![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Tomme butikkhyller
Butikkhyllene på Svalbard tømmes fordi SAS Braathens fyller flyene med turister framfor mat og post. I flere år har beboerne i Longyearbyen på Svalbard slitt med tomme butikkhyller og treg postgang. Problemet er størst i vintersesongen da SAS Braathens fyller flyene med turister isteden for å frakte varer og post. - Kundene er frustrerte og irriterte over at de ikke får de varer de trenger, sier Jan Haugen som er sjef på Svalbardbutikken. Lokalpolitiker Ellen Lian mener situasjonen er uholdbar. Mer her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/svalbard/4531325.html Ser at det vurderes å be konkurransetilsynet se på SAS sin måte å operere til LYR. Men positivt at SAS etter dette plutselig ser at en kan øke antall avganger, og at man er villig til å vurdere antall avganger neste vinter også. Media har makt forstår en! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
yea so ??
SAS Braathens er ikke ett fraktselskap, de frakter i hovedsak passasjerer og tar med frakt NÅR MULIG.. De er ikke forpliktet til å ta med frakt ei heller forpliktet til å ofre passasjer intekter framfor frakt som man tjener mye mindre på.. Om Svalbards befolkning ikke er fornøgd er det ingenting iveien for å leie inn rene fraktfly der jeg regner med at BUSK kan stille med fly, eller ett rendyrket fraktselskap...
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2004
Posts: 75
|
![]() Quote:
![]()
__________________
m@tti dah king |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
|
![]()
Butikkene bør vel betale mer da for frakt... At et passasjerselkap skal tenke mest på frakt er nytt for meg... Men kritikk av SAS gir spalteplass...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Oppfatter ikke dette som kritikk mot SAS...., eller..., egentlig ser det jo sånn ut da, men ansvaret burde plasseres hos myndighetene. Det er de som har bestemt at vi skal ha bosetting der, og da får man sørge for at alt nødvendig "ting-og-tang" til et normalt daglig virke er å få tak i. Man har også bestemt seg for hvilken type bosetting man vil ha (et vanlig normalt samfunn, ikke en polar-stasjon) , så da bør det også sørges for at de familiene som bor der har en tilnærmet grei valgmulighet når det gjelder div. varer. Dette med "tomme butikkhyller" er et "problem" som greit burde la seg løse. En "so what?"-innstilling til "problemene" man har på Svalbard, er kanskje typisk for oss som bare kan stikke innom en butikk, kiosk, bensinstasjon e.l. døgnet rundt, året rundt og kjøpe hva det skal være...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Innbilte meg at det fantes avtaler på hvor mye frakt og post som skulle fraktes opp til LYR? F.eks har vel en del ID-passasjerer brent seg på at det ikke var mulig å være med, selv om det tilsynelatende var ledige seter ombord...?
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
Avtalene for frakt/post ligger der og er oppfylt men volumet i vintermånedene er større enn de avtalene som ligger.
Forøvrig er det jo morsomt å se svaldbardpostens eminente redaktør som igjen roper etter Norwergian når det i de værste vintermånedene er et kapasitetsproblem. Jeg synes ikke lokalsamfunnet var særlig flink å bruke Norwegian de månedene de fløy på Svalbard...selv ikke de som ropte høyest om at SAS Braathens måtte få konkuranse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]()
(TOS LYR er den aller beste flystrekningen jeg noen gang har flydd i kongeriket Norge.) Men jeg trodde rett og slett at det meste kom med båt, og at bare ferskvarer kom med fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]()
Hvor mye er mesteparten av vinteren? Midten av desember til begynnelsen av mars?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Jobber på SAS Cargo i Tromsø, og vi føler denne problemstillingen på kroppen hver dag. SAS Cargo er et selskap som disponerer den ledige belly-kapasiteten til alle SAS-flyselskap; hvilket vil si at man stort sett aldri vet hvor mye cargo man kan få med på en avgang før like før flyet går. Vi prøver å samarbeide med leverandører på fastlandet og butikkene/hotellene på LYR om planleggingen av fraktfremføringen, ved hjelp av foreløpige pax-tall. Men disse tallene kan plutselig øke, kanskje til og med samme dag, slik at max-vekt og volum gjør at man ikke får sendt all den frakta man ønsket. Det er mao ganske uforutsigbart (med mindre flyene er fulle av pax...)
Når det gjelder post, har SAS Braathens og Posten en avtale om at det skal være minst 400kg post per flyavgang, og minst 7000kg i løpet av en uke. I fjor på denne tiden klarte vi (SAS Cargo) å få til en seteblokkeringsavtale med SAS Braathens, slik at vi visste hvor mange ledige seter det _minst_ ville være per flyavgang. Dette har ikke SAS Braathens ønsket i år, sannsynligvis for at de ønsker å selge flest mulig seter (hvilket selvfølgelig er forståelig). Det har vært flere aktører (flyselskaper, charterselskaper) som har vurdert å starte opp med rene frakteruter til LYR, men når de har fått vite hvor lite betalingsvillige aktørene på Svalbard er, ser de at det ikke er økonomi i det. Vi har i de siste tre mnd chartret x antall fly fra SAS Braathens for å få transportert opp gjenligg av post og frakt. Da laster vi både i belly og i setecontainere i kabinen. (Noe vi også gjør på enkelte pax-flights). Var selv med på en slik slik avgang i forrige uke, for å være med på å losse flyet på svalbard. (for å rekke å komme oss ned til TOS igjen før morgenavgangene kl 0700...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Fjorden fryser vel i gjennomsnitt til i november og , isen går vel i april/mai......... Det er ganske langt nord dette. Huff, så kaldt dette her ble da...........hutre hutre
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Ja, det er ikke alle som skjønner hvor langt nord de egentlig har bosatt seg.... Man kan rett og slett ikke forvente seg å leve akkurat slik man gjør nede på fastlandet. Svalbard er et spesialtilfelle, og kommer sannsynligvis alltid til å være det så lenge det bare bor noen få tusen der oppe...
Eivind |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Jeg oppfatter at artikkelen er et lite spark til SAS Braathens også, men jeg undrer meg litt over kritikken. De næringsdrivende synes det er dumt at SAS Braathens sørger for at turistene - som legger igjen penger så de skal kunne leve - kommer oppover. Hvis det hadde vært motsatt hadde det også vært galt.
Og når de heller ikke er villige til å betale fraktekostnader, blir dette bare surmaget kritikk best egnet til å fnyse av. Passer det ikke, er det nok av plass i resten av Norge!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Til opplysning så har vi hittil i år hatt 8 charteravganger TOS-LYR, som kun har vært lastet med frakt og post. Det er en veldig stor økning fra tidligere år, hvilket også gjenspeiler flere pax på pax-flights.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tomme seter ved nødutgang? | FO33 | Småprat | 8 | 29-01-2025 12:34 |
Flyver DY med tomme fly? | MD80Kristian | Flyforum | 60 | 16-03-2010 10:24 |
Bizjetene flyr tomme mesteparten av tiden. | C172 | Flyforum | 0 | 01-05-2006 09:37 |
"SAS-flygere tapper flyene tomme for strøm" | Falcon | Flyforum | 8 | 27-03-2006 18:47 |