![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg var i går på infomøte på Luftfartsskolen og spurte rett ut hvor mange som faller ut av utdanningen hos dem - som bruker masse penger og finner ut at de ikke greier ATPL-teorien, gir opp osv.
Han anslo dette til 1-2%. En kaptein i SAS fortalte at 40% av hans klassekamerater falt ut da han utdannet seg i USA for en del år tilbake. Så han advarte mot en økonomisk felle. Hvem har rett? Hvordan er tankebalansen hos Luftfartsskolen når det kommer til profit vs. læring? Kjenner til mange private skoler som tyner det de kan ut av personer de ser at ikke har potensiale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tallet er nok enda større en 40% iflg. det jeg har sett
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Definisjonen på frafall kan tolkes/defineres forskjellig:
- hvor mange fullfører kurset? - hvor mange består alle eksamenene? - hvor mange begynner på praktisk utdannelse? - hvor mange fullfører praktisk utdannelse? - hvor mange kommer i meningsfylt arbeid som flyger? - hvor mange kommer i meningsfylt arbeid som flyger etter å gjennomgått en periode uten nyansettelser? - hvor mange kommer i arbeid som flyger i det norske selskapet de ønsker å bli i frem til pensjonsalder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vurdering av luftfartsskolen og den nye nettbaserte teoriskolen i siste Flynytt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
1-2% kan nok stemme om de kun snakket om antall som faller fra utdannelsen underveis. Jeg kan anta at tallet er omtrent det samme for NEAR (eller hva de heter nå) på Vigra.
Det å fullføre utdannelsen er det enkleste. Det er etter utdannelsen den vanskelige jobben starter. Som Jumper skriver skal du ikke bare skaffe deg en jobb, men du skal helst ha en jobb i Norge (selv om alle under utdannelsen sier de er villige til å jobbe hvor som helst i verden) og det skal være en stabil og god jobb med gode nok betingelser slik at du kan tjene til livets opphold frem til pensjonsalderen. Så da er det bare å se på realitetene...hvilke selskaper i Norge oppfyller slike kriterier? SAS, Widerøe, Norwegian, Lufttransport, Westair (tildels) og Sundtair. Og hva er status på disse selskapene pr. dags dato? SAS har overtallighet, Widerøe har stoppet videre ansettelser for øyeblikket, Norwegian ansetter kun på kontrakt, Lufttransport ser ut til å stoppe ansettelser, Westair har akkurat sparket en del folk, og det samme med Sundtair. Med andre ord, det er et turbulent marked og den siste "oppturen" for piloter har ikke vart veldig lenge. Og ting snur fort når det først snur. For bare 9-12 måneder siden var det pilotmangel hvor selskapene konkurrerte om å tiltrekke seg nyutdannede piloter. Men etter sommeren 2008 snudde markedet opp-ned og selskapene begynte å kvitte seg med piloter i stedet. I dag er det full stopp, og jeg er glad jeg ikke er nyutdannet i disse tider. Så skal du lykkes må du har stort pågangsmot, nok penger og en god porsjon flaks for å trekke markedet på det mest optimale tidspunkt slik at du kan få nok ansatte bak deg på ansinitetslista før den neste nedturen kommer! Kanskje man kan si at dyktighet egentlig kommer i andre rekke? ![]() Men...har du lyst og er motivert, så er det bare å satse! ![]() Last edited by TCAS; 15-02-2009 at 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Markedet for veldig mange utdanninger går vel opp og ned i forhold til hvor enkelt det er å få seg en relevant jobb som betaler de utgifter man har. Forskjellen med flygerutdanningen er muligens at den er en smule mer kostbar (en aldri så liten underdrivelse, skulle jeg tro).
