Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-06-2009, 00:22   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
Lufthansa Tur til Midt-Østen: OSL-FRA-BEY//ALP-DAM og DAM-VIE-OSL

Jeg skulle til Midt-Østen, nærmere bestemt Libanon p.g.a. et bryllup og deretter til Syria. Det er ingen direkteruter til Norge fra noen av landene, så valget falt på Lufthansa til Beirut og Austrian på returen fra Damaskus. Reisen inneholdt også en innenriksreise i Syria med Syrian Arab Airlines. Dessverre har jeg ikke bilder fra Syrian, da det var slutt på batteriet i kameraet.

Flyvning 1:
Strekning: OSL-FRA
Selskap: Lufthansa
Flytype: A-320
Flytid: 1:45
Klasse: Economy

Det føles av og til som straff å stå opp i forkant av en flyavgang kl. 06:45. Kl. 04.20 kom flybussen og en knapp time senere var jeg på fremme, hvor jeg møtte reisefølget på et smekkfullt Gardermoen denne lørdag morgen. Vi hadde separate bookinger, og ønsket å sitte ved siden av hverandre, og sjekket derfor inn i skranken. Jeg hadde sølvkort i Eurobonus som gikk ut dagen etter flyvningen og vi sjekket derfor inn på businesskranken hvor det i motsetningen til overalt ellers ikke var lang kø. Knyttnevetesten ble bestått og vi satt riktig godt i skinnsetene. Avgangen var punktlig, og en nesten full maskin lettet mot Frankfurt. Lufthansa serverte sine vanlige sandwicher, som var knusktørre og ikke særlig spennende, men jeg hadde ikke spist frokost, så de gled ned. Vanlig drikke ble servert. Ankomst Frankfurt skjedde etter planen. Vi ble busset inn til terminalen og det var ikke langt å gå til passkontrollen for Non-Schengen flyvninger.

Flyvning 2:
Strekning: FRA-BEY
Selskap: Lufthansa
Flytype: A-320
Flytid: 3:30
Klasse: Economy

Vi hadde kun én time mellom flyene og kontroll av dokumenter ved gaten var alt i gang da vi kom dit. Det ble nøye sjekket om passene inneholdt israelske stempler, da Libanon ikke godtar dette. Ny buss ut til flyet. Knyttnevetest bestått på nytt. Det var ca. 80% fullt, og det var en overvekt av libanesere på vei hjem eller libanesere bosatt i utlandet som skulle hjem i forbindelse med valget i landet. Avgang litt etter tid, da folk somlet med å sette seg. Flyet begynte faktisk å røre på seg før alle satt i setene og da ble det fortgang i forsamlingen. Det var ganske kraftig turbulens etter avgang og det ble annonsert at maten ville bli servert litt senere p.g.a. dette. Serveringen kom til slutt i gang og vi fikk valget mellom eggerøre og arme riddere. Jeg er ikke spesielt glad i søtt så tidlig på dagen og valgte eggerøre med tilhørende grønnsaker. Brød og kalde og varme drikker ble selvsagt også servert til. Det smakte godt, men porsjonene var små. De fire flyvertinnene som besetningen bestod av var blide og utførte jobben med stil. Vi kom i snakk med noen hyggelige libaneser som satt like ved og de gav oss masse tips m hva man bør gjøre i Libanon. Etter hvert kom salgsvognen frem og Lufthansa angret nok ikke på at varene var med på denne flyvningen. En libaneser ved siden av meg som var bosatt i USA, skulle hjem for å besøke familien, og ville gjerne handle noen gaver i siste liten. Han slog virkelig på stortrommen og handlet, klokker, solbriller og parfyme for ikke mindre enn ca. 20 000 kroner. Flyvertinnen var så fornøyd at hun høflig tok ham i hånden når handelen var gjort. Vi nærmet oss snart Aéroport International de Beyrouth Rafik Hairi, hvor vi landet etter tidtabell. Nordmenn får gratis visum for en måned ved ankomst og immigrasjon skjedde raskt, og bagasjen kom etter kort tid. Like etter satt vi i en taxi inn mot Beirut. Beirut og Libanon har mye å by på. Beirut er ikke spesielt vakker, og sporene fra borgerkrigen er tydelige overalt. På den annen side er det trygt å gå ute til alle døgnets tider og nattelivet er bra. Det farligste er den sinnssyke trafikken. Ellers anbefales besøk til Jeita - grottene, Baalbeck-ruinene i Beka’a-dalen og deilige strender nord for Beirut.

Flyvning 3:
Strekning: ALP-DAM
Selskap: Syrian Arab Airlines
Flytype: Tu-134
Flytid: 0:50
Klasse: Economy

