![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
"Air Baltic sliter noen ganger med å fylle Riga-flyene.
- Vi har ikke råd til luksusen det er å kjøre et halvfullt fly for våre passasjerer. Da vil vi ikke kunne tilby de prisene vi gjør, sier kommunikasjonsdirektør Janis Vangas i Air Baltic til Nordlys." http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms...mark/1.6616093 Flyene var fulle begge veier da vi fløy med dem via RIX til Paris. Jeg syntes selskapet virket meget godt og profesjonelt, og RIX var en meget behagelig flyplass. Men om de begynner å kansellere for lavt belegg tror jeg de graver sin egen grav: Hvem vil fly med et selskap man ikke vet om kan plutselig finne på å avlyse avgangen? Artikkelen i Nordlys (fant den ikke på nett) forteller om en familie som ufrivillig fikk flyttet ferien fra Riga til hytta utenfor Tromsø pga kansellering. Kan selskaper virkelig gjøre sånt - er ikke det brudd på en kontrakt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Godt de ikke kansellerte kveldsflighten RIX-OSL i går kveld da, vi var vel ikke mer enn ca. 40
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Ja, det er en grunn til at airBaltic taper penger - selv om prisene har gått betraktelig opp siden i fjor...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Synes det virker litt for lettvindt å si at man avlyser avganger man ikke har solgt nok billetter til! Om det er lovlig eller ikke, skal jeg ikke si, men at det er et dårlig signal til sine kunder, det er hevet over enhver tvil.
Spørsmålet er hvor mange andre flyselskaper som gjør det samme, men bare kaller det noe annet? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Jeg skjønner jo at det ikke er bra at de ikke får fylt flyene, men jeg håper og tror ikke kommunikasjonsdirektøren virkelig mener det han sier slik at selskapet bare kan levere lave priser dersom de kansellerer avganger med lite belegg. For det første vil jo ikke folk ut å fly med noen som kansellerer i hytt og pine og for det annet gir jo kanselleringer kostander det også, vel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er en virkelighet man nok vil måtte bli vant til. Flyselskaper kan ikke sponse passasjerene, men må ha en viss inntjening og et visst overskudd på rutene. Lave priser må kompenseres med at mange ønsker tilbudet. Er det færre som ønsker tilbudet, vil det tilpasses ved å bli fjernet eller redusert. Hvorvidt det i det hele tatt er marked for en fast rute mellom Tromsø til Riga er en annen sak. Når de som er interessert i Riga har vært der en gang eller to, finner de nok andre steder å dra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nå finnes det jo også ganske strenge regler som europeiske flyselskap må forholde seg til når det gjelder kompensasjoner til passasjerer ved forsinkelser og kanselleringer, med tidsfrister for når kunder skal være varslet bl.a. Dette for å forhindre nettopp slike scenarier. Kompensasjonsbeløpene er såpass høye at selskapene nok betenker seg for å henfalle til en slik praksis med planlagte kanselleringer som Air Baltic her antyder. Se f,eks på www.flypassasjer.no som beskriver passasjerenes rettigheter ganske godt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Som beskrevet i en trip report tidligere reise jeg med BT til Tromsø i april og da var belegget både CPH-RIX og RIX-TOS deprimerende lavt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyNonStop kansellerer alle avganger fredag (eller ikke) | Bizflyer | Småprat | 6 | 10-05-2013 00:07 |
Air Baltic - kansellerer de retur? | Whoop_whoop | Reiseforum | 5 | 26-01-2013 18:02 |
airBaltic 3x ukentlig fra Tromsø | Redcap | Flyforum | 72 | 16-03-2010 07:17 |
Air Baltic legger ned Tromsø-Riga | LN-RPL | Flyforum | 11 | 24-10-2009 19:07 |
WF kansellerer 28 avganger i dag | Trety | Flyforum | 20 | 17-10-2005 20:38 |