![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Har ett spørsmål;
Er det noen forskjell på antall grader bank hvis du tar en standard rate turn i 1000 fot eller 10 000 fot? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Oct 2004
Posts: 15
|
![]()
Spørsmålet kan ikke besvares uten opplysninger om hastigheten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Oct 2004
Posts: 15
|
![]()
En liten utledning tyder på at bank-angle er gitt ved
b=arctan(2rvPi/(360g)) der b er bank-angle i grader r er rate of turn i grader per sek(3 for std rate om jeg husker riktig) v er hastighet i meter per sek(TAS) Pi er 3.14... g er tyngdens akselerasjon i meter per sek^2 b er altså uavhengig av høyden, men merk at hastigheten er TAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Okey, så da er altså grader bank ikke forskjell fra høyde til høyde, så lenge man har konstant hastighet.
Takker! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
|
![]()
Standard rate= 2 min turn.
Simple as that. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Også kjent som "rate one turn". (3 grader pr sekund.)
"Rate one-half turn" er halvparten. (1,5 grader pr sekund.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
"30 grader bank" skal visstnok være "standard-rate-turn".
![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Rule-of-thumb varierer litt fra hvor man lærer den. Den LN-ATC nevner lærte jeg også da jeg tok PPL, og noen sier + 6 i stedet for + 7.
I USA lærte jeg IAS / 10 + halvparten av svaret: 90 kts / 10 = 9 + 4.5 = 13.5 graders bank, som rundes opp til 14 grader. Så det så! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor Beijing Turn? | Roxman | Småprat | 2 | 16-03-2015 11:02 |
Korte turn-around tider | Star Flyer | Småprat | 4 | 10-10-2014 14:11 |
TURN IT UP! | LN-MOW | Småprat | 2 | 02-10-2012 10:19 |
How to make a correct turn | Northrider | Flyforum | 2 | 17-06-2009 09:49 |
Frequent fliers turn a skeptical eye to the skies | LN-MOW | Flyforum | 0 | 31-05-2006 15:28 |