Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2005, 13:58   #1
AH05
Newcomer
 
AH05's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 6
Default Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

GARDERMOEN (VG) SAS vurderer nok en gang å gjenåpne ruten Oslo-New York, og leter med lys og lykte etter gamle Boeing 767-fly som de kvittet seg med for ett år siden.

Men det vil koste: Å sjekke ut flygere og kabinpersonale på nytt er antydet å koste flere hundre millioner.

En rekke norske SAS-flygere har satt seg på liste for å fly den store Boeing'en. Både fordi langruter ansees som en attraktiv jobb i selskapet, og til dels for å slippe all internturbulensen omkring dannelsen av SAS Braathens - som fortsatt ikke er noe flyselskap, men et billettselskap.

- Det pågår et arbeid hvor vi vurderer ny New York-rute både fra Oslo og Stockholm, men jeg kan ikke nå svare på hvor og hvordan vi vil ekspandere i rutenettet, sier Lars Lindgren, sjef for langruteselskapet SAS Intercont.

Unødig dyrt

Mange i SAS mener det var korttenkt og unødig dyrt å kvitte seg med Boeing 767-maskinene som før ble brukt på New York-ruter og på Østen-ruter. SAS satset på de enda større Airbus A330 og A340, som de nå har 13 av, men sa fra seg opsjoner på enda flere Airbus'er da beinharde sparekrav ble hengende som en sylkvass giljotin over hele selskapet.

Situasjonen er nå at man hverken har nye Airbus'er eller eldre Boeing'er til å øke trafikken.

SAS har merket at andre selskap har spist seg grådig inn på deres egne gamle markeder, ved at Finnair nå har tatt jafs av det skandinaviske markedet mot Østen og USA. Og det amerikanske Continental flyr med suksess på New York-Oslo.

Var alene

Continental hadde en trafikk-vekst over Atlanteren med 15 prosent og ca. 100000 passasjerer i februar i år. De oppgir ikke passasjertall for enkelt-ruter, men det årlige volumet Oslo-New York er på ca. 60000 reisende. Med unntak av noen få charter-turer, er den amerikanske giganten alene om dette markedet nå.

Dette markedet var SAS alene på. Nå kan det bli rådyrt å gjenåpne den.

Boeing 767 anses som en maskin med god kapasitet for New York, men disse flyene er ifølge SAS-sjef Lindgren ikke lenger lett å få tak i

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269182
AH05 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 14:04   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Skulle nästan tro att VG sitter och läser detta forum.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 14:09   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Ja ,det vill jo i alle fall være en av de bedre kildene de benytter
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 15:10   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Ja vi kan jo håpe...:smokin
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 16:32   #5
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Tror 907 vil bare bli et stort pengesluk igjen. Åpne en sommerrute, men la den ligge om vinteren. Norge er et lite land, og ikke kom og fortell meg at det kommer masse transitpassasjerer for det gjør det ikke. Ihvertfall ikke frivillig. Da er det reroutinger på gang, pga av fulle fly et annet sted i Europa eller kanselleringer.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 16:37   #6
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Er nok ikke plass til 2 aktører på OSL-EWR når selv en aktør ikke klarte det. Om SAS åpner OSL-ERW så blir det tapsprosjekt nr xx. Tenk nytt og finn en annen destinasjon er min mening.
Et annet poeng som også er nevnt tildigere, er at SAS gir nye ruter alt for kort tid til å etablere. Er også overrasket over at en satser på vintersesongen på OSL-EWR. De starter når vintersesongen skal starte mest sannsynlig....de la ned ruta i mars...rett for høysesongen....
DY is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 19:00   #7
plane-spotter
ScanFlyer Blue
 
plane-spotter's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

som jeg har sagt tidligere i andre tråder, Oslo - Minneapolis/St.Paul ville jo vert ypperlig.
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 19:11   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute


Med tilgang på A330-200 vil man vel kunne starte opp så snart maskinen(e) er tilgjenngelig. En 767 operasjon vil det ta månder å stable på beina , om det ikke blir WetLease , men da blir det nok bråk med foreningene.

13April er det vel Generalforsamling, og styremøte i forkant, vil tro at om man rundt dette tidspunktet ( om ikke før) må har kokt i hop en plan som inneholder en forsterket intercont satsning.

