![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg gledet meg veldig til å komme til Barbados igjen. Hadde ikke vært der på to år, og det er lenge for meg. Ekstra deilig å reise til et sted hvor jeg føler meg 100% trygg, etter en særdeles dramatisk tur til Sierra Leone i oktober.
Reisen gikk fra Torp til London Stansted 19. desember, to dager etter scanair julebordet. Vi dro hjemmenfra 50 minutter før avgang, og jeg var i tvil om vi ville rekke flyet, men det gikk. Ingen kø på innsjekk, ei heller i sikkerhetskontrollen eller passkontrollen. Alt gikk veldig raskt og effektivt. Flyet var ca en halv time forsinket på grunn av slot tid. Vi betalte 699 kroner for reisen over til Stansted, for tre personer, inkludert alle avgifter, og vi sendte to kofferter. Vi fikk sitte på rad 3, og det var hyggelig betjening. 2 mannlige og 2 kvinnlige flyvertinner. Det var drøyt 160 passasjerer ombord, altså nesten fullt. Vel oppe i luften kjøpte vi hver vår kakao. Jeg ble virkelig skuffet. Prisen var normal, og det var fairtrade kakao, og koppen ga inntrykk av at dette var et flott produkt. Men det smakte virkelig ille. Men etter et par slurker oppdaget kona at man skulle røre ut kakaoen på bunn, og det gjorde susen ![]() Flyturen gikk veldig greit, akkurat som forventet. Flytiden var 1 time og 35 mintutter. Det gikk veldig hurtig å få bagasjen på Stansted, og vi ble møtt der av en dame vi traff på Barbados for to år siden, og kjørte så hjem til henne og overnattet der. Neste dag gikk turen til Gatwick. Virgin Atlantic sin 747-400 hadde kun 20 plasser ledig. Vi var heldige og fikk første seterad på økonomi. Det betyr at vi hadde svært god benplass, og ingen som lente seg godt tilbake forran oss. Virgin Atlantic er et selskap som få nordmenn bruker, og det er synd. De er virkelig gode. Så vidt jeg vet, var de først i verden med tv skjermer i stolsetene. Servicen og maten var upåklagelig. Det var mange filmer å velge mellom, og man kunne også velge mellom 10-15 spill. Ikke dårlig! Vi kom avsted en time forsinket, det er ikke bra, men på en to ukers ferie er det heller ingen krise. Turen over til Barbados tok nøyaktig 8 timer, og det var en veldig fin tur for oss alle 3. Min datter på 6 koste seg virkelig ombord. Da vi tok av strålte hun som en sol, og jeg tenkte hvor heldige vi faktisk er som kan gjøre noe sånnt. Jeg fikk nesten litt klump i halsen der jeg satt, og tankene gikk til våre barn i Afrika som aldri får oppleve noe lignende. Barbados Grantley Adams International Airport (BGI) har blitt betydelig oppgradert de siste par år. Den fremstår nå som en moderne og god flyplass. Den har tidligere vært særdeles underdimmensjonert. Hele flyplassen er bygd om, og resultatet er veldig bra. Rask og effektiv, akkurat som Torp! Oppholdet på Barbados var som forventet. Sol og fint vær hele veien. Mange folk som skulle besøkes, men det ble også tid til sol og bad. Min datter koste seg virkelig i vannet, men bare i bassenget. Fiskene i havet var skumle, så der ble det lite bading for hennes del. Kunne fortalt mye om Barbados, jeg kjenner øya like godt som mange lokale. Det sies også at jeg er mer lokal enn de lokale der nede, noe jeg tar som et kompliment. Reisen hjem gikk også med Virgin. Vi kom ombord til rett tid, men ble sittende ombord i en time før vi fikk ta av. Stor trafikk på flyplassen, og restriksjoner i luftrommet ble oppgitt som årsak. Hjemreisen gikk på kveld/natt og jeg hadde håpet å sove litt, men stadig turbulens satte en stopper på det. Så to filmer istede: The Love Guru, og en annen jeg ikke vet titlen på (reisen til jordens indre, eller noe sånnt). Middagen var veldig god, men frokosten var en skuffelse. Vi var 446 passasjerer ombord, og det betyr vel at det er temmelig fullt. Barbados er populært blant engelskmenn. BA hadde 2 flyvninger med 777 samme kveld. I tillegg sto det 2 fly fra TUI og 2 fra Thomas Cook på Barbados. Samtlige skulle nok til UK. Barbados har lang tradisjon for å være en populær plass for den britiske overklasse. Man er fort oppi 3-4.000 kroner natten for et 4 stjerners hotell, og det er ingen problem å finne rom til godt over ti tusen for en natt. Mange folk med penger så ut til å feire jul der i år også. Jeg telte 17 privatjets stående parkert på flyplassen, i tillegg til en 737 uten logo, som sansynlig vis også var privat. Ikke så lite det, med tanke på at øya er 2,5x3,5 mil stor, med en befolkning på 265.000 Barbados har førøvrig en Concorde stående utstilt. Jeg rakk ikke å besøke dette museet, men skal tilbake til Barbados en annen gang og tar det da. Mange tror at Concorden kun gikk i rute mellom London-New York, og Paris-New York. Men den hadde også ukentlige avganger mellom London og Barbados. På slutten hadde den også fast flyvning mellom New York og Barbados. Flyplassen er fin for spotting. Man har veldig fin plass ved landingene. Jeg fikk ikke tid til å ta bilder desverre, det får bli en annen gang. Kanskje det blir julebord på Barbados neste år? Det hadde vært noe det! Vel, vi hadde 2 netter i London på vei hjem, og var sammen med våre venner vi traff på Barbados for to år siden. Vi hadde også en ettermiddag og kveld hos en dame og hennes datter, som jeg traff på Torp for noen år siden. Særdelses hyggelig selskap. Vi koste oss virkelig på turen. Hjemreisen fra Stansted gikk fint den, men det var lang kø på billettkontoret. Vi hadde med oss en koffert ekstra, og måtte selvfølgelig betale for det. Men vi rakk nå flyet, og det var deilig å lande på Torp å ha 10 minutters kjøring hjem! Konklusjon: Barbados er mitt andre hjem. Der koser jeg meg skikkelig. Ryanair leverer det de skal, og jeg kan leve med å ikke ha muligheten for å lene stolsetet tilbake når reisen er på godt under to timer. Virgin Atlantic er et selskap jeg virkelig anbefaler. De er gode på bakken så vel som i lufta! IMM
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flott rapport. Skulle gjerne sett bilder - Barbados er et helt uskrevet blad for meg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Topp rapport !
![]() Mellomlanding, selvfølgelig.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det må bli noen vanlige feriebilder det da. Her kommer noen:
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ah dette så behagelig ut...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Gleder meg til Karibien
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvor mye koster en billett med VS fra London sånn ca? Og finnes det muligheter for rimeligere overnatting på øya også i tillegg til de dyre plassene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hoteller er dyrt på Barbados. Vi bodde på coconut court hotel og prisen der er ca 180 US dollar pr. rom pr. natt. Det er et trestjerners hotell. http://www.coconut-court.com Skal man opp i 4 sterjers standard, er man fort opp i 3000 kroner natta. som for eksempel på http://www.tamarindcovehotel.com Men det går ann å finne rimeligere alternativer også. Si fra hvis du trenger hjelp. 5 stjerners: Dyrt! Sjekk dette: http://www.sandylane.com/ratesreservations/rates.html og legg merke til at hvis du skal på juleferie dit, så tar de ikke imot bookinger på under to uker! IMM
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
BA kjører £479 t/r fra LGW nå (på BAs UK-sider)
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Virgin Atlantic - Gatwick - Barbados | imm | TripReports | 4 | 10-05-2016 00:07 |
Norwegian til Barbados? | imm | Flyforum | 2 | 19-03-2014 23:54 |
London; Copthorne Tara Hotel V Doubletree by Hilton London | Fjordheim | Reiseforum | 3 | 13-02-2013 21:45 |
Julebord på Barbados? | imm | Reiseforum | 13 | 09-01-2011 00:15 |
Bilde fra Barbados | imm | Flyforum | 10 | 07-03-2006 11:07 |