![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Styret i Avinor ga 2. mars tilslutning til at tverrbanen ved Stavanger lufthavn, Sola skal åpnes igjen når sprengstoff fra krigens dager er fjernet. Det skal også gjennomføres store utbedringsarbeider i terminalområdet på lufthavnen.
Tverrbanen har vært stengt for fly over 10 tonn siden januar 2004 på grunn av svikt i bærekonstruksjonen i to områder. Tverrbanen benyttes nå kun av helikopter og mindre privatfly. Det har vært vurdert som påkrevet å gjennomføre dreneringsarbeider for å unngå fortsatt utvasking i grunnen. Under dette arbeidet ble det i oktober 2004 funnet sprengstoff under rullebanen. Det er funnet totalt 11 kanaler med sprengstoff. Kanalene går under hele banen og ble anlagt av tyskerne for eventuell demolering. Forsvaret og Rogaland politidistrikt er med i prosessen med registrering og håndtering. Sprengstoffet er klassifisert av Forsvaret og anbefalt fjernet. Arbeidene på tverrbanen skal gjennomføres i 2005. Store endringer også i terminalområdet I 2005 vil samtlige av de mest benyttete publikumsområdene ved Stavanger lufthavn, Sola også bli gjenstand for ombygging eller oppgradering. Lufthavnen vil bli større, få bedre tilgjengelighet og bli mer moderne. Arbeidene på Sola vil gjennom året berøre forskjellige deler av avgangs- og ankomstområdene for både inn- og utland. Passasjerstrømmene vil derfor fortløpende bli endret i tråd med fremdrift og på en slik måte at de til enhver tid tilfredsstiller kravene til sikkerhet. Første fase i arbeidene på landsiden omfatter utvidelse av avgangs- og ankomstområdet utland, samt brann- og ventilasjonsteknisk oppgraderinger. Ankomsthallen utland åpner etter planen i juni 2005 og avgangshallen etter planen juni 2006. De brann- og ventilasjonstekniske arbeidene ferdigstilles etter planen i mars 2006. Ny dutyfreebutikk skal være på plass i april 2006. Kontaktpersoner: Lufthavnsjef Leif Lorentzen, Stavanger lufthavn, Sola, telefon 952 62 276 Direktør Anders Kirsebom, Avinor AS, telefon 913 94 385 Avinor.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,156
|
![]()
det var gode nyheter... noen av de litt gamle kanskje. Men det blir tøft å ligge på solastranden nå. på varme sommerdager...
Hvor store fly kan lande og/eller ta av på bane 11/29? (2449 meter) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Har både landet og tatt av med B737-200 på tverrbanen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Skal tro om man oppgraderer terminalen med samme typer skilter som en finner på OSL, ARN, CPH...
Flyplassen slik den er i dag virker nedslitt og klar for en oppgraederinger på de fleste områdene. Bra at noe gjøres. Klarer en å få åpnet tverrbanen for trafikk er det også flott. Har landet på den flere ganger. Men nesten litt uventet at man klarer å finne penger til dette - typisk norsk ville jo vært å bare la den ligge der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
Når det gjelder rullebane 18/36 så er denne godkjent for fly også med "aerodrome reference code" F. De har maksimum vingespenn på 79m, og maksimum hjulspenn på 15m. 18/36 kan i tillegg derfor brukes av blant annet Antonov An-124 og Lockheed C-5 Galaxy. ...og lufthavnsjef og direktør må nok studere historien litt nøyere. 11/29 har vært "stengt" siden midten av oktober 2003, ikke januar 2004. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Hvor ofte var tverrbanen i bruk før den ble stengt. Det er heller sjelden at jeg har landet eller tatt av fra dennen banen. Og Stavanger har jeg fløyet til fra mange ganger i året i sikkert 25 år...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Vil anta at man ikke brukte denne banen særlig mye, men kanskje mer som alternativ når "hovedbanen" skulle vedlikeholdes etc. Vindretning vil jeg også anta spiller inn.
Tverrbanen er jo kortere så en foretrekker nok den andre banen. Spørs om det er noe tall for hvor mye banen ble brukt. Lages/logges dette i statistikk-skjema? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Kan jo bli litt distraksjoner for flygerne ved innflygning fra vest om sommeren
![]() Men det hadde kanskje vært en ide å sjekke om det ligger noe med smell i under hovedstripa også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]()
18/36 er vel bygd etter krigen, så den har man vel kanskje litt mer kontroll på....
Man har vel unngått å bruke 11/29 av flere årsaker. Den ene er vel en smule mangel på ILS, fra sjøen er det vel bare mulig med DME/LOC approach, fra øst enda mindre. LN-ATC kan vel korrigere hvis jeg tar feil. I tillegg er det jo dårlig med parallelle taxebaner, så det må bli litt langt mellom landinger og avganger. Problem i rushtiden, ja.... (Edit: Tyrkleif...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
Når 36 var i bruk så hendte det at trafikk fra Flesland ønsket å benytte 11 for å korte ned innflyginga. Det hendte vel også at trafikk fra Østlandet ba om å lande på 29. Ved 18 i bruk så var UK-flightene ivrige på å requeste 11, på samme måte som f.eks. Danish Air Transport fra Billund/Esbjerg ønsket 29. Og så kommer jo selvfølgelig dette med vedlikehold på 18/36 inn i bildet, det være seg asfaltering, maling etc. Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
Når det gjelder mangel på parallelle taksebaner er dette absolutt noe vi merker ja. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fuelrestriksjoner på Stavanger lufthavn Sola | Sola-ENZV | Flyforum | 9 | 18-08-2014 07:07 |
Stavanger lufthavn, Sola, 75 år | Kenneth | Flyhistorisk forum | 2 | 26-02-2012 21:38 |
Parkering ved Spotterplattform. Stavanger Lufthavn | Roxman | NSFF-forum | 45 | 12-06-2011 00:25 |
Stavanger Lufthavn, Sola; 19.08.2009 | Roxman | Bilder & foto | 3 | 21-08-2009 21:05 |
Sola Stavanger lufthavn | ATC-flyradar | Flyforum | 10 | 01-06-2007 00:09 |