Kan jo tenkes at om man fikk A330-200'n inn til sommerprogrammet på OSL-EWR . for så å trappe ned til 767 W05/06 , og ta da buss-200'n i bruke på andre destinasjoner.

Destinasjonen som velges i USA må vel enten være en destinasjon med en god Alliert for videre trafikk (ORD) , eller en destinasjon med mye Nordmenn(Scandinaver) , EWR kommer man da kansje ikke unna, med var det slik at det var 4000 Nordmenn i Houston ? men trolig ikke så mange andre Scandinaver ???

/G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 19:21   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute


http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=3352
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 19:31   #10
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Quote:
Originally posted by LN-BRK

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=3352
Tror de fleste har sett den for lenge siden
DY is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 09:55   #11
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Quote:
Originally posted by plane-spotter
som jeg har sagt tidligere i andre tråder, Oslo - Minneapolis/St.Paul ville jo vert ypperlig.
I så tilfelle hadde nok selskapet hett Northwest Airlines - og de tror jeg nok ikke vi får se med det første. :
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 13:32   #12
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Hvorfor har SAS en slik ensidig fokus på EWR mon tro. I den tiden de samarbeidet tett med CO hadde jo dette noe for seg, men når det nå er UA som er partner måtte det vel være bedre å flytte OSL-New York over til JFK hvor UA vel har flere avganger.

OG, om det nå hadde vært riktig spenst i lanseringen , hadde SAS skaffet nok materiell til å operere JFK-OSL-BKK med gjennomgående rutenummer. Mange fluer i en smekk kunne man ha fått der :
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 13:47   #13
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

hvorfor ensidig fokus på new york? Jo fordi Continental sikkert tar pax fra CPH i tillegg til at man har mistet mange opprinnelige kunder på OSL-EWR . Cont. har varslet videre ekspansjon fra skandinavia til US. Strategisk må det jo lønne seg for SAS å starte opp ruten igjen, og heller tape på ruten enn å overlate hele markedet til Cont. Det er vel også et signal fra SAS om at ingen utenlandske selskaper skal få monopol på en rute fra skandinavia. NORGE ER ET LITE LAND, altså det er ikke stort nok marked til å starte opp mange DAGLIGE langdistanseruter (det er det business-pax vil ha). til f.eks ASIA. Da er det bedre å bruke CPH, og mate folk inn dit. CPH-HKG hadde vært noe..
morr is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 14:06   #14
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Quote:
Originally posted by morr
hvorfor ensidig fokus på new york?
Jeg tror det er smart å åpne rute til New York, men mitt ankepunkt er hvorfor NEWARK og ikke JFK ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 14:17   #15
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Nå må ledelsen i SAS slutte å drikke whisky under møtene...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 14:20   #16
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Quote:
Originally posted by Isbamse
Nå må ledelsen i SAS slutte å drikke whisky under møtene...
Trodde det var "Gammel dansk" det gikk i.
DY is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 17:10   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Quote:
Originally posted by Farmer

Jeg tror det er smart å åpne rute til New York, men mitt ankepunkt er hvorfor NEWARK og ikke JFK ?
Fordi de flyr dit fra CPH og ARN.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 17:13   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Newark ligger nærmere Manhattan... Newark er en mye bedre flyplass... Pluss at SAS etter Virgin var tidligst ute med å bruke Newark - nå har nesten alle andre selskap fulgt etter.
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 17:15   #19
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Om SAS starter opp rute fra Oslo til New York så er det ganske innlysende at det blir EWR. Noe annet ville vært dumt tror jeg. SAS er allerede inn på EWR og kostnader ved innstillinger etc vil være langt mindre da en kan booke passasjerer om på ruter til de andre skandinaviske destinasjonene. Dessuten er EWR en bra flyplass.
DY is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 17:18   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
Default Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Hva er bra med JFK - unntatt spottermulighetene?
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS vil gjenåpne København-Shanghai FlightDeck Flyforum 63 09-03-2010 13:56
Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY CK Flyforum 63 07-10-2005 14:47
SAS vil gjenåpne OSL - EWR vadheim Flyforum 19 31-05-2005 19:27


All times are GMT +2. The time now is 00:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.