Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-03-2005, 23:46   #1
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Default Sjekkinn-automater

Jeg er ikke godt kjent med forskjellige sjekkinn-automater bortsett fra de Braathens brukte, SAS sine, LH sine, og de som Air Canada bruker.

Men det jeg har lært er at det systemet som Air Canada bruker er helt supert. Der trenger ikke reservasjonen til reisebyrået ditt være helt korrekt og feilfritt. Det holder med at du har et hvilket som helst kredittkort, (trenger ikke være linket med reservasjonen) og at du vet hvilken destinasjon du skal til eller flynummer. Vips så er reservasjonen på skjermen, og det er bare å svare ja og nei.

Det eneste som er dumt er at du ikke får bagasjelapper, de får du når du viser fram ID og boardingkort til agentern bak bagasjedroppen.

Har SAS også dette systemet nå, eller henger de fortsatt etter?
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 23:58   #2
Jens W
ScanFlyer Crusty

Default Re: Sjekkinn-automater

Quote:
Originally posted by Arrow
Men det jeg har lært er at det systemet som Air Canada bruker er helt supert. Der trenger ikke reservasjonen til reisebyrået ditt være helt korrekt og feilfritt. Det holder med at du har et hvilket som helst kredittkort, (trenger ikke være linket med reservasjonen) og at du vet hvilken destinasjon du skal til eller flynummer. Vips så er reservasjonen på skjermen, og det er bare å svare ja og nei.

Det eneste som er dumt er at du ikke får bagasjelapper, de får du når du viser fram ID og boardingkort til agentern bak bagasjedroppen.
Disse høres prikk like KLM sine i AMS
Jeg var lettere sjokkert når jeg stod der med to boardingkort (1 til hver av oss).
Dog måtte man bortom og "sjekke inn" alikevel...
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2005, 00:15   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er etterhvert begynt aa bli 'industry norm' med gjenkjennelse via magnetstripen paa kreditt-/bankkort. Dette med tagger er opp til selskapene .. men etter aa ha sett kunder proeve aa sette paa tagger selv, tror jeg nok at det lureste er aa la 'proffene' beholde den jobben.

SITA tilbyr ogsaa en kiost basert paa CUTE-teknologien - dvs. at flere selskaper kan dele kiosk. Veldig praktisk paa steder hvor selskapene deler terminalomraader. Saa dem i Las Vegas, og det virket som de gjorde god nytte for seg!

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2005, 15:22   #4
LN-HAT
Guest

Quote:
Originally posted by LN-MOW
Det er etterhvert begynt aa bli 'industry norm' med gjenkjennelse via magnetstripen paa kreditt-/bankkort. Dette med tagger er opp til selskapene .. men etter aa ha sett kunder proeve aa sette paa tagger selv, tror jeg nok at det lureste er aa la 'proffene' beholde den jobben.

SITA tilbyr ogsaa en kiost basert paa CUTE-teknologien - dvs. at flere selskaper kan dele kiosk. Veldig praktisk paa steder hvor selskapene deler terminalomraader. Saa dem i Las Vegas, og det virket som de gjorde god nytte for seg!

Det tvinger seg nok frem flere steder ....OSL har "bablet om det"......CUSS heter det forøvrig.. Og det står for:
Common Use Self Service-equipment

http://www.iata.org/ps/publications/9368.htm
  Reply With Quote
Old 19-03-2005, 15:56   #5
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by LN-MOW
Dette med tagger er opp til selskapene .. men etter aa ha sett kunder proeve aa sette paa tagger selv, tror jeg nok at det lureste er aa la 'proffene' beholde den jobben.
Tror ikke det er så galt å la passasjerene feste bagasjelappene. Er det mye merkelig å se i Norge også?
DY is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2005, 17:23   #6
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Dette med bagasjelapper er potensielt et problem. En passasjer som trykker for to tagger men bruker bare en, kan lett kaste den ubrukte i søpla, som igjen kan plukkes opp av uvedkommende. Det er ikke alle som tenker på å gi ekstra lapper til skrankepersonalet, som en del av prevansjon for sikkerhetsbrist.

