![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Noen som vet hva som ligger til grunn for valg av et flyselskapenes "etter/slektsnavn" Noen velger Air (noen har dette foran selskapets navn), Airways, Air Lines, Airlines, Airlines System (sistnevnte kjenner vi fra SAS, men også Malaysia og American har brukt denne formen tidligere!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tror det er først og fremst smak og behag og litt etter sted, mote og tidsperioder. Og folk flest blander jo disse friskt.
Men noen blir jo sittende selv om navnet forandrer seg. Mange i malaysia kaller Malaysia Airlines bare for MAS fra gammelt av. SAS har vel gått mer eller mindre bort fra Scandinavian Airlines System, og lar det heller bare være SAS, mens flyselskapet heter Scandinavian Airlines (samme som Malaysia Airlines, som ogsaå fortsatt har mange datterselskaper som heter MAS et-eller-annet)
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ser man på moten de siste årene så er nok "Blue" i en eller annen form blant topp 3...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg synes mange flyselskap bruker Jet et eller annet. Skjønner ikke helt hvorfor det skal klinge så godt i folks ører.
Jetsgo Westjet Canjet Jetblue Easyjet Jet airways EUjet HellasJet ...et cætera |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
"Jet" har vel blitt nåtidens svar på "Air"... Flere som bruker "Jet" i en eller annen form nå enn tidligere...akkurat som Arrow skriver. Her i Norden har vi stiftet kjennskap til (not so) GOODjet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
..kom til å tenke på en episode for noen år siden...Husker jeg fikk kjeft av noen instruktører i SAS at jeg uttalte navnet feil! Jeg sa SAS rett frem, mens jeg fikk streng beskejd om at det het S-A-S...Men idag er det vel ikke S-A-S Braathens, men SASBraathens?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
I Norge er det vel SAS og resten av verden S-A-S...(...som etter min smak er å foretrekke!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På engelsk høres jo liksom ikke SÆSS så bra ut som Ess-Ay-Ess.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Cluet her er assosiasjoner! Merkevarebygging spiller enormt mye på folks assosiasjoner, og det er her navnevalg kommer inn. Hva er vel mer naturlig enn at et flyselskap heter noe med "jet", "blue", "air", "wings" etc etc?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
korrekt uttale av SAS er (også i Norge S-A-S), mens SAS Braathens uttales SAS Braathens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Propsgo Westprop Canprop Propblue Easyprop Prop airways EUprop HellasProp ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva bør det nye nivåer for Eurobonus hete? | robertaas | Småprat | 60 | 28-12-2013 07:38 |
Hva skal man si? | Intemezz | Småprat | 1 | 13-02-2012 21:53 |
OT: Barnet skal hete StatoilHydro | Isbamse | Flyforum | 1 | 07-03-2007 16:26 |
Hva skal vi si om dette? | Airwolf | Flyforum | 23 | 29-11-2004 22:25 |