Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-02-2009, 23:44   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Spørsmål Russiske kopier!

Under den "kalde" krigen så var det jo vel kjent at Sovjetunionen (USSSR) hadde spioner over alt, også i USA . Mange av dem drev industrispionasje og resultatet ser man bla. igjen i en del sovjetiske fly som har en ganske slående likhet med med de amerikanske orginalene.
Spørsmålet mitt er derfor om det finnes en liste, eller om vi kan lage en liste over hvilke fly som ble "kopiert" i gamle Sovjetunionen ??
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2009, 23:51   #2
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Under den "kalde" krigen så var det jo vel kjent at Sovjetunionen (USSSR) hadde spioner over alt, også i USA . Mange av dem drev industrispionasje og resultatet ser man bla. igjen i en del sovjetiske fly som har en ganske slående likhet med med de amerikanske orginalene.
Spørsmålet mitt er derfor om det finnes en liste, eller om vi kan lage en liste over hvilke fly som ble "kopiert" i gamle Sovjetunionen ??
Jeg kan kun bidra med TU-144, populært kalt Concordski på grunn av slående likhet med det britisk/franske Concorde.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2009, 23:53   #3
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Russiske kopier!

Husker ikke hva TU maskinen heter, men den er uslåelig lik Boeing 757en
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 00:04   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Originally Posted by LN-CMN View Post
Husker ikke hva TU maskinen heter, men den er uslåelig lik Boeing 757en
TU-204, er det ikke?

Il-62 er vel ikke helt ulik VC-10.

Last edited by TOS; 27-02-2009 at 00:07.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 00:22   #5
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Russiske kopier!

Russisk DC-3:
http://en.wikipedia.org/wiki/Li-2

Etter hva jeg ser så er den ikke en direkte kopi, men lisensiert. Hvor de har fått lisensen fra skal jeg ikke si for sikkert..
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 00:29   #6
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Russiske kopier!

Fant enTU-204http://www1.airpics.com/view/140054/...zburg-Austria/og den er jo ikke helt ulik den ordinale 757
http://www1.airpics.com/viewclean.php?imgid=140871
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 00:33   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
Russisk DC-3:
http://en.wikipedia.org/wiki/Li-2

Etter hva jeg ser så er den ikke en direkte kopi, men lisensiert. Hvor de har fått lisensen fra skal jeg ikke si for sikkert..
Et avsnitt fra siden du linker til:

Quote:
The Soviet Union had already received its first DC-2 in 1935 and although a total of 18 DC-3s had been ordered on 11 April 1936, the Soviets managed to purchase 21 DC-3s before World War II. The arrangement (possibly through a third country) accompanied a production license "for free" on 15 July 1936. Lisunov spent two years at the Douglas Aircraft Company, between 1938 and 1940 and modified the C-47 into a Soviet version, which was given the designation PS-84 (Passazhirskiy Samolyot 84, passenger airplane 84).
-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 00:53   #8
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Russiske kopier!

Akkurat. Men hvilket land er det da? Tydeligvis greit for USA, siden de var på fabrikken, men lisensen kommer mest sannsynlig ikke fra Amerika - iflg wiki
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 01:07   #9
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Russiske kopier!

Jeg ble litt i tvil da jeg så TU-204 bildet. Noe av det første jeg tenkte var at "her må han ha funnet et bilde av feil fly. Det der er jo en 757". Når jeg så litt nærmere etter så jeg at motoren er ulik det jeg ellers har sett på 757-maskiner. Selv winglets er jo så og si prikk like...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 01:11   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Selv winglets er jo så og si prikk like...
Men der var faktisk Tuupoleven først ute. Husker jeg så den i TNT-farger fra skolebussen da jeg gikk på videregående (2000-2002).
Martin is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 01:13   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,393
Default Re: Russiske kopier!

Ja, 204 ble tilbudt med winglets som standard.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 02:11   #12
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Russiske kopier!

på TU-204'en så er nesen annerledes, motorene annerledes, vingeprofilen annerledes og haleflaten noen få cm høyere.....Men en riktig lekker maskin, og går til værs som en rakett Iallefall når den var her og fløy for TNT
__________________
I´ve been Teslified

