![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
|
![]()
Finnes det noen N-registrerte GA fly i Norge? Noen for utleie?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg har amerikansk medical klasse 1 - men ingen JAA medical... Vil så gjerne fly i Norge i sommer - men pr. i dag har jeg ingen godkjenning (jobber med å få reversert avgjørelsen - men det er en annen sak...) Hva må til for å få registrert ett fly med N å ha det i Norge? Det må vel stå på en person med adresse i USA? Takk for hjelpen, Mateo
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023 ----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
Tviler på at det er noen - ellers så mange.
Tror LT fremdeles har noen regler om at fly som fly er stasjonert i Norge og flyr primært i Norge skal ha LN-reg... Det var vel noe slikt som stoppet (og fremdeles stopper?) Mustangen fra å fly på Kjeller i sommer.
__________________
Flights ahead: Litt smårusk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
N188CD er en Cirrus SR22 som står på Kjevik i AgderFly-hangaren.
![]() Jeg ville kontaktet Olav Rustenberg som driver Agderfly og leier ut hangaren om hvem som eier den. Den er splitter ny, med Avidyne-instruments. Har sett den i lufta en del ganger. Kjevik hadde også en N711MS (mener jeg reg. var), en Baron 58. Den fløy på Amerikansk register i flere år. Den fløy Business-partnere i Ugland Industrier, helt til den måtte lande på Kjevik med hjulene oppe en gang for et par år siden.
__________________
Med forbehold om trykkfeil Last edited by Northrider; 26-12-2008 at 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
|
![]()
Cirrus SR22 virker som et supert fly da - cruiser i 211 knots (mot 100 på 152'en som jeg flyr i dag) - er dog et high performance fly (over 200hk) men sater på å ta den ratingen innen våren. Vært herlig å leid den å fløyet til midt-norge i sommer
![]() Noen som kjenner til noen i midt/nord-norge med N-reg. og hva som skal til for å få reg. som N i Norge? M
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023 ----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]()
Det står en Jet Commander med reg. nr N9023W på flytekniske fag i Bardufoss.
Men den er ikke operativ lenger (heldigvis).. John Travolta har visstnok eid/flydd den^^ Kanskje ikke det du ville frem til, men den står nå der :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Det går en del amerikansk registrerte fly i Norge, og de eies via såkalte "Trust"'s, hvor man betaler en person i ett annet land for å ha flyet registrert på seg selv.
Er en kar i England som driver stort med dette, og jeg vet om minst 3 fly som er registert på han men flyes daglig i Norge. N711MJ (nesten rett Northrider!) landet på Kjevik med hjulene inne i fjor. Jeg fløy det flyet noen mnd. før (bilder ligger på airpics), men pga. en feil gjort på ett verksted i Nederland fikk de ikke ut understellet. Cirrus er jo også en herlig maskin, fløy en '22 Turbo i Flordia i fjor, og det var grom-maskin.. WF2BNN, hvis du har twin og mer enn 1000timer kan du sende meg en PM så kan du få kontaktdetaljer til en kar som har en amerikansk twin stående. Og btw. kan du ikke fly norsk-registerte fly på FAA lisence i Norge de første 12mnd fra første time? Har en venn som tok FAA PPL-H som fløy norsk reg'et heli i Norge på det sertifikatet i noen mnd før han konverterte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Denne hører vel bedre hjemme i GA-forumet ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
|
![]()
Har nok ikke over 1000 timer og twin - bare 47 timer, og bare 4.1 er PIC (3 timer PIC til i morgen om været holder seg skal jeg fly Kissimmee-Ocala-Crystal River-Kissimmee solo i morgen - men har meldt tåke, så vi får se.)
Stemmer nok at man kan fly LN-reg. fly med JAA PPL i 12 mnd. - men kan man fly med JAA medical i Norge det første året da? Har som mål å fly hjem til BNN en tur i sommer fra TRD f.eks. Jeg kontaktet en flyskole i Ft. Lauderdale, og fikk en pris på $4800 for High Performance rating og Cirrus SR22 transitioning training. (10 timer flytid og tre dager med instruktør). Mateo
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023 ----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Kan du ikke bare ta JAA medical klasse 2? Er en rimelig kort prosess. Ser ut som det Canadisk PPL, og så drar jeg ned til SD og samler noen timer etter det. Godt å se flere gjør det utlandet. Hvordan var opplegget på OFT? Fått endel pepper på pprune, men der får alle gjennomgå. Send meg gjerne en PM
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
|
![]()
Jupp - kjenner til SR22 på ENRM. En god kompis av meg jobber i tårnet der. Hadde vært idielt å få leid den da
![]() Jeg fikk avslag fra LT på JAA klasse 2, de påstår jeg har en kondisjon som ikke stemmer - så jeg holder på å samle inn papirer fra Rikshospitalet osv., satser på at det ordner seg - men om det ikke gjør det - vil jeg bare vite om det finnes alternativer for meg å fly i Norge ![]() Så fortsatt usikker på om FAA medical vil gjelde i 12 mnd. da.
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023 ----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Løfter den her? Finnes det noen N-reg fly her i Norge, som leies ut?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fly i Norge på FAA Sertifikater? | anders320 | General Aviation og sjøfly | 2 | 03-02-2013 23:42 |
Cuba åpner sitt luftrom for amerikanske fly | LN-SEK | Flyforum | 4 | 15-01-2010 17:03 |
Til alle registrerte brukere | Lennart | Flyforum | 29 | 28-09-2007 20:12 |
BA paa jakt etter US-registrerte 757'er | LN-MOW | Flyforum | 7 | 04-07-2007 11:06 |