![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Satt i morges OSL-EVE ved siden av en mann som ikke visste sitt eget beste, og derfor sov i stedet for å spise frokosten de serverte. Da vi kom frem leverte han boksen tilbake uåpnet.
Spørsmål: Hva skjer med bokser som ikke blir brukt? Blir de servert på neste flight, spiser crewet det, eller går det på dynga? Det blir mer enn nok søppel av den matboksen uansett, om man ikke skulle kaste de ubrukte også....? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,300
|
![]()
Har den vært levert ut til en passasjer og blir returnert bør den kastes - man vet ikke 100% hva passsasjeren har/eller kan ha gjort med den...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Den blir vel kastet, den kan ikke deles ut til andre. Men ellers er jeg enig med Isbamse, frokosten hos SAS er såpass ålreit at jeg spiser den når jeg får den servert! :-)
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,297
|
![]()
Tror de vil få store problemer dersom de deler det ut til andre.
Så et program for noen år siden om catering på fly. De viste alt fra produksjon til flyet var fremme og trallene var tatt på land. Der var det ganske mye mat som gikk rett i søpla ja!! Forøvrig var det en LH flight fra FRA til HKG. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,420
|
![]()
Vis vi går litt større, en SAS IC flygning, flyet ankomer København fra New York og det finnes flere brett igjen me mat. Blir denne kastet? selv om den ikke er levert ut, eller har maten en holdbarhet på flere dager (ala Fjordland) og bare gjenvarmes når den er trungen?
EDIT: Bizflyer ga meg et bra svar få sekunder i forveien ![]()
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
EB, enig i at mat som er levert ut ikke bør serveres på nytt.
Er det fx forbudt for crewet å spise den? Frokosten er god, hadde SAS servert noe tilsvarende på de fleste avganger ville det vært et godt argument for meg, som ofte flaxer i biz mellom EVE/TOS og SVG til å konsekvent velge SAS. Nå er det pris og avgangstid som gjelder. Men det må da kunne være mulig å få gjort noe med det søpleberget. Fx kunne man laget boksen og kopper av papp, med skåler,, innpakning etc av papir. kan resirkuleres sammen med mat. Så kan bestikk og det som må være av plast gis ut for seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,384
|
![]()
Ettersom det i liten grad er mulig å kaldlagre mat på fly, vil deler av innholdet bli dårlig relativt fort. Derfor kan det fort bli fare for matfforgiftning hvis ikke man skifter ut maten mellom hver flight. I tillegg forlanger helsevesenet i enkelte land at alle matvarer destrueres ved ankomst. inn i landet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
All mat som er til overs etter internasjonale flygninger SKAL etter myndighetskrav destrueres. Innenriks blir det - om jeg ikke husker feil - gjort en form for sortering og resirkulering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
alt blir kastet, med unntak av noe catering som går på intra-scand for å spare turnaround-tid
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Var på besøk på Chelsea kjøkkenet ved IAH, de har meget strenge regler ifm mat som ikke er blitt spist på innkommende internasjonale flighter. Dette blir destruert i ett eget område.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
Hadde vel også en greie på DirtyJobs with Mike Rowe på Discovery der man viste at man hadde egne forbrenningsovner for "international garbage"..
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
När jag jobbade på rampen på MMX fick vi ofta "left overs" in till oss, tack cateringen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
All mat og all søppel på internasjonale flygninger blir brent. På innenlands blir aluminiumsbokser, plast og kanskje noe mer sortert - men tviler sterkt på at kabinpersonalet deler ut frokost som allerede har blitt delt ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Akkurat nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet for den frokosten, når jeg tenker på hvor mye søppel den genererer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Jeg skulle gjerne sett at man hadde bedre ordninger for resirkulering, og jeg vet at bl.a. EU arbeider for forbedre mulighetene for dette. Reglene er i dag rimelig entydige - men det bør finnes en mellomløsning.
Jeg husker da SAS innførte konseptet Scandinavian Direct, der alle passasjerer fikk store organsje matbokser. Det genererte mye folie, plast og søppel! Da er det bedre med brett, bestikk og gjenbruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Det som er til overs, som ikke blir delt ut, får vel kabinpersonalet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,297
|
![]()
Men hvordan er det med cateringen?
Da jeg for nylig fløy fra CPH til HAM, så det ut til at de hadde catering med for returen også! Det var iallefall mat der som ikke ble delt ut og som var helt anderledes enn den frokosten vi fikk på tur ned. Er dette vanlig? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
|
![]()
Dette er UTEN SNEV AV TVIL den mest fantastiske tråden jeg har lest her på forumet!!!!
![]() ALT annet kommer etter i dag til å bli en forferdelig nedtur å lese om ![]() Og jeg som har levd i troen om at lavkonjunktur, nedgang i passasjertall, nye flytyper o.l. var interressant ![]() Hahaha ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,643
|
![]()
Jeg fløy BA i CE med min søster en gang.. Vi satt bakerst, og da det ble vår tur, hadde de bare igjen en av den maten som vi begge ville ha. Da kom de plutselig med en av det som var det andre alternativet, pluss noe som ikke hadde stått på menyen i det hele tatt.. Hvor kom den maten evt. fra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
|
![]()
På kortere turer går det greit - kortere turnaround og så slipper de diverse avtaler på alle mulige flyplasser.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva skjer med Bonusfeber.no? | CaptainMorgan | Småprat | 16 | 02-10-2015 18:55 |
Hva skjer med DAL203? | Anders95 | Småprat | 2 | 03-07-2013 22:51 |
Hva skjer med SK312? (31/5) | LN-ANX | Småprat | 2 | 31-05-2013 16:28 |
Hva skjer med TG 955? | Hpkris | Flyforum | 106 | 13-02-2010 13:00 |