![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,033
|
![]()
Omsider klar for rapporten fra årets vårtur. Litt om bakgrunnen: Turen ble bestilt egentlig uten noen form for fornuftig mål og mening, bortsett fra a jeg hadde lyst til å prøve ut Air Berlin. Og når jeg først farten så fant jeg ut at jeg like gjerne kunne ta turen innom Krakow, slik at jeg klarer å opprettholde tradisjonen med en årlig Polen tur, itillegg fikk jeg omsider sjansen til å prøve en E-jet. Flybillettene: OSL-TXL og TXL-KRK med Air Berlin og KRK-FRA-OSL med Lot og SAS ble bestilt idet Air Berlin åpnet for salgt på Osloruten og hotell ble basert på pris og beliggenhet bestilt noen uker før avreise.
OSL-TXL AB8283 1/5 737-800, sete 26A TXL-KRK AB8900 2/5 Dash-8-Q400, sete 3A KRK-FRA LO397 3/5 E-170, sete 5A FRA-OSL SK4758 737-700, sete 13A Avreise var 1. mai og som man hør og bør hadde jeg vært på fest dagen før så var ikke helt i form da jeg våknet, men en god frokost og en dusj reparerer det meste. Hadde kun med håndbagasje i form av en sekk og med avgang 12:50 hadde jeg god tid. Pga 1. mai så gikk trikkene ikke helt som normalt og siden jeg ikke gadd gå (til Nationaltheatheret eller SAS Hotellet) ble det å ta frem Bysykkelkortet og hive seg på en sykkel fra Bislett ned til Oslo S ![]() Dro så kortet og måtte ikke vente mer enn 3 minutter før Flytoget kom, og som vanlig, knyttnevetesten ble bestått ![]() ![]() Relativt rolig på OSL denne fridagen, men endel trafikk var det. Air Berlin hadde innsjekk midt på D og det var totalt 3 skranker merket med Air Berlin, hvor av 2 vanlige og 1 for sølv og gullkunder, selv om det bare var de vanlige som var betjent. Snaue 5 minutter kø i innsjekk og det samme gjaldt i sikkerhetskontrollen. Da jeg kom innenfor gikk jeg rett til Seafood bar for et rekesmørbrød og et glass vin mens jeg ventet på flyet ![]() Etter litt kom D-ABBH taksende som er en 737-800 i gamle farger men med winglets. Telte 125 ankommende passasjerer, hvilket tilsier nesten nøyaktig 67% belegg. Dessverre var avgangen satt opp å Kon Tiki-gaten hvilket betydde at alle passasjerene ble stående midt oppe Kon Tiki, mens man ventet på boarding. Dette flyet hadde ikke bare de gamle fargene med også de gamle setene som begynner å bli litt slitne, itillegg så var dette av den gamle tjukke typen og med 186 seter ombord så var det bare glemme knyttneven, men fikk presset inn en finger. Heldigvis hadde jeg en treseter for meg selv, hvis ikke kunne det blitt vel trangt og intimt ![]() Vil anta belegget var rundt 85% og inntrykket var at passasjerene stort sett bestod av norsk turister. Push back et par minutter før tid og avgang på 19L. Servering ombord bestod av sandwich hvor valget stod mellom ost eller pølse, imotsetning til med AirbusTero la jeg ikke merke til at man kunne velge noe annet. Ikke den mest spennende maten, men langt mer enn hva konkurenten på strekningen tilbyr. Som underholdning var det skjermer i taket som visste diverse korte serier som Mr.Bean og diverse reklamer. ![]() ![]() ![]() Ankomst fra vest til Tegel og fikk en fint oversikt over alle innsjøene/elvene i området som var fulle av båter. Et par og tjue grader og strålende sol i Berlin og tok buss og U-Bahn til Best Western President som lå like ved KaDeWe. Hotellet var vel ikke så veldig mye å skrive om, det var en seng, men ellers var standarden enkel. ....... Etter en god brunch på KaDeWe bar det ut mot TXL for AB8900 som skulle gå til KRK 13:50. Hadde sjekket inn på mobilen dagen før så gikk bare til en automat og printet ut et boarding card ved hjelp av TopBonuskortet (AB sitt bonus program) før jeg tuslet litt rundt og satte meg på restauranten på taket av den ene terminal og tok meg en øl. Reletivt lite trafikk på denne tiden og bortsett fra diverse griser og småbusser fra LH og AB var det mest spennende som kom en 319 fra Qatar. Denne stod også parkert på TXL både da jeg kom dagen før og da jeg skulle dra. Den stod også med trust reversers ute ![]() Q400 kom så flygende og jeg beveget meg mot terminal C hvor avgangen til KRK skulle gå ifra. Var D-ABQA, den første Q400 til Air Berlin som skulle ta meg til KRK. Bussing ut til flyet og vi anta belegget var rundt 65%. Også her var avgangen på tid og serveringen ombord var den samme som fra Oslo, og eneste forskjel var at jeg kjøpte meg en øl itillegg den den gratis sandwichen og colaen og gikk for pølse og ikke ost ![]() Knyttnevetesten ble såvidt bestått, og med en toseter for meg selv var plassen grei ![]() Søt betjeningen, ca på min alder og flyturen gikk greit uten noe spesielt å skrive hjem om. Hjulene kom også ut, selv om denne ikke hadde fått LED-lys i kabinen ![]() ----- KRK-FRA-OSL og konklusjon kommer så snart som mulig, men muligens ikke i kveld. Last edited by Someone; 12-05-2009 at 08:48. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air Berlin åpner Berlin TXL - Billund | Cockpitview | Flyforum | 3 | 09-01-2017 20:17 |
Air Berlin starter Berlin - Bukarest og Sofia | Boeing_fan | Flyforum | 19 | 15-12-2012 12:30 |
Air Berlin, i form av Niki, til Berlin | Someone | TripReports | 7 | 19-04-2012 22:39 |
Air Berlin eller Norwegian til Berlin | kristian | Reiseforum | 22 | 12-06-2010 08:41 |
Til Berlin med Air Berlin, DUS-TXL-CGN | WF-380 | TripReports | 14 | 13-04-2009 16:26 |