![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei! Skal om et par dager ut på en ferietur som først tar meg
1. TRD-OSL-LHR med SK, så LHR-AMS med KL samme ettermiddag, men med en separat billett. 2. Noen dager etter bærer det avgårde EIN-LHR med KLM Cityhopper, for så å reise videre med BA LHR-HKG samme kveld. 3. På returen fra HKG er det først HKG-LHR med BA, så videre med SK LHR-OSL-TRD. Mitt spørsmål er da som følger; vil det være mulig å sjekke bagasjen gjennom hele veien på hver av de tre turene? Det hadde jo vært uhyre praktisk....om det skulle utgjøre noen forskjell, reiser jeg med e-ticket på alle segmenter. Spør her siden det er mye folk som kan sakene sine her ![]() Takk, takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SK / BA / KL vil ikke akseptere gjennomsjekk av bagasje når man har e-ticket, for det er ingen mulighet for dem å sjekke om denne billetten fortsatt er gyldig. Og når en billett er kjøpt separat så mister man som regel denne retten. (Unntakene er som regel hvis det er innenfor samme selskap)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
For å si det enkelt,brutalt og sånn det er.
Så lenge du har separate billetter skal du A L D R I få sjekket bagasjen igjennom.. Dette har ingenting med kundevennlighet å gjøre eller noe,men ett prinsipp. Og bakgrunnen for dette prinsippet er at dette med gjennomsjekk av bagasje er forbeholdt de som kjøper gjennomgående billetter.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nuvel, så firkantet er det nå ikke.
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Auda, dette så ikke det minste bra ut. Vi får se, da, om vi får det til...
Uansett - takker for svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Escaping the blue box
|
![]()
Poenget er vel ikke bare gjennomsjekk av bagasjen. Det er passasjeren selv som er problemet. Ved å booke enkeltstrekninger selv, har passasjeren full mulighet til å omgå minstekravene til transfertid. Hvis han da blir sjekket gjennom, har plutselig selskapet på innkommende flight ansvaret om han skulle bli for sen til å nå utgående flight, i motsetning til passasjeren selv, og må da bære kostnaden ved ev. ombooking. Dette er selvfølgelig en uønsket ekstrakostnad for flyselskapet...
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her var det dog kun snakk om gjennomsjekking av bagasje. Jeg har den hele og fulle forståelse for at et selskap ikke vil sjekke en person gjennom, så jeg er fullt og helt forberedt på å sjekke inn på nytt, men håpet det kunne være mulig å sjekke bagasjen helt frem, så gå til Flight Connections centre på transferflyplassen og sjekke inn til neste flight, og bare vise bagasjetaggene slik at disse blir linket til den innsjekkingen.
Kan ikke helt se det store problemet med dette, men så er jeg ikke den som sitter bak skranken heller ![]() Ha en god dag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Innen samme selskap, og i allefall hos SAS, så har det fungert fint å sjekke bagasje helt frem selv om det er separate billetter. Det har jeg gjort mange ganger uten noe problem. Men det er en stund siden sist jeg gjorde det, så jeg vet ikke om de har skjerpet inn praksisen.
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det største problemet er som jeg sa, at de andre selskapene har ingen mulighet for å sjekke at din billett er fortsatt gyldig på et fremmed selskap. KL har ikke tilgang til BA's e-ticket database, og en pen utskrift er liksom ikke godt nok, når det hele må bekreftes gjennom sjekkinnsystemet.
Å manipulere systemet til å ta imot en ekstra destinasjon som ikke kan bekfreftes, er i mine øyne et grovt overtramp av sjekkinnagenten i det gjeldende selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Arrow:Dette kan jeg jo forsåvidt skjønne, men er det ikke slik at bagasjen uansett ikke kommer med flyet om passasjeren ikke er med??
Derfor virker det på meg som noe firkantet å ikke akseptere dette, spesielt dersom det ikke koster det selskapet som sjekker inn bagasjen noe ekstra... Hvorfor i all verden skulle en passasjer ønske å sjekke bagasjen videre dersom han selv vet at han ikke skal videre med den flighten som står på e-ticketutskriften? Bagasjen kommer jo uansett ikke fram uten at passasjeren er med... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
SAS tillater gjennomsjekk av baggasje selv om man har e-ticket på et selskap uten e-ticket interline avtale (annen interline avtale må selvfølgelig finnes). Forutsetningen er at passasjeren kan vise til papirer som gjør det sannsynlig at vedkommende har en slik reise (utskrift av itinerary f.eks.) og at minimum connecting time er innenfor akseptabelt nivå. Gjennom-innsjekking (er det et bra norsk ord?
![]() Alle selskaper har matching av baggasje fra fremmede selskaper (skal ha det ihvertfall) og skal ikke aksepteres før vedkommende er sjekket inn.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Betyr det jeg har sitert til ovenfor at bagasje fra fremmede selskaper godt kan sjekkes fram til bestemmelsesstedet, men at den ikke kommer ombord på flyet med mindre passasjeren er sjekket inn? I så fall er jo dette strålende, da dette løser problemet DY refererte til over. Endret for å legge til: Det går jo eventuelt an å sjekke inn på internett på forhånd til neste segment dersom det skulle gjøre saken bedre... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Angående e-tickets etc, så är det ju till och med problem inom SAS...
När de tidigare försökt sätta samman två e-tickets (separata SAS bokningar) vid incheckning, så har det aldrig gått eftersom det är två e-tickets. Det är tydligen en brist i systemet som skulle fixas. Mycket märkligt tycker jag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Escaping the blue box
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hjertelig takk, TUC og Superhai, det er tydelig at dere har peiling på hvordan dette foregår!
![]() Jeg rapporterer hvordan det går i de tre tilfellene SK/BA, KL/BA og BA/SK når det blir aktuelt! Og til dem som mener at det burde kjøpes gjennomgående billetter uansett; ja, det hadde vært ideelt, men gitt at planer endres og budsjettet ikke tillater fullprisbilletter, er dette dessverre ikke mulig. Man får derfor gjøre det beste ut av det med de ressurser og andre forutsetninger man har... God natt fra en fattig, men reiseglad student ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Eurowings med virtual interlining med Norwegian og SunExpress | Someone | Flyforum | 4 | 03-05-2019 18:07 |
Ryanair skal teste interlining | SQ321 | Flyforum | 7 | 20-04-2016 10:57 |
KLM + Widerøe har interlining | ThePassenger | Flyforum | 7 | 27-01-2015 15:16 |
Star Alliance ruller endelig ut e-ticket interlining | MD90 | Flyforum | 5 | 13-12-2004 17:23 |
BA med 100% eticket interlining med oneworld-partnere | MD90 | Flyforum | 1 | 28-10-2004 21:23 |