Etter en uke i Libanon, og reise over land fra Beirut til Damaskus og 5 dagers tur rundt i spennende Syria var turen kommet til å prøve et nytt og eksotisk selskap, nemlig Syrian Arab Airlines på strekningen Aleppo – Damaskus. Syrian Arab er et statseiet selskap av den gamle ineffektive sorten, som ikke trenger å tenke på så mye konkurranse, selv om alternativer finnes. Da jeg hentet billetten skjedde det ikke mye på billettkontoret og jeg fikk raskt billetten til den nette sum av USD 35 i hånden. Flyplassen i Aleppo er liten og jeg ankom ca. halvannen time før avgang. Det var kun flyet til Damaskus som skulle gå på denne tiden og det var derfor ikke så mange passasjerer i avgangshallen. Bagasjen ble gjennomlyst før man sjekket inn, og pass ble sjekket nøye. De syntes det var litt rart at jeg ikke skulle videre fra Damaskus samme dag, men jeg kom greit igjennom alle sjekker. Boarding skjedde i god tid før oppsatt avgangstid og vil ble sittende en stund inne i det ca. halvfulle flyet. Dette var min første tur i en russiskprodusert maskin og det kriblet litt i magen på en flyentusiast. Tupoleven med 70-talls preg var en gammel sliter og bar preg av mange års tjeneste. Tupoleven hadde gardiner ved vinduene, og kabinen får et litt kasseaktig preg med skråstilte paneler opp mot taket. Hattehyllene er åpne, så det er nok best å sitte ved vinduet i tilfelle noe skulle falle ut. Setene var gode, men svært slitte. Seteryggene var helt løse og brettet seg fort ned på settet bare man kom borti dem. Knyttnevetesten ikke helt bestått. Setene var festet i gulvet med skråstilte bjelker som skar over ankelen på passasjeren bak, ikke spesielt behagelig. Sikkerhetsdemonstrasjon er tydeligvis ikke ansett som nødvendig i Syria, men vi ble bedt om å kikke på sikkerhetsbrosjyren i settelommen. Kabinbesetningen bestod av fire personer, to menn og to damer, rikelig for et fly som har plass til 76 passasjerer, serverte oss muffins og drikke til. Resten av flyturen skjedde uten noe spennende å fortelle. Vi fløy en runde over Damaskus – flyplass før vi landet. En artig tur var over. Passet måtte vises i Damaskus også før man kunne hente bagasjen.

Flyvning 4:
Strekning: DAM-VIE
Selskap: Austrian Airlines
Flytype: A-320
Flytid: 3:35
Klasse: Economy

Reisen i Midt-Østen var over kursen ble satt mot Damaskus- flyplass for hjemreisen. Det var lite kø ved check-in og den ble fort unnagjort. Ved utreise fra Syria må det betales 1500 syriske pund (ca. 200 kr) i utreiseskatt. Dette må betales i kontanter etter check-in. Damaskus – flyplass er ikke spesielt stor, men har en stor og svært billig taxfree- butikk. Ombordstigning i Austrians fly gikk raskt, da det kun var halvfullt. Foran skilleveggen var det kun 2-3 stykker i premium-setene. Jeg byttet til et nødutgangsete da det ble sagt ”boarding completed”, og jeg fikk en treseter for meg selv. Det var da selvsagt god plass til bena. Serveringen bestod av en god kyllingrett med grønnsaker til. Brød og vanlig drikke ble servert. Desserten var sjokoladepudding. På flyvninger til Midt-Østen viser Austrian filmer og ”Last Chance Harvey” med Emma Thompson og Dustin Hoffman ble vist. En grei film å korte flytiden med. Landing i Wien skjedde hele 50 minutter før tidtabell og jeg fikk ekstra tid i Diners-loungen på Schwechat.

Flyvning 5:
Strekning: VIE-OSL
Selskap: Austrian Airlines (Arrows)
Flytype: F-70
Flytid: 2:15
Klasse: Economy

Flyvningen til Oslo er det ikke spesielt mye å skrive om. Flyet var ca. 60 % fullt, ikke så verst for en lørdag kveld. De to flyvertinnene serverte raskt og greit maten som var en liten sandwich med tunfisk. Det var en del turbulens på veien, og piloten sa vi fløy saktere enn vanlig. Allikevel landet vi kun 10 minutter etter tidtabell på Gardermoen. Bagasjen kom relativt raskt og snuten ble vendt hjemover med flybussen før det bar rett på bursdagfest. Jeg hadde heldigvis fått vorset litt på flyet.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N

Last edited by jb1; 16-06-2009 at 11:39.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 09:44   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
Default Re: Tur til Midt-Østen: OSL-FRA-BEY//ALP-DAM og DAM-VIE-OSL

Flott rapport fra en del av verden vi ikke hører så mange trip reports fra :-)
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 10:15   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,308
Default Re: Tur til Midt-Østen: OSL-FRA-BEY//ALP-DAM og DAM-VIE-OSL

Super rapport!
Noen bilder hadde dog gjort den enda bedre!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 11:16   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
Default Re: Tur til Midt-Østen: OSL-FRA-BEY//ALP-DAM og DAM-VIE-OSL

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Super rapport!
Noen bilder hadde dog gjort den enda bedre!

BF
Jeg vet. Jeg fikk tatt et par med mitt elendige mobilkamera hos Syrian, men de er så dårlige, og jeg fikk ikke sendt dem over til min pc heller.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N

Last edited by jb1; 22-07-2009 at 09:33.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 12:30   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
Default Re: Tur til Midt-Østen: OSL-FRA-BEY//ALP-DAM og DAM-VIE-OSL

Spennende lesing. Hvordan var støynivået i Tupoleven?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 14:31   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
Default Re: Tur til Midt-Østen: OSL-FRA-BEY//ALP-DAM og DAM-VIE-OSL

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Spennende lesing. Hvordan var støynivået i Tupoleven?
Ikke så ille, og jeg satt ikke så langt unna motorene heller. Flyene er så gamle at det knaker litt ekstra i flykroppen når flyet svinger. Det skrangler litt mer i flapsene enn ellers også.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konkurransesituasjonen til Midt-Østen og Asia Hypern Småprat 36 20-10-2019 23:23
Med fantastiske Austrian fra OSL til VIE (video) EspenRR Bilder & foto 0 31-08-2018 18:38
Flyfilm med OS332 fra OSL til VIE med A319 EspenRR Bilder & foto 3 23-06-2015 17:21
Video fra en tur VIE-INN-VIE i Oktober CFM Flyforum 5 08-11-2009 20:28
'SE-DAM' paa BFI LN-MOW Flyforum 3 30-04-2006 13:46


All times are GMT +2. The time now is 01:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.