Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-05-2009, 20:35   #1
DY_ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
Norwegian Norwegian satser videre på SVG

Kjos sier at snart er en andre daglig avgang til rygge om morgenen klar i tillegg til en ny rute til salzburg fra SVG. Et fjerde fly, en Boeing 737-800 skal også få fast base i SVG

Fra aftenbladet: http://www.aftenbladet.no/lokalt/sol..._paa_Sola.html

Quote:
Norwegian planlegger å starte en ny rute til vintersportsstedet Salzburg i Østerrike til vinteren. I tillegg vil selskapet utvide den daglige kveldsturen til og fra Rygge ved Moss med en daglig morgenavgang, opplyser administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian, til Aftenbladet.


Hyggelige nyheter

Last edited by Martin; 12-05-2009 at 21:08.
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 20:50   #2
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 21:11   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Hyggelig at Norwegian satser videre på flyplasser utover Oslo. Salzburg var et forutsigbart valg ettersom destinasjonen er betjent både fra Bergen og Trondheim, i tillegg til Oslo. Etter hvert som en rekke ruter til Sør-Europa stenges for vinteren, er det viktig å bygge ut et ordentlig vintertilbud også. Norwegian har hatt et fint samarbeid med STS Alpereiser på Salzburg-ruten - og selskapet tjener bra med penger når de skal ha 400 kr. t/r per skipose.

Vil SAS gjenåpne sine Alpe-ruter??
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 21:23   #4
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Hyggelig dette her. Har ligget litt i kortene dette med et 4. fly på nattstopp og morgenavgang til RYG. Men det er jo sånt som blir snakket om internt på SVG blant NPH og DY. Nå er det litt mer offentlig. Gratulerer til alle involverte. Selv om jeg ikke syns noe om Salzburg. Men base for en -800 er meget gledelig.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 21:25   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Ups, ser foreløpig ut til at Norwegian dropper Trondheim-Salzburg neste år. Ikke lagt inn i tidtabellen slik som Bergen og Oslo er. Den er blitt fløyet lørdager i januar til mars siden 2006.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 21:29   #6
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

For håpe Avinor ikke finner på å korte ned lengden på rullebanen på Sola sånn at masse ski blir stående igjen i Salzburg pga. vektbegrensinger til Norges 3. største lufthavn.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 21:35   #7
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Vil SAS gjenåpne sine Alpe-ruter??
SAS har i alle fall charterrute til Salzburg om vinteren fra SVG.


Flott at noen satser i disse tider. Så får vi se hvor lenge det varer....
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 21:51   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid
Men det er flere vesentlige forskjeller:
  • DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
  • DY har gjennomsnittlig mye høyere kabinfaktor enn SAS
  • DY har installert winglets på samtlige 800, ikke 4 av 11 som i dagens SAS Norge-flåte
  • DY flyr gjennomsnittlig lengre sektorer enn SAS med sine 737er

Til sammen vil det gjøre at forbruket per km og passasjer hos DY vil ligge 10%, 20% og sågar 30% lavere enn hos SAS og ditto det samme for CO2-utslippet når en sammenligner 800er. 600ene bør vi ikke snakke om i det hele tatt, da er vi nesten oppe på 500ens forbruksnivå.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 21:55   #9
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Hvorfor ikke noe Italia , eller Dusseldorf ? Hmm......
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 21:58   #10
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Quote:
Originally Posted by Leorim View Post
Hvorfor ikke noe Italia , eller Dusseldorf ? Hmm......
Helt enig. Savner noe direkte til Italia, Roma eller Milano for eksempel
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 22:02   #11
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Flott regnskap! Men stemmer SA sine tall når det gjelder fly?
Har de bare 5 738?

Lennart: Du hadde vel likt Dusseldorf ja?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 22:02   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Norwegian er med glad i Sør-Spania og Polen...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 22:04   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Norwegian Re: Norwegian satser videre på SVG

Quote:
Originally Posted by LN-A330 View Post
Flott regnskap! Men stemmer SA sine tall når det gjelder fly?
Har de bare 5 738?
Norwegian har 12 Boeing 737-800.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 22:11   #14
DY_ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

du skal ikke se vekk ifra at det kommer noe mer snart leorim syns jeg hørrer kjos si på kamera intervjuet på aftenbladet at det er flere ruter under vurdering og de vet hvor de vil ha nye oppstarter, men det er intill videre en hemlighet....
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 22:29   #15
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Spennende tider. Skal bli intressant å se hva de kommer med. For håpe de sprer det litt slikt at alt ikke går om morningen og helgene.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 22:56   #16
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Quote:
DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
De har faktisk 1, om ikke 2 nå med 186 seter Kurt
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 22:59   #17
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Så klart. Ingen fly skal være like hos DY. Har dere ikke fått det med dere enda?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 23:05   #18
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
De har faktisk 1, om ikke 2 nå med 186 seter Kurt
Nei se der..."enhetsflåte-syndromet" har rammet Norwegian også
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 23:17   #19
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
De har faktisk 1, om ikke 2 nå med 186 seter Kurt
Søren, jeg bommet med tre seter på et par DYer - det var riktig stor strek i regninga

Når det gjelder SASNO 737-800er med winglets, så er det:
SAS-mod nr. 73V LN-RLL (176 seter)
SAS-mod nr. 73H LN-RRE, LN-RRF og LN-RRG (180 seter)

I tillegg er følgende 737-700 med winglets:
SAS-mod nr. 73W LN-TUJ, LN-TUK, LN-TUL og LN-TUM (141 seter)
SAS-mod nr. 73K LN-RRA og LN-RRB (141 seter)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2009, 23:25   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Norwegian satser videre på SVG

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men det er flere vesentlige forskjeller:
  • DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
  • DY har gjennomsnittlig mye høyere kabinfaktor enn SAS
  • DY har installert winglets på samtlige 800, ikke 4 av 11 som i dagens SAS Norge-flåte
  • DY flyr gjennomsnittlig lengre sektorer enn SAS med sine 737er

Til sammen vil det gjøre at forbruket per km og passasjer hos DY vil ligge 10%, 20% og sågar 30% lavere enn hos SAS og ditto det samme for CO2-utslippet når en sammenligner 800er. 600ene bør vi ikke snakke om i det hele tatt, da er vi nesten oppe på 500ens forbruksnivå.
So what? Det vesentlige poenget her er at SAS i over 10 år har hatt en flytype som DY nå forsøker å selge som noe nytt og revolusjonerende.

Da DY begynte å fly gammelt, brukt rask, hadde SAS flydd denne miljøvennlige revolusjonen i over 5 år

Nå og i lang tid fremover vil SAS Norge ha en mye mer moderne flåte enn det DY har, slik er det bare.

Når det gjelder de andre "argumentene" dine, blir det bare vissvass. Kabinfaktor varierer fra rute til rute og fra år til år.

Når det gjelder sektorer, blir jo Norwegian sine sektorer bare kortere og kortere nå som de reduserer på utland og satser mer innenriks.

Last edited by Tommy777; 12-05-2009 at 23:28.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian satser videre på Rygge? Geiraage Flyforum 13 21-09-2010 17:26
Norwegian satser videre på Rygge Mugnas Flyforum 35 19-02-2010 13:31
Norwegian satser på SVG Dag-Yngve Flyforum 18 28-02-2007 20:00
Boeing satser videre på Linux Jack Flyforum 8 01-08-2006 20:25


All times are GMT +2. The time now is 01:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.