Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2005, 18:32   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Styret i Avinor ga 2. mars tilslutning til at tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal åpnes igjen når sprengstoff fra krigens dager er fjernet. Det skal også gjennomføres store utbedringsarbeider i terminalområdet på lufthavnen.



Tverrbanen har vært stengt for fly over 10 tonn siden januar 2004 på grunn av svikt i bærekonstruksjonen i to områder. Tverrbanen benyttes nå kun av helikopter og mindre privatfly. Det har vært vurdert som påkrevet å gjennomføre dreneringsarbeider for å unngå fortsatt utvasking i grunnen. Under dette arbeidet ble det i oktober 2004 funnet sprengstoff under rullebanen. Det er funnet totalt 11 kanaler med sprengstoff. Kanalene går under hele banen og ble anlagt av tyskerne for eventuell demolering. Forsvaret og Rogaland politidistrikt er med i prosessen med registrering og håndtering. Sprengstoffet er klassifisert av Forsvaret og anbefalt fjernet.

Arbeidene på tverrbanen skal gjennomføres i 2005.


Store endringer også i terminalområdet
I 2005 vil samtlige av de mest benyttete publikumsområdene ved Stavanger lufthavn, Sola også bli gjenstand for ombygging eller oppgradering. Lufthavnen vil bli større, få bedre tilgjengelighet og bli mer moderne.

Arbeidene på Sola vil gjennom året berøre forskjellige deler av avgangs- og ankomstområdene for både inn- og utland. Passasjerstrømmene vil derfor fortløpende bli endret i tråd med fremdrift og på en slik måte at de til enhver tid tilfredsstiller kravene til sikkerhet.

Første fase i arbeidene på landsiden omfatter utvidelse av avgangs- og ankomstområdet utland, samt brann- og ventilasjonsteknisk oppgraderinger. Ankomsthallen utland åpner etter planen i juni 2005 og avgangshallen etter planen juni 2006. De brann- og ventilasjonstekniske arbeidene ferdigstilles etter planen i mars 2006. Ny dutyfreebutikk skal være på plass i april 2006.

Kontaktpersoner:
Lufthavnsjef Leif Lorentzen, Stavanger lufthavn, Sola,
telefon 952 62 276

Direktør Anders Kirsebom, Avinor AS,
telefon 913 94 385

Avinor.no
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2005, 18:48   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,156
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

det var gode nyheter... noen av de litt gamle kanskje. Men det blir tøft å ligge på solastranden nå. på varme sommerdager...

Hvor store fly kan lande og/eller ta av på bane 11/29? (2449 meter)
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2005, 19:13   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Har både landet og tatt av med B737-200 på tverrbanen...
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2005, 19:37   #4
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Skal tro om man oppgraderer terminalen med samme typer skilter som en finner på OSL, ARN, CPH...
Flyplassen slik den er i dag virker nedslitt og klar for en oppgraederinger på de fleste områdene. Bra at noe gjøres. Klarer en å få åpnet tverrbanen for trafikk er det også flott. Har landet på den flere ganger. Men nesten litt uventet at man klarer å finne penger til dette - typisk norsk ville jo vært å bare la den ligge der.
DY is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2005, 14:17   #5
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Quote:
Originally posted by Twin Otter
Hvor store fly kan lande og/eller ta av på bane 11/29? (2449 meter)
Rullebane 11/29 er godkjent for operasjoner med fly som har "aerodrome reference code" E eller mindre, dvs vingespenn på maksimum 64m, maksimum hjulspenn 13m. Med andre ord kan 11/29 brukes av f.eks. Boeing 747-400, Boeing 777-300, Airbus A340-600, Ilyushin Il-96. Men når det er sagt så er det jo verdt å nevne at det under utflyvning fra 11 er relativt høyt terreng. Fra 29 derimot møter man ikke på hindringer før man passer sydspissen av Sumburgh (Shetland), om man er så heldig å gå klar av Jotun A/B og Ringhorne.

Når det gjelder rullebane 18/36 så er denne godkjent for fly også med "aerodrome reference code" F. De har maksimum vingespenn på 79m, og maksimum hjulspenn på 15m. 18/36 kan i tillegg derfor brukes av blant annet Antonov An-124 og Lockheed C-5 Galaxy.

...og lufthavnsjef og direktør må nok studere historien litt nøyere. 11/29 har vært "stengt" siden midten av oktober 2003, ikke januar 2004.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 06:42   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Hvor ofte var tverrbanen i bruk før den ble stengt. Det er heller sjelden at jeg har landet eller tatt av fra dennen banen. Og Stavanger har jeg fløyet til fra mange ganger i året i sikkert 25 år...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 09:50   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Vil anta at man ikke brukte denne banen særlig mye, men kanskje mer som alternativ når "hovedbanen" skulle vedlikeholdes etc. Vindretning vil jeg også anta spiller inn.
Tverrbanen er jo kortere så en foretrekker nok den andre banen.
Spørs om det er noe tall for hvor mye banen ble brukt. Lages/logges dette i statistikk-skjema?
DY is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 10:51   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Kan jo bli litt distraksjoner for flygerne ved innflygning fra vest om sommeren

Men det hadde kanskje vært en ide å sjekke om det ligger noe med smell i under hovedstripa også?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 14:39   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

18/36 er vel bygd etter krigen, så den har man vel kanskje litt mer kontroll på....

