![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Hei.
Hvilken årstid er det mest turbulence ? Har ofte opplevd "mye" turbulence på våren, spesielt i europa og under varme vårdager. Skyldes dette varmluft som møter kaldluft under denne årstiden. ( fra ca 1000 til 10000 fot) Blir det roligerer forhold når sommeren setter inn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Litt spøkefullt - alle.
Quote:
![]() Ser du en typisk fin sommerdag med mange fine cumuluser så har du også termikk (turbulens) under og inne i skyene. Noen ganger blir det så kraftig at det ikke stopper ved en liten Cumulus (Cu), men det dannes Towering Cumulus (TCu) og Cumulonimbus (Cb). Mer om skyer her Så finnes det selvfølgelig mye annen turbulens som skapes av hindringer på bakken (skog, fjell, bygninger) i kombinasjon med vind. I grenseflaten mellom forskjell horisontal i vindhastighet i forskjellige høyder vil det også kunne bli turbulent fordi lufta blir "urolig" der.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 30-04-2009 at 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
Flott utfyllende svar Discus!
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Siden spørsmålet er litt åpent kan jeg jo fylle inn med en type turbulens man kanskje får om vinteren spesielt, og det er den mekaniske typen som oppstår når vind beveger seg over større fjellområder. Vinden vil på grunn av fjellet ende opp i bølger og disse bølgene vil fortsette også bortenfor selve fjellområdet.
I Nord-Norge kan dette typisk oppstå på østavind. Vinden kommer inn over svenske fjell og ender opp som tørr, kald og rask. I bølger. Denslags blir det gjerne huskestue av. K |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Og siden bølger er nevnt her så tar jeg med litt om det også siden vi er i gang.
Bølger (Le-bølger) oppstår som nevnt i le av forhøyninger, som åser, fjell osv. men man kan faktisk også bølgebevegelser over cumuluser om sommeren. Hvis man kikker på en elv med litt stri strøm over steiner så ser man ofte at det slår opp en bølge i bakkant, det gjør det også når det blåser over fjellene. ![]() Disse bølgene kan gå veldig høyt dersom vindretning og en del forutsetninger er tilstede. Hvis man flyr inne i (langs med) bølgene får man ikke huskestue, tvert i mot, der er luften helt laminær og det er som å sitte stille på bakken. Flyr man på tvers av bølgene, og bølgelengden er kort vil man nok få en og annen smell når man flyr inn/ut av den. Det som lager skikkelig huskestue er rotoren som oppstår under bølgen. Denne rotoren er som en sentrifuge og kan være så kraftig at fly kan bli ødelagt. Bølgene ser man gjerne på lenticene som legger seg som en hatt på toppen. Til tross for kraftig vind ligger de helt stille. På kraftig vind fra vest-syd-vest over Jotunheimen går bølgende til FL350 og sikkert høyere. (Norgesrekord i høydeflyging med seilfly er FL350 i det området). ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 30-04-2009 at 13:01. Reason: Korrigert litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,927
|
![]() Quote:
![]() Men forstår det slik at seilflygere da leter etter noe lignende? Last edited by Someone; 30-04-2009 at 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Seilflygere flyr på oppvindsiden av bølgene, står gjerne stille på det stedet det er best. Har selv opplevd at det stiger med 1500 ft/min i snitt over flere minutter. Det er fuel å spare på å fly smart for de med motor også. Men tilbake til lokal turbulens: Ved innflyging til Værnes fra øst kan man oppleve kraftig rotor på enkelte vindretninger, og som nevnt, får man det samme nordpå når det er østavind. Som du ser kan det skapes turbulens på mange måter, gjerne der luft med forskjellig hastighet eller retning treffes. Om sommeren får luften vertikalhastighet av varmen, og sommer som vinter får man forskjellig hastighet pga. hindringer på bakken eller rett og slett fordi det blåser i forskjellige retninger og med forskjellig styrke i høyden. (Merk at temperaturforskjell i seg selv ikke gir turbulens) Om det blir turbulens eller ikke kan man noen ganger forutse basert på værmelding eller observert vind. Er det ikke i Hammerfest det er begrensninger på en del vindretninger fordi vinden da ofte er variabel over et stort område (både retning og hastighet)? Turbulens forårsaket av termikk kan "de fleste" forutse vha. værmelding eller øynene, lokal turbulens pga. terrenget kan man ofte ane hvis man har litt erfaring og ser terrenget og vinden. Noen steder må man være lokalkjent for å skjønne hva som skjer.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 30-04-2009 at 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Takk for lærerike svar.
Hadde meldinger om severe turbulence under 7000 fot da vi skulle fly fra Praha denne uka. Var klart og fint vær med ca 22 grader og 20 knops vind ( gust 30). Vi traff ikke på den severe turbulencen, men vi kjente på flyet at det var mye termikk ja...... ( LN-KHA ) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Severe icing | Dag Viking | Flyforum | 11 | 30-01-2007 17:13 |