![]() |
|
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Hvor fort vil du den skal taxe?
![]() Alt ifra 1km/t til take-off hastighet (hvis en setter det på spissen) ![]() Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Taxiing
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Dit "daffer" det i en bedagelig hastighet som piloten råder over.
Noen piloter taxer fort, mens andre ser ut til å ha meeeget god tid, varierer også med stressnivået.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Og nederlendere har en tendens til å takse liiiitt fortere enn visse andre piloter som frekventerer Sola.
![]() Men anyway, noen som har noen konkrete data?
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Er det ikke noe med at Statens vegvesen har satt fartsgrensen for taxing i Norge - og at fartsgrensen, som både biler og fly skal overholde på tarmac er type 30 km/h - hvis jeg husker riktig fra et eller annet kurs??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]()
Vil det si at politiet kan stå på tarmacen og taue inn fly som taxer for fort??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
En 737 har vel anbefalt grense på 20 knop, med max 12 i svinger hvis jeg husker riktig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Man ble jo ihvertfall skremt med at politiet kunne finne på å ha kontroll av kjøretøyene inne på området, også radarkontroll. Noen som kan si noe mer om hvem som setter fartsgrense, og hvordan dette opprettholdes? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banned
Join Date: Dec 2008
Location: Trondheim
Posts: 137
|
![]()
Sitat flyger USA: "You shouldn't taxi any faster than you can walk" (men dette gjelder vell for småfly?)
:S Last edited by enva; 28-03-2009 at 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
På gardermoen har jeg hørt flygelederne ikke liker at flyene går "into the small numbers" - som er ved 30 knop.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
|
![]()
Det er hvertfall et vellkjent fenomen at de som tidligere har vært jagerflyvere, taxer en god del fortere enn de som kun har fløyet prop. og deretter har tatt utsjekk på f.eks. 737.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
|
![]()
Ryktene skal vel også ha det til at Ryanair-piloter er blant de mest hyppige "råtaxerne" der ute, for å spare tid. Om det er sant aner jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
I gamle dager (=på FBU) taksa alltid BU mye fortere enn SK.
![]() Når du idag ser forskjell på taksefart vet du hvor kapteinen kommer fra... ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Jeg trodde det gikk på det at den som takset fortest var den som hadde siste flighten sin for dagen.
![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
Från NG Flight Crew Training Manual: "Taxi speed should be closely monitored during taxi out, particularly when the active runway is some distance from the departure gate. Normal taxi speed is approximately 20 knots, adjusted for conditions. On long straight taxi routes, speeds up to 30 knots are acceptable, however at speeds greater than 20 knots use rudder pedal steering only. When approaching a turn, speed should be slowed to an appropriate speed for conditions. On a dry surface, use approximately 10 knots." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
Har sett enkelte "Do-trengte" kapteiner taxe langt fortere enn det
![]()
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor mange B737-400 i SK's flåte? | haavig | Flyforum | 17 | 25-09-2010 21:47 |
Hvor kan en se oljesølet? | Chriscross | Reiseforum | 0 | 01-07-2010 22:14 |
Hvor fort er det mulig å fly | BlackWolf | Flyforum | 11 | 05-09-2006 08:36 |
Hvor mange B737-200 hadde KLM? | EB | Flyforum | 1 | 29-10-2004 09:35 |