![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Er det levert noen av disse til kunder enda ?
http://www.airliners.net/photo/Airbu...211/1470002/M/ Ganske fint design ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
Ingen har fått dem levert enda, de driver fortsatt og testflyr dem, og de er vel ikke sertifisert enda heller....
M
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Location: Jessheim
Posts: 54
|
![]()
Er det noe som er aktuelt for hele 320 familien (318-321) eller kun 320 modellen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Gjetter på at det er enten alle eller ingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,586
|
![]()
Det er nok samme prosedyre som for 737-familien .. hver type må sertifiseres individuelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]()
Disse WL var skikkelig tøffe. Håper de blir et vanlig syn på A320/A319/A321 i årene framover.
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Det er jo litt interessant at Airbus nå driver testing av winglets som potensielt kan erstatte dagens wingtip fences som man finner på A300/310 og A320-serien, og på den helt nye A380. Kan man da trekke den konklusjon om at A380 er satt i drift med wingtip fences som er utdatert allerede?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
A320 gjorde seg med noen skikkelige winglets
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Men det er ikke så enkelt at en kan klaske på winglets på en vinge som har wing fences, da de gjerne fører med seg en del høyere wing load. Vingen må ofte forsterkes for å tåle den økte belastningen. Etter den forrige runden med testing av winglets som Airbus gjorde på A320 viste det seg at den økte vekta veide opp for alle fordelene, og derfor ble prosjektet droppet. Jeg ser ikke for meg at noen A300/A310 får winglets, og A380 vil neppe få det (vingespennet er allerede såpass nær grensen på 80 meter.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Location: Skedsmo
Posts: 225
|
![]()
Synes ikke det der ble noe pent i det hele tatt jeg. Boeing gjør seg mye bedre med den type winglets, mener nå jeg. Men så er jeg kanskje sær :-P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Minner litt om TU-ettellerannet frakteflyet som stod på Gardermoen (og som kanskje ennå pleier å stå der?). -Dvs det er vel heller TU-flyet som nå minner ENNÅ mer om Airbus-flyet...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Andres: TU204 du tenker på?
![]() Synes det kler A318-A321 å få ordentlige winglets. Som Brendas sier spørs det om A318 får det (er vel heller ingen B736 som har fått det, selvom man kan kjøpe modeller av B736 med WL), men jeg vil tro at A321 får det - fremfor å designe ny vinge til den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Quote:
Tror nok at dette kun blir for A320 og muligens A319.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
|
![]()
Winglets på winglets
![]()
__________________
Upcoming flights: None |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]()
For å forklare meg litt bedre: Jeg er usikker på om det er nok margin i dagens vinge til at A321 kan få winglets, det kan tenkes at vingen vil trenge såpass mye forsterkning for å tåle belastningen at det ikke lønner seg å installere winglets. A321 har tross alt en vinge som er nærmest identisk med dens mindre søsken selv om MTOW er opptil 16-17 tonn høyere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
A320 med winglets? | Robin882 | Flyteknisk forum | 7 | 24-01-2011 17:18 |
Mer A320-winglets | LN-MOW | Flyforum | 3 | 07-07-2006 08:39 |
A320 med forstoerrede winglets | LN-MOW | Flyforum | 4 | 03-06-2006 06:54 |
A320 med winglets | brendas | Flyforum | 12 | 21-04-2006 19:00 |
Nye winglets paa A320? | LN-MOW | Flyforum | 3 | 28-12-2005 16:07 |