Kanskje det er best å overlate det til proffene.
Old 19-03-2005, 17:48   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally posted by DY

Tror ikke det er så galt å la passasjerene feste bagasjelappene. Er det mye merkelig å se i Norge også?
Ja!! Men det går nå stort sett greit.

Old 19-03-2005, 18:38   #8
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

Det er mye rart å se av tagger som passasjerene har festet selv... Dels har de ikke tatt bagasjekvitteringen, dels er selve taggen montert slik at den nesten ikke henger fast, og MANGE har også den uvanen at de "hemper sammen" begge håndtakene på sportsbagger med taggen, noe man ihvertfall i BU lærte at man ikke skulle gjøre på første kursdag...
Old 19-03-2005, 18:43   #9
DY
ScanFlyer Dusty

Ja en bør selvsagt ikke feste begge hempene. Men det bør vel vanlige folk tenke på. Men det er kanskje ikke vanlig. Men en rask informajon på skjermen om hvordan en bør feste merkingen burde det kanskje vært.
Old 19-03-2005, 18:48   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally posted by DY
Men en rask informajon på skjermen om hvordan en bør feste merkingen burde det kanskje vært.
Nå er det vel kanskje 2% som faktisk leser det som står på sjekkinnautomatskjermene utover det man faktisk må for å komme videre...

Old 19-03-2005, 18:51   #11
DY
ScanFlyer Dusty

OK - da endrer en fort hvorda dette presenteres for passasjeren, og lar bildet stå på skjermen innntil de har trykket på "JA" at dem har lest det som står der....bare en mulighet, men vet at det ikke løser problemet helt. Blir som når en laster ned programmer på internett og blir bedt om å godta avtalen...hvem gidder lese den?
Old 19-03-2005, 19:25   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Dette med bagasjelapper er potensielt et problem. En passasjer som trykker for to tagger men bruker bare en, kan lett kaste den ubrukte i søpla, som igjen kan plukkes opp av uvedkommende. Det er ikke alle som tenker på å gi ekstra lapper til skrankepersonalet, som en del av prevansjon for sikkerhetsbrist.

Kanskje det er best å overlate det til proffene.
Usikrede tagger - manuelle eller automaiske - som finnes av TSA beloennes med $1000 per tag .. vi maatte ut med $65000 for et aars tid siden fordi en idiot av en sjekkinn agent 'glemte' aa laase skuffen med tagger.

Det samme gjelder ubrukte automat-tagger som finnes i soepla. De maa klippes istykker.

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2005, 05:34   #13
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Mon tro om det er like strengt i skandinavia, og om det også utøves i praksis. Jeg for min del har sett mange ubrukte bagasjelapper liggende i søpla på Gardermoen, etter at de har vært satt fast i automaten, fjernet og deretter for bare å bli kastet i nærmeste søppelkasse. Jeg tror nok ikke det er ansatte som er slepphendte, bare at de ikke er klar over at det faktisk ikke skal forekomme.
Old 20-03-2005, 08:53   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

BA har det samme systemet på OSL...(...der de også har kuttet ut egen skranke for c-klasse!!!???)
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2005, 11:20   #15
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Mon tro om det er like strengt i skandinavia, og om det også utøves i praksis. Jeg for min del har sett mange ubrukte bagasjelapper liggende i søpla på Gardermoen, etter at de har vært satt fast i automaten, fjernet og deretter for bare å bli kastet i nærmeste søppelkasse. Jeg tror nok ikke det er ansatte som er slepphendte, bare at de ikke er klar over at det faktisk ikke skal forekomme.
Aldri hørt at en ikke skal kaste dem i søpla nei...og det hadde vel 95% gjort og tatt som en selvfølge.
Reply

Posting Rules