Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2009, 18:55   #1
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
OBB 19 Litt charternostalgi på en søndag

God søndag fra TRD Satt og mimret fra min reise med Premiair's DC10 OSL-KGS i 1996 og her kommer en snutt med 10'ern i de riktig flotte fargene, herlig nostalgi. Premiair's DC10'ere var flott charter til syden og tilbød fra 31-34" i pitch med 3 + 4 + 3 i seating.

DK DC10-10 lander i Faro:

http://www.youtube.com/watch?v=xXaNJ...om=PL&index=12


Så etter og ha vært arbeidshester hos Premiair noen år endte de opp hos MyTravel UK før de ble pensjonert. Her en lowpass etter pensjonering:

http://www.youtube.com/watch?v=V21GO...825B8C&index=3
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 19:11   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Det var en flott maskin
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 19:24   #3
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Husker godt jeg selv fløy med en av disse til Larnaca en gang. Største jeg til da hadde flydd og det var jo stort
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 19:29   #4
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Fløy DC-10`ern til Scanair som vel var navnet før Premiar mellom Arlanda og Visby flere ganger på slutten av 80 tallet. Da ble dette flyet brukt for å imøtekomme en meget stor sommeretterspørsel på denne ruta. I dag er det vel ikke større fly enn Fokker 50 på denne ruta ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 19:34   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Tidene endrer seg. Scanair hadde ti i bredden men god benplass mot vanligvis 9 på 10'ern. Fløy Laker i 1978 t/r LGW-JFK og de hadde 8 i bredden. Tidlig LCC var de . Måtte kjøpe matpakka før du gikk ombord hvis du ville ha mat. Hadde jo vært kjekt i dag også !!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 21:15   #6
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Mener å ha kjørt denne maskinen til Barbados en gang, men mulig jeg husker feil. Artig med litt charter nostalgi ja. Jeg er en av de som også har vært på chartertur med Braathens 767!
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 22:38   #7
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Mener å ha kjørt denne maskinen til Barbados en gang, men mulig jeg husker feil. Artig med litt charter nostalgi ja. Jeg er en av de som også har vært på chartertur med Braathens 767!
Stemmer det IMM, Premiair brukte 10'ern til Barbados. Men om det var 10 versjonen med fuelstop i Gander eller 30 serien med navn "Oscar" som gikk nonstop det husker jeg ikke.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 00:01   #8
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Stemmer det IMM, Premiair brukte 10'ern til Barbados. Men om det var 10 versjonen med fuelstop i Gander eller 30 serien med navn "Oscar" som gikk nonstop det husker jeg ikke.
De begynte med Oskar , men den fikk jo problemer etterhvert. Etterpå ble det DC10-10 pluss Novair med L1011.

Fløy DC10 -10 Premiair i den perioden, 97-98. Husker det nærmeste jeg kom Cuba, var Gander. Byttet crew på Gander. Vi fløy hjem fra Gander dagen etter.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 21:10   #9
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

DC10-30 ("Oscar") skapte sammen med sine fire "søsken" (DC10-10) så mye trøbbel for Premiair (ex.Scanair/Conair) at de holdt på å ødelegge firmaets renommè sommeren 1997, og noe måtte gjøres. Høsten -99 kom den første av de fabrikknye A330-200, og siden kom A330-300.
Airbus'ene går som en klokke, dag og natt, så det var nok et godt valg. Og de bruker ufattelig mye mindre fuel enn forgjengerne.
MEN - få slår DC10'ene når det gjelder "opplevelse". Å komme inn på flight deck på DC10 var en opplevelse i seg selv, med panoramavinduer, en overveldende samling instrumenter, og egen FE. Dagens sterile glasscockpit med side stick i A330 er en helt annen verden.
Personlig mener jeg DC10 stiller i klasse med den historiske forgjengeren DC3. DC10 var enormt "maskulin". Dessverre har tiden gått fra denne flytypen, og snart er den yngre slektningen MD11 heller ikke å se, utenom kanskje i fraktversjon.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2009, 21:22   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Hvor kom Oscar (DC-10-30) fra ?? mener at DC-10-10 var opprinnelig bygget for Western og endte vel opp i et leasing selskap etter at Delta kjoepte Western...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2009, 21:41   #11
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Nei, det kan jeg jammen meg ikke huske, men skal prøve å sjekke det opp. Men husker veldig godt at denne ene DC-10-30 IKKE hadde samme bakgrunn/historikk som de fire DC-10-10.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2009, 22:01   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,506
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

De 'fire' -10'erne kom fra Western, ja ... (jeg teller forøvrig seks ... )

SE-DHX (N912WA), SE-DHS (N813WA), SE-DHZ (N908WA), SE-DHY (N909WA), SE-DHU (N914WA) og SE-DHT (N915WA).

DC10-30 SE-DFH startet sin karriere i Air NZ og var på utlån fra SAS oct86-mars87 .

Premiair hadde forøvrig også DC10-30 OY-CNO, som opprinnelig kom fra Singapore AL. Den fløy for Premiair et års tid i 97-98 før Airtours overtok den.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 26-05-2009 at 22:06.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2009, 22:11   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

ja det var vel 6, men en (SE-DHX) ble vel leid ut til AA uten aa ha vaert i trafikk for Scanair ?...en annen DHY ? var vel lenge utleid til Sun Country..??
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2009, 22:14   #14
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Hei, det jeg kan si med 100 % sikkerhet er at Premiair fra 1994 (etter overtakelsen av Scanair / Conair) stilte med fire DC-10-10 på flight line. De var da på dansk register, OY-CNS, CNT, CNU og CNY, samt denne ene DC-10-30.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2009, 22:49   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,506
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
ja det var vel 6, men en (SE-DHX) ble vel leid ut til AA uten aa ha vaert i trafikk for Scanair ?...en annen DHY ? var vel lenge utleid til Sun Country..??
Når jeg titter litt nærmere på listen, ser jeg at begge gikk inn og ut av flåten, og det er godt mulig ingen av dem fløy aktivt for Scanair. Begge gikk til AA etter at Scanair tok levering og begge var også innom Sun Country. DHX fløy også for World - med svensk registrering.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 08:52   #16
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: Litt charternostalgi på en søndag

http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/dc10.htm
HansJ is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Litt ymse fra OSL søndag 23.05 Faldo68 Bilder & foto 9 25-05-2010 13:32
Charternostalgi ving Flyhistorisk forum 5 25-04-2010 05:25
Litt fra ZV Søndag Aleksander Maaland Bilder & foto 24 23-10-2009 21:06
Litt av hvert fra en søndag på osl, ATC-flyradar Bilder & foto 9 07-08-2007 02:26
Litt OT på en søndag med regn ! ATC-flyradar Flyforum 22 23-04-2007 01:34


All times are GMT +2. The time now is 05:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.