![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Da hjalp det ikke å få inn F100er som delvis erstattere for MD80ene F100: http://www.airliners.net/open.file/791662/L/ MD-83: http://www.airliners.net/open.file/790700/L/
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
|
![]()
Dette var synd... Hadde ikke fått med meg at de hadde problemer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
da er det på tide å spille Queen igjen.... "Anotherone bites the dust". JetsGo var vel et offer for "me-too" syndromet, eller too little too late. Det spørs om vi ikke er på vei til bake til slik det var før, med to konkurrenter som passer på hverandre i hvert marked. I Australia er Ansett vs Qantas blitt Virgin Blue vs. Qantas, i Norge har SAS vs Braathens blitt SAS Braathens vs Norwegian, og i Canada blir det AC vs WestJet mot tidlgere AC va Canadian. Markedsmekanismene ser ut til å gjøre at man står igjen med to aktører i hvert markled
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]()
Men vi har fortsatt <<Jet på boks>> eller Canjet som de egentlig heter.
![]() Edit: folk hadde visst problemer med bildet. Så jeg byttet det med et annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
Tipper vi i de fleste land vil stå igjen med et stort fullserviceselskap, og et lavprisselskap, som deler markedssegmentene mellom seg. Så vil det i større land kunne være flere selskaper, som i USA (selv om det nok kommer en stor shakeout der snart) eller de to LCCene i UK. I mindre internasjonale markeder, som i skandinavia, vil man nok se regionale snarere enn nasjonale selskaper, slik at vi får SAS vs et fusjonert DY/NB/LF/FlyMeToo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 180
|
![]() Quote:
![]() Tur jag inte klickade på den länken då, men jag har F-secure Internet Security! ![]()
__________________
So far: 159 flights, 27 airlines, 48 airports |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]()
Hva synes du er den beste strategien for de som er igjen i markedet. Hva skal de gjøre nå?
Westjet gjør dette: -De skal sørge for at det kommer spesielle rabbaterte billetter for de strandede Jetsgopassasjerene. (De tilbyr CAD 35 + taxes for Jetsgo crew og piloter). AirCanada sa dette: -Vi skal forsøke å bedre kapasiteten. Her er uttalelsen Det er starten på "spring break" her i Canada. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
|
![]()
Ikke direkte uventet. Jetsgo har slitt lenge.
Er ikke helt enig med deg, CK. Det kanadiske markedet er stort nok til aa understoette mer enn to aktoerer. Det blir litt som aa si at det bare er plass til American og jetBlue i USA ... Det var nok foerst og fremst fuelprisen som tok rotta paa dem, samt til en viss grad priskonkurranse fra de andre ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Canada er jo noe helt annet enn USA. WestJet begynner å bli så store nå at det vil bli vanskelig for en tredje aktør å hevde seg. Det blir som Color Air som kom i kryssilden mellom BU og SK i 1998-1999. Det vil nok sikkert være plass (i en periode) for nisjeoperatører både i Canada (som CanJet) og Australia (som OzJet) og andre markeder. Men, jeg tror at vi på sikt vil se en konsolidering rundt to store aktører i mindre markeder, som Australia, Canada og Skandinavia. Vi ser det også i Tyskland, der den den store samlingen LCC'er nå begynner å minske.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
|
![]()
Det er fortsatt langt igjen før WestJet når størrelsen til f.eks Canadian som var AC`s konkurrent tidligere. Canada hadde jo i flere år 4 aktører; Air Canada, CP Air, Wardair og Pacific Western...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,890
|
![]()
Du husker helt korrekt KOG(Kloke Ord fra Groennland).....PWA, Wardair og CP ble til Canadi>n......mener at CP-Air ble solgt til enten PWA eller Wardair rett foer...(CP Air var jo en del av CP-Rail som ennaa eksisterer....)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]() Quote:
Og flyr man lavere så bruker man mer drivstoff, og det var vel ikke akkurat bra for lommeboka, som MOW sier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Wow...dette var en big surprise! Hadde overhodet ikke fått med meg at de hadde problemer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]()
-Aksjene til Westjet økte med 35,7%
-Aksjene til Air Canada økte med 35,5% I framtiden så er det best å holde seg unna flyselskap som har denne mannen bak spakene. Michel Leblanc har tidligere styrt: -Quebecair -Intair -Royal Aviation -Canada 3000 -Jetsgo Timeline for canadian airlines |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
|
![]()
Det var vel PWA som "kjøpte" CP-Air... Wardair kom vel inn på et senere tidspunkt..eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
|
![]()
Korrekt. Korthistorien:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
|
![]()
Da husket jeg ikke så galt... Wardairs A310 gikk vel til det canadiske luftforsvaret?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
|
![]()
Fire av dem gjorde det .. de oevrige flyr naa for Onur Air, Air India, MNG Cargo, det franske og thailandske luftforsvaret (sistnevnte crashet en), SATA Int'l, TAP, Aeroflot ... Islandsflugs TF-ELE var ogsaa planlagt levert til Wardair ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
|
![]()
Historien om Monsieur LeBlanc ..... god lesning.
http://www.theglobeandmail.com//servlet/story/RTGAM.20050312.wxrleblanc12/BNStory/Business |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Det var i de dager, da jeg var ofte i Thailand... | Bluetail | TripReports | 30 | 08-03-2013 18:06 |
Historie... | EB | Flyforum | 13 | 27-02-2007 22:59 |
Det var tider det var stass å reise! | C172 | Flyforum | 10 | 07-01-2007 08:23 |
Da var 757 totalt historie | LN-MOW | Flyforum | 3 | 29-04-2005 08:47 |
If first you don't succeed.... JetsGo II ?? | CK | Flyforum | 5 | 02-04-2005 06:13 |