Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 20-01-2009, 09:59   #1
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default OSL-CPH-PEK-HKG-BKK-ARN-OSL Del 1

Bakgrunn: Hvorfor stresse med jul, når en kan reise til varme strøk og slappe av? Det er imidlertid ikke så enkelt å bestemme seg for en juletur til Thailand for fire personer når kalenderen viser siste uken i oktober, og en håper å slippe unna 20 000 pr pers i økonomi. Trikset vi benyttet oss var å kjøpe billetter til Hong Kong. Vi reiste via PEK til og hadde en laaaang stop-over i BKK på veien hjem. Dette kostet 11250 kr i V-klasse og 13 790 i B-klasse med SAS og partnere. Bildene er tatt med iphone så kvaliteten er ikke så bra. Første gang jeg skriver trip-report, men håper dere overlever. Ser f.eks at bildene ikke ble med over.

Reiseruten var altså:
Scandinavian Airlines
Oslo - Copenhagen 19.00 20.10 18.20 30K
B Economy Confirmed Cold Meal

SK995/19DEC
Scandinavian Airlines
Copenhagen - Beijing 21.05 13.05 20.05 30K
B Economy Confirmed Hot Meal/Breakfast

CA115/20DEC
Air China
Beijing - Hong Kong 15.30 18.50 30K
D Business Confirmed Snack for Brunch

TG607/22DEC
Thai International
Hong Kong - Bangkok 20.45 22.30 20K
H Economy Confirmed Meal

SK976/28DEC
Scandinavian Airlines
Bangkok - Stockholm 14.25 20.00 13.25 30K
B Economy Confirmed Hot Meal/Hot Meal

SK893/28DEC
Scandinavian Airlines
Stockholm - Oslo 20.45 21.40 20.05

Kjøp av billett:
Connecter en fra SK til CA i B, S, eller Y- klasse, skal en bli oppgradert til Business innen Area 3 (Asia?) med CA. (Gjelder noe lignende på noen TG- opererte flighter med SK-nummer om en er i S eller Y-klasse). Jeg satset som vanlig på at WIAS skulle ordne dette med chatten og e-post. Dessverre ante de ikke hva jeg snakket om, og var tydeligvis ikke interessert i å lære dette heller. På nettet kostet B-klasse 12 900, når en ringte SAS steg prisen til 13 000 et eller annet så prisen ble totalt 13 790 kr inkludert servisehonorar. Det var heller ikke enkelt å få tak i noen i SAS som gadd yte litt service. Ringte en gang og fikk beskjed om at prisen OSL-HKG med stop i BKK var 18 000kr, en annen oppgav prisen til ca 12 000, men det var i Bookingklasse V og K. Er det i det hele tatt lov med stopover i bookingklasse K???? Til slutt gikk jeg innom billettkontoret på BGO med en reiserute og spurte om de kunne prise denne, og om reglene for oppgradering på CA-leggende. Den hjelpsomme damen beklaget at hun var litt ute av trening på kompliserte reiser siden de fleste bare skulle endre flygning hos dem. Hun skulle imidlertid kontakte ”ekspertene” i Oslo og ringe meg tilbake når jeg hadde landet på OSL. Det gjorde hun, og hadde da lagt inn alle reisende, lett opp Eurobonusnumrene våre og lagt inn setereservasjoner. Kjempeservice! At personene jeg forsøkte å bestille fra tidligere ikke gadd det, er en annen sak, det er noe med det å gi service når kunden betaler 355 kr ekstra pr billett i forhold til nettbestilling...

Over til reisen:
Hadde bestilt utreise fra OSL 19.00 fordi jeg trodde moren min måtte jobbe denne dagen. Det viste seg at hun hadde fri, så vi skulle forsøke å komme oss ned til CPH med seks flyet for å få bedre tid til å connecte i CPH (og øke muligheten for oppgradering). Av en eller annen grunn lå det i systemet at min mor billett krevde papirbillett, selv om den var på samme reservasjonsnummer som faren min sin (bestilte disse to på WIAS). Damen i EBG-skranken var uttrolig hjelpsom og ordnet dette samt seter på seks-flyet. Vi kunne så gå og sette oss i loungen. Jeg hadde håpet på pølsefest denne fredagen, men dessverre ingen pølser å se. Det var imidlertid det vanlige stæsjet som smaker helt greit. 30 min før avgang gikk vi til gaten. Det var en MD-maskin som skulle ta oss nedover. For første gang opplevde jeg prioritert boarding på OSL med SAS! Eco extra og star gold fikk beskjed om at de kunne boarde samtidig med de bakerste radene. Helt OK service på denne flyvningen

Fremme på CPH fikk vi gate c10 8tror jeg det var). En helt genial gate i og med at den ligger rett ved loungen. Vi kom oss opp i Scandinavian lounge og spurte om oppgraderingsforespørselen lå i systemet. Det var en jente (utenlandsk utseende) som var mer serviceinnstilt enn de gamle damene jeg vanligvis møter på i CPH. Hun kunne bekrefte at vi var på listen og at det så meget bra ut for de to av oss som hadde EBG, heller ikke så ille fro EBS, men av en eller annen grunn var ikke moren min (EBB) knyttet opp mot fars EBG. Hun sa vi burde gå til gate en time før, men ba oss komme bortom henne før vi gikk for å sjekke status. 15 min senere kom hun bort til oss men svi nøt vår andefile og gav oss boardingpassene våre til C, complimentary of course med ønske om en fin reise og en trivlig jul. Hun hadde også klart å hoste opp setereservasjon til foreldene mine på PEK-HKG legget.

