![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Håper noen der ute kan hjelpe meg med noen råd!
I går låste min Tamron 70-300 linse seg. Dvs zoomen låste seg. Fikk ikke beveget den ut og inn. Tok da tydeligvis litt for hardt i den, så den gikk "ut av ledd". Dvs nå kan jeg vri på den uten at noe skjer. Er redd for å ta for hardt i den igjen. Er dette noe jeg lett kan fikse selv? Ev hvordan? Her jeg er nå er det flott tordenvær om kvelden. Jeg har et Nikon D60 kamera. Er det noen som kan fortelle meg hvilken innstilling jeg skal bruke for å få fine bilder av tordenværet. Hver gang jeg tar bilder går det automatisk på veldig lang lukketid. For å få bilde av tordenværet må jeg vel ha kort lukketid. Hvilken innstilling kan jeg bruke for det? Hadde satt veldig pris på raske svar på dette! Takker & Bukker! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ung flyspotter
|
![]()
Bruke stativ, og bruk lang lukkertid, evt Bulb
Du bør innstille at den skal undereksporere |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flying Norwegian(s)
|
![]()
Hiver meg på en tilbakemelding jeg og.
Jeg ville brukt bulb, med en evt. fjernkontroll til. Da er du jo ikke i kontakt med apparatet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 |
Ung flyspotter
|
![]()
Siden lynet er så lyst, så ser du det selvom lukkeren lukker seg flere sekunder senere
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Stativ og lang lukkertid i mørket er påkrevd for å fange lynet... Du bør også knipe igjen blenderen til rundt F8. Ellers blir det alt for overeksponert..
Jeg tar bilder fortløpende. Det blir mange ubrukelige bilder. Men ett eller to kan kan kanskje brukes. Så hold lukkeren åpen under hele tordenværet. med en gang lukkeren lukes trykk ned utløseren på nytt... Lykke til. erlingjo |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
D610 + mange mm
|
![]()
Hei her er et eksempel fra et kraftig tordenvær som gikk over Oslo i fjor (29/7).
Jeg har et Nikon D80 kamera og brukte til dette opptaket en Nikon VR 18-200 mm Jeg brukte kameraet på manuell med følgende innstillinger: ISO 200 8 sekunder Blender 18 Brennvidde 95 mm Dette kan jo være et utgangspunkt. Hilsen Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Supernyhet fra Tamron | petru26 | Bilder & foto | 8 | 21-12-2013 15:48 |
Kameraspørsmål: D3000 + Tamron AF18-200 | LN-GBM | Bilder & foto | 4 | 26-12-2012 12:27 |
Nikon D90 | baselutvann | Bilder & foto | 6 | 06-09-2010 10:03 |
Forumets mening om Tamron 17-50 2.8 XR Di II VC LD | LN-RRE | Bilder & foto | 3 | 04-09-2010 23:11 |
Selges: Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 | Novair | Bilder & foto | 4 | 16-08-2010 00:32 |