Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-06-2009, 09:34   #1
runethomas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 50
Exclamation - Feil på to av ti passasjerfly

To av ti utenlandske fly på norske flyplasser hadde alvorlige feil, avslørte Luftfartstilsynets kontroller i fjor.

Totalt ble det gjort 108 funn under stikkprøvene Luftfartstilsynet gjorde av utenlandske fly i fjor. Hver femte feil - 20 prosent av funnene - var i kategori 3.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=576452

Noen som vet hvem det gjelder?
runethomas is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 12:21   #2
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Det vil altså si at 80% av de utenlandske flyene som var innom Norge ikke hadde feil?
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 12:28   #3
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Er vel litt på hvert selskap tenker jeg
steel is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 12:35   #4
k.s.
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 87
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

det vil di at det er kategori 3 feil på 4% av kontrollene.
k.s. is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 12:37   #5
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Quote:
Originally Posted by k.s. View Post
det vil di at det er kategori 3 feil på 4% av kontrollene.
Som regel bare feilføring i papirene! Veeeeldig ofte hvertfall
steel is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 13:10   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Uansett hva som er årsaken, så betyr kategori 3 at flyet blir stående. "Bare feilføring i papirene" kan være alvorlig nok og kan også tyde på at det kan være andre ting som heller ikke er helt som det skal være.

Artikkelen er veldig generell og sier ingenting om selskap, eller type feil - så å feie det bort som at det er en ikke-sak mener jeg blir feil. Dere synes vel ikke at det er helt greit at et visst antall prosentandel av fly har alvorlig feil og mangler?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 13:29   #7
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Om 4% har kategori 3 feil er det absolutt ikke heldig. Og feilføring skal ikke forekomme! Tenk om det feilføres motsatt også, at kategori 3 feil ikke blir oppført. Papirarbeide kan virke kjedelig og unødig, men for et fly som skal håndteres av mange forskjellige mennesker, over hele verden er det faktisk utrolig viktig å være nøye med jouralføring, så andre vet hva status er.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 13:36   #8
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Poenget er at mange kan tro at dette er mye verre enn det er. Ingen norske selskaper flyr med feil på flyene som gjør at flyene styrter.
steel is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 13:44   #9
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Quote:
Originally Posted by steel View Post
Poenget er at mange kan tro at dette er mye verre enn det er. Ingen norske selskaper flyr med feil på flyene som gjør at flyene styrter.
Famous last words.
storg is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 16:38   #10
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Nysgjerrig på eksakt hvilke feil og mangler LT har funnet på stikkprøvene sine.

Forøvrig kjekt å lese på høyre siden under "les også" at "-Fly er den tryggeste reisemåten".
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 18:34   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,953
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Det er viktig å legge offentlig press på flyselskapene i dårlige tider. Det er lett å slurve litt når regnskapene ser ut som en ripsbusk.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 21:10   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er viktig å legge offentlig press på flyselskapene i dårlige tider. Det er lett å slurve litt når regnskapene ser ut som en ripsbusk.
Jeg tror faktisk avstanden fra regnskapet til vedlikeholdsavdelingen er så stor at det ikke gjør seg gjeldende. Tror også at de som jobber med det tekniske fremdeles har så stor grad av stolthet at det ikke er noe problem og at de ikke signerer ut ting som ikke er ihht regelverket
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 22:44   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,953
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Tviler ikke et sekund på deg Discus. Og jeg har klokketro på at de norske mekanikerne gjør en strålende jobb. Det gjelder forøvrig alle jeg har møtt på gulvet i de norske selskapene. Derimot har jeg ikke så voldsom tro på "tallknusere", og litt offentlig blest om temaet kan hjelpe til med å holde dem borte fra tanken på å barbere vedlikeholdsbudsjetter.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 23:04   #14
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Quote:
Originally Posted by steel View Post
Ingen norske selskaper flyr med feil på flyene som gjør at flyene styrter.
Men en slik tankegang ville det ikke vært behov for å foreta kontroller i det hele tatt.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2009, 23:08   #15
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Quote:
Originally Posted by steel View Post
Poenget er at mange kan tro at dette er mye verre enn det er. Ingen norske selskaper flyr med feil på flyene som gjør at flyene styrter.
Du har et poeng der. Men faktum er at en ulykke sjeldent kommer av èn spesifik feil, men den ene feilen i sammen med flere andre.

Eksempelvis kom det frem en gang at et fly hadde lang fartstid med bremser som var ment for en vesentlig mindre flytype. Det er ikke noe farlig, så lenge man ikke må nødbremse med fullt fly, sant? Under vanlige omstendigheter er det ikke farlig med underdimmensjonerte bremser, men når det virkelig gjelder (noe det svært sjeldent gjør), kan det være medvirkende til en ulykke.

Sikkerhet er noe man ikke skal ta lett på, og at det avdekkes såpass mye at så mange fly blir satt på bakken var overraskende på meg.

I løpet av mine 10 år på Torp har det vært mange inspeksjoner, men jeg har bare vært med på at ett fly har blitt groundet.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2009, 01:55   #16
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: - Feil på to av ti passasjerfly

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Men en slik tankegang ville det ikke vært behov for å foreta kontroller i det hele tatt.
Det er derfor flere fly ikke blir groundet å! skal ikke legge skjul på at det flyr fly rundt med mye feil, og det kan tenkes at hvis noen flere feil oppstår, så kan dette bli som nevnt ovenfor, at det "hele" fører til katastrofe. Men nå er kvalitetssikringen på den tekniske biten så god, at ting blir signert ut fra det vedlikeholdsunderlaget flyselskapet har. Og hvis alt blir gjort riktig i henhold til det, skal det i prinsippet være et flydyktig fly. Det som er farlig, er hvis en tekniker nå skriver at evt en bremse eller noe annet er innenfor limit, og signerer ut maskina, når komponenten har en feil som ikke er innenfor grenseverdier. Da blir det grounding!
Dette kan faktisk skje, særlig hvis man gir etter for det økonomiske presset man ofte har hengende over seg på den tekniske biten. Derfor gjelder det å sette ned foten å si at nok er nok.
steel is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Starter etterforskning etter passasjerfly landet på feil flyplass Hickok Flyforum 8 11-07-2016 15:37
Loop med passasjerfly? ohegge Flyteknisk forum 17 09-06-2011 09:23
Hjulbrems på passasjerfly Robin882 Flyteknisk forum 12 05-12-2010 19:22
Passasjerfly på ubåtjakt sirpjalle Flyforum 7 28-09-2007 19:01
Passasjerfly nødlandet i Tokyo Trety Flyforum 0 16-09-2005 15:59


All times are GMT +2. The time now is 13:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.