Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-01-2009, 00:06   #1
ILS2
ScanFlyer Gold

Star Alliance Oslo-Stockholm-Chicago-Albany

23. des 2008
SK 850 - OSL-ARN
SK 945 - ARN-ORD
UA 5356 - ORD-ALB

Turen startet med flybussens 0600-avgang fra Radisson SAS Scandinavian. Ettersom det tar oss to minutter å gå dit, mens det tar rundt 10 min å gå til Nationalteateret, er flybussen et glimrende alternativ når man har mye bagasje. Det hadde vi i dag; fire store kofferter + håndbagasje – fordelt på to personer.

Ankom OSL kl 0650. Sørget for å være raskt ute av bussen for å forhindre at noen forvirrede passasjerer tok med seg en av våre kofferter. Dette opplevde jeg nemlig for noen uker siden da en eldre kvinne presterte å ta min koffert på flybussen ved Bussterminalen, mens jeg stod med hennes ved ankomst Radisson SAS Scandinavian. Dette til tross for at det var stor forskjell på koffertene, men nok om det.

Med all bagasje organisert på to traller bar det i retning av innsjekking. Som forventet var det en meget travel morgen på OSL, og køene ved både SK bag-drop og SK check-in var lange. Dermed var det deilig å kunne spasere bort til EBG/*G-innsjekk uten kø. Til tross for at hele reisen var booket i M, hadde vi ingen planer om å slå oss til ro med sete 40A/B fra ARN til ORD. Expertflyer.com indikerte at det var helt fullt i M, nesten fullt i Y+, mens det var relativt romslig i C. Ettersom det kun var en times layover på ARN, la den vennlige CI-agenten inn en note om at oppgradering til ORD var ønsket. Boardingpassene ble utdelt, ingen kø på Fast Track, og rett opp i loungen for litt frokost.

Etter en grei frokost, satte vi kursen mot gate 32 der boarding for SK 850 akkurat var startet. Fant meg til rette på sete 11C, som både var første rad bak Y+ og nødutgangsete. Knyttnevetesten ble således bestått med glans. Kabinfaktoren vil jeg anslå til mellom 60 og 70 prosent – brukbart med folk i M, men relativt tynt på radene 1-10. Selve flighten var ren rutine i nydelig vintervær, og vi landet kl 0905 – 10 minutter foer oppsatt rutetid.

Vel vitende om at man som oftest må gjøre en innsats for å sikre seg oppgradering, gikk vi rett til terminal 5. Det vanlige servicesenteret etter passkontrollen var for anledningen stengt, men det viste seg at de i stedet hadde opprettet et servicesenter ved gaten like før departuregate. Det var ikke så lett å få øye på, noe som sikkert forklarte den korte køen. Vedkommende som var ansvarlig for oppgradering kjente igjen våre boardingnummer, og kunne gledelig meddele at vi allerede var oppgradert gratis til Y+. Valgte å oppgradere til C for 20k poeng per person. Sete 40A/B var dermed blitt til 6A/B. En fin start på turen.

Til tross for at den teoretiske delen av boardingen unnagjøres før man kommer inn i gatens venteområde – og ingen dermed kontrollerer hvem som går ombord når – virket det som om folk respekterte beskjeden om differansiert boarding. Vi fant raskt våre seter, og ble etter kort tid tilbudt velkomstdrinker. Som tidligere beskrevet av andre, står valget valget mellom fulle glass med juice eller vann, eller halvfulle glass champagne. Vi valgte det siste. SK 945 tok av ca 15 minutter etter oppsatt avgangstid, og flyet vendte nesen i nordvestlig retning.

Dagens meny:

A snack with your drink?
Wild onion, grilled artichoke and caperberry

The big deal
Our menu for this flight offers these choices

Green leaf salad with dressing of the day

First course
Gravlax with mustard sauce, ham, egg with shrimp and curried herring

Main course
Grilled salmon with Lyonnaise potatoes, sugar peas and hollandaise sause
Chicken fillet in Thai coconut sauce with steamed rice, courgettes and red peppers
Braised beer brisket in a red wine sauce with roasted root vegetables, mushrooms and marinated red onion
Thai noodles with vegetable stir fry sauce and red chillies (vegetarian)

