Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2009, 22:39   #1
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Default Minimum connecting time på OSL

Er booket inn på SK365 TRD-OSL som ankommer Gardermoen 16:25 om jeg er heldig. Skal så videre med SK841 OSL-ZRH kl. 17.10.

Er dette for kort tid mellom flygningene? Skal jeg prøve å komme meg på en tidligere avgang fra TRD?
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2009, 23:15   #2
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Default Re: Minimum connecting time på OSL

Det burde vel gå bra det. Siden du kommer fra innland og skal utenlands så kan du bare gå fra gate til gate. Og bagasjen har du da sjekket inn hele veien.
Hvis det er gjennomgående så vil du uansett bli re-rutet hvis flyet fra TRD blir forsinket inn.
Old 25-04-2009, 23:26   #3
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Det er gjennomgående ja, men jeg skal videre fra Zürich til Asia samme kveld, så det ville vært meget ubeleilig om jeg ikke rakk det (fortsatt gjennomgående). Er lenge siden jeg har hatt en så tight connection, så derfor jeg spør.
Old 25-04-2009, 23:32   #4
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Skulle det allerede være klart på OSL at du ikke vil rekke flighten videre til Asia, så blir du re-rutet en annen vei. Men du kan jo høre med dem du kjøpte billetten av, hvor mye det vil koste å bytte til en tidligere flight fra TRD. Men du er jo sikret å komme frem uansett, tvilsomt senere enn et døgn forsinket.

Jeg hadde ikke vært bekymret hvis jeg var deg

Skulle du bli forsinket så får du jo kompensasjon som kan være greit å dra med seg
Old 26-04-2009, 00:35   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Skulle du bli forsinket så får du jo kompensasjon som kan være greit å dra med seg
Man får vel ikke kompensasjon om man (bare) blir forsinket? Det er vel bare snakk om denied boarding/kanselleringer som gir kompensasjon. Jeg har vært ute for et par forsinkelser (riktignok kun opp mot 4 timer) som innebar at vi ikke rakk flyet videre, hvor det vi fikk var en matkupong på 150 kroner.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2009, 01:09   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg synes det høres ut som greit med tid all den tid det er snakk om innland-utland - som jo bare er "gate-to-gate" inne på OSL. Du burde klare å gå fra ytterste ytterste på innland til non-schengen på max 10 minutter, og er du på gate 10 min før når du kommer sånn så kommer du da vel med... Det burde gi tid til en 25-30 minutter lang forsinkelse inn...

EDIT: Minimum på OSL er vel halvtimen.

Last edited by JoeW; 26-04-2009 at 01:57.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2009, 01:45   #7
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Man får vel ikke kompensasjon om man (bare) blir forsinket? Det er vel bare snakk om denied boarding/kanselleringer som gir kompensasjon. Jeg har vært ute for et par forsinkelser (riktignok kun opp mot 4 timer) som innebar at vi ikke rakk flyet videre, hvor det vi fikk var en matkupong på 150 kroner.
Det spørs hvor forsinket man blir.

http://en.wikipedia.org/wiki/Europea...and_assistance

og

http://en.wikipedia.org/wiki/Europea...261/2004#Notes

Hvis ex_trd blir mer enn 4 timer forsinket til der han skal i Asia (antar at det er lengre enn de 3500km som nevnes) så har han rett på €600. Og det kan komme godt med (Med forbehold om at jeg forstår disse reglene riktig da...)

Men vi satser på at han kommer med de flightene som orginalt er planlagt
Old 26-04-2009, 12:49   #8
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Da har jeg funnet ut at MCTOSL visstnok er 40 minutter.

Grøsser dog litt over tanken på å bli reroutet fra SQ 77Ws nye business class ZRH-SIN til f.eks. SK CPH-BKK og TG BKK-SIN.
Old 26-04-2009, 15:03   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Hvis ex_trd blir mer enn 4 timer forsinket til der han skal i Asia (antar at det er lengre enn de 3500km som nevnes) så har han rett på €600. Og det kan komme godt med (Med forbehold om at jeg forstår disse reglene riktig da...)

Men vi satser på at han kommer med de flightene som orginalt er planlagt
Ikke slik jeg leser regelverket. Ved forsinkelser, og ikke denied boarding eller kanselleringer, så har man kun rett til "meal & refreshments" samt overnatting hvis forsinkelse over natt (og transport til hotell). Jeg vil anta at en forsinkelse som gjør at du ikke rekker videre forbindelse ikke er å regne som denied boarding. Da kommer ikke de summene du nevner til anvendelse. Om det gjør det så har i så fall SAS tatt en spansk en overfor meg ved minst to anledninger.
Old 26-04-2009, 15:10   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg har vært forsinket over fire timer flere ganger (blandt annet med CO38 - waiting on tarmac for fire timer i EWR f.eks), også uten at det har involvert en mistet connection - og jeg har ikke fått noen "erstatning". Det har jeg heller ikke hørt om tidligere selv heller - utover meals and refreshments såklart.
Old 26-04-2009, 19:31   #11
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Jeg vurderer å skifte til morgenavgangen til Swiss, både fordi jeg ikke har prøvd de tidligere samt at SAS er et utrolig arrogant og uforskammet flyselskap. Hver gang jeg kontakter SAS med spørsmål er de snerpete om jeg har billetter utstedt av andre medlemmer i Star Alliance.
Old 27-04-2009, 00:29   #12
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

SAS er da normalt ganske punktlig. Neppe noe problem med den forbindelsen.
Old 27-04-2009, 10:08   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg har vært forsinket over fire timer flere ganger (blandt annet med CO38 - waiting on tarmac for fire timer i EWR f.eks), også uten at det har involvert en mistet connection - og jeg har ikke fått noen "erstatning". Det har jeg heller ikke hørt om tidligere selv heller - utover meals and refreshments såklart.
Så er det forskjeller mellom EU/EØS-området og den ville vesten - i europeisk luftfart er det European Commission Regulation 261/2004 som gjelder. Som en liten praktisk opplysning, så må også amerikanske flyselskap som tar av fra euroeiske flyplasser følge dette direktivet.

