Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-05-2009, 21:47   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Thumbs up Med Air Berlin til Berlin

Mandag 27. april 2009

Da var det endelig klart for Berlin-turen. Den ble bestilt i februar måned, bare få dager etter at salget startet hos AirBerlin. Uten at jeg har prisene helt nøyaktig, tror jeg det ble til sammen ca 500 NOK tur/retur. AirBerlin var i utgangspunktet priset til 1 euro, men det kom jo en del tillegg på toppen.

Natten før sov jeg ikke noe særlig – dette var jo min første utenlandstur på nesten et helt år! Så langt intervall har jeg ikke hatt på godt over 10 år. Valgte denne gangen kollektivtransportmiddelet buss, med 1010-avgangen fra Galleri Oslo. Fra bussterminalen var det vel bare en 4-5 passasjerer. Ytterligere 4-5 kom på underveis. Så det var god med plass oppover mot OSL. Men knyttnevetest var absolutt ikke bestått!

AirBerlin var betjent med en enkelt innsjekkingsskranke. Lengst framme i køen stod det en dame med tre småbarn. Det tok vel en 6-7 minutter før køen bestående av 3-4 stykker beveget seg. Dama i skranken satt konstant i telefonen pga et eller annet. Jeg var noe overrasket over at AB opplyser på sine nettisider at 6 kg er maks håndbagasje, i tillegg kommer selvsagt deres rause 20 kg innsjekket bagasje. Var derfor litt spent om jeg fikk ta bagen med i kabinen, for jeg hadde vel 8 kg, tenker jeg. Men det ble ikke snakk om noe veging.

Sikkerhetskontrollen gikk usedvanlig fort unna. Da jeg kom ut i andre enden ble jeg spurt om ”er dette er din bag?”, hvilket det var. Jeg var litt usikker på hva dette skulle bety. Det så ut som de sjekket innholdet en ekstra gang, men det ble ikke snakk om noe mer. En liten tur innom taxfreen ble det. Kjøpte den vanlige halvliteren med Gammel Dansk, selv om jeg konstaterte at Frenet Branca faktisk var 4 kr billigere. En dame tilbød noen lekre dessertbiter fra Godiva, men jeg lot meg ikke friste.

Et ledig toallett var det ikke så lett å finne på OSL ved 11-tiden…. Men man fikk seg en stor Ringnes. Satte meg mellom gate 40 og 41 i baren. Gate 40 var annonsert for AB. Var litt i tvil om jeg skulle kjøre på slik at jeg fikk meg 2 stykk før avgang, men akkurat da jeg satt og vurderte dette, kom den flotte 737-maskinen inn fra høyre kl 1203. Man kan leve med at man ikke får Airbus når man får en så flott utseende 737!!

Jeg kunne telle nøyaktig 100 passasjerer på vei ut denne mandag formiddag. Bra! Vaskedamene gikk om bord kl 1211 og gikk ut igjen 1227 (ja jeg kjedet meg litt etter at ølen var tom, så måtte notere litt i stedet…) Så tenkte jeg at jeg kunne stå litt, reiste meg og tømte noe søppel. Akkurat da var det klart for boarding, og siden jeg var i farta ble jeg nr 2 om bord.

Sete 17A ble det å finne fram til. Umiddelbart fikk man en følelse av at her om bord var det eleganse, renhet og tysk ryddighet. Det var gode Recaro-stoler, med ”lomme oppe” (av samme type som DY har bestilt?) Knyttnevetesten ikke 100 prosent bestått, men absolutt helt kurant. Hadde ikke hatt noe problem med å sitte i dette setet en hel del timer.

Boarding completed 1240. Pushback var ca 10 minutter etterpå, og etter hva jeg kan skjønne var vi i lufta temmelig nøyaktig på tiden. Jeg mener å høre annonsert før vi lettet på hvilken høyde toaltettene ble åpnet..
Det var ikke så mange om bord i denne flyvningen. Uten at jeg har tallet nøyaktig, tror jeg det kunne dreie seg om lag 40 pax. Jeg hadde egen treseter, og treseteren foran meg var også ledig.

