inn i uvær. Dette kunne likesågodt vært Boeing.
Hva slags interesse skulle Dagbladet ha av å "sverte" Airbus egentlig?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2009, 12:38   #7
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
M.h.t. mediadekning skulle jeg ønske vi på dette forum kunne vise mer til de internasjonale, fortrinnsvis engelskspråklige kanaler. Det ville løfte nivået på forumet om vi hevet oss over å kommentere en del av de etter mitt skjønn useriøse artiklene vi ser i noen norske 'kulørte' dagsaviser og ditto TV kanaler.
To the point
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2009, 12:38   #8
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Hva slags interesse skulle Dagbladet ha av å "sverte" Airbus egentlig?

Jeg ordla meg kanskje uklokt. jeg mener ikke at Db vil sverte Airbus, men de er jo alltid ute etter å hausse opp slike ting, som hvis det for eksempel er to ulykker fra samme flyprodusent med kort mellomrom, så skal de absolutt nevne dette i negativ omtale. "Dette er den andre Airbus-ulykken på kort tid"
Yemenia-flyet kom ut i hardt uvær like før landing, noe som trolig var årsak til at det styrtet. Unødvendig av Dagbladet å trekke fram flyprodusent i negativ vinkling her.
Old 30-06-2009, 14:02   #9
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Medias dekning av flystyrten i Indiahavet

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
Synes jeg hører reaksjonene fra folk her inne om de fikk stempelet "rævva" om jobben de gjør. Det gidder jeg ikke å finne meg i.
Jeg får helt klar tale fra mine kunder når ting ikke er bra, og det har jeg null problem med. Jeg har dog ikke brukt "rævva", men påpekt et par spesifikke ting.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2009, 14:16   #10
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Folkens, kan vi holde denne diskusjonen på et saklig nivå?

Det er så pent vær ute nå at jeg foreslår at alle tar seg 5 minutter med frisk luft i kombinasjon med noe kaldt å drikke (for eksempel vann...). Også kommer vi tilbake hit og fører en voksen og saklig diskusjon om medias dekning av denne flystyrten (som jeg håper alle er enige om er en meget tragisk og trist sak for alle pårørende og involverte).

Takk

Last edited by jcnorway; 30-06-2009 at 14:19.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2009, 09:30   #11
anders320
ScanFlyer Silver

Sletttet....
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2009, 09:37   #12
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Etter innslaget på TV2-nyhetene i går kveld, da det fremkom at Yemenia har et svært dårlig rykte på de kanter av verden, kunne jeg ikke fri meg for å tenke på hvorfor pax velger et slikt selskap.

Selv om franske luftfartsmyndigheter presiserte at akkurat det forulykkede individet IKKE hadde blitt svartelistet, men kun fått "mangellapp", så hadde individet altså ikke vært på besøk i Eurpoa siden 2007.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2009, 10:20   #13
view
ScanFlyer Gold

Aftenposten.no følger opp med "Svart boks funnet etter Airbus-ulykken", forsovet ingenting faktisk feil i tittelen, men med to ulykker på kort tid som involverer Airbus og store tap av liv ville det vært hensiktsmessig å omtalt det som f.eks Yemenia-ulykken eller noe som angir det geografiske stedet.

I det store og hele er titler som Airbus-ulykken og Boeing-ulykken lite beskrivende, de fleste større ulykker med sivile fly involverer av nødvendigvis en av disse.

Det kan jo også oppfattes, som noen har vært inne på, at dette relaterer til Airbus problemer, men de første indikasjoner tyder på at Yemenia har en historie med tekniske mangler og anmerkninger.

For å se på f.eks BBCs nyheter på nettet, er siste overskrift "Yemen plane's black box located". To the point.
view is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules