Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2005, 09:20   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Da var Jetsgo historie

Quote:
MONTREAL, March 11 /CNW/ - Jetsgo Corporation announced today that it is ceasing all operations effective immediately.
Her finner dere linken til kilden: http://www.cnw.ca/en/releases/archiv.../11/c3606.html

Da hjalp det ikke å få inn F100er som delvis erstattere for MD80ene

F100: http://www.airliners.net/open.file/791662/L/
MD-83: http://www.airliners.net/open.file/790700/L/
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 09:26   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
Default Re: Da var Jetsgo historie

Dette var synd... Hadde ikke fått med meg at de hadde problemer...
EB is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 10:50   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Da var Jetsgo historie

da er det på tide å spille Queen igjen.... "Anotherone bites the dust". JetsGo var vel et offer for "me-too" syndromet, eller too little too late. Det spørs om vi ikke er på vei til bake til slik det var før, med to konkurrenter som passer på hverandre i hvert marked. I Australia er Ansett vs Qantas blitt Virgin Blue vs. Qantas, i Norge har SAS vs Braathens blitt SAS Braathens vs Norwegian, og i Canada blir det AC vs WestJet mot tidlgere AC va Canadian. Markedsmekanismene ser ut til å gjøre at man står igjen med to aktører i hvert markled
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 13:12   #4
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Re: Da var Jetsgo historie

Men vi har fortsatt <<Jet på boks>> eller Canjet som de egentlig heter.



Edit: folk hadde visst problemer med bildet. Så jeg byttet det med et annet.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 13:18   #5
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Da var Jetsgo historie

Quote:
Originally posted by CK
Markedsmekanismene ser ut til å gjøre at man står igjen med to aktører i hvert markled
Blir vel lett slik i en bransje med kombinasjonen sterk konkurranse, store kapitalutgifter som terksel, og få muligheter til å gjemme seg for konkurrenten når man er innenfor.

Tipper vi i de fleste land vil stå igjen med et stort fullserviceselskap, og et lavprisselskap, som deler markedssegmentene mellom seg. Så vil det i større land kunne være flere selskaper, som i USA (selv om det nok kommer en stor shakeout der snart) eller de to LCCene i UK. I mindre internasjonale markeder, som i skandinavia, vil man nok se regionale snarere enn nasjonale selskaper, slik at vi får SAS vs et fusjonert DY/NB/LF/FlyMeToo.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 13:38   #6
Henrik
ScanFlyer Blue
 
Henrik's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 180
Default Re: Da var Jetsgo historie

Quote:
Originally posted by TheDane
Quote:
Originally posted by Arrow
Men vi har fortsatt <<Jet på boks>> eller Canjet som de egentlig heter.

Bilde av Canjet
Ved ikke om det bare er mig. Men min Norton Internet Security 2005 kommer op med en advarsel efter at jeg har klikket på billedet af Canjet. Det ser ud til at en ekstra pop-up forsøger at åbne og nedlaste noget virusagtigt på computeren.

Norton Internet Security kommer med en advarsel på højeste niveau som siger at en virus var nedlastet, men omgående fjernet igen.

Tur jag inte klickade på den länken då, men jag har F-secure Internet Security!
__________________
So far:
159 flights, 27 airlines, 48 airports
Henrik is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 13:54   #7
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Re: Da var Jetsgo historie

Hva synes du er den beste strategien for de som er igjen i markedet. Hva skal de gjøre nå?

Westjet gjør dette:
-De skal sørge for at det kommer spesielle rabbaterte billetter for de strandede Jetsgopassasjerene. (De tilbyr CAD 35 + taxes for Jetsgo crew og piloter).

AirCanada sa dette:
-Vi skal forsøke å bedre kapasiteten. Her er uttalelsen

Det er starten på "spring break" her i Canada.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 14:21   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
Default Re: Da var Jetsgo historie

Ikke direkte uventet. Jetsgo har slitt lenge.
Er ikke helt enig med deg, CK. Det kanadiske markedet er stort nok til aa understoette mer enn to aktoerer. Det blir litt som aa si at det bare er plass til American og jetBlue i USA ...

Det var nok foerst og fremst fuelprisen som tok rotta paa dem, samt til en viss grad priskonkurranse fra de andre ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 15:40   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Da var Jetsgo historie

Canada er jo noe helt annet enn USA. WestJet begynner å bli så store nå at det vil bli vanskelig for en tredje aktør å hevde seg. Det blir som Color Air som kom i kryssilden mellom BU og SK i 1998-1999. Det vil nok sikkert være plass (i en periode) for nisjeoperatører både i Canada (som CanJet) og Australia (som OzJet) og andre markeder. Men, jeg tror at vi på sikt vil se en konsolidering rundt to store aktører i mindre markeder, som Australia, Canada og Skandinavia. Vi ser det også i Tyskland, der den den store samlingen LCC'er nå begynner å minske.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 18:06   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
Default Re: Da var Jetsgo historie

Det er fortsatt langt igjen før WestJet når størrelsen til f.eks Canadian som var AC`s konkurrent tidligere. Canada hadde jo i flere år 4 aktører; Air Canada, CP Air, Wardair og Pacific Western...
EB is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 21:58   #11
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Da var Jetsgo historie

Quote:
Originally posted by EB
Det er fortsatt langt igjen før WestJet når størrelsen til f.eks Canadian som var AC`s konkurrent tidligere. Canada hadde jo i flere år 4 aktører; Air Canada, CP Air, Wardair og Pacific Western...
Men det var i et gjennomregulert marked. Det var veldig få steder de konkurrerte direkte med hverandre. Og om jeg ikke husker helt feil gikk PWA og Wardair inn i CP som ble Canadi>n som gikk inn i AC. Men det kan hende jeg husker litt feil her.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 22:30   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,890
Default Re: Da var Jetsgo historie

Du husker helt korrekt KOG(Kloke Ord fra Groennland).....PWA, Wardair og CP ble til Canadi>n......mener at CP-Air ble solgt til enten PWA eller Wardair rett foer...(CP Air var jo en del av CP-Rail som ennaa eksisterer....)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2005, 23:55   #13
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Re: Da var Jetsgo historie

Quote:
Originally posted by LN-MOW
Ikke direkte uventet. Jetsgo har slitt lenge.
Er ikke helt enig med deg, CK. Det kanadiske markedet er stort nok til aa understoette mer enn to aktoerer. Det blir litt som aa si at det bare er plass til American og jetBlue i USA ...

Det var nok foerst og fremst fuelprisen som tok rotta paa dem, samt til en viss grad priskonkurranse fra de andre ...

Det var også et krav om at de måtte fly under 26.000 fot fordi de hadde hatt flertallige problemer på slutten. Som f. eks motorstans, og for lite drivstoff. Canadiske luftfartsmyndigheter fulgte nøye med etter at slike episoder oppsto oftere enn "normalt".
Og flyr man lavere så bruker man mer drivstoff, og det var vel ikke akkurat bra for lommeboka, som MOW sier.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2005, 01:07   #14
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Re: Da var Jetsgo historie

Wow...dette var en big surprise! Hadde overhodet ikke fått med meg at de hadde problemer!
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 12-03-2005, 04:58   #15
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Re: Da var Jetsgo historie

-Aksjene til Westjet økte med 35,7%
-Aksjene til Air Canada økte med 35,5%

I framtiden så er det best å holde seg unna flyselskap som har denne mannen bak spakene. Michel Leblanc har tidligere styrt:

-Quebecair
-Intair
-Royal Aviation
-Canada 3000
-Jetsgo


Timeline for canadian airlines
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2005, 07:18   #16
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
Default Re: Da var Jetsgo historie

Det var vel PWA som "kjøpte" CP-Air... Wardair kom vel inn på et senere tidspunkt..eller?
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2005, 07:25   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
Default Re: Da var Jetsgo historie

Korrekt. Korthistorien:

Quote:
Canadian Airlines International began in 1988 after takeovers and mergers between a number of smaller Canadian Airlines (Canadian Pacific Airlines/CP Air, Pacific Western Airlines, Nordair, Eastern Provincial Airways).

After Canadian Airlines was formed it took over Wardair Canada in 1989 as a move to be stronger in the face of Air Canada. Wardair's Boeing 747-200s and DC10-30s became part of the Canadian fleet as did Wardair's and Pacific Western's Boeing 737-200 fleets giving Canadian a 737 fleet size of almost 50 jets.

From 1990 Boeing 747-400s were introduced along with Airbus A320s, the Boeing 767-300 being introduced two years before. American Airlines acquired a 33 percent interest in Canadian in 1995.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2005, 07:28   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,352
Default Re: Da var Jetsgo historie

Da husket jeg ikke så galt... Wardairs A310 gikk vel til det canadiske luftforsvaret?
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2005, 07:41   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
Default Re: Da var Jetsgo historie

Fire av dem gjorde det .. de oevrige flyr naa for Onur Air, Air India, MNG Cargo, det franske og thailandske luftforsvaret (sistnevnte crashet en), SATA Int'l, TAP, Aeroflot ... Islandsflugs TF-ELE var ogsaa planlagt levert til Wardair ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2005, 05:42   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
Default Re: Da var Jetsgo historie

Historien om Monsieur LeBlanc ..... god lesning.

http://www.theglobeandmail.com//servlet/story/RTGAM.20050312.wxrleblanc12/BNStory/Business

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Det var i de dager, da jeg var ofte i Thailand... Bluetail TripReports 30 08-03-2013 18:06
Historie... EB Flyforum 13 27-02-2007 22:59
Det var tider det var stass å reise! C172 Flyforum 10 07-01-2007 08:23
Da var 757 totalt historie LN-MOW Flyforum 3 29-04-2005 08:47
If first you don't succeed.... JetsGo II ?? CK Flyforum 5 02-04-2005 06:13


All times are GMT +2. The time now is 13:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.