Så var jeg litt spent på matserveringen (det er jo flyturens høydepunkt!). Men før dette gikk man rundt for å ta opp mulige bestillinger på varmmat. Man kunne få currywürst til 6.50 euro eller en kylling på pasta for 9.90 euro. Tror ikke noen bestilte noe av dette, men det er jo positivt at man har muligheten. Deretter gikk man rundt for å selge øretelefoner, noe jeg synes var noe unødvendig på en så kort tur.

Matserveringen begynte bakfra. Visste at ”soft drinks” var gratis, og det ble tydelig annonsert at alkoholholdig drikke kostet. De skulle ha 2.50 euro for en Warsteiner, noe jeg bestilte. I tillegg tok jeg en kaffe (gratis). Man fikk også valget mellom kalkun- eller oste-sandwich. Valgt fuglen. Brødet så ganske tørt og grått ut, men smakte langt bedre enn fryktet. Godkjent, selv om brødet var ”litt på den smuldrete siden”. De kunne utstyrt oss med tannpirkere også.

Man gikk ikke rundt med serveringstralla mer enn en gang. Jeg kunne kanskje tenkt meg ytterligere en øl, men hadde for så vidt ikke det helt store behovet. Så hadde jeg tenkt å kjøpe en liten AB-souvenir i form av en et nøkkelbånd, men de var ikke tydelig nok/oppmerksomme nok når de gikk rundt. Så det ble ingen handel.

Underveis ble det vist litt info samt det som må ha vært en Friends-episode eller lignende. Har aldri skjønt hvorfor man skal sitte å glo på gamle amerikanske tv-serier i lufta… Men en artig sak dukket opp ca 15 min før landing. Det var et interaktivt kart over området vi fløy over, med ”utsikt” fra bl.a. cockpit, og en oversikt der man kunne se flyet i forhold til terrenget. Dette var fine saker!

Flytiden fra Oslo er bare 1 time og 20 min, så da kan man jo undre seg over hvorfor man ikke drar oftere?!? Så straks man når kysten, begynner nedstigningen. Innflygningen over Berlin var intet mindre enn spektakulær! Utsikten og følelsen av å fly over Berlin var nær verdt billettprisen alene. I nydelig vær landet vi fra Vest mot Øst og Tegel.

Landing nøyaktig på tid. En buss tok i mot oss. Og en buss var nok denne gangen. Bussturen var maks 100 meter. Vi landet på en sideterminal til hovedterminalen på Tegel, noe som umiddelbart var litt forvirrende, men det tok ikke lang tid å finne fram til bussen. Kun 2.10 euro inn til Sentrum og Alexaderplatz, der jeg hadde mitt rom i 27. Etage på Park Inn.

Oppsummert: En fantastisk bra tur med AB. Ja, faktisk vil jeg si at de i stil nesten overgår Lufthansa. Behagelig stemning om bord. Nytt fly. Gode seter. God plass! Jeg nøler ikke med å utrope dette som en av de beste flyturene jeg har hatt noen sinne!

Poster bildene under her. Merkelig hvor uklare de her. Men la gå...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	018.jpg
Views:	697
Size:	70.1 KB
ID:	22569   Click image for larger version

Name:	019.jpg
Views:	683
Size:	66.0 KB
ID:	22570   Click image for larger version

Name:	020.jpg
Views:	673
Size:	66.0 KB
ID:	22571   Click image for larger version

Name:	021.jpg
Views:	671
Size:	75.8 KB
ID:	22572   Click image for larger version

Name:	023.jpg
Views:	669
Size:	68.9 KB
ID:	22573  

Click image for larger version

Name:	024.jpg
Views:	309
Size:	46.6 KB
ID:	22574   Click image for larger version

Name:	025.jpg
Views:	291
Size:	72.2 KB
ID:	22575   Click image for larger version

Name:	022.jpg
Views:	284
Size:	83.8 KB
ID:	22576  

Last edited by AirbusTrond; 06-05-2009 at 22:04.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 21:52   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Med Air Berlin til Berlin

Flott informativ lesning
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 21:55   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flott rapport. Var også fornøyd med AB selv om jeg fikk litt dårlige mat og et fly med de gamle setene. Til gjenngjeld var 2 innsjekkingskranker oppe. Rapport kommer snart
Old 06-05-2009, 21:59   #4
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

God lesning! Artig de tilbyr currywurst på flyet. Ser du bodde på Park Inn på Alex; flott hotell, men litt små rom kanskje?
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 22:06   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for informasjonen - frister, ja. Spennende å se om "en-eller-annen" hadde en like fin tur.

