![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Er det FMC (eller annet system) som beregner hvor stor stigning/fpm man kan ha etter takeoff ved ulike vekter osv.? En tom B767 klatrer jo gjerne mer hissig enn en som er fullastet. Regner med at det ikke er pilotens gefühlung som avgjør dette...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Det er vel flere faktorer inne i bildet, som derated t/o-power, lufttrykk, t/o-vekt, klareringer i luftrom, etc.
Noen av pilotene her inne har vel en god forklaring hvordan dette er bundet opp? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Glem climb rate i denne sammenheng. Det er hastighet man stiger på. Det er satt en hastighet for de forskjellige faser av utflyging som man skal holde. Og i praksis så utføres dette ved at man setter den thrusten man skal ha, og holder hastigheten. Øker hastigheten så hever man nesa (og dermed øker climb rate). Faller hastigheten så senker man nesa (og senker også climb rate).
På 737 har man en knapp på MCP som heter LVL CHG (level change). Denne vil stige / synke på en gitt hastighet. Skal du stige så setter du en hastighet i vinduet, trykker LVL CHG, og F/D (evt. autopilot) vil kommandere en attitude som vil holde valgt hastighet. Samme med descent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Takker for oppklaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Glemme climb rate? Det kan man sikkert dersom man bare flyr der det er flatt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Ser siden det står F35 Landing, så flyr vel du for Widerøe, har det ikke litt å si på Company Procedures der da?
Er vel andre systemer på evt Dash 8 kontra en Boeing 737. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Ja stemmer det. Regner med du tenker på company climb procedures. Disse er designet utfra flytype og lokale forhold (eller hva jeg skal kalle det). Minstekravet til climb rate er som regel veldig konservativt i forhold til hva flyet normalt yter på to motorer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Er F35 Landing noen form for intern-kode i WF, eller hur?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
F35 landing står vel for Flaps 35 Landing, noe som er en flapsetting for landing på Dash 8 om jeg ikke husker feil.
![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Lærer noe nytt hver dag!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Climb rate Cessna U206G | C130 | Flyteknisk forum | 9 | 09-09-2017 13:05 |
Climb rate... | Blubird | Bilder & foto | 11 | 14-07-2009 14:18 |
Boeing net orders climb to zero for the year | LN-MOW | Flyforum | 2 | 22-05-2009 09:00 |
Flott climb-bilde | LN-FHU | Flyforum | 7 | 18-10-2004 09:45 |