![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 50
|
![]()
To av ti utenlandske fly på norske flyplasser hadde alvorlige feil, avslørte Luftfartstilsynets kontroller i fjor.
Totalt ble det gjort 108 funn under stikkprøvene Luftfartstilsynet gjorde av utenlandske fly i fjor. Hver femte feil - 20 prosent av funnene - var i kategori 3. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=576452 Noen som vet hvem det gjelder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
|
![]()
Det vil altså si at 80% av de utenlandske flyene som var innom Norge ikke hadde feil?
![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]()
Er vel litt på hvert selskap tenker jeg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 87
|
![]()
det vil di at det er kategori 3 feil på 4% av kontrollene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Uansett hva som er årsaken, så betyr kategori 3 at flyet blir stående. "Bare feilføring i papirene" kan være alvorlig nok og kan også tyde på at det kan være andre ting som heller ikke er helt som det skal være.
Artikkelen er veldig generell og sier ingenting om selskap, eller type feil - så å feie det bort som at det er en ikke-sak mener jeg blir feil. Dere synes vel ikke at det er helt greit at et visst antall prosentandel av fly har alvorlig feil og mangler? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Om 4% har kategori 3 feil er det absolutt ikke heldig. Og feilføring skal ikke forekomme! Tenk om det feilføres motsatt også, at kategori 3 feil ikke blir oppført. Papirarbeide kan virke kjedelig og unødig, men for et fly som skal håndteres av mange forskjellige mennesker, over hele verden er det faktisk utrolig viktig å være nøye med jouralføring, så andre vet hva status er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]()
Poenget er at mange kan tro at dette er mye verre enn det er. Ingen norske selskaper flyr med feil på flyene som gjør at flyene styrter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Nysgjerrig på eksakt hvilke feil og mangler LT har funnet på stikkprøvene sine.
Forøvrig kjekt å lese på høyre siden under "les også" at "-Fly er den tryggeste reisemåten". ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,953
|
![]()
Det er viktig å legge offentlig press på flyselskapene i dårlige tider. Det er lett å slurve litt når regnskapene ser ut som en ripsbusk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Jeg tror faktisk avstanden fra regnskapet til vedlikeholdsavdelingen er så stor at det ikke gjør seg gjeldende. Tror også at de som jobber med det tekniske fremdeles har så stor grad av stolthet at det ikke er noe problem og at de ikke signerer ut ting som ikke er ihht regelverket
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,953
|
![]()
Tviler ikke et sekund på deg Discus. Og jeg har klokketro på at de norske mekanikerne gjør en strålende jobb. Det gjelder forøvrig alle jeg har møtt på gulvet i de norske selskapene. Derimot har jeg ikke så voldsom tro på "tallknusere", og litt offentlig blest om temaet kan hjelpe til med å holde dem borte fra tanken på å barbere vedlikeholdsbudsjetter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Eksempelvis kom det frem en gang at et fly hadde lang fartstid med bremser som var ment for en vesentlig mindre flytype. Det er ikke noe farlig, så lenge man ikke må nødbremse med fullt fly, sant? Under vanlige omstendigheter er det ikke farlig med underdimmensjonerte bremser, men når det virkelig gjelder (noe det svært sjeldent gjør), kan det være medvirkende til en ulykke. Sikkerhet er noe man ikke skal ta lett på, og at det avdekkes såpass mye at så mange fly blir satt på bakken var overraskende på meg. I løpet av mine 10 år på Torp har det vært mange inspeksjoner, men jeg har bare vært med på at ett fly har blitt groundet.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]() Quote:
Dette kan faktisk skje, særlig hvis man gir etter for det økonomiske presset man ofte har hengende over seg på den tekniske biten. Derfor gjelder det å sette ned foten å si at nok er nok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Starter etterforskning etter passasjerfly landet på feil flyplass | Hickok | Flyforum | 8 | 11-07-2016 15:37 |
Loop med passasjerfly? | ohegge | Flyteknisk forum | 17 | 09-06-2011 09:23 |
Hjulbrems på passasjerfly | Robin882 | Flyteknisk forum | 12 | 05-12-2010 19:22 |
Passasjerfly på ubåtjakt | sirpjalle | Flyforum | 7 | 28-09-2007 19:01 |
Passasjerfly nødlandet i Tokyo | Trety | Flyforum | 0 | 16-09-2005 15:59 |