Old 06-05-2009, 22:08   #6
pgaa
ScanFlyer Molded

Flott rapport fra AB! Så veldig bra ut !
Old 06-05-2009, 22:09   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Da fikk jeg med menyen også!

Park Inn var bra til den prisen jeg fikk, totalt 236 euro for fire netter. Størrelsen på rommet var greit nok for meg, men det manglet minibar, noe som var kjedelig fordi det begrenset matinnkjøpt kvelden før returen. Noe kø i heisen, og en del store grupper av turister som ikke var så sjarmerende. Foretrekker Motel One Alex neste gang, mer moderne og hyggeligere, og normalt sett billigere. Rett rundt hjørnet.
Old 06-05-2009, 22:15   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Skylder å gjøre oppmerksom på at returen var med DY, fredag 1. mai kl 1135. Alt gikk fullstendig etter planen. Flyet til Rygge gikk bare med fem minutters forskjell. Om lag 75-80 prosent belegg til OSL. En del tyskere og andre turister. Fikk tildelt 1F, som var greit. Midtsetet ledig. En utrolig irriterende flyvertinne snakket en slags norsk-svensk-finsk med stotrende fremføring. Halvsov hele veien. Hjemturer blir for det meste transport, utreise er mye mer spennende - da har man alle sanser med seg. Kanskje like greit med tanke på hvor slitt denne DY-maskinen var sammenlignet med det AB kunne tilby.
Old 07-05-2009, 02:30   #9
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Fin rapport, men innflyvningen til Tegel må da vitterlig ha vært fra øst mot vest når du har TV-tårnet på Alexanderplatz på flyets venstre side.

Air Berlin frister absolutt, Tegel er jo også en langt mer sentral flyplass.
Old 07-05-2009, 02:49   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Glimrende rapport! Air Berlin ser meget bra ut!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2009, 06:29   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Fin rapport, men innflyvningen til Tegel må da vitterlig ha vært fra øst mot vest når du har TV-tårnet på Alexanderplatz på flyets venstre side.

Air Berlin frister absolutt, Tegel er jo også en langt mer sentral flyplass.
Ah - du tok den ! Takker. Latterlig feil, selvsagt.
Old 07-05-2009, 06:34   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Air Berlin må tydligvis testes...flott rapport.
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2009, 09:29   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ja, dette var fine saker!
Lurer på når SAS skal tilby 4 forskjellige varmretter til kjøp?????

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2009, 13:24   #14
Glenn
ScanFlyer Molded

Kjempebra rapport!

Må si Air Berlin frister veldig Virker som et selskap som virkelig er opptatt av å være on time.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2009, 15:06   #15
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Takk for flott rapport! Air Berlin blir nok testet etterhvert

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2009, 16:33   #16
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for flott og interessant rapport. Air Berlin ser veldig bra ut.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2009, 15:08   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Fin fin rapport. Det skal jammen prøves
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2009, 18:34   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

En stor glede å lese denne rapporten! Air Berlin må testes - og jeg sitter gjerne i en slik lekker 737-700-kabin! For øvrig ganske morsomt at de benytter ulikt materiell på Oslo-ruten, har de vært innom med Dash 8 ennå?
Old 10-05-2009, 19:21   #19
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
En stor glede å lese denne rapporten! Air Berlin må testes - og jeg sitter gjerne i en slik lekker 737-700-kabin! For øvrig ganske morsomt at de benytter ulikt materiell på Oslo-ruten, har de vært innom med Dash 8 ennå?
De skal ha vært innom med Dasah 8 2 ganger første uka uten at jeg vet om de virkelig kom med det...
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2009, 19:28   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger! Har anbefalt Air Berlin til mange, og av en eller annen grunn ser jeg ut til å kjenne svært mange som liker Berlin svært godt.. Vurderer en tur senere i år også, hvis jeg får en passende rimelig billett. Genau!

Someone - skulle det ikke komme en rapport fra deg også?
Reply

Posting Rules