![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Under den "kalde" krigen så var det jo vel kjent at Sovjetunionen (USSSR) hadde spioner over alt, også i USA . Mange av dem drev industrispionasje og resultatet ser man bla. igjen i en del sovjetiske fly som har en ganske slående likhet med med de amerikanske orginalene.
Spørsmålet mitt er derfor om det finnes en liste, eller om vi kan lage en liste over hvilke fly som ble "kopiert" i gamle Sovjetunionen ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
Husker ikke hva TU maskinen heter, men den er uslåelig lik Boeing 757en
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Il-62 er vel ikke helt ulik VC-10. Last edited by TOS; 27-02-2009 at 00:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
Russisk DC-3:
http://en.wikipedia.org/wiki/Li-2 Etter hva jeg ser så er den ikke en direkte kopi, men lisensiert. Hvor de har fått lisensen fra skal jeg ikke si for sikkert.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Fant enTU-204http://www1.airpics.com/view/140054/...zburg-Austria/og den er jo ikke helt ulik den ordinale 757
http://www1.airpics.com/viewclean.php?imgid=140871 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
Akkurat. Men hvilket land er det da? Tydeligvis greit for USA, siden de var på fabrikken, men lisensen kommer mest sannsynlig ikke fra Amerika - iflg wiki
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Jeg ble litt i tvil da jeg så TU-204 bildet. Noe av det første jeg tenkte var at "her må han ha funnet et bilde av feil fly. Det der er jo en 757". Når jeg så litt nærmere etter så jeg at motoren er ulik det jeg ellers har sett på 757-maskiner. Selv winglets er jo så og si prikk like...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,393
|
![]()
Ja, 204 ble tilbudt med winglets som standard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
på TU-204'en så er nesen annerledes, motorene annerledes, vingeprofilen annerledes og haleflaten noen få cm høyere.....Men en riktig lekker maskin, og går til værs som en rakett
![]() ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() Last edited by ENGM RAMP; 27-02-2009 at 02:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]()
Bortsett fra at her visste det seg at kopien ikke var like bra som orginalen og måtte blant annet utstyres med støttehjul
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Det er riktig at flyet opprinnelig het PS-84. Det er også riktig at PS betyr passarzhirskij samoljot. Derimot er resten feil. Flyet ble satt i produksjon på Flyfabrikk nummer 84. Så tallet 84 refererer til flyfarbikken ikke nummeret i rekken. I 1942 ble typen omdøpt til Lisunov Li-2. Da var produksjonen flyttet fra Khimki utenfor Moskva til Tashkent. Man regner med at 4,937 Li-2 ble bygd. Kun én er flydyktig og det er HA-LIX. Det interessante med Li-2 er at den beholdt den opprinnelige konfigurasjonen til de tidlige DC-3ene og DSTene med dør på høyre side. Alle militære (C-47, C-48, C-49, C-50, C-51, C-52, C-53, C-68, C-84, C-117, C-129 og marinens R4D-maskiner) hadde dørene på venstre side. Unntaket var vel C-41 som var en DC-3-253A med ti seter. Fokker hadde også rettigheter til å bygge DC-2 og DC-3 på lisens. Det samme hadde Nakajima Hikoki i Japan.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Når det gjelder alt tøvet som står over her om spionasje, så er det stort sett det - tøv. Til grunn for det ligger det en fordom om at vi i vesten var så mye lenger framme en sovjeterne teknologisk at de måtte "stjele" fra oss. Det er en sannhet med enorme modifikasjoner.
Utgangspunktet for mye av den teknologiske utviklingen i øst og vest på 50- og 60-tallet som vi her snakker om kommer fra Penemünde i Tyskland. Både vestmaktene og Sovjetunionen "rekrutterte" de beste hjernene fra Hitlers think tank og ga dem et nytt liv. Noen av de store spionskandalene på femtitallet var knyttet til dette miljøet. Hvis vi ser på hvem som vant kappløpet ut i verdensrommet så var det sovjetiske miljøet. Det var ikke før 1969 at amerikanerene tok igjen sovjeterne. Dette går mer på å løse teknologiske oppgaver på tilsvarende måter. Boeing, Douglas og Convair løste en oppgave med tre firemotorsfly som til forveksling (for den jevne mann på gata) er like. VC-10 og Il-62 er overfladisk like, men Iljushin-maskinen er større, har lengre rekkevidde og har løst problematikken rundt halen på en helt annen måte enn Vickers gjorde. Så har vi Trident, 727 og Tu-154. Der lå nok "spionasjen" i Seattle. Engelskmennene var først ute og inviterte Boeing til å være med, men pga BEAs fram og tilbake tok det lang tid, så Boeing bygde en variant som var slik den opprinnelige Trident skulle vært. Caravelle, DC-9, BAC 1-11, Fokker Fellowship - korte distanser, motor i halen, innebygde trapper. Hvem stjal fra hvem? Comet, Tu-104, Avro Ashton, Avro Canada 102 - tilsvarende. Man løser utfordringer basert på tilgjengelig teknologi og hvilken oppgave som produktet skal fylle. Det var også en interessant sak for mange år siden der Hitachi (tror jeg det var) beskylte Tandberg for å ha kopiert deres nye fantastisk lydhode. Tandberg på sin side beskyldte Hitachi for å ha spionert på dem. Konklusjonen ble at glupe ingeniører i Norge og Japan fant ut omtrent det samme samtidig.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Takk til KOG for fine utfyllende informasjon om dette emnet.
Sovjetunionen var nok blant de flinkeste i klassen når det gjaldt industrispionasje,men det er helt sikkert andre land og produsenter som fulgte med på hva konkurrentene drev med, det være seg både i øst og vest. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Russiske bombefly | SBT | Flyteknisk forum | 5 | 25-11-2015 23:32 |
Russiske småfly borte? | Tertit54 | Flyforum | 6 | 05-05-2013 19:32 |
Russiske presidenten`s fly | JanSev | Bilder & foto | 28 | 29-04-2010 23:46 |
flymodell av russiske flytyper.. | B767 | Samlerhjørnet | 11 | 15-09-2007 11:34 |
Russiske obervasjonsfly over Danmark | Blubird | Flyforum | 5 | 03-07-2006 16:50 |