Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2009, 23:03   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Spørsmål Climb rate

Er det FMC (eller annet system) som beregner hvor stor stigning/fpm man kan ha etter takeoff ved ulike vekter osv.? En tom B767 klatrer jo gjerne mer hissig enn en som er fullastet. Regner med at det ikke er pilotens gefühlung som avgjør dette...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2009, 07:47   #2
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Climb rate

Det er vel flere faktorer inne i bildet, som derated t/o-power, lufttrykk, t/o-vekt, klareringer i luftrom, etc.
Noen av pilotene her inne har vel en god forklaring hvordan dette er bundet opp?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 09:47   #3
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Climb rate

Glem climb rate i denne sammenheng. Det er hastighet man stiger på. Det er satt en hastighet for de forskjellige faser av utflyging som man skal holde. Og i praksis så utføres dette ved at man setter den thrusten man skal ha, og holder hastigheten. Øker hastigheten så hever man nesa (og dermed øker climb rate). Faller hastigheten så senker man nesa (og senker også climb rate).

På 737 har man en knapp på MCP som heter LVL CHG (level change). Denne vil stige / synke på en gitt hastighet. Skal du stige så setter du en hastighet i vinduet, trykker LVL CHG, og F/D (evt. autopilot) vil kommandere en attitude som vil holde valgt hastighet. Samme med descent.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 17:46   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Re: Climb rate

Takker for oppklaring.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 18:39   #5
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Climb rate

Glemme climb rate? Det kan man sikkert dersom man bare flyr der det er flatt For endel utflygninger er det i midlertid viktig å vite at man kan klarere terreng. Skal man finne nøyaktig climb rate må man nok inn i tabellene i flyets dokumentasjon, men som regel har selskapene gross mass charts og performance computere som gir deg maksimal avgangsvekt for aktuell plass og forhold. Håper det var enda litt mer info.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 20:20   #6
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Climb rate

Ser siden det står F35 Landing, så flyr vel du for Widerøe, har det ikke litt å si på Company Procedures der da?

Er vel andre systemer på evt Dash 8 kontra en Boeing 737.
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 21:17   #7
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Climb rate

Ja stemmer det. Regner med du tenker på company climb procedures. Disse er designet utfra flytype og lokale forhold (eller hva jeg skal kalle det). Minstekravet til climb rate er som regel veldig konservativt i forhold til hva flyet normalt yter på to motorer.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2009, 21:30   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Re: Climb rate

Er F35 Landing noen form for intern-kode i WF, eller hur?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2009, 19:16   #9
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Climb rate

F35 landing står vel for Flaps 35 Landing, noe som er en flapsetting for landing på Dash 8 om jeg ikke husker feil.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2009, 22:11   #10
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Re: Climb rate

Lærer noe nytt hver dag!
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2009, 23:04   #11
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Climb rate

Quote:
F35 landing står vel for Flaps 35 Landing, noe som er en flapsetting for landing på Dash 8 om jeg ikke husker feil.
Stemmer på en prikk det. "Flaps 35 landing" er en call out før landing med 35 grader flaps, hvorpå flapsettingen utføres. Som skikkelig flynerd må man også ha skikkelig flynerdnavn
F35Landing is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Climb rate Cessna U206G C130 Flyteknisk forum 9 09-09-2017 13:05
Climb rate... Blubird Bilder & foto 11 14-07-2009 14:18
Boeing net orders climb to zero for the year LN-MOW Flyforum 2 22-05-2009 09:00
Flott climb-bilde LN-FHU Flyforum 7 18-10-2004 09:45


All times are GMT +2. The time now is 17:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.