Cheese
Fourme d’Amber and cumin cheeses with quince jelly

A sweet finish
Swedish Christmas rice pudding served with cherry sauce

Hvitvin
Val de Vid Verdejo 2007
Anselmi San Vincenzo 2005

Rødvin
Maranges Premier Cru Clos des Roussot 2006
Tim Adams Shiraz 2005

Jeg synes forretten var meget god. Gravlaks er alltid en sikker vinner, og silden var en positiv overraskelse. Til hovedrett hadde begge lyst på både okse og laks, så vi valgte en av hver – dermed kunne vi bytte litt. Laksen var fast og fin, og mengden saus var akkurat passe. Okse så tidlig på dagen viste seg å være i overkant mektig for oss begge, men kjøttet var mørt og smakfullt. Sausen var kanskje i overkant salt, men det mørke, svenske juleølet gav en fin balanse. Av vin holdt vi oss begge til den italienske hvitvinen.

Det ble ingen ost på meg, men ettersom min bedre halvdel forsynte seg av min ost også, tør jeg påstå at også dette falt i smak. Selv sparte jeg kruttet til desserten – svensk versjon av riskrem – som var en fin og søt avslutning på et innholdsrikt måltid. Personlig foretrekker jeg den norske riskremen, men det hadde vel vært omvendt om jeg hadde bodd i Sverige.

Når det gjelder den evige diskusjonen om plastfolie over maten, kan jeg bekrefte at vi selv måtte fjerne plasten. Rent teknisk er det ikke noe problem for meg å gjøre det, men jeg synes det blir litt mye rot på brettet med all plasten flytende rundt omkring. Sånn sett kunne de godt tatt seg de ekstra 10 sekundene det tar å fjerne plasten før de leverer ut brettet. Uansett er ikke dette noe jeg ser på som en bid deal.

Under og etter måltidet koste jeg meg med A Fish Called Wanda – rett og slett en klassiker der John Cleese spiller hysterisk bra. Ler like godt hver gang jeg ser den. Deretter ble det tid for litt arbeid på laptop-en, som ble akkompagnert av et par tre ekstra juleøl.

På grunn av snøkaos i Chicago ble det tidlig klart at vi ville bli forsinket, men forberedelsene til det andre måltidet startet omtrent halvannen time før oppsatt ankomsttid.

Choice of sandwiches from the trolley
Salami, red onion marmalade and lettuce
Shrimps, Danish caviar, mayonnaise and lettuce
Vasterbotten cheese, green pepper and lettuce
Dessert
Fruit salad and lemon macaroon

Sandwichene ble servert direkte fra trallen, uten plastfolie, og var rett og slett knallgode. Jeg hadde en med salami, og en med reker. Til dette nøyde jeg meg med Cola og vann.
Etter måltidet, gikk jeg en liten runde og strakk litt på beina. Baade C og Y+ var helt full, mens det var ett og annet ledig sete i M. Jeg antar at minst 50% av passasjerene i C var oppgradert – enten med poeng eller op-ups fra Y+. Baserer dette på antall ledige seter i C kvelden før avreise.

Innflygningen til ORD var litt humpete, men det var mer søvndyssende enn ubehagelig. Sikten var elendig – var godt under 1000 fot før jeg kunne se bakken skikkelig. Da vi landet, var dette lett å se hvorfor vi var vel en time forsinket. Snøkaos! Brøytemannskapene hadde en håpløs jobb med aa rydde snø mellom alle innkommende og utgående fly. Spesielt i området rundt terminalbyggene hopet det seg opp med snø, som deretter ble til slaps p.g.a. all avisingsvæsken.

Vi klappet etter hvert til kai, og ettersom vi satt på 6A/B, var vi først av flyet. En kjempefordel i forhold til å være nummer 230 til å forlate flyet, slik man er hvis man sitter på rad 40. Det bar i rask gange til immigrasjonen, og der var det ingen kø. Alt var unnagjort på under minuttet, noe man ikke kan si om bagasjen. Første koffert var riktignok prioritymerket, men deretter ventet vi i minst 15-20 minutter før det plutselig kom en hel haug med prioritymerkede kofferter. Litt irriterende avslutning på en meget vellykket flytur å ende opp med å få bagasjen helt til slutt. Er rimelig sikker på at jeg hadde fått all bagasjen kjappere dersom koffertene ikke hadde hatt priority-tags.

Ettersom vi skulle videre til Albany, leverte vi bagasjen til UA like etter å ha passert tollen. Vi trengte også nye boardingpass, men køen var eviglang, og som EBG tenkte jeg at det burde være mulig å ordne det på en UA service desk med mindre kø. Der tok jeg feil.