Last edited by ENGM RAMP; 27-02-2009 at 02:15.
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 07:14   #13
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Jeg kan kun bidra med TU-144, populært kalt Concordski på grunn av slående likhet med det britisk/franske Concorde.
Russerne greide vel å skaffe seg tegningene til Concorde og TU144 var vel ferdig bare litt etter Concorde. Stor oppstandelse da den ble presentert på Paris Air Show, men den tragiske styreten stoppet vel effektivt salget av flyet.
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 07:18   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Il-62 er vel ikke helt ulik VC-10.
Bortsett fra at her visste det seg at kopien ikke var like bra som orginalen og måtte blant annet utstyres med støttehjul
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 08:46   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
Russisk DC-3:
http://en.wikipedia.org/wiki/Li-2

Etter hva jeg ser så er den ikke en direkte kopi, men lisensiert. Hvor de har fått lisensen fra skal jeg ikke si for sikkert..
Den fikk de nødvendigvis fra Douglas som eide rettighetene.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 09:03   #16
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Originally Posted by ENKB View Post
Russerne greide vel å skaffe seg tegningene til Concorde og TU144 var vel ferdig bare litt etter Concorde. Stor oppstandelse da den ble presentert på Paris Air Show, men den tragiske styreten stoppet vel effektivt salget av flyet.
Sovjet var visstnok et stykke på vei uansett, men litt spionasje skal vi nok ikke se bort ifra
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 09:10   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Quote:
The Soviet Union had already received its first DC-2 in 1935 and although a total of 18 DC-3s had been ordered on 11 April 1936, the Soviets managed to purchase 21 DC-3s before World War II. The arrangement (possibly through a third country) accompanied a production license "for free" on 15 July 1936. Lisunov spent two years at the Douglas Aircraft Company, between 1938 and 1940 and modified the C-47 into a Soviet version, which was given the designation PS-84 (Passazhirskiy Samolyot 84, passenger airplane 84).
Dette illustrerer med all mulig tydelighet svakheten ved Wikipedia. Her har en halvskolert røver lagt inn noe vedkommende tror er riktig. Dette er vel dokumentert og har vært det i 70 år. Sovjetunionen kjøpte 21 DC-3-maskiner direkte fra Douglas og gjennom forskjellige forhandlere mellom november 1936 og mars 1939. Minst to ble levert som "byggesett" for å danne grunnlaget for lisensproduksjon. Vladimir Mjasischev ledet arbeidet med å sette i gang produksjonen inntil han ble arrestert i 1938. Da tok Boris Lisunov over og han fikk to fine år i Santa Monica. Da han kom tilbake til Moskva ledet han arbeidet med å tilpasse flyet til sovjetisk industri og metoder.

Det er riktig at flyet opprinnelig het PS-84. Det er også riktig at PS betyr passarzhirskij samoljot. Derimot er resten feil. Flyet ble satt i produksjon på Flyfabrikk nummer 84. Så tallet 84 refererer til flyfarbikken ikke nummeret i rekken. I 1942 ble typen omdøpt til Lisunov Li-2. Da var produksjonen flyttet fra Khimki utenfor Moskva til Tashkent. Man regner med at 4,937 Li-2 ble bygd. Kun én er flydyktig og det er HA-LIX.

Det interessante med Li-2 er at den beholdt den opprinnelige konfigurasjonen til de tidlige DC-3ene og DSTene med dør på høyre side. Alle militære (C-47, C-48, C-49, C-50, C-51, C-52, C-53, C-68, C-84, C-117, C-129 og marinens R4D-maskiner) hadde dørene på venstre side. Unntaket var vel C-41 som var en DC-3-253A med ti seter.

Fokker hadde også rettigheter til å bygge DC-2 og DC-3 på lisens. Det samme hadde Nakajima Hikoki i Japan.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 09:23   #18
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Russiske kopier!

Når det gjelder alt tøvet som står over her om spionasje, så er det stort sett det - tøv. Til grunn for det ligger det en fordom om at vi i vesten var så mye lenger framme en sovjeterne teknologisk at de måtte "stjele" fra oss. Det er en sannhet med enorme modifikasjoner.

Utgangspunktet for mye av den teknologiske utviklingen i øst og vest på 50- og 60-tallet som vi her snakker om kommer fra Penemünde i Tyskland. Både vestmaktene og Sovjetunionen "rekrutterte" de beste hjernene fra Hitlers think tank og ga dem et nytt liv. Noen av de store spionskandalene på femtitallet var knyttet til dette miljøet.

Hvis vi ser på hvem som vant kappløpet ut i verdensrommet så var det sovjetiske miljøet. Det var ikke før 1969 at amerikanerene tok igjen sovjeterne.

Dette går mer på å løse teknologiske oppgaver på tilsvarende måter. Boeing, Douglas og Convair løste en oppgave med tre firemotorsfly som til forveksling (for den jevne mann på gata) er like. VC-10 og Il-62 er overfladisk like, men Iljushin-maskinen er større, har lengre rekkevidde og har løst problematikken rundt halen på en helt annen måte enn Vickers gjorde.

