![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Aftonblaskan
500 drabbades av SAS-kaos Bolaget tvingades ställa in två USA-flyg SAS fick ställa in två av sina flyg till USA på torsdagen. Ett av planen hade fått skador när den brygga som passagerarna går iland på slagit i plåten. Det andra blev påkört av ett bagagelastningsfordon. – Osannolikt att det ska hända två gånger på samma förmiddag, säger Kerstin Edenby-Stross, informationschef vid SAS, till aftonbladet.se. Två SAS-plan fick tas ur trafik efter att de fått skador vid missöden på torsdagsförmiddagen. Problemen började när ett plan från New York hade landat på Arlanda och skulle docka vid den brygga som passagerarna går av på. – Något hände med bryggan, den gick inte som den skulle, och det blev en plåtskada vid entrédörren, säger Kerstin Edenby-Stross. Passagerarna kunde gå av utan problem - värre var att planet skulle vända tillbaka till New York klockan 10.40. Istället fick det flyttas till en hangar för att skadan skulle inspekteras. – Det var ett fullbokat plan, med 261 passagerare. Vi har bokat om merparten av dem via London, och vi försöker lösa de övrigas situation så snart som möjligt. Körde in i bagageluckan Den andra händelsen gällde ett plan som skulle avgå till Chicago. Alla passagerare fanns ombord, och det sista bagaget skulle lastas. – Då är det ett bagagelastningsfordon som på något sätt kör in i bagageluckan i den bakre delen av planet, säger Kerstin Edenby-Stross. Även Chicagoplanet var fullbokat - och fick tas ur trafik. – Så nu jobbar vi för fullt med att boka om även de passagerarna. Det är mycket tråkigt och oturligt att det här ska hända, säger Kerstin Edenby-Stross. Händelserna är under utredning. Karin Fyrlund Publicerad: 2005-03-17 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Snakk om Murphy's Law!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Utrolig uheldig dette var for SAS. Og med de nye passasjerrettighetene så kan dette komme til å koste SAS dyrt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
Ikke bra...
Ekstra synd er det når slikt skjer med intercont flyene. Der har man jo ikke noe backup i form av reservefly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
Da finnes det sikkert en haug med slitne "hverdagshelter" i SGS... De må ha hatt litt av en arbeidsdag...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Mange SGS ansatte som gikk slitne hjem i dag mest sannsynlig. Fly crewet fikk vel en fridag
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
hvor raskt er disse tilbake i trafikk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 151
|
![]()
Det samma hände med den maskinen jag reste med till New York för två veckor sedan, på väg från hangaren blev "bussen" påkörd av en truck, och fick skader som gjorde att flighten blev hela 7 timmar sen.
Kan säga att CPH är dritt kjedligt i sju timmar, specielt när man är på väg på ferie...men detta ser ut att hända titt som tätt, måste vara ooootroligt kostsamt. Gör som i Usa, ge foten till vedkommande, sådant SKALL inte ske. Får bolaget ersättning för det som händer ?
__________________
Siter: -> www.Terrängbil.net -> www.Erikzon.net Bilder hos: -> Airliners.net -> Airpics.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Flygplansskador på Arlanda
Två flygplan ur Scandinavian Airlines långdistansflotta har drabbats av skador på Arlanda idag. Det rör sig i båda fallen om Airbus 330 och skador vid parkering av flygplanen. En Airbus 330, LH RKH, idag med linejnummer SK 904, från New York till Arlanda råkade ut för missödet att bli rammad av lastbryggan i samband med avstigning. Det rör sig om mindre materialskador men Scandinavian Airlines nödgades ändå ställa in SK 903/904 inställd idag. De avgångarna var båda fullbokade och passagerarna har fått bokas om. En annan Airbus 330, LH REF fick, vid en kollision mellan markfordon, ett lastband intryckt i sidan då planet stod parkerat. Här rör det sig om mer komplicerade skador och flygplanet förväntas vara ur trafik fyra-fem dagar. Skadorna medförde att även SK 945 till Chicago nödgades ställas in. Avgången var fullbokad och här arbetas det för fullt med ombokningar vilket har visat sig mer komplicerat än för avgångarna till och från New York. COPYRIGHT © 2002 Scandinavian Airlines System. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
Dette høres ikke bra ut...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
och dagens SK903 flygs med en A310 inhyrd från Air Plus Comet
Någon som har flightinfo för dagens 903 och 945? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
SK 903 i dag: http://www.airliners.net/open.file/794788/M/
SK 945 går med LN-RKH som er tilbake i trafikk |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Bra av SAS å klare få tak i fly på så kort varsel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Nå skjønner jeg litt mer! Leste litt kjapt igjennom det første innlegget, og fikk det for meg at disse episodene skjedde i USA, men det var altså på ARN.
Air Plus Comet, var det ikke de som på liv og død skulle ta av med fuelstrålen stående ut fra vingene for noen år siden? ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,485
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
Tidligere var det et sterkt fokus (kanskje ennå) på alt som kunne gjøres for å hindre slike uhell på bakken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
LN-RKH är så vitt jag vet en A330-300
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aviation200 SAS B 737-500 LN-BUG/Inflight200 SAS Braathens B 737-500 LN-BRO | Frje | Samlerhjørnet | 5 | 30-04-2015 13:17 |
Setevalg på SAS intercont | Andrev | Flyforum | 14 | 15-02-2008 23:07 |
Ekspansjon paa SAS Intercont.? | FBU 4EVER | Flyforum | 74 | 23-07-2006 22:51 |
Tips til SAS-intercont.-reise..? | Exiz | Flyforum | 3 | 13-12-2005 12:42 |
SAS Intercont | Redcap | Flyforum | 3 | 07-02-2005 17:13 |