TOS, det ser ut som kanskje du har blitt lurt da - kompensjon skal utbetales ved alle former for rerutinger. I Artikkel 7 til direktivet sies det hvilken kompensasjon som skal utbetales, men denne kan bli redusert til det halve hvis betingelsene i ledd 2 oppfylles.

Quote:
Article 7
Right to compensation
1. Where reference is made to this Article, passengers shall
receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1 500 kilometres or less;
(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than
1 500 kilometres, and for all other flights between 1 500
and 3 500 kilometres;
(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b).
In determining the distance, the basis shall be the last destination
at which the denial of boarding or cancellation will delay
the passenger's arrival after the scheduled time.

2. When passengers are offered re-routing to their final
destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the
arrival time of which does not exceed the scheduled arrival
time of the flight originally booked
(a) by two hours, in respect of all flights of 1 500 kilometres
or less; or
(b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of
more than 1 500 kilometres and for all other flights
between 1 500 and 3 500 kilometres; or
(c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a)
or (b),
the operating air carrier may reduce the compensation
provided for in paragraph 1 by 50 %.

3. The compensation referred to in paragraph 1 shall be
paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank
cheques or, with the signed agreement of the passenger, in
travel vouchers and/or other services.

4. The distances given in paragraphs 1 and 2 shall be
measured by the great circle route method.
I Artikkel 8 står det litt mer om selskapenes plikter de har overfor deg som passasjer. Det vi kan se er at flyselskapene vil selvsagt prøve seg å få til billigere ordninger, men står man på krava så ...

Hele direktivet på engelsk her: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0007:EN:PDF
Old 27-04-2009, 10:14   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty

Men er det rerouting hvis du hopper på si, et senere fly Oslo-Zurich?
Old 27-04-2009, 10:35   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Så er det forskjeller mellom EU/EØS-området og den ville vesten - i europeisk luftfart er det European Commission Regulation 261/2004 som gjelder. Som en liten praktisk opplysning, så må også amerikanske flyselskap som tar av fra euroeiske flyplasser følge dette direktivet.

TOS, det ser ut som kanskje du har blitt lurt da - kompensjon skal utbetales ved alle former for rerutinger. I Artikkel 7 til direktivet sies det hvilken kompensasjon som skal utbetales, men denne kan bli redusert til det halve hvis betingelsene i ledd 2 oppfylles.
Jeg kikket på direktivet her om dagen, og jeg kan ikke se at man refererer til Artikkel 7 når det diskuteres delays (i artikkel 6). Der refereres det kun til Artikkel 9, som sier noe om rett til overnatting og mat/drikke ved forsinkelser.

Spørsmålet er om hvordan man tolker en forsinkelse som gjør at man ikke er tilstede i tilstrekkelig tid før neste avgang. Det som står om forsinkelser er "When an operating air carrier reasonably expects a flight
to be delayed beyond its scheduled time of departure:....", og så noe om lengden på flygningene og forsinkelsens lengde. Jeg vil tro at SAS (i mitt siste tilfelle) ikke forventet at flygningen skulle bli forsinket før de oppdaget at flyet fra CPH til OSL var så til de grader overbooket. Om jeg/vi skulle hatt rett på kompensasjon så er det snakk om 250 EUR per person (eller 1000 EUR totalt, siden vi var 4 stk) siden vi ble drøyt 3.5 timer forsinket hjem til TOS.

Forrige gang det skjedde ble vi vel ca 2 timer forsinket pga delay ut fra OSL (på vei til TLS via FRA).

Last edited by TOS; 27-04-2009 at 10:38.
Old 27-04-2009, 14:13   #16
3tflyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
SAS er da normalt ganske punktlig. Neppe noe problem med den forbindelsen.
Det stemmer nok det, men det skal ikke så mye til i TRD før en blir 20-30 min. forsinket og da blir det værre i OSL! Jeg ville nok prøvd å ta et tidligere fly fra TRD dersom det er mulig.
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2009, 19:13   #17
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Ser det er ulike meninger om det, men lar den nok stå som den står, så får det bli SAS sin byrde om de gjør at jeg mister 77W-en.

Vil jo også tro at de kan holde tilbake SK841 noe om de vet at jeg kommer.

Last edited by ex_trd; 27-04-2009 at 19:18.
Old 27-04-2009, 22:03   #18
O_K_
ScanFlyer Silver

SAS mener jo at det skal gå, og min erfaring fra ganske mange TRD-OSL-XXX turer er at det går fint. Problemet er når du skal andre veien med 45-50 min på deg, da kan stressnivået stige til bekymringsfulle høyder. Særlig når jeg skulle rett i en bedre middag, hvor jeg absolutt ikke ville miste forretten.

Du får ha en god tur da! :-)

Posting Rules