Sånn ut av ren nysgjerrighet: Hva koster det å utdanne seg til flyger (kun skolepenger og direkte kostnader knyttet til flytimer osv, ikke kost/losji), og hvor lang er utdanningen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Minimum 700.000 og 2-4 år. Skolene oppgir lavere beløp, men det er alltid noe ekstra som påløper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I går sa han at en utdannelse i statene koster rundt 350 000 kroner, men at alle burde ha tilgang til 600 000 kroner! Menmen. Uansett var sjefspilot i SAS Norge der, Morten Tank-Nielsen. Han og sjef i Luftfartsskolen snakket pent om hvor mange jobber det er ute og at det er et stort underskudd av piloter. Er dette for godt til å være sant? Snakket nylig med en SAS-kaptein. Hans sønn jobbet i Sterling, men nå jobber han på G-Sport! Hva menes med at Norwegian kun ansetter på kontrakt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
andeik, du bør komme i kontakt med noen som er elever/kunder hos Luftfartsskolen nå. Gjerne noen som er i ferd med å gjøre seg ferdig eller som er i USA. Da vil du får et bedre bilde av hvordan utdannelsen er og hvor mye den vil koste. Jeg har lest/hørt at prisen ofte blir nesten det dobbelte av det som blir oppgitt. Og dersom de sier prisen 350.000,-, men at du bør ha 600.000 tilgjengelig....da er det nok en del kostnader som kommer i tillegg. Så forsøk å komme i kontakt med elever på skolen
![]() Det er IKKE et stort underskudd av piloter. Det er bare tull slik markedet er i dag. Det er overskudd av erfarne piloter, og overskuddet blir nok ikke mindre. Norwegian ansetter piloter på 6 måneders kontrakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
Og det dyreste ser ut for mange å bli det å kjøpe seg timer. Desverre er det en nødvendighet for å komme seg inn hos selskaper. 2oo timer single engine og light twin gjør at det oftest den første jobben som er den vanskeligste å få..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Min erfaring som flyelev i Florida og instruktør i New Jersey (1976-77) er at ca. 25-30% avsluttet skoleperioden uten å ha tatt full utdannelse. Av de som fullførte, så er det nok bare 20-30% som fikk jobb som pilot.
Det er et nærmest groteskt overskudd av arbeidsledige piloter i markedet. Tank-Nilsens uttalelser kan vel best betegnes som vrøvl! Vi har en lang rekke tilbud fra SAS om å ta førtidspensjon eller deltid/permisjoner pga. overtallighet i pilotkorpset. SAS sier de har endel kontakter med bl.a. Park Aviation som formidler ledige jobber rundt om i verden, men de har praktisk talt null å tilby for tiden. JetBlue kan sikkert bidra med noe info når det gjelder eventuelt frafall på Phoenix East i Florida.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er ikke all som er interresert i Norge (undertegnede er vel en av dem) og det er vel ingen tvil om at det må være svært vanskelig på de trakter. Her på øyriket er det også heller dårlige tider nå men der er nå noen lyspunkter innimellom men noen mangel på flygere kan det ikke sies å være!! Det er vel noe sånt som 20% eller så (hvis det) som kommer inn i en noenlunde brukbar jobb innen rimelighetens tid...det er min antakelse ihvertfall.