CPH-PEK var 30 min forsinket pga problemer med lastingen av cargo og mat til C-klasse. Derfor tok de å boardet M-klasse før vi fikk gå om bord og få tildelt vårt halvfulle champagne-glass. Personlig synes jeg ikke dette gjør noe mtp dem som er litt nervøse for for mye alkohol på en flytur. F.esk min mor, og en kan jo ikke kast resten av champisen heller. Vi kom oss opp i luften og fikk raskt utdelt toalett mappe, og tøfler. Synes produktene SAS deler ut er av veldig høy kvalitet, noen som vet hvor en får kjøpt Dupont-produkter? Maten kom også etter hvert. Jeg var ferdig spist og klart for å sove etter tre timer i luften. Jeg prøvde trikset med å få sete helt flatt, men var litt nervøs for å bli oppdaget av crewet, så fikk det ikke helt til. Hvilken vei skal en egentlig styre joysticken for å få det flatt (kl 3, 6, 9 eller 12?). vi ble vekket til frokost 1 t 45 min før ankomst. Servicen var absolutt bra, spesielt den kinesiske flyvertinnen var flink.

Vi var litt spente på hvordan det var å ha transfer i PEK mtp visa etc. Det viste seg å gå greit. Vi fikk beskjed om å gå opp en rulletrapp i gaten og kom da bort til en informasjonsdisk hvor de viste vei bort til en passkontroll. Der viste vi frem pass og boardingpass for PEK-HKG (fikk dette i OSL) som ble stemplet. Så bar det ned en rulletrapp til sikkerhetskontroll. Det var skiltet til både C-klasse og F-klasse lounge. Som star gold hadde vi tilgang til F-loungen så vi gikk dit (sjekket dessverre ikke ut C-loungen). Det var flere spise- og drikkestasjoner i loungen av forskjellig størresle, så jeg foreslår at en tar en runde rundt i den når en er der. Det var to eller tre dusjrom, som var veldig små med sjampo (men ikke andre produkter), hårtørker og hånklær. Det var også noen sovekabiner der, og gratis trådløst nettverk. Topp-tier medlmmer hos CA hadde også tilgang til private rom hvor de kjørte inn traller med snacks etc. Loungen hadde egentlig alt, men manglet mye på atmosfæren (atmosfæren var litt ”red carpet club”). Kan ha vært noen med møblene de har valg????

30 min før avgang PEK-HKG gikk vi mot gaten vi trodde var rett rundt hjørnet. Det viste seg å være iallfall 10 min rask gange. (når det står 10 min å gå på skiltene, er det faktisk 10 min på PEK). Vi kom fram og satte oss på hhv business og økonomi. Jeg hadde lest at CA hadde noen helt nye A321 og hadde derfor valg t akkurat denne avgangen. Jeg ble kjempenervøs da jeg så en møkkete A321 fra Air Macaus (og var redd for bonuspoengene skulle forsvinne). Det viste seg heldigvis at det var en wet-lease (poengene er trygt på konto). Det var fire reader 2x2 konfigurasjon i C med store brede seter, men ikke benstøtte. Da det var tid for avgang kom kapteienen på høytalerne og beklaget av pga mye trafikk hadde vi fått nye slottid en time senere (som skulle vise seg å være 1,5 timer senere)… Var ganske happ for businesseter akkurat da. Kabinpersonalet kom umiddelbart og spurte om vi ville ha en drink, eller om vi kanskje ønsket å få måltidet servert nå? Vi nøyde oss med en drink, og når vi endelig var i luften fikk vi maten. Nudler med noe biffkjøtt, helt grei mat. De var også veldig ivrige med drikkevognene, inkludert Champagne.

Vel fremme i HKG kom vi oss til slutt gjennom passkontroll og tok drosje til Langham Hong Kong siden vi akkurat mistet flybussen. Hotellet var meget fra, forseggjorte rom uten Stordalen-løsninger (skal se kult ut, men være drittbillig). Hong Kong var en fascinerende by som er perfekt for todagers stop. På vei tilbake til flyplassen tok vi flybussen, og det var ne fin sighsteeing tur å sitte foran i andre etg.

HKG-PEK
Vi var tidlig framme på flyplassen. Thai bruker Terminal 2 for innsjekking. Vi fikk sjekket inn og fikk utlevert lounge invitasjoner (selv om Thai har en lounge). Vi gikk så ned en etasje til emigration og så ned en rulletrapp til en intern toglinje. Det kom ett tog som vi tok et stykke før vi måtte bytte til et annet interntog. Vi forstod ikke helt dette opplegget, men jeg tror det er sånn at alle flyene går fra Terminal 1, selv om noen flyselskaper har innsjekk ved Terminal 2. Kan det skyldes at en prosjekterte flyplassen for liten i utgangspunktet? Noen som vet? Det var iallfall ikke langt til TG-lungen da vi kom opp rulletrappen fra interntoget. Denne var romslig, og hadde en stor F-del hvor vi ikke hadde tilang. Det var en dusj i herretoaletter, regner med det samme på dametoalettet. Loungen var velutstyrt med flere retter, iskrem, drikke etc, til og med en massasjestol. Gratis internett var det også. Naboloungen gav adgang med Diners og Priority Pass. Den hadde stort sett samme mat og drikke, men ingen dusj. Det var også en Red-Carpet club ikke langt fra TG-loungen, men var usikker på om jeg hadde tilang siden vi hadde fått invitasjon til TG-lounge.

Fortsetter neste post, beklager om det er for langt.
Chriscross is offline   Reply With Quote

Posting Rules