![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
På grunn av elendig brann- og redningsberedskap er Tromsø lufthavn egentlig stengt for fly større enn dash-8. Likevel lander det mange ganger for dagen fly av typen Boeing 737-800 på Langnes.
http://www.itromso.no/nyheter/article260952.ece Dette her høres ikke bra ut for TOS..... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
|
![]()
Typisk for media å skape sensasjoner. Og samtidig la lufthavnsjefen fremstå som om han ikke vet hva som gjelder angående brannberedskap.
I henhold til prosedyrene i SAS Norge, som er godkjent av tilsynet, kan SAS operere på flyplasser som ikke er erklært "stengt" av myndighetene ned til kategori 2. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Nja, synes vel egentlig ikke dette var noen senasjonsproduksjon akkurat. Det ER alvorlig at brannberedskapen ikke er bedre på en flyplass med såpass mye trafikk som Langnes faktisk har. Om SAS har godkjennelse for å lande på flyplasser med ennå dårligere beredskap synes jeg personlig er ganske irrelevant i den sammenhengen. Hvor mange flyplasser har SAS rutetrafikk til med dårligere beredskap enn Langnes?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
SAS har ikke planlagt trafikk til flyplasser med mindre enn CAT 6.
Grunnen til at Tromsø er nede på CAT 4 i denne perioden vet jeg ikke, sansynligvis mangel på folk, eller kanskje en brannbil eller to som er U/S. Har opplevd det samme selv på Bardufoss der 3 av 4 brannbiler måtte rykke ut til brann i byggningsmasse, og kun hurtigutrykningsbilen var igjen på flyplassen. SAS/NAX landet på bare CAT 3, men da var det dagslys/tørr bane/lite vind. Når det samme skjedde på vinteren la de seg i holding til de fikk en av bilene tilbake og kunne holde CAT 6. (Eller diverta hvis tidsutsiktene var for lange) Avinor har ofte klaget på at Forsvaret har for mye utstyr både på Bardufoss og i Bodø mtp overkapasitet på plass og brann siden hva gjelder utstyr. Nå gikk det aldri mer enn 30 minutter å få tilbake CAT 6 på Bardufoss, fordi flystasjonen har biler til å dekke CAT 6 x 2 Tromsø har dog vært på CAT 4 i lange perioder (6-7 timer) flere ganger før, når biler har blitt U/S. I wonder why......
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Hvorfor har de hengt seg opp i 737-800 - både 737-300/400/500/600/700 og A320 og andre charter-maskiner som går fast på TOS er jo større enn Dash 8...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
Men takk til M609 for faglig påfyll i sakens anledning, alltid greit å høre det fra proffene! ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Pga. antall seter. Det er det som styrer hvilke brannberedskap man må ha. Tromsø og de større norske flyplassene har normalt sett høy nok beredskapskategori for -800, mens de "mindre" norske flyplasser ikke tilfredsstiller kravet. Å oppgradere til en høyere kategori skal koste en del penger (utstyr, ekstra mannskaper osv osv), og en slik oppgradering vil bli dyttet over på selskapene. Bl.a. av den grunn vil man derfor ikke se DY med -800 på alle norske flyplasser fordi det blir for dyrt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Saken er også gjengitt i papirutgaven av Bladet Tromsø. Det fremkommer at det er en pågående arbeidskonflikt mellom de brann- og sikkerhetsansvarlige og lufthavnledelsen som gjør det meget vanskelig å få nok folk til alle skift.
Brannmennene beskriver selv situasjonen som meget alvorlig. Nå forstår jeg at det er en mulighet for at noen her prøver å mele egen kake, men når tillitsvalgte brannmenn sier at en redningsoperasjon som involverer en 738 og det tilgjengelige mannskapet er "dømt til å mislykkes", blir ihvertfall jeg litt urolig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
I dag flesker Bladet Tromsø til med enda en forside om Langnes (regner jeg med):
"SAS og Norwegian brøt sikkerhetsreglene; LANDER ULOVLIG" Hva er det de tuller med der nede? Har ikke kjøpt avisa enda.
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 30-05-2009 at 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SVG Il-76 lander snart | LN-MOW | Spotteralerts | 0 | 25-02-2016 21:04 |
SVG Primera, lander nå. | Twin Otter | Spotteralerts | 5 | 25-02-2013 23:30 |
MD-80 lander på Fornebu | Concorde | Flyhistorisk forum | 8 | 03-03-2010 14:08 |
Da lander de i CPH igjen | BU595 | Flyforum | 0 | 08-01-2005 22:07 |