Så har vi Trident, 727 og Tu-154. Der lå nok "spionasjen" i Seattle. Engelskmennene var først ute og inviterte Boeing til å være med, men pga BEAs fram og tilbake tok det lang tid, så Boeing bygde en variant som var slik den opprinnelige Trident skulle vært.

Caravelle, DC-9, BAC 1-11, Fokker Fellowship - korte distanser, motor i halen, innebygde trapper. Hvem stjal fra hvem?

Comet, Tu-104, Avro Ashton, Avro Canada 102 - tilsvarende. Man løser utfordringer basert på tilgjengelig teknologi og hvilken oppgave som produktet skal fylle.

Det var også en interessant sak for mange år siden der Hitachi (tror jeg det var) beskylte Tandberg for å ha kopiert deres nye fantastisk lydhode. Tandberg på sin side beskyldte Hitachi for å ha spionert på dem. Konklusjonen ble at glupe ingeniører i Norge og Japan fant ut omtrent det samme samtidig.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 09:33   #19
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Russiske kopier!

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Når det gjelder alt tøvet som står over her om spionasje, så er det stort sett det - tøv. Til grunn for det ligger det en fordom om at vi i vesten var så mye lenger framme en sovjeterne teknologisk at de måtte "stjele" fra oss. Det er en sannhet med enorme modifikasjoner.

Utgangspunktet for mye av den teknologiske utviklingen i øst og vest på 50- og 60-tallet som vi her snakker om kommer fra Penemünde i Tyskland. Både vestmaktene og Sovjetunionen "rekrutterte" de beste hjernene fra Hitlers think tank og ga dem et nytt liv. Noen av de store spionskandalene på femtitallet var knyttet til dette miljøet.

Hvis vi ser på hvem som vant kappløpet ut i verdensrommet så var det sovjetiske miljøet. Det var ikke før 1969 at amerikanerene tok igjen sovjeterne.

Dette går mer på å løse teknologiske oppgaver på tilsvarende måter. Boeing, Douglas og Convair løste en oppgave med tre firemotorsfly som til forveksling (for den jevne mann på gata) er like. VC-10 og Il-62 er overfladisk like, men Iljushin-maskinen er større, har lengre rekkevidde og har løst problematikken rundt halen på en helt annen måte enn Vickers gjorde.

Så har vi Trident, 727 og Tu-154. Der lå nok "spionasjen" i Seattle. Engelskmennene var først ute og inviterte Boeing til å være med, men pga BEAs fram og tilbake tok det lang tid, så Boeing bygde en variant som var slik den opprinnelige Trident skulle vært.

Caravelle, DC-9, BAC 1-11, Fokker Fellowship - korte distanser, motor i halen, innebygde trapper. Hvem stjal fra hvem?

Comet, Tu-104, Avro Ashton, Avro Canada 102 - tilsvarende. Man løser utfordringer basert på tilgjengelig teknologi og hvilken oppgave som produktet skal fylle.

Det var også en interessant sak for mange år siden der Hitachi (tror jeg det var) beskylte Tandberg for å ha kopiert deres nye fantastisk lydhode. Tandberg på sin side beskyldte Hitachi for å ha spionert på dem. Konklusjonen ble at glupe ingeniører i Norge og Japan fant ut omtrent det samme samtidig.
Enig, men når det gjelder TU-144 ble tegninger funnet hos sovjeterne, men de var uansett langt fremme i utviklingen, og det var endel tekniske forskjeller mellom flyene. TU-144 hadde også sin jomfrutur litt før Concorde.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 09:38   #20
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Russiske kopier!

Takk til KOG for fine utfyllende informasjon om dette emnet.
Sovjetunionen var nok blant de flinkeste i klassen når det gjaldt industrispionasje,men det er helt sikkert andre land og produsenter som fulgte med på hva konkurrentene drev med, det være seg både i øst og vest.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Russiske bombefly SBT Flyteknisk forum 5 25-11-2015 23:32
Russiske småfly borte? Tertit54 Flyforum 6 05-05-2013 19:32
Russiske presidenten`s fly JanSev Bilder & foto 28 29-04-2010 23:46
flymodell av russiske flytyper.. B767 Samlerhjørnet 11 15-09-2007 11:34
Russiske obervasjonsfly over Danmark Blubird Flyforum 5 03-07-2006 16:50


All times are GMT +2. The time now is 15:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.