Det er noe ironisk men det ser faktisk ut til at det er enklere for en nyutdannet (fra "riktig" skole) å få jobb enn for de som har mistet jobben da de enten har for mye erfaring eller "for gamle" i forhold til en som er et blankt ark og kan trenes opp til den typen flyger det aktuelle selskapet vil ha... Uansett er det en risikosport å legge ut en halv million ++ på utdanning på sjanse men den som intet våger intet vinner sies det jo. Uansett er det forferdelig mye penger for noe som kanskje aldri blir benyttet selv om det kan være aldri så moro mens det står på. Skulle jeg startet nå ville jeg definitivt støvsugd markedet for "sponsede" kurs hvor der er seleksjon for bestemte selskap (de finnes fortsatt) da en får en langt høyere sikkerhet på investeringen siden en blir blandt 8-10 av mange hundre og dermed i teorien vil ha de egenskaper og ferdigheter som selskapene er ute etter. T |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Samtidig tør man minne om Luftforsvarets Flygeskole;
- lønn under utdannelse. - flyr høy-ytelses og ganske avanserte fly fra nesten første stund. - god teoriutdannelse ved siden av flygingen. - staten som arbeidsgiver fra første stund, uavhengig av konjukturer. - god mulighet for videreutdannelse i og utenfor Forsvaret. - plikttjenesten er over før mange sivilutdannede har kommet seg i drømmejobben. - lønn under utdannelse, intet studielån. - attraktiv søker på den spissere ende av det sivile markedet ved endt plikttjeneste. - rabatt på kule solbriller, ihvertfall på flyskolen ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Fullt budsjett kan godt sendes som Excel-fil. Bare å sende PM. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er ikke nødvendig å kjøpe seg timer for å få seg jobb. Bare et lite flertall gjør det. Velger man å ta utdannelse i USA (gjennom Luftfartsskolen eller NEAR) så får man raskt 800-1000 timer ved å jobbe som instruktør. Samme mulighet finnes om man tar utdannelse her hjemme og får seg instruktørjobb i en større flyklubb hvor man lett kan pådra seg noen hundre timer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
5% av søkerne slipper igjennom opptakene, som visstnok er harde? Mange flygere i forsvaret sliter med hemorider på grunn av trykkforskjeller og G-krefter etter hva jeg har hørt? =p |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I tillegg er det mange som også blir nødt til å ta opp ekstra lån for å dekke opp de løpende rentene på lånet under utdanningen. For, til forskjell fra studielån gjennom lånekassen, begynner rentene på et vanlig banklån å løpe idet man har skrevet under på lånepapirene. Etter å ha vært gjennom mølla selv for noen år siden og fulgt med på markdet de siste 13-14 årene har jeg i alle fall bestemt meg for én ting: Jeg skal aldri anbefale noen å ta privat pilotutdanning for egne penger. Kommer man inn i Tromsø eller i Forsvaret er det bare å kjøre på. Men skal man ta privat utdanning i USA eller her hjemme skal man tenke seg svært godt om, og aldri starte på dette først og fremst fordi en eller annen man kjenner har "anbefalt" det. Jeg er gjerne med på diskusjoner om pilotmarkedet, kostnader og så videre. Men jeg har ikke lyst til å bidra til å være noen utløsende faktor for at noen velger å spille hasard med sin egen fremtidige økonomi. For det er rett og slett det en pilotutdanning er. Med mindre man sitter på tre kvart million som man ikke helt vet hva man skal bruke til, da... Noen kommer godt ut av det, men du verden så mange tragiske skjebner det er rundt omkring. Unge, kjekke gutter og jenter som kunne brukt sin tid og sine evner på noe helt annet og levd et langt bedre liv.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nick F: Jeg er helt enig! Selv er jeg nyutdanna og i en veldig god jobb. Det har gått som en drøm fra dag én (til tross for at jeg endte med å betale nesten det dobbelte av det LFS/PEA reklamerte med). MEN alikevel kvier jeg meg for å anbefale andre om å ta pilotutdannelse av de grunnene du nevner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er en av grunnene til at jeg anbefaler modulær utdanning fremfor integrert i denne tiden av luftfarten; Det er ingen forhold som rettferdiggjør å bli fort ferdig med utdannelsen nå, så da kan man like så godt ta seg god tid å jobbe ved siden av. Drar man til USA mister man denne muligheten, da alt må skje så fort pga. visum. Jeg har søkt på mange jobber, men ikke fått svar. Men jeg er heldig som har en instruktørjobb. Tross litt lån kan jeg helt ærlig si at jeg ikke angrer ett sekund. For min del handler dette mer om å kunne være fornøyd slik forholdene er nå i dag. Hvis man stadig søker etter en bedre jobb, mer penger og større bil/hus så skjønner jeg at det er bekymringverdig å ha stort lån uten bra jobb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utvidet søknadsfrist for flygerutdanning ved Universitetet i Tromsø | Keypoint | Flyforum | 2 | 04-09-2010 14:31 |
Luftfartsskolen Torp med integrert flygerutdanning! | Keypoint | General Aviation og sjøfly | 7 | 05-08-2010 15:29 |
To dræbt ved flystyrt ved Sæby | sail4fun | Flyforum | 9 | 08-04-2010 00:34 |