Vi forflyttet oss fra terminal 5 til terminal 2. Der var det kun automater, ingen bemannede skranker. Automaten godtok ingen av våre referansenummer, så de var til ingen nytte for oss. Alle vi spurte sa at vi måtte gå til terminal 1 for å skrive ut nye boardingpass, så ut i snøkaoset gikk vi. Terminal 1 er ca 150 meters gange unna, så det var ikke altfor ille. Etter litt frem og tilbake, fikk vi omsider skrevet ut boardingpass, men damen i skranken kunne ikke gi oss seter. Dette måtte vi ordne ved gaten. Spørs om jeg hadde vaert like blid og forståelsesfull til alt dette dersom jeg hadde blitt sittende på 40A/B fra ARN til ORD

ORDs terminal 2 er rett og slett et mareritt. Har flydd samme ruten flere ganger tidligere, og kaoset er stort sett alltid det samme. Trange passasjer, altfor få sitteplasser, stadige gateendringer, lange køer ved alle skrankene, ja, i det hele tatt lite positivt å si.
Fikk omsider bekreftet sitteplasser på UA 5356 til Albany, New York, og det var i grevens tid. Under 10 minutter etter at vi hadde fått ordnet oss, viste gatens informasjonsskjerm at to passasjerer – som i utgangspunktet hadde confirmed seating – fremdeles stod på stand-by, og at de søkte frivillige. Til tross for at det gikk en senere UA-flight til ALB, var det uaktuelt å melde seg som frivillig. Til det var risikoen for en værkansellering altfor stor.

Vår egen avgang – som skulle gått klokken 1620 – var selvsagt også forsinket. Det gikk en haug med rykter om at ingen fly fikk lande på grunn av været, og at de ble omdirigert til andre flyplasser. Dette var heldigvis ikke tilfellet for vår avgang, men vi var nesten tre timer forsinket da vi tok av. Derfra til Albany gikk alt uten problemer. Den gode beinplassen ved nødutgangen sørget for en halvannen time med sårt tiltrengt hvile.

Vi landet i klart og fint vintervær, og i motsetning til på ORD, kom all prioritybagasje først. Godt mulig det var tilfeldig, men det var deilig å komme seg raskt ut av flyplassen etter 21 og en halv time på reise.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2009, 00:31   #2
pgaa
ScanFlyer Molded

Default Re: Oslo-Stockholm-Chicago-Albany

Flott rapport !
Åssen kjerre bruker UA på ORD-ALB??
Old 01-01-2009, 10:01   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Flott rapport. Plast rundt maten har aldri vært et problem for meg - foran eller bak gardinen.
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2009, 13:44   #4
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Ettersom vi skulle videre til Albany, leverte vi bagasjen til UA like etter å ha passert tollen. Vi trengte også nye boardingpass, men køen var eviglang, og som EBG tenkte jeg at det burde være mulig å ordne det på en UA service desk med mindre kø. Der tok jeg feil.

Meget bra rapport, og godt å notere nok en positiv opplevelse fra fremre kabin. Bare noen uker til jeg skal ha samme routing til ORD og UA videre til Calgary. Hvordan fungerer egentlig UA transferdesken? Noterer meg at de holder til like etter customs i terminal 5, er det seperate skranker for å sende bagasjen og få boardingpass videre?
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2009, 16:08   #5
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by pgaa View Post
Åssen kjerre bruker UA på ORD-ALB??
Nå er ikke jeg en som har veldig peiling på fly, men i papirene mine står det Canadair Regional Jet 700. Flighten opereres for øvrig alltid av United Express. Seating er 2+2 (1+2 i C). Svært behagelige fly, synes jeg.

Quote:
Originally Posted by E.N. View Post
Hvordan fungerer egentlig UA transferdesken? Noterer meg at de holder til like etter customs i terminal 5, er det seperate skranker for å sende bagasjen og få boardingpass videre?
Rett etter at man har levert fra seg US Customs-skjemaet, og har gått gjennom noen dører, kommer man til transferområdet. Så lenge bagasjen din er sjekket inn helt frem, kontakter du bare personellet som står der - de sitter ikke nødvendigvis bak skranker, men har også mobile bagasjescannere - så scanner de bagasjen og legger den på båndet for deg. Veldig enkelt faktisk. Når det gjelder boardingpass, må du vel henvende deg i en av skrankene der. Sørg i hvert fall for å få det ordnet der. Da slipper du å løpe rundt omkring på O'Hare på jakt etter en UA Service Desk - de finnes nemlig ikke før man har passert security. Eneste mulighet er da som sagt å gå til UAs manuelle check-in i terminal 1, og det er tidkrevende - selv om man er *G. Ikke alltid man har tid til det når man har en connecting flight.
Old 01-01-2009, 16:21   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Vedkommende som var ansvarlig for oppgradering kjente igjen våre boardingnummer, og kunne gledelig meddele at vi allerede var oppgradert gratis til Y+. Valgte å oppgradere til C for 20k poeng per person. Sete 40A/B var dermed blitt til 6A/B. En fin start på turen.
Hvordan får man gratis oppgradering til Economy Extra? Trodde man bare kunne oppgradere på poeng fra en klasse til den neste, og ikke lenger.