Man har vel unngått å bruke 11/29 av flere årsaker. Den ene er vel en smule mangel på ILS, fra sjøen er det vel bare mulig med DME/LOC approach, fra øst enda mindre. LN-ATC kan vel korrigere hvis jeg tar feil.
I tillegg er det jo dårlig med parallelle taxebaner, så det må bli litt langt mellom landinger og avganger. Problem i rushtiden, ja....

(Edit: Tyrkleif...)
Stone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 14:40   #10
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Quote:
Originally posted by EB
Hvor ofte var tverrbanen i bruk før den ble stengt.
Tja, den var vel i bruk litt nå og da. Men når vinden oversteg ca 25kts fra øst/vest ble ofte 11/29 benyttet som hovedbane, i første omgang for landing om ikke annet. Vi har iallefall i perioden "uten" 11/29 hatt nokså mange værsituajsoner hvor banen har vært ønsket fra pilotenes side. Om jeg ikke husker feil så var vel 18/36 "stengt" nesten en hel dag rundt årsskiftet pga for sterk vestavind.

Når 36 var i bruk så hendte det at trafikk fra Flesland ønsket å benytte 11 for å korte ned innflyginga. Det hendte vel også at trafikk fra Østlandet ba om å lande på 29. Ved 18 i bruk så var UK-flightene ivrige på å requeste 11, på samme måte som f.eks. Danish Air Transport fra Billund/Esbjerg ønsket 29.

Og så kommer jo selvfølgelig dette med vedlikehold på 18/36 inn i bildet, det være seg asfaltering, maling etc.

Quote:
Originally posted by DY
Spørs om det er noe tall for hvor mye banen ble brukt. Lages/logges dette i statistikk-skjema?
Så vidt jeg vet loggføres ikke dette noen plass.

Quote:
Originally posted by Isbamse
Men det hadde kanskje vært en ide å sjekke om det ligger noe med smell i under hovedstripa også?
18/36 er laget etter krigen, så den skal i utgangspunktet ikke være "bestykket". Men i nærheten av krysset mellom 11/29 og 18/36 skal det fortsatt være sprengstoff, noe som det er planer om å fjerne iløpet av våren.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2005, 14:48   #11
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal gjenåpnes

Quote:
Originally posted by StoneMan har vel unngått å bruke 11/29 av flere årsaker. Den ene er vel en smule mangel på ILS, fra sjøen er det vel bare mulig med DME/LOC approach, fra øst enda mindre. LN-ATC kan vel korrigere hvis jeg tar feil.
I tillegg er det jo dårlig med parallelle taxebaner, så det må blr litt langt mellom landinger og avganger. Problem i rushtiden, ja....
Til 11 har man alt man trenger, både ILS, VOR/DME og TACAN. Men, som du sier, når det gjelder 29 er det verre. Derfor kan den ofte ikke benyttes om det er vestavær med lavt skydekke, selv om vinden tilsier at 29 absolutt burde brukes. Det å få ILS til 29 blir nok ikke aktuelt med det første, siden terrenget østover blir for høyt til å tillate noe særlig lavere minima.

Når det gjelder mangel på parallelle taksebaner er dette absolutt noe vi merker ja. Vi må vel i verste fall øke minimumsavstanden mellom landende fly til ca 12 NM, mot dagens 5 NM til 18/36 siden enten fly må backtracke etter landing, eller taxe på banen for å komme i posisjon for avgang. Det kreves god planlegging og godt samarbeid mellom TWR og APP for å få til smidig trafikkavvikling på 11/29. Trur/håper vi skal kjøre noen run med 11/29 i approach-simulator før banen er klar.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fuelrestriksjoner på Stavanger lufthavn Sola Sola-ENZV Flyforum 9 18-08-2014 07:07
Stavanger lufthavn, Sola, 75 år Kenneth Flyhistorisk forum 2 26-02-2012 21:38
Parkering ved Spotterplattform. Stavanger Lufthavn Roxman NSFF-forum 45 12-06-2011 00:25
Stavanger Lufthavn, Sola; 19.08.2009 Roxman Bilder & foto 3 21-08-2009 21:05
Sola Stavanger lufthavn ATC-flyradar Flyforum 10 01-06-2007 00:09


All times are GMT +2. The time now is 13:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.