![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Auda, håper ingen her fra forumet var involvert!
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]()
Ingen skader - det er det viktigste!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Jada, helt klart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Håper purken klarer å holde fingrene av fatet denne gangen (ref Svolvær), selv om jeg har lite tro på det......
![]() Bra begge klarte å ta seg ut, det er ikke gitt. Hue sitter på kuleledd, og hårene reiser seg på nakken hver gang jeg flyr inn til Starmoen.....kommer ikke til å bli mindre ståpels og kuleledd av dette! ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
|
![]()
Noen som vet registreringene?
Den unge "Bergenseren" var sikkert fra Os Aeroklubb |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Dette er NM og da er det veldig høy tetthet av fly, og en slik tetthet er jo ikke normalsituasjonen heldigvis. Se og ble sett i ukontrollert luftrom gjelder også her, og hva som har skjedd kommer jo for en dag i en havarirapport etter hvert.
Iflg. avisene sirklet de termikk, og da er de godt synlige for andre fly som nærmer seg. Utfordringen når man ligger å flyr sånn er å ha kontroll på de som er bak og under. Det er også påbudt med godkjent nødfallskjerm for å delta (og 95% flyr med det i seilfly uansett) så her virket hvertfall sikkerhetsbarrierene ifht. pilotenes vel og ve. Også godt at flyene var så høyt at de rakk å å komme seg ut. Iflg. Dagbladet var de over 1000 m (uten at det dermed er korrekt). Så vidt jeg kan huske er det andre gang man har hatt mid-air i Norge siden man begynte med seilfly .
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Well done, til begge de nybakte fallskjermhopperne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Godt det gikk godt. Jeg ble overrasket over fallskjermbruken, men som nevnt over er det jo fantastisk at man har- og følger et slikt regelverk!
Da gjenstår å se om det er noe å lære fra denne hendelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
http://www.bt.no/innenriks/article857088.ece Klipp fra en Bergensavis, Er vel muligens Speedbird sitt bilde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
Godt at dette endte uten større personskader. Virker som begge var raske og effektive med å komme seg ut av seilflyet, og det er ikke nødvendigvis noen enkel operasjon i luften. Jeg synes det er knotete nok på bakken.
Fra ostlendingen.no: http://www.ostlendingen.no/article/2...1/1083/NYHETER
__________________
Flights ahead: Litt smårusk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]() Quote:
__________________
Flights ahead: Litt smårusk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Var nok ikke LN-GOS. Må legge til at det var veldig bra at det gikk bra! Er nok en stor erfaring rikere. Stivnet nok litt til når jeg så det på text tv først. Stå på gutter!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Når det står at man fløy i formasjon, stemmer det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
De fløy nok ikke i formasjon, men såvidt jeg har forstått lå de begge og sirklet i samme termikk-boble. Når mange fly sirkler i samme 'boble' (dvs hvor luften stiger) må man passe ekstra godt på.
Eksempel fra notodden med to fly i termikk-sirkling. I konkurranse-sammenheng kan det være mange fler - også med noen i samme høyde. http://www.youtube.com/watch?v=fVSzquTUX9Q
__________________
Flights ahead: Litt smårusk ![]() Last edited by VoiceCom; 01-06-2009 at 00:14. Reason: La til youtube-link |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Ja, jeg tenkte det var noe sånt, og at det kan bli tett med 28 fly i lufta. Men etter mine begreper blir ikke dette formasjon. Ikke at mine begreper har noe å si.
K |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA: F16 og Cessna kolliderte i lufta | Discus | Flyforum | 1 | 08-07-2015 00:38 |
To F-16 kolliderte i lufta | Trety | Flyforum | 0 | 16-10-2009 11:10 |
Småfly kolliderte i lufta i Australia | LN-KOG | Flyforum | 0 | 18-12-2008 12:16 |
Seilfly landet nær Rjukan (var: Seilfly styrtet i Telemark) | gustavf | Flyforum | 8 | 04-07-2008 23:40 |
Jagerfly kolliderte i lufta | Trety | Flyforum | 2 | 23-05-2006 14:41 |