Hvordan var servicenivået om bord?

Tusen takk for en interessant rapport.
Old 01-01-2009, 16:58   #7
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Trodde man bare kunne oppgradere på poeng fra en klasse til den neste, og ikke lenger.
Hvis du skal ha forhåndsbestilt oppgradering innen *A - ja. For oppgradering med SAS ved gate (ved ledige seter) kan du "hoppe over" en klasse.

http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medle...-poeng-pa-SAS/
Old 01-01-2009, 17:11   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hvis man er overbooket bak, oppgraderer man etter kortstatus hvis det er behov.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2009, 23:08   #9
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Hvordan får man gratis oppgradering til Economy Extra? Trodde man bare kunne oppgradere på poeng fra en klasse til den neste, og ikke lenger.

Hvordan var servicenivået om bord?
Mulig jeg var noe uklar, men her var det nok snakk om en op-up fra M til Y+ grunnet overbooking i M.

Det var svensk kabinpersonale på SK 945, og jeg har ingenting å utsette på servicen. De opptrådte profesjonelt, var ikke pågående på noen måte, og var raskt på pletten når man ville ha noe. Alt i alt var jeg meget godt fornøyd.
Old 02-01-2009, 14:59   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Det var svensk kabinpersonale på SK 945, og jeg har ingenting å utsette på servicen. De opptrådte profesjonelt, var ikke pågående på noen måte, og var raskt på pletten når man ville ha noe. Alt i alt var jeg meget godt fornøyd.
När man ser vem som var purser är jag inte direkt förvånad
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2009, 08:48   #11
ILS2
ScanFlyer Gold

På returen med omvendt reiserute fikk vi op-ups fra Albany til Chicago med UA, og fra Chicago til Stockholm med SK (M til C). Begge deler utelukkende grunnet EBG-status. Spesielt med SAS er dette med statusbasert op-ups på interkontinentale flighter et viktig insentiv - for meg - for å fly med selskapet, selv om de ikke alltid er best på pris.
Old 12-01-2009, 11:11   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Det høres jo veldig bra ut, men hva er sjansen for å faktisk få slike op ups?

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2009, 15:50   #13
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det høres jo veldig bra ut, men hva er sjansen for å faktisk få slike op ups?
Det ligger vel litt i begrepet op-up (operational upgrade). Hvis selskapet trenger å flytte passasjerer mellom klassene, grunnet overbooking i en eller flere klasser, så stiller man sterkt dersom man har status. Jeg har opplevd å bli oppgradert uten å bruke poeng uten at det tilsynelatende var behov for det, men aldri mer enn en klasse opp (M til Y+). Det synes jeg er en fin gest så lenge de ikke fyller opp Y+ kabinen så mye at det vil sjenere de som faktisk har betalt full pris for seter der.
Old 12-01-2009, 17:56   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Har blitt oppgradert ved å være "snill gutt". Under innsjekk hørte jeg at de sa de hadde folk på venteliste. Ga beskjed til gate manager om at hvis det ble problemer kunne jeg ta et senere fly. Det ble plass til alle og Discus ble flyttet fra M til Y+ som takk for hjelpen.

Old 19-01-2009, 17:21   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Glimrende rapport aa lese paa mandagsmorran.

Op ups skjer jo naar det er fullt bak. Er litt overrasket over at du ble oppgradert paa Albany-Chicago. Det er som oftest en stabel med UA pax med status som alltid kommer foerst. Saa der var du kjempeheldig! Jeg har kanskje mottatt 10 op ups hos UA innenriks i min tid som 1K medlem, naa blir jeg snart nedgradert til Premier Executive, saa da blir det nok enda mindre..

Hos SAS derimot er det jo veldig ofte fullt bak, saa der har jeg vaert heldig gjennom aarenes loep.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules